Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 7:52 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 64 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 2:20 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 10:04 pm
Мнения: 280
Местоположение: Пловдив
Честно казано, не виждам особен смисъл от такива чисто теоретични разсъждения. Щото не че не се случва да се лети в ламинарен въздушен поток, но при такъв полет не се случват непредизвикани колапси и тъкове. Тези деформации на крилото се получават само при преминаването на парапланера през границата между зони с голяма разлика в скоростите и посоките на движение на въздуха - вертикални или хоризонтални. И тогава тези характеристики на движението на въздушните потоци имат много по-голямо влияние върху поведението на крилото в нещатните ситуации и възстановяването от тях, отколкото чисто инерционните моменти в системата крило-пилот. А по вятъра колапсите се развиват много по-динамично и агресивно, защото се случват по правило на излизане от термиката и влизане в съответното й низходящо течение, което се намира непосредствено след нея по вятъра. Затова, в началните си години интуитивно, а сега съвсем осъзнато излизам от термиките или от облак винаги косо по вятъра, а не директно. Най-добре е даже срещу вятъра, за да се избегнат опасно големите разлики в скоростите на въздушния поток и свързаните с тях турболенции.
А иначе, щом Емо Мандев каже на старта любимото си заклинание: "Лабораторни условия!" си затягам здраво памперса. :lol:

_________________
небесен чергар


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 2:47 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 08, 2010 3:16 pm
Мнения: 277
Местоположение: София
Име: Боян Евстатиев
Даниеле, понеже гравитацията е обратно пропорционална на квадрата на разстоянието, а кинетичната енергия зависи от скоростта и от масата - то гравитацията на слънцето, галактичния център и прочее, и съответно скоростите ни спрямо тях - не ни влизат в сметките. Пренебрежимо малки са. Кинетичните ни енергии спрямо тези обекти клонят към нула. Затова ни интересуват само въздушни и земни скорости, а не извънземни например.

Не знам дали трябва да се изключва Земята, при положение, че нейната гравитация е една от силите, които ни действат по време на полет. Ние не сме независима безмасова с-ма, движеща се във въздух, а сме доста пряко свързани със земята с невидимите нишки на гравитацията.

Ако има физик - да се намесва. Аз нямам достатъчно знания. Моля да ме извините. :)

_________________
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 3:19 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Гравитацията може да е каквато и да е - нея не я обсъждаме в момента. Тези скорости са факт, но никой не счита за нужно да ги вземе в предвид... ЗАЩО?!?

Много просто - защото нас ни интересуват взаимодействията и енергиите спрямо някаква отправна точка. Ако се движиш по земята и си взаимодействаш с нея - те интересуват скоростите спрямо нея. Ако си на кораб който се движи - те интересуват скоростите спрямо него и т.н.

В случая с парапланера който се движи във въздух, който също се движи единствено те интересуват скоростите спрямо въздуха. Кинетичната ти енергия зависи от въздушната скорост, а не от земната. Доказателството за това е следния пример: ако парапланера лети на спийд със скорост Х в посока запад, но и вятъра е със скорост Х от запад то тогава парапланера няма да се движи спрямо земята. Ако разглеждаме кинетичната енергия спрямо земята то тогава парапланера няма кинетична енергия и като пусне спийда не би трябвало да може да се издигне, но на практика това ще стане - ЗАЩО?! Защото той има кинетична енергия спрямо въздуха и тя се преобразува в потенциална (височина).

В заключение: ако считаме термиките и/или турболенциите за статични препятствия - то тогава последствията от сблъсъка с тях ще зависят от посоката - скоростта ни ще е различна. Ако считаме термиките и/или турболенциите за "плуващи" заедно с въздуха - то тогава няма да има значение посоката. Ако няма нито термики нито турболенции - мисля че всичко е доста ясно.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 4:14 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 08, 2004 10:02 am
Мнения: 129
Местоположение: Казанлък
Име: байРос
DVD написа:
Кинетичната ти енергия зависи от въздушната скорост, а не от земната. Доказателството за това е следния пример: ако парапланера лети на спийд със скорост Х в посока запад, но и вятъра е със скорост Х от запад то тогава парапланера няма да се движи спрямо земята. Ако разглеждаме кинетичната енергия спрямо земята то тогава парапланера няма кинетична енергия и като пусне спийда не би трябвало да може да се издигне, но на практика това ще стане - ЗАЩО?! Защото той има кинетична енергия спрямо въздуха и тя се преобразува в потенциална (височина).

