Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 9:20 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 101 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Надлъжна устойчивост на делтапланер?
МнениеПубликувано на: Пет Мар 18, 2011 9:45 pm 
Ники, явно си се объркал, като мислиш че като летим делти - и правим експерименти на малки скорости. Като пилот които сменя 1- 2 крила на сезон мога да ти кажа, че аз разчитам на тестпилотите на фирмата, за която летя.
Както преди години фирмата, за която летях, разчиташе на мен.
Та аз получавам, летя и маркетирам крила, които вече са облетяни и сертифицирани.
Що да се занимавам с излишни експерименти, щото си пишем тук в един сайт?
Krassi да ти обясни - че има време за ровене по Интернет.


Върнете се в началото
     +1 / -8 
 
 Заглавие: Re: Надлъжна устойчивост на делтапланер?
МнениеПубликувано на: Съб Мар 19, 2011 7:03 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Оги, мисля че пак се отклоняваш от духа на темата:
Не говорех за малки скорости, а за ъгли на атака.
Не съм призовавал да ставате тест пилоти, а да кажете имате ли наблюдения за изменението на надлъжната устойчивост при малки изменения на ъгъла на атака (в работния диапазон за центроплана и краищата).

Изпитвам уважение към делта пилотите от миналото, когато е трябвало да знаят как лети делтапланера и когато активно са участвали в конструирането, настройването, тестването. Явно времето на пионерите е отминало.
Вече виждам, че както в парапланеризма, така и в делтапланеризма е по-удобно да си поръчваш и плащаш някой друг да ти направи, тества, знае и ткн.
Само че консумирането прави пилотите куфари и маркетинг специалисти.

Oggy написа:
Що да се занимавам с излишни експерименти, щото си пишем тук в един сайт?
Krassi да ти обясни - че има време за ровене по Интернет.


Съмнението е майка на знанието. Представи си, че 10 години летиш един маршрут от Сопот до Златица и никога не се съмняваш че трябва да се лети по протежение на планинската верига. Представи си че един ден се събуждаш спал накриво, махмурлия или нещо подобно и решиш да измениш на навика си и пробваш друг маршрут. Без значение дали ще загубиш или спечелиш ти ще научиш нещо ново.
Сега можеш да ме затапиш, като заявиш че ученето на нови неща е излишно.

Нещата които обсъждаме ги няма в интернет. Интернет е блато, където царуват маркетинг специалистите. Единствения надежден начин да научиш нещо е като почнеш да се съмняваш, мислиш, експериментираш, пак мислиш и ткн.
Ако си съгласен с мен, то обуздай желанието си да си на всяко гърне мерудия във форума и използвай тая енергия да си задаваш въпроси, да се будиш посред нощ с още въпроси и отговори. Тогава няма да имаш търпение до следващия полет, когато ще проверяваш и експериментираш. Тогава полета няма да свършва и занулява с бира, а летенето ще е интересно и вечно.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -2 
 
 Заглавие: Re: Надлъжна устойчивост на делтапланер?
МнениеПубликувано на: Съб Мар 19, 2011 3:59 pm 
niki написа:

Не говорех за малки скорости, а за ъгли на атака.
Не съм призовавал да ставате тест пилоти, а да кажете имате ли наблюдения за изменението на надлъжната устойчивост при малки изменения на ъгъла на атака (в работния диапазон за центроплана и краищата).


Тъй като облитам предимно нови делтапланери - от различни модели, мога да отговоря, че не забелязвам нарушаване на устойчивостта при големи ъгли на атака. Все пак това го правя в сравнително спокоен въздух. При турбулентен трябва да се вкарва малко повече пилотска намеса. А и преди да получа делтите - те са облетяни от фабричен пилот и регулирани да отговарят на изискванията на сертификата за годност. Когато аз облитах нови фабрични крила, една част от програмата бе срив и излизане от срив. При което бавно избутвам рамката напред до сривния момент, като следя реакцията на изпитваното крило. Обикновено то се срива с носа надолу и аз му помагам да набере скорост. След което го пускам да се издигне - вдигам си рацете от рамката и наблюдавам за тенденция за накреняване до следващия срив. Ако преди срива се усети такава тенденция на големи ъгли - тогава и сривът отива малко към крило - и това крило трябва да се регулира. Кацам, регулирам и излитам за нов тест. А регулирането може да стане от много места. Най-много ядове съм имал с чисто нов прототип - на скелета нанизахме платното, излетях и падна голям зор докато "го научим" да лети добре.

Аз се учудвам защо дърпаш толкова към теоретична аеродинамика, вместо към техниката на пилотиране? Може би защото нямаш такава за делта? И искаш да вкараш повече живот в сайта ли?

Аз мисля, че който лети на делтапланер се интересува от практичните неща при старта, въздуха и кацането. Писах 2 пъти за техника на пилотиране - ама реакция никаква - което ме кара да мисля, че само парапилоти четат делта форума тук. Което е жалко. Един парапилот реагира в Skype и поговорихме за разликите в срива на типса на делта и парапланер..

niki написа:
Изпитвам уважение към делта пилотите от миналото, когато е трябвало да знаят как лети делтапланера и когато активно са участвали в конструирането, настройването, тестването. Явно времето на пионерите е отминало.


Днес положението е много по различно от когато Птеродактилите пролетяхме. Останаха няколко производиетля на делтапланери - големите са: Aeros, Moyes u Willswing, по малки с местно значение са: Bautec, Icaro, Seedwings Europe, Airborn.

Големите в бранша имат капацитета и финансовата възможност да дизайнират нови кройки на крилата и да ги тестират. Pазчитат предимно на състезателните си пилоти, които са и тест пилотите на фирмите. Като имат и различни виждания за крилата, които искат да предложат. И които правят нововъведенията в конструкцията на нoвите модели крила.
Mогат да си позволят и да наемат и авиационни специалисти (каквото прави Аерос - в Киев се намира и Авиационен институт).

След което пазарят решава кои крила се продават - и кои не.
Тоест консуматорите - или делтапилотите, имат думата кои модели ще се наложат и кои ще отмрат.
Мнозинството от тях не се събуждат нощем с мисълта какво подобрение да
направят, а се събуждат, защото дебнат МТО време и трябва да карат няколко часа до мястото за летене.

Инструкторите имат важна роля. Те летят най-много (освен интернетните) и с опита си не им представлява трудност да изберат подходящите крила, както и да огледат ценовата страна и бързината на доставка на резервни части от производителя, който изберат. Защото както всички специалисти - и те искат времето им да бъде заплатено.

Аз имам естествено мнение по въпросите за делтапланеризма - мисля, че от летящите в БГ съм летял и летя на най-голям брой различни апарати - имам и най-голям състезателен опит от летене по света. Първи в Скандинавия пролетях и внесох безмачтовите крила, както и твърдото крило Atos. (Първият ми безмачтов Ламинар 14 СТ 1997 г доставих в БГ - и той още е там, но не лети) . Така че знам за какво говоря.

За парата и дума не обелвам - щото спрях да я летя 1994 г 8)

Пък и при парата е настъпило едно разбирателство - като чета горните постинги.
Като няма правила - зле. Като има - пак зле.
Добре че делтистите в БГ са една шепа и не са се хванали да се оправят :)


Върнете се в началото
     +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Надлъжна устойчивост на делтапланер?
МнениеПубликувано на: Съб Мар 19, 2011 7:27 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Ники, при летенето с делтапланер е доста трудно пилота да определя с какъв ъгъл на атака лети в даден момент( просто няма ориентири, които да му дадат ясна референция за точния ъгъл спрямо траекторията на полета .) Може да се каже висок ъгъл или нисък ъгъл, ама дали е 5, дали е 10, или 17 градуса, на око не може да се прецени. Затова много по-лесно се ориентираме по въздушната скорост, и по усилието на рамката. което се усеща да се променя при различните ъгли ( съответно скорости). Типично делтапланерите имат сравнително слабо усилие в рамката при тримнa скорост, и това усилие постепенно се увеличава с увеличаване на скоростта. Защо говоря за усилието? Ами защото това усилие в рамката е пряк израз на деиствието на кабриращ или пикиращ въртящ момент около напречната ос, което е свидетелство за това дали планера има добра надлъжна устойчивост.( това му викат pitching moment на англииски, има позитивен и негативен питчинг момент, което отговаря на кабриращ и пикиращ в нашата терминология). при тестването на крила на стенд се прави графика на изменението на този момент, и има определени изисквания в какви граници да се променя този момент. Забележи че теста се прави с постоянна скорост 20 мили в час и с постепенно променяне на ъгъла на атака от -20 до плюс 20 градуса. Това се следи с датчици и се прави графика на промяната на въртящия момент. Забележи че при полет с пилот това измерване не може да се постигне , защото промяната на ъгъла на атака в полет води до промяна на скоростта на планера.
Т.е. да отговоря накратко на въпроса ти, аз не съм забелязвал изменение на устойчивостта при фабрични крила, но графиките от тестове показват че такова изменение има, но всичките му вариации триабва да бъдат в определени граници, определени от асоциациата на производителите на делти (в Aмерика e HGMA или каквато организация има локално)
Ето тука пример за такава графика, червената линия показва зоната, под коато синята линия не бива да слиза. Синята линия е графика на промяната на кабриращия момент при различните ъгли на атака. Ако зачетеш статията, ще откриеш че някои крила с напредване на възрастта и свиване на дакрона си променят характеристиките и могат да станат опасни по отношение на надлъжната устойчивост. Това което става е че дакрона се свива, но антипикиращите въженца са стоманени и не се променят, и в резултат ефекта им върху геометрията на крилото се променя, оттам надлъжната устойчивост е друга и синята графика става пияна и слиза под червената линия.
Разбира с , при новите крила без мачти това не важи, но там пък важи точната позиция на спрогсовете.Изображение
http://www.willswing.com/Articles/Artic ... exBridles#
Устойчивостта зависи също и от точката на окачване...по предно окачване води до по-висока устойчивост. Затова в някои нови модели състезателни крила производителите въведоха дори променлива точка на окачване.
А специално за намаляване на усилието , което прилага пилота, навремето имаше специално окачване, казваше се френска връзка, или питчи, което беше едно гениално просто нещо, което създаваше нещо като виртуална по-висока точка на окачване, което водеше до намаляване на усилието в ръцете при дълго каране с висока скорост. Пример с една детска люлка...ако се наложи да я държиш вдигната в горно крайно положение, ще се умориш, но ако центъра на окачване на люлката е мно-о-го високо, усилието става минимално. Този ефект се получаваше с питчи-то.
Ето на тази снимка се вижда питчи-то Естествено, сега вече тези устройства не се ползват, просто дизайна на крилата се промени и усилието в рамката е по-малко.
gallery/displayimage.php?album=3&pid=4826#top_display_media


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -2 
 
 Заглавие: Re: Надлъжна устойчивост на делтапланер?
МнениеПубликувано на: Нед Мар 20, 2011 2:10 pm 
Пичи, Френска връзка и CG системата НЕ ПРОМЕНЯТ устойчивостта на делтапланера!
Крилото си е толкова устойчиво, колкото го е направил конструктора/производителя.

Ако пилотът иска да го направи по-малко устойчиво - има си други начини за това, които нямат общо с гореизброените помощни средства за олекотяване на управлението. И те не реботят еднакво при различните крила. Опитвал съм ги наразлични крила и го знам. И изчезнаха, само Аерос екипира новия Combat 13.5 GT с CG. Можете да прочетете в сайта им kak работи.

На супер устойчивия ми състезателен майларен Kiss Full Race не ми помогна нито пичи, нито френска връзка! Не го пипнах другаде да му променя устойчивостта, защото планираше прекрасно - просто му научих чалъма - и си направих друга техника на пилотиране за това крило!

Това за да не се лъжете парапилотите - делтистите, които летим активно, го знаем! :lol:


Върнете се в началото
     +1 / -7 
 
 Заглавие: Re: Надлъжна устойчивост на делтапланер?
МнениеПубликувано на: Нед Мар 20, 2011 11:19 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Пичи, Френска връзка и CG системата НЕ ПРОМЕНЯТ устойчивостта на делтапланера!

Че някой да е твърдял че Pitchy и Френска връзка ПРОМЕНЯТ устойчивостта ?

пичи, френска връзка и CG не са едно и също нещо.
Пичи и френска връзка са устройства за намаляване на усилието което пилота прилага. Те не преместват центъра на окачване по хоризонталната ос напред или назад, а го правят да действа все едно е на много по-високо по вертикалата.
CG премества центъра на окачване по хоризонталата (напред-назад) и поради това сигурно променя донякъде устойчивостта, което си личи по текста на сайта на Аерос...споменава се думата increase safety specially in strong and rough conditions.

Movable CG
"This year we have started to use the new revolutionary system with movable CG hang point on our gliders. The system was designed and developed by our Swiss dealer Markus Eggimann and was tested in different competitions by our top pilots: Primoz Gricar, Christian Voiblet, Franz Hermann and other pilots. The system enables to move the hang point along the keel tube, allowing the pilot to vary CG of the glider in flight from aft to forward position. The aft CG is good to maximize the climb rate when climbing in relatively weak thermals. The forward CG position enables to increase safety when climbing and gliding, specially in strong and rough conditions and increase comfort on glide by reducing the bar pressure"


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Надлъжна устойчивост на делтапланер?
МнениеПубликувано на: Сря Мар 23, 2011 9:54 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 10:21 am
Мнения: 136
Местоположение: Sofia
Това за мен е най-интересната тема от месеци насам.
Добре че krassi има освен знанията и търпението да обяснява.
Аз лично не съм забелязал промяна в надлъжната устойчивост при леки
външни влияния крилото веднага се намества само. Необходимо е да се
подава команда само при навлизане в силни възходящи или низходящи потоци.
На мен лично ми е чудно защо крилото ми при големи ъгли на атака близки до сривните
става по неуправляемо по крен ? Дори сривовете винаги ми се получават на
ляво или дясно и почти никога по посока на полета?

