Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 11:55 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 8 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери
МнениеПубликувано на: Сря Фев 20, 2013 11:18 am 
Offline

Регистриран на: Сря Окт 03, 2012 9:08 am
Мнения: 106
Име: Огнян Угринов
Изненадващ е интересът на парапланеристи към делтапланерите - вероятно заради страхотното летене, което се излетя на последното световно в Австралия.

За сигурността на безмачтовите делти работят спрогсите - които заменят антипикиращите въжета при мачтовите делти. Има модели мачтови в комбинация антипикиращи въжета и спрогс.

Добавям един видео клип, в който е заснета работата на спрогса при различни скорости и различно опъване на плата на делтапланера. Ще забележите, че спрогсът ограничава падането надолу на тази част от изxодящия ръб на крилото. Което го предпазва от влизане в tuck (премятане). Ходът на спрогса надолу е ограничен от стоманено въже. Ако има известен ход надолу - той се дължи на известно осукване на тръбата на атакуващия ръб, което се предизвиква от други натоварвания в полет.
Състезателните пилоти обичат да снижават спрогсите, което вече се контролира при провеждане на състезания. За да се намали възможността от неприятни премятания и да не се минава под безопасния минимум.
Сертфицираните крила са с определен ъгъл на спрогса, при тунинговането - този ъгъл се намалява.

Имах следния случаи. Закупих Combat, който бе летян от тест и състезателен пилот на Аерос. Увери ме, че крилото лети чудесно, и наистина това се оказа така. След няколко месеца германски пилот пожела да купи този състезателен планер. Поиска да прегледаме делтата при Томас Пеличи, дизайнера на Фох делтатапланера - в южна Германия. И когато проверихме спрогсите - Пеличи се хвана за главата! Какви самоубийци сте, отреагира той, да летите с 2 градуса, когато DHV изисква 7 ! И той коригира ъглите и облетя крилото за новия собственик. Аз не усетих крилото да лети зле, напротив, хареса ми много качеството и управлението, а и след като тестпилотът ме увери, че крилото е ОК - защо да меря ъглите - облетях го без да открия нередности.
Това е илюстрация колко далече могат да стигнат състезателите в "изостряне" на крилата си и защо CIVL наложи контрол.
В България се внесоха няколко употребяване делти, от сравнително стари модели. Добре е собствениците им да контролират спрогсите - данните се дават от производителя, могат да се вземат и от DHV мисля.

http://www.youtube.com/watch?v=ueoQHCXX ... ature=ends

_________________
www.hanggliding-bg.com

Летене му е майката :)


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -5 
 
 Заглавие: Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери
МнениеПубликувано на: Сря Фев 20, 2013 4:55 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 03, 2011 9:16 pm
Мнения: 36
Местоположение: София
Име: Георги Гълъбов
Темата е интересна, защото и аз до скоро бях виждал безмачтово крило само на снимка.

Искам само да добавя, че спроговете имат тенденцията да слизат надолу с времето, поради разтегляне на гореспоменатото стоманено въже.
Хубаво е да се напише и ефектите от неправилно тунинговани спрогове.
Какво се случва ако са прекалено нагоре, и какво се случва ако са прекалено надолу!


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери
МнениеПубликувано на: Чет Фев 21, 2013 12:56 am 
Offline

Регистриран на: Сря Окт 03, 2012 9:08 am
Мнения: 106
Име: Огнян Угринов
Не съм срещал пилоти да си повдигат спрогсовете нагоре - крилата идват от производителя облетяни според сертфиkационната конфигурация - освен ако не са пpототипи за облитане от тест или състезателни пилоти. Но много, дори и аз, си свалят спрогсите за намаляване напрежението на рамката - обикновено при по-високи скорости.
Днес състезателният делтапланер може да се достави с изместено положение на рамката напред, ако пилотът лети бързо при прелитанията. Аз направих обратното на крилото за нано траика - преместих рамката по назад.
При прекаляване със сваляне на спрогсите - може да изчезне напрежението на рамката изцяло и в турбулентен въздух така тримирано крило е податливо на премятане. Това се е случвало поради което състезателните крила се контролират в CАТ 1 състезанията. За CАТ 2 не съм сигурен, че се проверяват задължително - и който иска да експериментира с крилото си и да се състезава - тези състезания са за него. За това не се учудвам на скорости с и вече над 140 м/ч.

_________________
www.hanggliding-bg.com

Летене му е майката :)


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери
МнениеПубликувано на: Съб Фев 23, 2013 1:51 am 
Offline

Регистриран на: Сря Окт 03, 2012 9:08 am
Мнения: 106
Име: Огнян Угринов
Предполагам сте усетили, че прекаленото сваляне на спрогсовете води до една нестабилност на безмачтовия делтапланер по напречната ост. Която може да се компенсира с поставянето на една хоризонтална опашка отзад, закачена на края на киловата тръба. И тогава би трябвало делтата да се стабилизира и да намали тенденцията да клъвне с носа надолу и се преобърне.
Това е точно така, с опашка и с намалени спрогсове делтата има по добро планиране. Като прибавим към това и повече източеност и намалено индуктивно съпротивление - ще имаме наистина едно по-добре планиращо крило от останалите.
Така ли е?
Да, но... когато поставих опашка на моя Комбат и намалих спрогсите - се оказа, че крилото стана много стабилно в полет и много трудно за управление. Което не е никак приятно в турбулентни условия. А термиката върви с турбуленция.
Тогава има едно спасение - сменят се долните странични въжета с по-къси, което увеличава управляемостта.
Дали четящите сайта ще се досетят защо се получава така?

_________________
www.hanggliding-bg.com

Летене му е майката :)


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери
МнениеПубликувано на: Съб Фев 23, 2013 10:34 am 
Offline

Регистриран на: Сря Юни 15, 2005 2:45 pm
Мнения: 535
Местоположение: Ямбол/Бургас
Име: Александър Рунев
Намаля положителната V-образност на крилото, от там се намаля устойчивостта, но пък се "подобрява" управляемостта :shock:

_________________
Александър Рунев
GIN Carrera+

Човек няма крила и по отношение на теглото му
към теглото на мускулите му е 72 пъти по слаб от птица...
Но аз мисля, че ще лети,
но не заради силата на мускулите му,
а заради силата на своя ум...
Н.Е. Жуковский


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери
МнениеПубликувано на: Съб Фев 23, 2013 10:51 am 
Offline

Регистриран на: Сря Окт 03, 2012 9:08 am
Мнения: 106
Име: Огнян Угринов
Да, точно така.
Дава му се малко повече "неустойчивост" - и се получава ефекта, който описа. Което от своя страна изисква 10-20 часа летене с този модел, за да му се свикне на "табиета" - после е лесно.
Скъсяването на долните странични въжета се определя от производитeля, който експериментира със своите тест пилоти и с прототип - преди да установи с колко ще се скъсят въжетата, за да е управляема тази неустойчивост. И за да стане както се казва: - и "пилотът" сит - и "делтата" - цяла :)

_________________
www.hanggliding-bg.com

Летене му е майката :)


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери
МнениеПубликувано на: Пон Фев 25, 2013 2:15 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 24, 2008 1:56 pm
Мнения: 410
Местоположение: Coфия
Име: Димитър Халачев
След като миналата година си взех топлес крило, първата работа беше да му проверя и спроговете. Всички процедури са описани в клубния ни форум, като интерес проявиха най-вече другите пилоти с топлес крила. Спроговете бяха много снижени. За целта направих на ново всички настройки по фабрично предписание и още на първия полет нямаше нужда от допълнителни такива. Нямаше тенденция към кренове, над 90км. се усеща около 5кг. натиск на спийд бара. Това ми даде увереност да излетя от Комините и да кацна до Пазарджик. http://forum.skynomad.net/leonardo/flight/4272 Новите топлес крила са доста различни като чуствителност на управлението и дават много възможности за тунинговане. Летенето с тях е изключително приятно, но изисква опит.

_________________
www.deltaclub.bg
"Всеки полет е важен!"


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -4 
 
 Заглавие: Re: Sprogs - безопасност с безмачтовите делтапланери
МнениеПубликувано на: Пет Мар 01, 2013 9:39 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 24, 2008 1:56 pm
Мнения: 410
Местоположение: Coфия
Име: Димитър Халачев
Таблица с препоръчителните ъгли на вътрешния и външен спрог. Обхваща повечето известни съвременни крила.
Изображение

_________________
www.deltaclub.bg
"Всеки полет е важен!"


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -3 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 8 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов