Днес се чух с Андерс, инструкторът, които започна обучение на моторен влек - с нова тандемна сбруя. Много успешни първи полети, като тои като инструктор лежи над ученика и помага в управлението в полета. Разбира се, при това обучение ученикът не усвоява излитане от склон, но научава добре техниката на кацане, както и заходът за кацане - все пак има инструктор над себе си.
При нас имаме и обучение с влек с автомобил. След което се минава на изтегляне с винч. И аз имам много полети с винч преди да въведем моторния влек.
За обучените на влек пилоти се организира 2 дневен допълнителен курс за оттрениране излитане от склон. Което не им създава особени проблеми - след като те вече са усвоили до автоматизъм да контролират ъгъла на атака на крилото. А това е първата трудност за начинаещите.
И ето малко игричка в силен вятър на ниска дюна - забележете нуждата от прецизно поддържане на ъгъла на атака - за да не тръгне назад, да не кацне, а и да контролира крилото в турбуленцията, която вълните в морето създават. Брегът е много нисък, за да има ламинарно обтичане при този силен вятър:
http://www.youtube.com/watch?v=uuWQDeJtYO8