Поздрави

_________________
Стоян


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Надлъжна устойчивост на делтапланер?
МнениеПубликувано на: Сря Мар 23, 2011 11:44 pm 
Крилото на снимката е произведено от Авио делта и от Андро и Антон. С Антон си говорихме и решихме да ти помогнем със следния отговор.
При критични ъгли потокът спира да обтича центроплана, тогава подемна сила се създава само от типсовете (краищата на крилото). Създава се въртящ момент, който навежда носа и възстановява полета. В тази ситуация ако имаш разлика в крайните лати или в опъването на платното - крилото ще ти се срива винаги на една страна. И при излизане от срива - ще дърпа на същата страна.
Ако при зависване (срив) крилото ти завива на ляво или на дясно - това означава, че крилото ти е в ред и е предизвикано от положението на мотоколичката или осукването и - или от други външни намеси.

Ако ти крени наляво и надясно при срив и лети без теглене на една страна - това означава, че крилото ти лети нормално. Ако не е така - тогава причината трябва да се потърси.
Аз летях също на едноместна количка на АвиоДелта с Hirth 330 - и с крило Magic IV и такова усещане имах само в турбулентен въздух.
Опитай същото в ламинарен въздух - рано сутрин или късно следобяд. След което ще разбереш дали имаш нужда да регулираш делтапланера си.


Върнете се в началото
     +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Надлъжна устойчивост на делтапланер?
МнениеПубликувано на: Чет Мар 24, 2011 5:17 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
@stgr
Аз мисля че наблюдението ти е много правилно, според мене обяснението е доста просто. Ако си представиш крилото погледнато отзад, и разгледаш една нормална полетна ситуация (1), и една ситуациа с висок ъгъл на атака при центроплана (2), ще забележиш че разпределението на подемната сила се различава съществено. При нормалана полетна ситуациа 1, подемната сила в краищата е доста малка, а в средата е доста голяма. Обратно, когато ъгъла на атака на центроплана се вдигне близо до критичния, и подемната сила намалява , в краищата крилото започва да създава по-голяма подемна сила и кривата на разпределението на подемната сила се променя. Ако погледнем червената стрелка в края на крилото, се получава нещо като лост, сила по рамото, създава по-голям момент спрямо центъра. Т.е. твоето противодействие с теглото ще има по-слаб ефект върху страничния наклон при големи ъгли на атака. Разбира се, тези схемички не претендират за точност, направих ги набързо само за илюстрация на разсъждениата.
Изображение
Отделно, ако има и най-малкия дисбаланс в крилото ( примерно не е идеално хоризонтирано, или има несиметричност в латите, или натягането на платното не е идеално еднакво, или тръбите на бедрата са били кривени), нормално е да се очаква че срива няма да е симетричен.


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -1 
 
 Заглавие: Re: Надлъжна устойчивост на делтапланер?
МнениеПубликувано на: Чет Мар 24, 2011 7:49 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Яну 22, 2011 4:21 pm
Мнения: 34
Моите поздравления на Краси и Оги много неща научаваме от ПЕРОДАКТИЛИТЕ.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -3 
 
 Заглавие: Re: Надлъжна устойчивост на делтапланер?
МнениеПубликувано на: Съб Мар 26, 2011 10:31 am 
Да допълня още нещо за едноместната моторна количка, която обикновено се лети с нормален делтапланер, на който са подсилени страничните въжета, кила и напречката. Аз летях в ламинарен въздух като тренирах различни сривове, за да усетя реакцията на претовареното крило.
При вкарване в срив през крило (което не е същото като гореописаното) забелязах по-определено плъзгане на делтата в посоката на срива преди да се извади. И го вадех с избутване на рамката напред, след което рязко придърпване за скорост - и излиза през нос.
И това се усеща различно при летене без газ и с газ. ОТбелязах и едно осукване на крилото при по резки завои, като делтата захапва завоя, а количката тегли малко напред преди да завие с крилото след подаване на газ. Затова в резки завои влизах с постоянна газ.
Тези упражнения не ги опитвам с голямата 2местна машина - не е моя, а на клуба.
В Германия опитах трайк на Аерос с електрическо изместване на окачването. На 120-130 км/ч се усеща олекване на рамката при плавното изместване на окачването - което е предимство, ако се налага дълго летене на големи скорости.
Тази опция струва повече и много малко си я позволяват.
Сега подобна се монтира на състезателния делтапланер - и вече много делта пилоти си я поръчват.
След година-две активно летене ще се разбере дали ще се наложи, защото и тя струва нещо допълнително


Върнете се в началото
     +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 101 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов