SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=15&t=6524
Страница 1 от 1

Автор:  Огнян Угринов . Oggy [ Сря Фев 20, 2013 11:18 am ]
Заглавие:  Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери

Изненадващ е интересът на парапланеристи към делтапланерите - вероятно заради страхотното летене, което се излетя на последното световно в Австралия.

За сигурността на безмачтовите делти работят спрогсите - които заменят антипикиращите въжета при мачтовите делти. Има модели мачтови в комбинация антипикиращи въжета и спрогс.

Добавям един видео клип, в който е заснета работата на спрогса при различни скорости и различно опъване на плата на делтапланера. Ще забележите, че спрогсът ограничава падането надолу на тази част от изxодящия ръб на крилото. Което го предпазва от влизане в tuck (премятане). Ходът на спрогса надолу е ограничен от стоманено въже. Ако има известен ход надолу - той се дължи на известно осукване на тръбата на атакуващия ръб, което се предизвиква от други натоварвания в полет.
Състезателните пилоти обичат да снижават спрогсите, което вече се контролира при провеждане на състезания. За да се намали възможността от неприятни премятания и да не се минава под безопасния минимум.
Сертфицираните крила са с определен ъгъл на спрогса, при тунинговането - този ъгъл се намалява.

Имах следния случаи. Закупих Combat, който бе летян от тест и състезателен пилот на Аерос. Увери ме, че крилото лети чудесно, и наистина това се оказа така. След няколко месеца германски пилот пожела да купи този състезателен планер. Поиска да прегледаме делтата при Томас Пеличи, дизайнера на Фох делтатапланера - в южна Германия. И когато проверихме спрогсите - Пеличи се хвана за главата! Какви самоубийци сте, отреагира той, да летите с 2 градуса, когато DHV изисква 7 ! И той коригира ъглите и облетя крилото за новия собственик. Аз не усетих крилото да лети зле, напротив, хареса ми много качеството и управлението, а и след като тестпилотът ме увери, че крилото е ОК - защо да меря ъглите - облетях го без да открия нередности.
Това е илюстрация колко далече могат да стигнат състезателите в "изостряне" на крилата си и защо CIVL наложи контрол.
В България се внесоха няколко употребяване делти, от сравнително стари модели. Добре е собствениците им да контролират спрогсите - данните се дават от производителя, могат да се вземат и от DHV мисля.

http://www.youtube.com/watch?v=ueoQHCXX ... ature=ends

Автор:  Jokicha [ Сря Фев 20, 2013 4:55 pm ]
Заглавие:  Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери

Темата е интересна, защото и аз до скоро бях виждал безмачтово крило само на снимка.

Искам само да добавя, че спроговете имат тенденцията да слизат надолу с времето, поради разтегляне на гореспоменатото стоманено въже.
Хубаво е да се напише и ефектите от неправилно тунинговани спрогове.
Какво се случва ако са прекалено нагоре, и какво се случва ако са прекалено надолу!

Автор:  Огнян Угринов . Oggy [ Чет Фев 21, 2013 12:56 am ]
Заглавие:  Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери

Не съм срещал пилоти да си повдигат спрогсовете нагоре - крилата идват от производителя облетяни според сертфиkационната конфигурация - освен ако не са пpототипи за облитане от тест или състезателни пилоти. Но много, дори и аз, си свалят спрогсите за намаляване напрежението на рамката - обикновено при по-високи скорости.
Днес състезателният делтапланер може да се достави с изместено положение на рамката напред, ако пилотът лети бързо при прелитанията. Аз направих обратното на крилото за нано траика - преместих рамката по назад.
При прекаляване със сваляне на спрогсите - може да изчезне напрежението на рамката изцяло и в турбулентен въздух така тримирано крило е податливо на премятане. Това се е случвало поради което състезателните крила се контролират в CАТ 1 състезанията. За CАТ 2 не съм сигурен, че се проверяват задължително - и който иска да експериментира с крилото си и да се състезава - тези състезания са за него. За това не се учудвам на скорости с и вече над 140 м/ч.

Автор:  Огнян Угринов . Oggy [ Съб Фев 23, 2013 1:51 am ]
Заглавие:  Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери

Предполагам сте усетили, че прекаленото сваляне на спрогсовете води до една нестабилност на безмачтовия делтапланер по напречната ост. Която може да се компенсира с поставянето на една хоризонтална опашка отзад, закачена на края на киловата тръба. И тогава би трябвало делтата да се стабилизира и да намали тенденцията да клъвне с носа надолу и се преобърне.
Това е точно така, с опашка и с намалени спрогсове делтата има по добро планиране. Като прибавим към това и повече източеност и намалено индуктивно съпротивление - ще имаме наистина едно по-добре планиращо крило от останалите.
Така ли е?
Да, но... когато поставих опашка на моя Комбат и намалих спрогсите - се оказа, че крилото стана много стабилно в полет и много трудно за управление. Което не е никак приятно в турбулентни условия. А термиката върви с турбуленция.
Тогава има едно спасение - сменят се долните странични въжета с по-къси, което увеличава управляемостта.
Дали четящите сайта ще се досетят защо се получава така?

Автор:  Александър [ Съб Фев 23, 2013 10:34 am ]
Заглавие:  Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери

Намаля положителната V-образност на крилото, от там се намаля устойчивостта, но пък се "подобрява" управляемостта :shock:

Автор:  Огнян Угринов . Oggy [ Съб Фев 23, 2013 10:51 am ]
Заглавие:  Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери

Да, точно така.
Дава му се малко повече "неустойчивост" - и се получава ефекта, който описа. Което от своя страна изисква 10-20 часа летене с този модел, за да му се свикне на "табиета" - после е лесно.
Скъсяването на долните странични въжета се определя от производитeля, който експериментира със своите тест пилоти и с прототип - преди да установи с колко ще се скъсят въжетата, за да е управляема тази неустойчивост. И за да стане както се казва: - и "пилотът" сит - и "делтата" - цяла :)

Автор:  million_miracles [ Пон Фев 25, 2013 2:15 pm ]
Заглавие:  Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери

След като миналата година си взех топлес крило, първата работа беше да му проверя и спроговете. Всички процедури са описани в клубния ни форум, като интерес проявиха най-вече другите пилоти с топлес крила. Спроговете бяха много снижени. За целта направих на ново всички настройки по фабрично предписание и още на първия полет нямаше нужда от допълнителни такива. Нямаше тенденция към кренове, над 90км. се усеща около 5кг. натиск на спийд бара. Това ми даде увереност да излетя от Комините и да кацна до Пазарджик. http://forum.skynomad.net/leonardo/flight/4272 Новите топлес крила са доста различни като чуствителност на управлението и дават много възможности за тунинговане. Летенето с тях е изключително приятно, но изисква опит.

Автор:  million_miracles [ Пет Мар 01, 2013 9:39 pm ]
Заглавие:  Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери

Таблица с препоръчителните ъгли на вътрешния и външен спрог. Обхваща повечето известни съвременни крила.
Изображение

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/