Нещо не мога да се съглася с това твърдение. И ще попитам дали парапланера ще се издигне, ако вместо да отпускаме спийда вятъра отслабне?
Сещам се също за примера от училище, за превръщане на потенциална енергия в кинетична и обратно а именно примера с махалото. Ако правим вятър на махалото то ще се движи ли нагоре надолу?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 5:21 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
Някой няма ли да намеси и силите на Кориолис ? ..... :) :)


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 7:09 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1283
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Още е от две страници тая тема и сега тепърва ще се развихрят...
Хвърчат всякакви скорости и енергиите се превръщат от една в друга заедно с въртенето на параплана, около земята, която пък се върти, около слънцето.... Не е предвидена все още прецесията на слънчевата система и червеното отместване на галактиката ни от центъра на вселената, но както казах все още сме едва на втора страница... :wink:
И накрая полусмачканият параплан заедно с пилота си ще изчезне в безкрая, където се сливат хоризонтите някъде в точката на Офиучи.... :roll:

_________________
Летеше с Element Air ... Жълто червен.
Правилните решения и действия идват от опита, който се получава от грешни решения и действия!


Върнете се в началото
  Профил    +9 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 8:32 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 08, 2004 10:02 am
Мнения: 129
Местоположение: Казанлък
Име: байРос
ВладиЧ, ти си любимият ми автор :)
Но ако има разлика в поведението на крилото при колапс, по вятъра и срещу вятъра, на какво се дължи все пак?


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -1 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 8:58 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 399
Местоположение: Самоков
Има разлика и се дължи на съпротивлението. Колапсът създава съпротивление спрямо въздушния поток. Ако летим по вятъра съпротивлението ще бъде понесено напред и обратно назад ако летим срещу вятъра. Разликата не е голяма и се усеща само при по-летящи и чувствителни крила. Това е на базата на мой собствени наблюдения.В момента на колапса се получава промяна в равновесието между крилото-пилот и в тоя момент има значени дали се движим срещу въздушния поток или с него докато системата не се уравновеси отново .

_________________
Nivuk Artik 6 ---- Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -3 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 10:54 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 29, 2006 1:09 pm
Мнения: 159
Местоположение: Gabrovo
Име: Евгений Гичев
След консултация с Ото (доктор Владо Енчев) стигнахме до извода, че основният момент е съпротивлението на крилото.
Земята може да действа единственно с гравитация и тя е вертикална сила, така, че я изключваме за хоризонтални движения.

Преобразуването на кинетичната енергия в потенциална при отпускане на спийда се проявява в по-малко пропадане, не в издигане в общия случай.

Изхождайки от идеята за димамичното реене при безмоторните самолети си мисля че е нормално да са различни завоите при уинговъри по и срещу вятъра, защото в единия случай се преобразува рязко увеличената скорост по вятъра с увеличаване на ъгъла на атака и същевременно загуба на въздушна скорост при завоя и обратното.
Оттук имаме влияние предимно в завои. Като приемем, че няма напълно симетричен колапс си мисля следното:

- колапс по вятъра с елемент на завиване на част от крилото - има по голяма вероятност да се напълни по-бързо колкото е по голям ъгъла на завиване, защото се губи скорост и вятъра толкова повече напълва крилото, колкото е по завъртяно.

- колапс срещу вятъра - обратното - колкото е по голямо завъртането, толкова е по малка ефективността от напълване на крилото, защото се губи перпрндикулярността на запълването.

Сложно и странно се изразих, ключовият момент е, че когато нещо се случи на крилото, то губи скорост. и от там се получава разликата дали му духа в камерите или отзад...


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 11:32 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 399
Местоположение: Самоков
gicheve написа:

Земята може да действа единственно с гравитация и тя е вертикална сила, така, че я изключваме за хоризонтални движени


Гравитацията действа постоянно независимо от посоката на движение.

_________________
Nivuk Artik 6 ---- Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 11:58 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 29, 2006 1:09 pm
Мнения: 159
Местоположение: Gabrovo
Име: Евгений Гичев
Така е, имах предвид направллението на вектора на силата - вертикално или отвесно е само.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Пет Яну 17, 2014 12:07 am 
Offline

Регистриран на: Сря Юни 15, 2005 2:45 pm
Мнения: 535
Местоположение: Ямбол/Бургас
Име: Александър Рунев
Айде и аз барабар Петко...

Според мен, при идеалния случай - ламинарен поток, влиянието на вятъра е само при излитането и кацането.
Другото е един голям "куб", да го нарека, в който има едно крило (пара, делта, самолет и т.н.) със всичките си аеродинамични характеристики.
Това крило си лети в този куб ... колкото си може. Вятъра носи този т.нат от мен КУБ, на където си иска.

Във всички учебници по аеродинамика, динамика на полета и т.н., крилото (профила на крилото) се разглежда като неподвижно, а потока се движи. Ако имаше някакво влияние посоката на вятъра, това нямаше да е така.

Разбира се в природата НЯМА ламинарен поток (дори и на морския бряг) :? , е тогава става една... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Александър Рунев
GIN Carrera+

Човек няма крила и по отношение на теглото му
към теглото на мускулите му е 72 пъти по слаб от птица...
Но аз мисля, че ще лети,
но не заради силата на мускулите му,
а заради силата на своя ум...
Н.Е. Жуковский


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Пет Яну 17, 2014 12:22 am 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 12, 2011 6:11 pm
Мнения: 144
Местоположение: София
Име: Светослав Такев
Аз съм на мнение,че след като излети му е все тая откъде духа.Крилото ще се възстанови от колапс и възвърне въздушната си скорост за едно и също време,независимо от посоката спрямо вятъра и скоростта спрямо земята.Според мен обратните впечатления са заради възприятията от зрението,на страха очите са големи.
Като добавим и конвекция,зад силна термика наистина било гадно,не че не вярвах.

_________________
"В това да превъзхождаш другите няма нищо благородно.
Истинското благородство е в това да превъзхождаш предишния си аз."
Индийска поговорка


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -1 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Пет Яну 17, 2014 7:35 am 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 08, 2004 10:02 am
Мнения: 129
Местоположение: Казанлък
Име: байРос
Росен написа:
DVD написа:
Кинетичната ти енергия зависи от въздушната скорост, а не от земната. Доказателството за това е следния пример: ако парапланера лети на спийд със скорост Х в посока запад, но и вятъра е със скорост Х от запад то тогава парапланера няма да се движи спрямо земята. Ако разглеждаме кинетичната енергия спрямо земята то тогава парапланера няма кинетична енергия и като пусне спийда не би трябвало да може да се издигне, но на практика това ще стане - ЗАЩО?! Защото той има кинетична енергия спрямо въздуха и тя се преобразува в потенциална (височина).

Нещо не мога да се съглася с това твърдение. И ще попитам дали парапланера ще се издигне, ако вместо да отпускаме спийда вятъра отслабне?
Сещам се също за примера от училище, за превръщане на потенциална енергия в кинетична и обратно а именно примера с махалото. Ако правим вятър на махалото то ще се движи ли нагоре надолу?

Намерих си грешка в примера.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Пет Яну 17, 2014 8:46 am 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1283
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
По темата. Има ли разлика? Има. Нема начина да нема - както казват у Перник.... При колапс срещу вятъра и при колапс по вятъра определено крило с точно определен пилот се оправят по различен начин. Пита се защо? Е те тука вече е скрит ключа за бараката. Тука вече трябва да се пуснат поне още две три теми и сега ще поясня защо. :wink:
Идеята на тази тема е следната. Лети си едно крило с някакъв пилот ПО вятъра и изведнъж прас - колапс. Оправя се. Лети си същото крило СРЕЩУ вятъра и изведнъж прас - колапс. Оправя се. Пита се в темата при коя ситуация се е оправило по-бързо крилото? И се почват едни скорости, енергии, подемни и кинетични сили и т.н. Само че всичко това е безмислено според мен. Такива лабораторни ситуации просто няма как да се случат реално, когато летим, за да ги обсъждаме и да си губим времето. Нещо трябва да го предизвика тоя колапс, на който му обсъждаме оправянето. Някаква промяна се е случила в тези ламинарни, лабораторни условия, за да се получи колапса. Какво точно е предизвикало колапса? Това е една от другите теми. На какъв модел и клас крило се случва това, и с кой точно пилот? Това са част от другите теми, които могат да се обсъждат. Е като уточним тези неща, а именно, кой е точно пилота, какви са уменията му, какво и от какъв клас е крилото на което лети, какви са условията в момента на полета, и от какво е получен колапса му, чак тогава можем да обсъждаме, дали го е оправил по-бързо, щото е бил по вятъра, или срещу вятъра. Но даже и да уточним всичко това с подробности, и всичко да изчислим и докажем, не можем да обобщаваме, и да правим генерални изводи, просто защото Стоянчо лети по един начин и има едни умения, и един опит, а Петърчо примерно със същото крило, и в същата ситуация лети, и действа по малко по-друг начин, защото има малко по-други умения, и опит... :wink:
Егати, що нещо написах. Направо се развихрих...:roll: Заболяха ме пръстите. Дано съм успял да разтикам малко облаците по тази лабораторна тема. :mrgreen:

_________________
Летеше с Element Air ... Жълто червен.
Правилните решения и действия идват от опита, който се получава от грешни решения и действия!


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -2 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 64 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов