SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

развитие на технологиите и отражението им в/у безопасността
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=18&t=7013
Страница 3 от 4

Автор:  BONCHO [ Сря Окт 02, 2013 1:11 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

Plamen написа:
Беше споменато по-горе в темата, че крилата с 4 линии е добре да се управляват с B или C колани, как точно се управлява крило в B-срив и на спийд :roll:

Честно, и аз не бях чувал до сега за такова управляване с Б или Ц колани при четирилайнерите , обяснете моля :?: :)

Автор:  STRAHIL [ Сря Окт 02, 2013 2:03 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

В новита акро крила също има "клечки" и разни допълнителни "дупки". Крилото по-трудно губи форма и стои стабилно при доста минимални и максимални скорости. Бонусът е, че може освен в долната, да си паднеш и в горната повърхност. :D

Автор:  ognian [ Сря Окт 02, 2013 6:42 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

Не съм сигурен дали това е по темата, отворена в предишните страници:
http://t3d2.sourceforge.net/Applets/Bes ... index.html

Автор:  Viper_Weasel [ Сря Окт 02, 2013 6:48 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

Всъщност за управление с В и С линия при 4 линейно крило бях чувал само откъслечно и ми звучеше като мит.
По-подробно за пръв път го чух тази година на една от лекциите на Денис Кортела в Румъния.

Идеята на управлението с В и/или С е коланитите да се издърпват вертикално надолу или да се пречупват вместо да се дърпат задните линии.
По този начин се докарва изкуствена рефлексност на профила управлението започва да наподобява това на управлението на двулайнер използвайки задните линии. Техниката важи не само в режими на спиид система а и в обикновени прелитания, но е по-ефективна на спиид.
Успях да експериментирам малко с нея и наистина се забелязва добър ефект, но като цяло е малко по-сложна за практикуване, а не летя достатъчно често на 1-2-ката си за да ми се налага да я практикувам, но като цяло би била полезна за хора с 4 линейни крила който биха искали да ги летят по-ефективно на спиид.

Втората разновидност както каза Даниел е да се хващат Ц и Д линиите заедно и с тях да се работи като при 3 линейна система, но тогава пак имаме пречупване на профила което е малко по-неефективно.

А и никой не говори за Б сривове - дърпането за контрол по време на активирана спиид система е от порядъка на няколко сантиметра - това е достатъчно за крилото при положение че вече лети с намален ъгъл на атака и повишена скорост - съответно повишена чувствителност. Особеното е че дори за тези няколко сантиметра се изисква доста сила тъй като Б и Ц линията поемат най-голямото натоварване при натиснат спиид. Дали ще се използва само Б или само Ц или и двете едновременно зависи от конфигурацията на крилото/спиида и разположението на линиите.

Автор:  GeorgiDobrich [ Сря Окт 02, 2013 9:16 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

Иво а и всички взели участие,
Да си представям ли пречупването на профила, използвайки Б/Ц/Д линия, като при кайтване в силен вятър?
Тоест при силен вятър и кайтване,както всички знаем, е едно да дръпнеш управленията (отделяш се от земята на 1-2м все още не развъртян и си издухан назад като лайняна книга - поне при мен де) и е съвсем друго да дърпаш последната или предпоследната линия - тогава ме отделя по-малко от земята и не ме издухва толкова
?

Може ли така да си го представям, или да паля цигара и да духам върху моделче на крило :) ?

Автор:  Данчо [ Чет Окт 03, 2013 7:42 am ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

Въпроса на Боян предизвика добра дискусия, но нека първо се опитам да му отговоря.

Може да се каже със сигурност, че новите технологии увеличават сигурността, ако сравняваме две крила с еднакви полетни характеристики - качество, скорост, управляемост и пропадане. Ще се съгласите, че новите крила от среден клас летят колкото старите компетишъни, но са много по-безопасни. Съвсем друго е положението при сравняне на крила от един клас по EN сертификация, но от различни години. Това е отделна тема, където освен аеродинамика са замесени и много други интереси.

Подобрението на безопасноста идва от развитието на дизайна като цяло - профили, форма, усукване, вътрешна конструкция .... Използването на лати подобрява устойчивоства на профила при резки промени на ъгъла на атака и позволява временно обтичане дори с отрицателни ъгли. Също така помага и да се намалят вървите при дву и три линейни крила - така много се повишава качеството и динамиката на полета.

Моля за една поправка в терминологията - няма твърди лати ( карбоновите клечки останаха в историята), а само мека найлонова корда. Предназначението и е да поема силите на натиск в определени зони от профила.

Автор:  Александър [ Чет Окт 03, 2013 7:20 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

"БЕЗОПАСНОСТ" е една много разтеглена тема
В Парапланеризма общо взето се заключава в това да си запазиш задника от посиняване
Наличието на запасен в екипировката, по дебел протектор в сбруята, крило от по нисък клас, и най вече много летене в различни условия, всичко това повишава безопасността

Напълно съм съгласен с Данчо и искам да допълня с едно мое мнение от опита с различни класове крила на които съм летял през годините

Имах едно от най добрите крила правени някога NOVA Xyon DHV-3
За трите години в които го летях това крило ми е сгънало 2-3 пъти сериозно. ЧУК с главно "Ч". Ама като сгъне си трябваше време да се оправи
Сега летя със също страхотно крило GIN Sрrint, което като цяло е стабилно, но ми е сгъвало много пъти, Като сгъне обаче, докато се усетя всичко се оправя само

Класификациите на парапланерите не показват колко често се сгъва едно крило, а колко бързо се оправя

Автор:  Viper_Weasel [ Чет Окт 03, 2013 7:33 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

GeorgiDobrich написа:
Иво а и всички взели участие,
Да си представям ли пречупването на профила, използвайки Б/Ц/Д линия, като при кайтване в силен вятър?
Тоест при силен вятър и кайтване,както всички знаем, е едно да дръпнеш управленията (отделяш се от земята на 1-2м все още не развъртян и си издухан назад като лайняна книга - поне при мен де) и е съвсем друго да дърпаш последната или предпоследната линия - тогава ме отделя по-малко от земята и не ме издухва толкова
?

Може ли така да си го представям, или да паля цигара и да духам върху моделче на крило :) ?



Долу-горе - да. Идеята е че работим за промяна геометрията на профила без създаване на допълнително съпротивление а само чрез пренасочване на подемната сила. Има разлика между крило на спийд и излитащо крило, но движението и реакцията са подобни.

Автор:  ppountchev [ Чет Окт 03, 2013 7:45 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

Viper_Weasel написа:
Всъщност за управление с В и С линия при 4 линейно крило бях чувал само откъслечно и ми звучеше като мит.
По-подробно за пръв път го чух тази година на една от лекциите на Денис Кортела в Румъния.
...

Това ми звучи откачено, ако ще и да го казва международно известен гуру.

Автор:  Viper_Weasel [ Чет Окт 03, 2013 9:37 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

Всъщност той обясняваше как са ползвали техниката в миналото на 3 и 4 линейните компетишъни, тъй като в днешно време 3 и 4 линейни са само ниските класове, техниката си важи за тях. Пък и не се умира от нея (освен ако не се постараеш де) - пробвай! :)

Автор:  ppountchev [ Чет Окт 03, 2013 9:57 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

Ами на мойто има ръчки на задните C колани, в инструкцията пише да го летя с тях на спиид. Утре ще му е първи полет. Предишните крила летях пак на C колани (Rush 3, Delta, Geronimo), a Tribe-а на C и D. Това и на трим и на спиид. Ползвам го само за да усещам крилото или за съвсем леки корекции при pitch-контрол. За завой на спиид давам тяло и ако трябва асиметричен спиид, не пипам задните колани. Като видя дебелия не ми стиска да летя активно на задни колани и пускам спиида изцяло.

Като цяло има голям смисъл от летенето на спиид. Правих анализи на един полет заедно с 5-6 човека. Всички бяхме излетяли заедни и кацнали горе-долу по едно и също време с умирането на условията. Който беше летял по-бързо беше стигнал по-далече.

Автор:  Xaoc [ Чет Окт 03, 2013 10:46 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

Само да кажа, че понякога дори когато е нависоко човек - не е хубаво да оставя колапс без контриране. Та значи:
Колапс (може би крават де), чакам и гледам да видя какво ще се случи. И това, което се случи беше толкова устремно изстрелване на летящата част на крилото напред, че коланите се насукаха. И след насукването вече 100% беше крават. И натам знаете... :)
Тоест - крилото не винаги се гмурва и набира скорост и енергия и се оправя. Понякога ситуацията се доомазва. Имам предвид градиент фрийстайлър.

Автор:  Angel_Sim [ Пет Окт 04, 2013 7:06 am ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

Данчо написа:
Може да се каже със сигурност, че новите технологии увеличават сигурността, ако сравняваме две крила с еднакви полетни характеристики - качество, скорост, управляемост и пропадане. Ще се съгласите, че новите крила от среден клас летят колкото старите компетишъни, но са много по-безопасни. Съвсем друго е положението при сравняне на крила от един клас по EN сертификация, но от различни години. Това е отделна тема, където освен аеродинамика са замесени и много други интереси.

От тази гледна точка не бях ги гледал нещата... Това, което се случва е, че спорта ни се променя задколисно (както е модерно да се казва). Разбира се тази промяна касае най-вече най-неопитните и некадърни пилоти - демек най-уязвимите. Те ще плащат повече кръвнина, защото има изместване/размиване на "B" класа (а и А). На тях им се отнема привилегията крилото да ги пази. Тук не става въпрос само за хората, които въобще не реагират. При по-мека реакция на крилото - пред пилото се отваря по-дълъг прозорец, в който може да се намеси адекватно. При по динамична такава - той докато се осети и вече всичко е приключило, нещо повече той може до толкова да се ошашка, че тотално да стане неадекватен. Проблемът не е само, че това се случва, а и начина, който се случва. По-този начин се отнема правото на пилота сам да решава и да избира какъв баланс търси между качество на полета и пасивна сигурност. Ще дам за пример крило на Nova (за да има конкретика иначе примери бол). В клас ниска 1-2-ка ION и ION2. Ако следите алтернативните тестове на DHV (и ако приемем, че те са обективни) сравнете какво се случва с това крило. При асиметричен колапс ION кълве с 45 градуса (точно колкото стандарта изисква) ION2 вече кълве на 65 градуса - има нема с 50% повече. При челен колапс ION е абсолютно безпроблемен - точно както стандарта изисква. ION2 вече има тенденция да прави подкови, някои от които водят до съществено закъснено възстановяване на нормален полет. Забележете, че тази промяна е известна само на производителя (до излизането на непоискания тест на DHV) - това препозициониране на крилот. Ако пилота сам реши да направи тази стъпка с покупката на друг клас крило проблем няма. Но, в случая производителя го прави под масата - и то един от най-реномираните. През това времеме производителя гордо обяснява, как това е най-летящото крило в класа и колко триъгълници/кръгове/сфери са направени с него.
Проблемът за фирмите, които не следват тенденцията е, че пазара ги отхвърля - щото ION2-ката ги разцепва. Това че някой се пребил - ами пилотска грешка. Да бе ама ако летеше с ION-a а не ION2-та нямаше да се пребие, нямаше да има пилотска грешка...
Да обобщя - спорта ни се тласка в посока повече риск, травми и трагедии и то по един нечестен, грозен начин.

П.С. За тея които ми се правят на отворени - на мен - особено единия - каня ви на Шумен XC 2014. Аз вече тренирам и подострям компетишана си. Там като излезне резултата искам да ми обяснявате за оптимизации, спидове и прогрес - не тука в форума... :)

Автор:  svetliowind [ Пет Окт 04, 2013 12:45 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

+1 за новите технологии,повече и по-лесно-главната цел.Хубаво е да се пише от личен опит с конкретни крила и технологии.Иначе пише какво ли не,симулации в нереална обстановка.За каква безопасност може да се говори в чаршафената авиация?!

Автор:  DVD [ Пет Окт 04, 2013 2:37 pm ]
Заглавие:  Re: развитие на технологиите и отражението им в/у безопаснос

чаршафната авиация е по-безопасна от карането на кола (а за мотор да не говорим) при всичката несериозност която има в парапланеризма и при всичките мерки които се вземат по пътищата :) :wink:

Страница 3 от 4 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/