Не намирам, че помагачите направиха решаваща грешка при излитането.
1. В толкова силен и поривист вятър -
не ce излита от равно било - лошо подбрано място за отлепянето.
Ако няма толкова силен вятър - можеш да се затичаш по равното и да излетиш от ръба.
При този старт крилото трябваше да се изнесе по-надолу по склона.
Подобна конфигурация на склона имаме на Люлин - винаги съм излитал там на силен вятър - но никога от ръба. Дори при един старт от там Янко Проданов ме свали едва ли не в основата на склона - за по чисто излитане - след което поех като тапа нагоре.
Колкото до ръба на склона, за който споменах - имах подобно премеждие на океанския бряг. Облитах нов Magic Kiss по морския бряг от Марина - до Монтерей. Летях в ламинарен океански бриз и кацнах горе да свърша една малка работа. След което станах пиш-ман, че не си подбрах добре склона. Попаднах на подобен ръб и излитането без помощник ми струваше много усилия, пъшкане и попръжни, докато все пак успях да се метна в потока и полетя отново. Оттогава съм крайно внимателен за обтичането на склона, на който искам да кацна отгоре.
2. От филма не се вижда дали има препятствия по склона, които да турбулизират потока. Не е ясно и колко е термично, но се вижда, че е много друсливо.
На Пъстрина много често ни се случва в силен вятър да изчакваме термичните пориви - които здраво раздрусват крилото все още на земята. Много пъти съм прекратявал моето и на колеги излитане, когато преминава термиката и вятърът се засилва и турбулизира още повече.
В клипа се вижда ясно, как след излизането от ръба, крилото потъва, след което порив издига лявото полукрило. Това е предизвикано от турбуленция и сравнително малка летателна скорост на апарата. Вижда се, че потъването стресна пилота, след което лявото полукрило бе повдигнато и делтапланерът стана жертва на склоновия градиент на вятъра - от който излизане вече нямаше.
И да обобщя грешките:
1. излитане зад ръба, навътре по билото
2. лошо подбран момент за излитане - в поривист вятър доведоха до това сериозно произшествие.
Чисто пилотскa грешкa.
И както казва Денис Пеигън - когато отидеш на баира - не си развявай байрака и не гледай по мацки, а следи как се развива метеорологичната обстановка на старта и си мисли за полета. Това ще ти помогне да си подбереш правилния момент за чист старт.
Не знам на кого симпатизираш Иво, но ако те интересува сериозен коментар - мястото е тук:
http://hanggliding-bg.com/forum/