SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Управление на делтапланера?
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=15&t=7085
Страница 1 от 1

Автор:  niki [ Съб Ное 02, 2013 7:59 am ]
Заглавие:  Управление на делтапланера?

Как делтапланера се управлява чрез издърпване или избутване на трапеца?
След издърпването/избутването той връща ли се сам в първоначално положение и ако да - защо?

Автор:  krassi [ Съб Ное 02, 2013 6:28 pm ]
Заглавие:  Re: Управление на делтапланера?

Това е тема за цяла глава на учебник, но съвсем накратко.
Управлението става чрез изместване на центъра на тежестта. Когато пилотът "бута" или "дърпа" рамката, той реално променя центъра на тежестта на системата.
В същото време делтапланерът реагира по различен начин на промените на центъра на тежестта поради много специфичната си форма на крилото.
То е стреловидно и усукано едновременно. Тези два фактора са изключително важни за осигуряване на стабилността на крилото и при промяната на центъра на тежестта, баланса на силите действащи на системата пилот-крило се променя по начин, че се крилото се стреми да се върне в първоначалното си състояние на равновесие. По тази причина, ако пилотът пусне рамката ( в спокойни атмосферни условия), крилото се връща в т.нар. "трим "положение, което е долу горе 3-4 км ч над минималната скорост на крилото. Нещата трудно могат да бъдат обяснени само с думи, трябва малко визуализация, схеми и графики, за да се видят в 3-измерен изглед формата и усукването на крилото. На всичкото отгоре крилото на делтапланера се класифицира като "меко крило", т.е. при различни натоварвания платното и тръбите променят формата си и с това създава допълнителни пречки да се анализира строго научно , трябва много измервания в полет, които няма кой да ги плаща, накратко казано.
Освен това делтапланерите еволюираха много напоследък и методите за стабилизиране на крилото се промениха. Преди се разчиташе на антипикиращи въженца за създаване на т.нар рефлекс на профила на крилото. Сега това се постига с S- образни лати в центроплана, които са направени от много твърда сплав и държат формата. Усукването се ограничава до определени граници с т.нар спрогове, които са едни тръбички, поставени под определен ъгъл и имащи свобода да се движат нагоре, но са ограничени да слизат до определен ъгъл надолу.

Ако някой се интересува повече, има доста писания по темата. Ето два примера на анализи.
http://deltaclub.bg/gallery/albums/user ... glider.pdf

http://www.willswing.com/articles/Hang- ... rmance.pdf
Фигура 12 на страница 9 показва разпределението на подемна сила по протежение на крилото и как при увеличаване на ъгъла на атака центроплана започва да навлиза в сривно състояние и поради това краищата на крилото ще започнат да създават повече подемна сила и съответно ще върнат крилото обратно към начално положение.
Между другото, немаловажен е и фактът че пилота е разположен ниско под крилото. Това създава допълнителен момент на устойчивост, подобен на ефекта на пилота при парапланера, но в по-малка степен , разбира се.

Автор:  niki [ Нед Ное 03, 2013 8:07 am ]
Заглавие:  Re: Управление на делтапланера?

krassi написа:
Управлението става чрез изместване на центъра на тежестта. Когато пилотът "бута" или "дърпа" рамката, той реално променя центъра на тежестта на системата.


Нали трапеца е твърдо фиксиран за делтапланера? Във всички направления?

Тогава при избутване/издърпване на трапеца, той служи като опора и премества ц.т. напред и назад.
Това променя разстоянието между проекцията на ц.т. и ц.н. което създава съответно кабриращ или пикиращ момент Mz.
При отпускане на трапеца, тялото на пилота се връща в първоначално положение и би трябвало да се създаде обратен кабриращ/пикиращ момент, който да възстанови първоначалния ъгъл на тангажа.

Друг вариант за управление е чрез динамично избутване/издърпване на трапеца, чрез използване на инертността на тялото на пилота, което би трябвало директно да създава кабриращ/пикиращ момент, който да променя ъгъла на тангажа.

Правилни ли са разсъжденията ми?
Интересувам се защото работим върху балансировъчно управление на ПП, което предполагам е подобно на делтапланера.

Автор:  deltaman [ Нед Ное 03, 2013 9:33 am ]
Заглавие:  Re: Управление на делтапланера?

Ники, разсъжденията ти са правилни, но как ще постигнеш баланс на системата, особено в турболенция ?

Автор:  krassi [ Нед Ное 03, 2013 7:10 pm ]
Заглавие:  Re: Управление на делтапланера?

При делтапланера точката на окачване е високо, дори качена над кила ( на мачтата, или на специална Т-образна стойка, с цел да се постигне по-малко усилие когато се поддържа висока скорост ( това е все едно да опитваш да държиш една детска люлка вдигната високо за известно време). Колкото по-високо е точката на въртене на люлката, усилието става по-малко. При парапланера схемата е друга, крилото и пилота са като един триъгълник, обърнат надолу с върха, и пилота е в този връх. Триъгълника както знаем, не се деформира ( освен ако не го направим да си променя дължините на страните). Според мене най-лесно може да се постигне ефекта на преместване, ако този триъгълник се преобразува в трапец ( четириъгълник), като долната страна на трапеца е сравнително къса, и там да се инсталира едно устройство от рода на french connection, което прави точката на окачване как да се изразя, виртуално висока.

Изображение

Идеята да се мести ЦТ по принцип не е лоша, но се опасявам че всяка една такава джаджа ще усложни доста конструкцията и парапланерът вече няма да е онова гениално просто устройство , което е сега.
Между другото, на времето един французин беше построил подобно устройство за парапланер и летя с него, но не знам какво стана с него, не се вижда вече. Беше някаква рамка от алуминиеви тръби, и нещата се местеха подобно на делтапланерна рамка. Не мога сега да го намеря.

Автор:  krassi [ Нед Ное 03, 2013 8:05 pm ]
Заглавие:  Re: Управление на делтапланера?

Оше малко картинки за изясняване на принципа. Вижда се как при делтапланера точката на окачване става виртуално високо и кривата , по която се движи ЦТ става доста плоска. На практика усилието за поддържане на тялото напред и назад става минимално ( защото хоризонталната компонента на теглото става супер малка)

*. Само да поясня, тази система не се използва при съвременните модели делтапланери, просто сегашните крила нямат нужда от нея, усилията в рамката са много малки и не се налага ползването и.



Изображение

Изображение

Изображение

Автор:  niki [ Пон Ное 04, 2013 7:14 am ]
Заглавие:  Re: Управление на делтапланера?

Краси, благодаря за разясненията!

deltaman написа:
Ники, разсъжденията ти са правилни, но как ще постигнеш баланс на системата, особено в турболенция ?


Предстои да видим следващия сезон. Хубавото е че няма нужда да търся пари за ново крило. Както казва Иво - Алфата оживя като Омегата :-)

Автор:  jespy [ Сря Сеп 07, 2016 10:31 am ]
Заглавие:  САМОуправление на делтапланера?

Здравейте,
Тук е мястото и за моят въпрос:

Кацах с една ръка(с другата снимах), леко придърпан трапец. На около 7м от земята делтата пусна леко носа и започна да набира. Тъй като вятъра бе ламинарен, реших да я оставя да видя дали ще продължи така надолу. Малко преди да избутам трапеца обаче, на около 1,2м от земята - ЧУДО! Делтата се хоризонтира сама като за кацане и сама кацна! Това второто ми е донякъде обяснимо - екранен ефект от земята, но първото - с отпускането на носа ?!?! Дали вятърът отслабна и после засили пак за да се получи това чудо - не знам. Моля Краси за коментар:)

https://youtu.be/CLmRGjLsqvI

Автор:  Lord Ruthven [ Пет Сеп 09, 2016 9:07 am ]
Заглавие:  Re: Управление на делтапланера?

Вариантите вероятно са много, но много възможно е да става дума за градиент на вятъра при земята.

Автор:  Ironman [ Пет Сеп 09, 2016 10:13 am ]
Заглавие:  Re: Управление на делтапланера?

Градиент на вятъра има когато има вятър. И за делтите е осезаем на височина 10-12 м.
Ако си оставил машинката в ламинарен вятър с отпуснат трапец, не е странно че се самоускорява.
Вижда се, че имаш достатъчно височина да набере скорост в намаляващия насрещен вятър, при което заработват антипикиращите въжета и самоизправят крилото.
Избягваи това кацане в турбулентни условия, а си набери скорост преди кацането.
Земята боли :)

Автор:  jespy [ Пет Сеп 09, 2016 4:25 pm ]
Заглавие:  Re: Управление на делтапланера?

Прави сте - ако около 10-ят метър вятъра отслабва чувствително - това ще да е. Макар че като преглеждах записа отново и отново, видях че ме разклати наляво-надясно малко преди да отпусне носа. Та може и пулсация да е имало. При всички случаи ще го проверя това пак - ако е стечение на обстоятелства - няма да се повтори. Но ми трябва морски бриз за целта :)

Прегледах запис от подобно кацане от предният ден - там малко по-високо от земята като че ли пусна леко носа, но не така изразено.

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/