Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Авг 22, 2017 1:09 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 49 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 8:44 am 
Offline

Регистриран на: Пон Юни 15, 2009 10:00 am
Мнения: 346
Местоположение: София
Име: Георги Стефанов
Цитат:
Новите крила (с латите) са по-безопасни.


Защо?
Имаш ли време/желание да обясниш/отговориш ?

_________________
Element Water 2


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 11:28 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 962
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Angel_Sim написа:
За класическото туристическо летене по вятъра ще избегнете повече колапси просто като не натискате спида въобще.


Разбира се че може да се лети и без спиид по вятъра, но тогава постиженията ти ще зависят главно от условията. При всички положения обаче ефективността ти ще бъде по-ниска, а целта е да се развиваме като пилоти (поне за мен), ако искам просто да се возя отивам да рея. Също така намирам за по-безопасно да работя с малък излишък от скорост отколкото да летя на трим. Повечето крила са по-стабилни на 15-30% спиид. Което не значи че го ползвам винаги близо до земята но нерядко съм го и правил - всичко се съобразява с условията.

Angel_Sim написа:
...После някой се е сетил, че безопасността на крилата вече се взема от потребителите за даденост (още повече, че масовия пилот трудно може да сравни две крила по отношение на безопасност - трябва да ги разцепи от колапси, сривове и т.н.)....
...Като, цяло крилата с по-кофти сега независимо от технологията.


А това май го правеха тестовите пилоти на сертификационните организации.
Като цяло стандартите за сертификация изобщо не са се променили през последните години, особено за ниските класове крила (при състезателните има разлики но малки), и от личен опит мога да кажа че учебните крила днес със сигурност са много по-добри от тези преди години.
Едно крило се сертифицира на базата на пасивната безопасност която предоставя - тоест ако в дадена стандартна ситуация пилотът не реагира и крилото губи до Х метра и се завърта/гмурка до Х градуса то е клас Х.
При 99% от крилата на пазара ако реагираш правилно и на време крилото се възстановява поне двойно по-бързо отколкото на тестовете.

Angel_Sim написа:
...Тя пази пилота в една конкретна ситуация - колапс близо до терена - след излитане и при кацане най-често, когато няма време за запасен. За безопасност може да говорите, когато изядете някой як колапс в такава ситуация и се оправите с крилото. Ако не сте имали такава ситуация е малко нахално да говорите, колко ви е безопасно крилото и какъв спец сте и как се оправяте и да се чудите що някой се е шибнал в терена и се с потрошил. ...


Готов съм да се обзаложа че няма крило което да се възстанови само достатъчно бързо от 50 % колапс на 10 метра от земята ако пилота се държи като чувал с картофи и не реагира.
Като цяло според мен е лудост човек да разчита на 100% на пасивната безопасност на крилото. Пасивната безопасност има за цел само и единствено да ви прощава определен набор от грешки.

Angel_Sim написа:
... Просто пилотите не го разбират това, а и да се пребият веднага ще им припишат някаква мистична пилотска грешка ...


Летя от 2005 година и съм чувал само за 1 инцидент породен от производствена грешка - този на Унгареца в Сопот с не подсиленото крило на АПКО.
99% от инцидентите в парапланеризма (а може би и в авиацията изобщо) са породени от човешка грешка - било то от подценяване на условията, надценяване на собствените възможности или нещо друго.
Човека взима решенията, а само този който взима решения греши!
Ако тази мисъл не е комфортна за някого, може би парапланеризма не е за него - това го казвам още в първите 5 минути от курса за начинаещи!
Безгрешни хора обаче няма, и тогава вече можем да говорим за пасивната безопасност на крилата. Колкото повече смяташ че ще грешиш толкова по-нисък клас крило летиш.
За съжаление винаги го има и елемента на лошият късмет - никой не е застрахован от това да изяде пълен челен тък на 10 метра от земята, тогава с каквото и крило да се надали ще се разминеш без натъртване (най-малко).

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 12:04 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 298
Име: Димитър Миладинов
Цитат:
Разбира се че може да се лети и без спиид по вятъра, но тогава постиженията ти ще зависят главно от условията. При всички положения обаче ефективността ти ще бъде по-ниска,


Може ли да го обясниш това по-подробно. Мисля, че по вятъра натискането на спийда в общия случай ти намалява глайда?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 12:10 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1686
Име: Даниел Димов
Ами кой ще произвежда или кой ще купува крила които не са по-добри от предишните!?! Тук "по-добри" е комплексно - летателни качества, сигурност, управляемост, удобство и т.н. Може единия компонент да напредне повече от другите или да напредват балансирано, но със сигурност пазара няма да търпи "развитие" в негативна посока - развитието винаги е в положителната посока. Пазара също не търпи и частично развитие комбинирано с драстично дърпане назад по друг параметър... например много по-добре летящо крило, но като го свалиш на земята и карбоновите пръчки се чупят - това е голямо развитие в летателните качества, но дърпане назад в трайността. Такъв тип продукти могат заемат една много тясна ниша, но само толкова.

Та това е в общи линии... моя личен опит е, че новите крила колапсират драстично по-трудно и това позволява да са в летяща конфигурация в доста по-сурови условия. А щом крилото лети и може да се управлява - това е добре. За случаите в които не трябва да лети - има запасен парашут :wink:


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 12:46 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 16, 2006 5:33 pm
Мнения: 45
Местоположение: Варна
Най на края нещо по смислено.

За да дам и моя принос за каузата ще се опитам да обясня на Димитър Миладинов.
Най доброто ти качество на летене зависи главно как е тримовано крилото (тук Данчо може да даде най - точни обяснения). За по високия клас крила най - добро качество се получава при около 30% спийд. За ниския клас крила мисля че най доброто качество съвпада или е близко до трим скоростта (не съм го изследвал)
Ако летиш по вятъра и не пропадаш с повече от -1м/с може и да не се налага използване на спийд система (лесно се проверява ако имате поларата на вашето крило) Изображение
Но ако летиш по вятъра и пропадаш с повече от 2,5 м/с почти задължително си е натискането на спийд система. Другия въпрос е колко да се натиска :)
И това е при "туристическо" летене.
За състезателно летене нещата не стоят точно така (ако Ясен се включи в дискусията може да сподели доста опит). Според теорията на McCready ако има средно качване на термиките +2 натискането на системата спийд приближава към 100% (има спорове дали е приложима за парапланери поради малкия диапазон на скорости с който боравим. Все пак е писана за безмоторници).

Ивчо като не пиеш бира ще ти поръчаме друго :)

_________________
:)


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 12:58 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 10:04 pm
Мнения: 231
Местоположение: Пловдив
Даа. чудесна дискусия се заформя. Жалко е само, че не взимат дейно участие хората с най-много опит и познания в тази материя.
Ще се опитам да добавя и моите 5 стотинки по темата.
Опити за включване на твърди елементи в конструкцията са правени още в зората на парапланеризма. И то най-вече с идеята да се подобри нивото на безопасност. Но при много от експериментите резултатите не са били добри. Така се случи, че преди десет години се сдобих с вероятно първото сертифицирано крило с твърди елементи - APCO Keara. С чудовищната за времето източеност 6,1 беше сертифицирано като DHV 2. Все си мисля, че точно това крило и нему подобни даваха основание за популярния на времето израз: "DHV е мафия!" Вярно е, че имаше чудесен глайд около 9,3 но и се държеше като компетишъните от него време. Но трябва да кажа, че точно твърдите лати подобряваха значително устойчивостта му на колапси и тъкове. Друг е въпросът какво ставаше след преминаването на границата на устойчивост. Все пак, летях го 180ч за 2,5 години, с него бях засмукан от СВ и приложих всички достъпни за мен методи за оцеляване. При ужасните турбуленции нито веднъж не се сгъна сериозно, дори и на Б-срив, или при най-дълбоките спирали, които някога съм правил, или при мощните приземни пориви от 12-15м/с, когато кацах в шквала. Както и да е - смятам че с това крило загубих 2,5 години от красотата и удоволствието от летенето. Продадох го в e-bay на един американец. С години го следих дали оцелява по feedback профила му - смени хобито и сега се занимава с нумизматика :wink:
Истинската ера на крилата с твърди елементи започна през 2007 с Boom5 на GIN. По-късно Ozone разработиха Mantra R09 и всеобщата лудост се отприщи. Убеден съм, че сами по себе си твърдите елементи подобряват безопасността, особено след големия опит натрупан досега. Проблемът мисля идва от другаде - почнаха да се правят все по-източени крила, с по-тънки профили и намален брой на точките на окачване. И ако това беше само при състезателните крила създадени за пилоти с нужната квалификация, всичко щеше да е ОК. Но масата производители решиха да "наточат" и ниските класове крила и нещата станаха наистина опасни и не заради твърдите елементи, а въпреки тях ...
Новите крила изискват и нови методи за безопасното им и ефективно пилотиране. Затова лекцията на Russel Ogden е много полезна. Преди няколко години гледах такава лекция на Николай Шорохов (Бог да го прости и светла му памет). За жалост съм загубил линка. Там, освен всякакви техники за активно пилотиране на спийд система се говореше и за това, да не се спира и контрира крилото при мощни колапси, а да се остави то да се гмурне, набере скорост и да се самовъзстанови. Всичко това с уговорката за достатъчно височина и без препятствия наоколо. Миналата сряда на Брестовица се улучи сигурно най-турболентния ден за тази година. Учениците на Иво кацаха жълтозелени от преживените тръпки :) След повече от половин час опити да се набера, излязох напред с надеждата да хвана някое по-оформено качване. Но не би. Захождайки за кацане, правех леки уинговери за да кацна на избраното място. На 10м височина ме удари изключително мощно откъсване или прашен дявол. До момента, 40 часа нальот с О8, бях имал два 50% колапса, при които Омегата се държеше абсолютно лежерно, без тенденция за завъртане. Този път обаче нещата станаха другояче - крилото се сгъна различно, под прав ъгъл спрямо дъгата си и от мощното издухване се завъртя назад. За част от секундата отхвърлих идеята за контриране, което щеше да доведе до срив. Оставих се на "гмуркането". Крилото се възстанови от колапса още преди въртенето да достигне 180*, като загуби не повече от 5-6м височина. Оставаше ми само да довъртя срещу вятъра и да кацна доста меко за ситуацията. Така че - методът с гмуркането работи чудесно, дори и на малка височина. Не изключвам естествено и дозата късмет - дай Боже всекиму!
Надявам се на някой да съм бил полезен.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 1:19 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 298
Име: Димитър Миладинов
Карен благодаря ти за обяснението.
Знам че примерно 80% от крилата са тримовани за най-добър глайд при отпуснати управления и неактивирана спийд система (не говоря за компетишъните).

Точно затова питам защо ПО ВЯТЪРА да натискам спийда? - тук не говорим за низходящо или насрещен вятър. Ако летя по вятъра и той е 20 км в час примерно, качеството ми на планиране ще е примерно 15-18, а пропадането пак ще е 1мс. Защо да го прецаквам доли и с малко, натискайки спийда?
Поздрави,
Димитър


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 1:31 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 840
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Така е, за летене по вятърът, натискането на спийда единствено помага, ако гониш висока средна скорост, но в по вечето случаи съм забелязал че ако се отпуснеш много да натискаш спийда, най много да се удавиш по рано.
При крос кънтрито, поне за мен са важни моментните условия, ако виждам сигурни условия натискам спийда, ако няма сигурни условия, летя максимално бавно, докато ги намеря :)
А за състезателното летене, е друг въпроса, там рядко се лети по вятърът, и ако не натискаш спийда, губиш :)

И друго, по принцип, при разглеждането на полярите, се вижда, че пропадането намалява още под трим скороста, затова си мисля че при летене по вятърът, е по добре да намалим още скоростта, дали с управления, дали със задни колани, или с тримери, тогава глайда се увеличава. Стига да не си в низходящ поток разбира се .Ако си в низходящо задължително бягане на спийд :)


Последна промяна BONCHO на Вто Окт 01, 2013 1:40 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 1:36 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1686
Име: Даниел Димов
dimitar.miladinov написа:
Точно затова питам защо ПО ВЯТЪРА да натискам спийда?


Защото термиките свършват в 6 - 7 часа вечерта (за някои свършват и по-рано). Каквато скоорост си постигнал до тогава - това е. След този момент вече нямаш сметка да натискаш спийда по вятъра.

Разберете, че за да се постигне голям прелет (независимо дали отворена дистанция, отиване-връщане или триъгълник) трябва да се работи непрекъснато със спийда и да се въртят само най-силните термики!


Последна промяна DVD на Вто Окт 01, 2013 1:48 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 1:46 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 962
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Даниел и Карен ме изпревариха.

Накратко - Макрейди и средна скорост.

Повишаването на средната скорост при ниските класове крила е малко по-трудно защото на пълен спийд тънат обикновено повече от нужното, но в края на деня по-далеч ще е кацнал този който е работил със спиида ако ще и до 30 % при условия че сме имали добри условия и пилоти с еднакви способности и крила.

архитекта написа:
Учениците на Иво кацаха жълтозелени от преживените тръпки


Сакън, моите пилета летяха само сутринта, на обед поривите бяха до 8-9 м/с, чак и на мен не ми се летеше :)
Чух обаче че Митака с Елемента е имал изпълнение на кацалката но се е разминал - има да черпи Данчо.
Межудругото после отидохме на Ново Село - там нямаше вятър! :shock: .

Както и да е да не се отплесваме от темата, наистина става хубава дискусия мисля.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 1:53 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Юни 15, 2009 10:00 am
Мнения: 346
Местоположение: София
Име: Георги Стефанов
Простете за невежеството, но откъде да си номеря полярата (ако не искам да си я "опипвам използвайки вариото" ?

P.S. Браво - наистина интересна тема подхванахте

_________________
Element Water 2


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 2:09 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 840
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Полярата според мен е най добре сам да си я измериш. Така ще бъдеш сигурен в данните.
Мери се в спокоен въздух, примерно сутрин или вечер, когато няма термична активност и вятър.
Също добре е да имаш външна въздушна сонда за да си видиш въздушната скорост .
Ама ако питаш мене, лети си и не се занимавай с глупости :D


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 2:14 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 298
Име: Димитър Миладинов
Това което казвате е така и е валидно за хора, на които 7 часа не им стигат и могат да не се удавят през това време.
Ако летя с 1-2ка с качество 8 и проблемът ми обикновено е да достигна до следващата термика по вятъра, много по-разумно е да летя на оптимален глайд, отколкото да натискам.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Вто Окт 01, 2013 9:59 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 188
Аз лично съм фен на крилата с лати; летенето с последния колан е страхотно предимство, позволяващо да се лети (относително) безопасно с по-висока скорост. Скорост (+ височина) = на безопасност

Според мен е хубаво да летиш на спийд по-често й защото така ставаш по-уверен пилот, боравещ с целия диапазон на крилото. Това повече към безопасност - не оптимизиране. Иначе по-вятъра и с индикация, че пред мен има термика - нямам никакво съмнение, че трябва да натисна газта.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос
МнениеПубликувано на: Сря Окт 02, 2013 11:30 am 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 03, 2005 9:03 am
Мнения: 166
Местоположение: София
Име: Пламен Делчев
Беше споменато по-горе в темата, че крилата с 4 линии е добре да се управляват с B или C колани на спийд, та се чудех дали правилно съм разбрал ... има ли причина да не се ползват D коланите, а и как точно се управлява крило в B-срив и на спийд :roll:


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 49 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов