niki написа:
Петьо, благодаря че ни информираш за вълненията от другата страна!
Но все пак е добре да не го правиш със сензационни заглавия като от жълт вестник "МиГ 29 срещу парапланер", които внушават сеир, противопоставяне, гладиаторски двубой между парапланер и изтребител.
Този тип отношение, както и нежеланието да държавата да се съобразява с гражданите не решават проблемите.
Например, в Англия военни изтребители и парапланери редовно споделят едно и също въздушно пространство. Периодично чета коментари от парапланеристи, че засичат самолети под, над, до тях. До сега не съм чувал за сблъсък или проблем между едните и другите. Вероятно бързо движещите се пилоти знаят зоните на концентрация на парапланеристи и внимават там.
Също така, вероятността за сблъсък на 2 обекта с криволичещи траектории в триизмерното пространство е нищожен. По пътищата има катастрофи, където всичко е 2D и обектите се движат близко един до друг. Макар и рядко има сблъсъци на граждански самолети, но там пак има ешелониране и притъпяване на вниманието от еднообразието на полета.
Мисля, че военните пилоти в Англия не роптаят срещу парапланерите, защото те донасят по реалистичен момент в техните полети (ако трябва ще си пуснем бради
) Също така в Англия има вековна традиция и сила на гражданското общество, което си е извоювало повече права и свободи, включително спрямо ползване на въздушното пространство, лицензиране и ткн, докато тук под предлог националната ни сигурност, военните отцепват едни огромни зони, които едва ли ползват толкова плътно и ефективно.
Сред парапланеристите последните години доби популярност маршрута ФАИ триъгълник, който още повече развива спортно техническите умения на пилотите, за разлика от носенето по вятъра при полетите тип "отворена дистанция" или "отиване с връщане" по билото на планината. Постави се и национален рекорд и ще виждаме все повече пилоти по трасето: Сопот-Николаево-Първомай-Сопот. За съжаление, много малко летни дни позволяват добри условия в често стабилното тракийско поле и е разбираемо, когато се появи хубав ден парапланеристите да нямат желание да се съобразяват със забраните.
Рано или късно трябва да се промени авторитарната логика на държавата и чиновника: "Има парапланерист, има проблем". На предпоследното военно учение, на Сопот на лифта дойде полиция и ни забраниха да се качим дори и за тандемен полет близо до терена от старта до кацалката. Тандемните полети са ми препитание и този ден не само че не изкарах за насъщният, ами не видях никакви самолети около Сопот и Карловското поле, което допълнително ме кара да се съмнявам в смисъла на забраните.
Със или без въздушно пространство и забрани, държавните служители и военните получават своите заплати, но освен да се окопават в своят монопол могат и да се потрудят за по-гъвкавото и ефективно използване на небето, към което всички се стремим.
И накрая един светъл пример от съседна Румъния. Там също има сталинистки сили тип "няма парапланер, няма проблем", все пак разума надделява и са поканили парапланеристи за консултации при оформяне на въздушното пространство около ново летище до Букурещ. Разбрали са че тоталните забрани няма да спрат нарушенията, а е по-добре
реално да се намали вероятността от физически сблъсък между безмоторно и моторно летящите.
Ники, приемам критиката ти за заглавието, въпреки, че не такава е била целта ми.
Ако желаеш, може да го редактираш както ти е угодно.
Относно техническите подробности за движението в 3D пространството, както и щенията ни като парапланеристи, тези неща едва ли имат особено значение и тежест пред институциите поради две основни причини.
Първата е, че след като е нарушен закона и парапланерист е навлязъл в контролираното въздушно пространство и събитието е докладвано като АВИАЦИОНЕН ИНЦИДЕНТ, значи в техните разбирания то е такова и личните ни вълнения няма как да го променят.
Втората причина е, че ние като общност по една или друга причина сме в пасивна позиция и не желаем да се организираме и да обясним всички тези неща които си написал по-горе на съответните институции, за да можем да ги убедим в правотата си и да защитим правата си.
Сигурен съм, че много добре знаеш, че за държавите за които говориш, парапланеристите, както и всички останали пилоти преминават през съответната теоретична подготовка, която включва и темата AIR LAW.
В тези държави има създадени организации, които комуникират със съответните институции и отстояват правата на пилотите се ,като са полели съответните ангажименти и ги спазват.
Това, че Пешо или Гошо е решил, че днес е супер за XC и трябва да се изкефи на MAX минавайки от където му скимне, не е израз на свободна воля а на безотговорност, която води до именно такива рапорти със съответните последствия.
Аз отдавна твърдя, че трябва да седнем на една маса с институциите като равни с равни и всеки да изложи своите мотиви и виждания и да се стигне до някакъв разумен и приемлив вариант и за двете страни.
Не е вярно, че институциите не търсят диалог и не са склонни да работят с нашата общност или пък са възприели максимата ''Няма парапланерист, няма проблем''.
Лично съм присъствал на няколко срещи като представител на АСАБ, на които се е говорило за парапланеризъм и не ГВА, а доскорощния председател на БНАК призоваваше за санкции и увеличаването на размера им
https://drive.google.com/file/d/1l-YxwT ... sp=sharingДокато, за съжаление наскоро починалият директор на ГД ГВА Станимир Лешев, заяви, че със санкции няма да се решат тези проблеми и трябвяа първо човек да има самосъзнание и второ, да има диалог.
https://drive.google.com/file/d/1fKilvR ... sp=sharingИ така, понеже тази тема периодично си я дъвчем като стара дъвка, което според мен е безпредметно защото решенията не взимаме ние, ако не вземем да се организираме и да заявим какво точно искаме и да покажем, че можем да бъдем достатъчно отговорни, рано или късно ще ни бъдат наложени рестрикции, които на никого няма да му харесат, а по стар български обичай няколко човека ще изгърмят със солидни глоби.
И понеже аз не желая това да стане, за пореден път призовавам да седнем на една маса с ГВА и да изясним всички тези въпроси.
Има официално изпратено писмо към АСАБ, препоръчах то да бъде препратено и към БНАК, за да може да има официални представители на парапланеристката общност на предстоящата среща която по предварителна информация ще бъде на 30.09.2020.
Като имам повече подробности ще ги споделя.