Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 4:23 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Делта срещу парапланер- въпроси!
МнениеПубликувано на: Пет Мар 13, 2009 7:37 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Винаги съм се питал, но никой не ми е отговарял ясно, та реших да пусна темичка, в която могат да се обсъждат плюсове и минуси на двете летателни средства.

Първите въпроси които ми идват наум

С колко една делта превъзхожда парата , като глайд и скорост?
И към тоя въпрос искам да попитам къде излагат технически характеристики производителите на делти,
защото един път се рових(малко) и нищо не намерих ?

Как се усещат турболенциите с делта , по стабилно ли е крилото, по лесно ли се понасят от пилота резките турболенции?

Лесно ли се излита на безветрие с делта, и лесно ли се каца, и колко дълъг старт и кацалка са необходими?

Каква е границата на силата на вятърът, в който може да се лети , на склон примерно?


По късно още


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: БЛАГОДАРЯ ЗА ВЪПРОСА !!!
МнениеПубликувано на: Съб Мар 14, 2009 10:40 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Дек 12, 2005 2:15 pm
Мнения: 50
Местоположение: BLAGOEVGRAD
РАЗГЛЕДАЙ ТОЗИ ЛИНК И ЩЕ СИ ОТГОВОРИШ НА ВЪПРОСИТЕ !
http://www.aeros.com.ua/structure/hg/tkcbt_ru.php


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Мар 14, 2009 11:32 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
аз никога не съм летял на делта, но за мен разликите са следните:

делтата е по-съвършено летателно средство - с нея летиш на по-силни ветрове, по-голямо качество, по-малко пропадане, по-висока скорост, съответно постигаш по-висока прелетна скорост, имаш по-добри шансове за бягане от опасности, не колапсира и т.н. във въздуха във всичко има предимство

на земята обаче парапланера във всичко има предимство - кацаш на супер малки площадки, много по-лек и по-малък е, не ти трябва специална организация за да се транспортираш с него, поправките се правят по-лесно и т.н. изобщо парапланера е едно много по-безгрижно летателно средство! затова се е наложил.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Мар 15, 2009 1:48 am 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Тази тема е интересна и има доста да се говори по нея.
Аз сам летял повече на делта и по-малко на пара, при това на DHV1пара, затова не мога да претендирам за много опит с модерна пара, но все пак да споделя каквото мисля.
Модерната делта има качество между 12-15, а твърдите крила 18-20. Пропадането се движи около 1 м/с, което не е много по-добро от това на парата. Максималните скорости са високи..към 70-80 а дори 100-120 на новите модели безмачтови крила. Има нещо обаче , което не се отчита в тези технически данни, и това е минималния радиус на завой и съответно скоростта на пропадане в тесен завой. Тук парата има безспорно предимство и това прави парата да се задържа по-лесно в малки тесни термики, които делтата ще загуби по причина на по-голямо пропадане в тесен завой ( разбирай голям наклон на крилото ).
За леснина на излитане аз лично не виждам кои знае какво предимство при парата, освен факта че крилото е поставено на по-високо над пилота и съответно хваща по-силен вятър заради градиента при земята. Дори бих казал че с делта се излита по-лесно поради факта че крилото няма да се сгъва от някоя турбуленциа и да се налага да го коригирам...е, ще ме друсне малко, но туйто...
Аз имам късмета да съм много бърз бегач, навремето пробягвах 100-те метра за 11 сек, затова безветрието никога не ми е било проблем, излитал сам дори на 1м гръбен ( на Коняво ), но по принцип това е въпрос на минимална скорост на крилото...делтите имат около 24-30км мин скорост, така че...
Колкото до турбуленциата, естествено че се усеща...мене ме е друсало на Розино над скалите така, че сам се "забивал кат гоздей" надолу с главата и сам пропадал 200-300 метра вертикално, докато се извадя, после мяткане нагоре със 7-8 и обратно 200-300м...предполагам че една такава ситуациа ще сгъне парата и ще се налага борба с колапси и т.н.
Случвало ми се е също както си летя хоризонтиран, крилото за част от секундата да се обръща вертикално настрани, на 90 градуса...при това недалеч от склона. Но всичко това някакси го приемам, защото крилото все пак си запазва геометрията , не се сгъва, не колабира и т.н. Единственото за което ме е грижа е да имам подходяща скорост, за да не изпадна в срив близо до земята. Тогава е опасно, защтото делтата се гмурка и има нужда от дистанциа за възстановяване на скоростта. Но с парата маи също би имало проблем при срив близо до земята ..?
Колкото до разстояние за излитане, зависи много от условиата. ако приемем че вятъра е слаб и иска затичване, бих казал че 5-10 метра ми стигат да излетя. За кацане, отново..ако е безветрие, зор :-)) защото крилото лети и има приземен ефект, и може да откара дълго, но при всички случаи в рамките на 60-100 метра поле се каца...има и разни трикове с умишлено сриване за влизане в тесни площадки.
За мах скорост на вятъра, делтата може да излети и на 20-25м/с ( питаите Антон от Сопот :-)))) на Дъбене ) , но въпроса е дали има смисъл :-) да се набива човек в турбулентен въздух. ако е на ламинарно, да...
DVD е прав за транспорта, че парата е по-приемлива отвсякаде, може дето се вика, на авто-стоп да иде човек да лети.
Аз си мисля че една от причините за бързото развитие на парата не е толкова самата достъпност като размер, тегло и транспорт, но преди всичко привидната леснина на първоначалното обучение...просто е невероятно лесно да се научи човек да излита и да каца...друг е въпроса че после осъзнава че това съвсем не е всичко :-)))но мухата вече му е влязла в г-за и така :-))))


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Мар 15, 2009 3:32 am 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
http://www.willswing.com/prod2.asp?theC ... ifications

slez nadolu po stranicata za tech. harakteristiki...ima i metric units

http://www.moyes.com.au/productdetail.a ... pg=38&cat=

http://www.icaro2000.com/Products/Hangg ... 9/Z9.htm#5

http://www.airborne.com.au/pages/hg_c4_specs.html

http://www.seedwings.com/index.php?opti ... &Itemid=76


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Мар 15, 2009 10:52 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Краси, по въпроса за пропадането в завой си мисля следното:

ако термиката е тясна и силна това че делтата има малко по-голямо пропадане в завой не те бърка - ще въртиш с голям крен, но пък ще си в най-силното качване. обикновено тясната и силна зона е от някъде до някъде и после термиката отслабва и става по-широка, а там делтата има предимство винаги.

за минималното пропадане - най-добрите парапланери имат между 1 и 0.9, а до колкото знам най-добрите делти имат между 0.9 и 0.8 и то е използваемо (демек можеш да летиш в слаба поддръжка или в конвергенция на такъв режим)

и аз преди си мислех че парапланера има предимство в термика обаче един украинец ми показа че не е така - на едно състезание с него заедно се извадихме от супер ниско (дори бяхме между едни ниски хълмчета) до базата и през цялото това време въртяхме заедно крило срещу крило. сещаш се какво стана после, нали? :)

делтата има тези предимства във въздуха заради два непреодолими за парапланера факта:
1. изкорубеност близо до 0% докато при парапланера е от 13 до 17%
2. паразитно съпротивление в пъти по-малко - парапланерите имат по 300-400 метра върви и сбруя с голяма челна площ (щото седиш в нея)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Мар 15, 2009 12:33 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
С риск да стане спор, смея да твърдя че делтата все пак е по-зле в тясна термика ( примера с украинеца го приемам, но DVD не споменаваш че термиката е била тясна ) ...Един прост анализ на полета на парата в завой и делтата в завой ( със същия радиус обаче) ще покаже че делтата ще трябва да лети с доста по-голям наклон на крилото, съответно компонентата на подемната и сила ще намалее значително и пропадането ще нарасне много повече, отколкото на парата в същия завой. Парата използва аеродинамично управление ( промяна на профила при дърпане на контролите ) и може да завива почти "на пета" , без да се накланя колкото делтата.

ако термиката е тясна и силна това че делтата има малко по-голямо пропадане в завой не те бърка - ще въртиш с голям крен, но пък ще си в най-силното качване ( Да бе, така е, ама в това време парата ще върти с по-малък крен :-)) и пак в наи-силното качване :-)))

Не случайно един от делта-производителите напоследък прави модел с клапи ( Sensor на Seedwings), с което се опитва да подобри положението на делтата при излитане, кацане и в термика, като изкорубва профила в центроплана и така постига летене с по-малка скорост и по-голяма подемна сила при ниски скорости.Може да го видите на линка на Seedwings по-горе.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Мар 16, 2009 3:17 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 24, 2008 1:56 pm
Мнения: 410
Местоположение: Coфия
Име: Димитър Халачев
Снимка на делтата ми и парапланер. Айде открихме сезона в БГ :) на Дърманци



Изображение

Не е истина като дойде някой човек с парапланер на старта, преди да излетя да ме пита "какво е това"!? :!: :?: единични случаи разбира се ама... Тази снимка е за тези които не правят разлика между двете.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Мар 16, 2009 6:41 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 4:41 pm
Мнения: 112
Местоположение: Sofia
Име: Петър Трупчев
Честито!

А парата на снимката... мммммммм, Windtech Zephyr, КРАСОТА! :)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Delta/Para
МнениеПубликувано на: Вто Мар 17, 2009 8:59 am 
Vsashtnost az ne sam vijdal para da se varti na peta, po skoro po4ti spira v termikata i se izdiga nagore. Mislia, 4e s deltata pravia po-tesen zavoi s palno izbutvane na ramkata - no i s goliamo plazgane nadolu. Zatova takova zavivane pravia v tiasna i silna termika, koiato pri golemia naklon sama zentrira deltata v sarzevinata. Da se vartish na tipsa si, s drugi dumi. Tova mi pomaga da izpolzvam edna druga tehnika za izvajdane ot nisko na sklon pri slabi balon4eta, koiato e po-riskovana i zatova niama da ia spodelia tuk. Koeto ne mislia, 4e shte se slu4i s parata, koiato shte triabva da varti s po-malak naklon.
Estestveno e tazi tehnika da se izpolzva ot po-opitni piloti - dali ukrainezat, s koito si se izvadil ne se kazva Oleg Bondar4uk :D

Tvardoto krilo - rigid wing, ima po-goliam radius na zavoi i e truden za stramen zavoi. Po-malko podhodiasht za letene pri slabi uslovia i tesni termiki. Radiusat tam namaliavah s izpolzvane na pove4e klapa, no ka4estvoto mu namaliava zna4itelno. Pri palna klapa padashe do kam 7 - kato u4ebno krilo. Pri planiraneto oba4e ima prevazhodstvo, no ograni4ena max skorost. Bezma4tovata delta moje da leti po-barzo.

Kolkoto do turbulenziata - tvardoto krilo e po-komfortno za letene v turbulenzia, vseki model delta triabva da se nau4i ot pilota - iziskva niakolko 4asa, sled koeto turbulenziata ne e takava trudnost. A i koga ima silna turbulenzia? Ami pri mnogo silni uslovia ili pri letene v silen viatar. Ili kombinazia ot dvete. Togava se prilaga mnogo high siding - ili katerene po trapeza za poddarjane na pravilnata posoka, no pak modernite delti sa dosta poslushni - sled kato si se nau4il da letish modela. I niama da se sabere vav vazduha - osven ako ne se s4upi. Koeto stava dosta riadko i to pri TUCKing. Za koeto ve4e ima izmisleno protivodeistvie. Slaga se edna opashka na kila - kakto pri tvardoto krilo Atos Air. Aeros experimentira s Combata i efektat e, 4e dori ka4estvoto se povishava, zashtoto s opashka moje da se leti s po-snijeni sprogs. Mislia da go opitam tozi sezon.

Az letiah para 5 godini - ot 1989 do 1994 i sled padaneto mi nad Sopot sled palen kolaps v silna termika (nego den biah preletial ot Sopot do Beklemeto i obratno i zeleh prelet ot 100 km otivane s vrashtane) - reshih da si prodalja samo s delta. 1997 g si vzeh parvia bezma4tov Laminar, a dneshnite sastezatelni krila imat ve4e ka4estvo 17-18, a tvardite minavat 20. A i jivotat na edna delta e dosta po-dalag ot jivota na edna para, kakto i ima zna4itelna razlika v zenata.

I oshte neshto - s deltata ne islitam pri vsiakakvi letatelni uslovia, a samo pri tezi, koito obeshtavat prelet. Ili pone dobro termi4no reene.
Saglasen sam, 4e deltata iziskva pove4e organisazia za poleti - avtomobil i shofior, koito da te pribere sled kazaneto - no tova moje da se organisira lesno osobeno pri klubno letene.

A i nali znaete: Pusnesh li si brada - triabva da si kupish i greben :lol:


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие: SPROGS
МнениеПубликувано на: Вто Мар 17, 2009 3:25 pm 
Dopalnenie kam predishnoto MI pisanie - film za SPROGS - 4iato rolia e antipikirashta:

http://vimeo.com/3635942

Zabelejete razlikata v plata pri skorosti ot 40 do 110km/4


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Мар 17, 2009 3:35 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 24, 2008 1:56 pm
Мнения: 410
Местоположение: Coфия
Име: Димитър Халачев
:D почти всеки делтажия си държи в гардероба някой парапланер :D !факт!
DHV 1, 1-2 най-много .

Делтата си е за яки прелети. За фър кац, като няма условия по добре с пара. Тъкмо и не шляка пляка във въздуха, а е лесна за обслужване. В термика делтата не я сменам за меко крило, щот обичам да ми е сигурно, и да летя без да мисля за оплитане на върви, колапси, бягане от CB. Разбира се и с делтата багам от CBта, но два пъти по бързо. Така че, колкото и да тежи и да е голяма, ще си я нося.
Като почнах да се уча на да летя, инструктора ми по парапланеризъм поне ми даде право на избор, за което съм му благодарен все пак.

Каза така- "ако искаш на пара, те ти го баира, ако се справяш добре след малко си във въздуха. Ако искаш на делта, е ти го баира (сочи друг по нисък баир), 1 месец ще търчиш по него с 30кг на гърб, но не се знае дали ще пролетиш" :P Познайте какво си избрах? Xaxaxa. Много ясно че парапланер!! Ама кво стана после..... :?:

И на делта и на пара - изборът на подходящо време и редовно летене му е майката на безопасноста.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Delta/Para
МнениеПубликувано на: Вто Мар 17, 2009 4:00 pm 
Ne sam saglasen, 4e vseki deltist darji para v garderoba - moje bi niakoi v BG. Zashtoto poradi ikonomi4eski pri4ini deltata v BG se srina totalno s kolapsa na sozializama i komunizama.
V moia deltaklub imashe samo edin, koito leteshe i s dvete, sega ne leti s nishto. Ostanalite sa opredeleno samo na delti i broiat na novite deltisti bavni4ko zapo4va da narastva !


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Delta/Para
МнениеПубликувано на: Вто Мар 17, 2009 4:14 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 24, 2008 1:56 pm
Мнения: 410
Местоположение: Coфия
Име: Димитър Халачев
Oggy написа:
Ne sam saglasen, 4e vseki deltist darji para v garderoba - moje bi niakoi v BG.

Е та за БГ говоря, за къде другаде :lol:

Oggy написа:
Zashtoto poradi ikonomi4eski pri4ini deltata v BG se srina totalno s kolapsa na sozializama i komunizama.

Комунизма и социализма се е колапсирал ???? :shock: За БГ говорим все пак и социалистите си ни "таковат" с пълна сила. От чужбина не вярвам да изгжеда много по различно. Но е вярно, че няма професия делтапланерист, като едно време. За да отидеш да летиш требе се бръкнеш в джоба.

Oggy написа:
V moia deltaklub imashe samo edin, koito leteshe i s dvete, sega ne leti s nishto. Ostanalite sa opredeleno samo na delti i broiat na novite deltisti bavni4ko zapo4va da narastva !

Незнам за кой клуб говориш. Аз ти говоря за делтажиите които срещам на БГ стартовете.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Мар 17, 2009 4:28 pm 
Otvan izglejda, 4e v BG zari demokrazia :lol:

A to e iasno koi pora4va v BG musikata i koi plashta smetkata. Dobre, 4e ima svoboden vazduh ... vse oshte :D


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов