Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 6:43 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 64 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 1:46 am 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 1:21 pm
Мнения: 140
Местоположение: Varna
Зачетох се из paraglidingforum.org,и случайно попаднах на следната тема
http://paraglidingforum.com/viewtopic.p ... 44#p395444 .В нея Румънския пилот Sorin Cogean(RoadRunner)най общо взето твърди,че има разлика в последствията от колапс в зависимост от това дали крилото е срещу вятъра когато колапсира (лети с много ниска скорост спрямо земята),или лети по вятъра-с висока скорост спрямо земята.На пръв поглед отговора е ясен,и всички му казаха че скороста спрямо земята няма значение и само въздушната скорост има отношение към реакциите на крилото.Той обаче не се съгласи с което ме накара да се замисля малко.Не знам дали не е обсъждано и преди,но все пак , какво мислите по въпроса и защо?


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 8:52 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Това е един от вечните спорове в парапланеризма :)

Според мен ние сме достатъчно малки за да няма значение каква е хоризонталната посока на летене.

Примерно за един циклон е важно в каква посока се движи защото е много голям и кривината на земята му се отразява.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 9:06 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Преди време предизвиках една подобна дискусия:
http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=43352

От тогава не съм напреднал много по въпроса, но ми е интересно че и други "усещат" по и срещу вятъра, въпреки че според теорията няма значение какво правиш в равномерно движеща се спрямо земята въздушна маса.

По миналата есен си говорих по този въпрос с Феликс Родригес и той сподели че уинговърите се получават по-добри когато средния му курс е повече срещу вятъра, отколкото по вятъра.

Може би все пак се заблуждаваме заради градиент на вятъра близо до склона при реене или ако сме далече от терена, уж постоянния вятър да се състои от минипориви, които да текстурират въздуха и създават подобен на градиент ефект.

.....
по конкретната тема за поведението на крилото при колапси по и срещу вятъра. Сигурно има, но е трудно да се изолира чиста ситуация, защото в практиката колапсите се получават от термики, а те силно се деформират несиметрично от вятъра. Ето защо в съзстезанията гледам последната отсечка (final glide) да е по-вятъра, защото тогава балоните се посрещат по-косо и няма толкова колапси, както когато пресичаш термиките от поветрената им страна.

...
п.с. Калояне, следващия път дай по-конкретно име на темата и включи в заглавието повече ключови думи за да я намират по-лесно и други които се интересуват от въпроса.
Това "Има ли разлика?" звучи като заглавие от жълт вестник.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 9:18 am 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 08, 2010 3:16 pm
Мнения: 277
Местоположение: София
Име: Боян Евстатиев
Според моят скромен опит има разлика при маневри по/срещу/странично/спрямо вятъра (колапс, завой и т.н.). Причина - кинетичната енергия (простичко казано инерцията) на тялото на пилота зависи от скоростта спрямо земята. Ако например крилото се "блъсне" в термика, порив на вятъра и т.н., неговата маса е 10-ина кг и инерцията му е нищожна спрямо въздушното му съпротивление. Като резултат неговата скорост спрямо земята веднага се променя, за да компенсира промяната във въздушната скорост. А тялото на пилота - 80 кила да кажем, с много по-малко от на крилото въздушно съпротивление - прави голям мах, движено от инерцията. За миг се получава нещо като люлка с ос - крило и люлеещ - пилот. На самото крило не му пука за земната скорост. Инерцията на пилота обаче оказва влияние. Помня темата от преди. Само че тогава нямах дори скромен опит :)

_________________
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 1:33 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 1:21 pm
Мнения: 140
Местоположение: Varna
Ники,ще имам впредвид за заглавията.А за да представим по-лесно конкретния случай ето следния пример:
няма термики,няма ветрови градиент, рееш се на Албена в ламинарни условия,застанал си срещу вятъра и едвам мърдаш спрямо земята.Хващаш единия А колан и го дърпаш.Другия случай:
На Сопот си и рано заранта излиташ в също толкова ламинарни условия.Няма никакъв вятър,летиш с трим скороста си спрямо земята.Дърпаш по същия начин А колана.Въпроса:
Ще има ли разлика в поведението на системата пилот-крило (и защо) в двата случая?
Аз мисля че отговора на Хаос би могъл да отговори и на твоя въпрос за завоите срещу и по вятъра.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 3:13 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Не би трябвало да има разлика в поведението на крилото по и срещу вятъра на голяма височина.
Останалите примери, които давате, не са коректни, защото са частни случаи или не са пряко свързани само с вятъра, а са намесени и други компоненти.

@Ники - твоят пример трябва да се озаглави "влизане и излизане в термика по вятъра или срещу него" - термиката е обем въздух с различни свойства (температура, плътност, влага). Този обем взаимодейства с околния въздух по определен начин, и на граничния слой се наблюдават определени ефекти или феномени. Крилото взаимодейства с тях. Т.е. от подветрената страна на термиката въздухът е разбълникан по един начин, а от наветрената - по друг. И затова крилото се държи по различен начин.


@Боян - " Причина - кинетичната енергия (простичко казано инерцията) на тялото на пилота зависи от скоростта спрямо земята "
-> точно така. Кинетичната енергия и инерцията на пилота спрямо земята е различна по и срещу вятъра. Затова ако се шибнеш в сграда или дърво по и срещу вятъра (и пренебрегнем ротора) резултатът ще е различен. Или при кацане - срещу вятъра инерцията ти СПРЯМО ЗЕМЯТА е по-малка.

Представете си че сте на голяма височина и не виждате земята, има вятър и потокът е ламинарен. Крилото ще се държи абсолютно еднакво във всички посоки. Както сполучливо са писали в големия форум, ако вашата постановка беше вярна би трябвало поради движението на земята около слънцето уингоувърите да се получават различно в зависимост от това накъде сте ориентирани :) И те наистина се получават различни спрямо слънцето

И накрая - при летене ние винаги ползваме за референция земята. Служи ни за ориентир, и е мястото където кацаме, както и където са опасностите. Затова гледайки нея "усещаме" нещата по различен начин.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -2 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 4:10 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 20, 2010 10:10 pm
Мнения: 150
Местоположение: Rousse - Varna - Sofia
Не би трябвало да има разлика, ако въздушния е ламинарен. Няма причина крилото да реагира различно, ако бъде обтичано по ендакъв начин.

Инертност - е свойството на телат да запазват състоянието си на покой или на равномерно праволинейно движение. Тя не зависи от скоростта с която се движиш. Тоест за да се ускори едно тяло от 0км до 10км и от 40км до 50км, му трябва еднаква енергия.

Това с каква скорост се движиш зависи от гледната точка. Ако се возиш в автобус, спрямо автобуса скоростта ти е 0км/ч. Спрямо хората, които са на тротуара, се движиш примерно с 50км/ч. Ако загубиш равновесие паднеш няма да удариш автобуса с 50к/ч.

Същата е логиката когато получиш колапс във въздуха. Няма значение с каква скорост се движиш спрямо земята, а спрямо въздуха, тоест въздушната скорост.

пп преди време и аз бих щях да кажа, че има разлика, но като прочетох постовете в другия форум промен мнението си.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 6:17 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
И аз си мисля че при ламинарни условия, поведението на крилото при колапс няма да има особенна разлика .
Но съм забелязал че при възходящ и низходящ поток, разликата при възстановяването е доста голяма.
Не знам също при силен страничен вятър, ако колапсира страната която е към вятърът, дали вятърът няма да и попречи да се възстанови лесно?
Как мислите?
Извинявам се ако съм излязал от контекста на темата


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 8:34 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 399
Местоположение: Самоков
Забелязал съм че колапсиралата страна се отваря трудно когато е странично от към вятъра и се отваря много по лесно като се обърна срещу вятъра. Преди го помпах повече за отваряне на колапс но от известно време съм установил че просто трябва да се обърна към вятъра и се отваря или само или с лека намеса. Не само на склон а изобщо. Това е за крилото с което летя други крила сигурно имат различно поведение.

_________________
Nivuk Artik 6 ---- Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 10:12 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 1:21 pm
Мнения: 140
Местоположение: Varna
Доуточнявам си въпроса.Нависоко сме, но виждаме земята.Гледната точка е тази на пилота.Летим по вятъра.Ще се завъртим ли на повече градуси спрямо земята ако индуцираме колапс,отколкото ако летим срещу вятъра?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 10:19 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Според мен, Калояне, в този случай, както го описваш, завъртането на крилото, ще зависи най вече от въздушната скорост. Ако и в двата случая (по вятърът , и срещу вятърът) има еднаква въздушна скорост, то и завъртането на крилото ще е едно и също.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Сря Яну 15, 2014 10:50 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 5:41 pm
Мнения: 163
Местоположение: varna
Ние във въздушната маса сме като муха в автобус - дали се движи или не автобуса, мухата си лети по един и същи начин в автобуса. Но странно защо и аз съм забелязал, че при уинговъри, витката по вятъра е бясна и надолу с камерите а следващата срещу вятъра е по вяла и мудна???

_________________
Георги Тодоров - Жоро
NOVA FACTOR 2 - EN C


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 12:56 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 4:41 pm
Мнения: 112
Местоположение: Sofia
Име: Петър Трупчев
В момента в който получиш колапс, системата пилот-крило престава да бъда статична. Пилота (най-вече) е тяло с определена маса, движещо се с определена скорост. Тази скорост може да е еднаква спрямо обтичащия въздух "по" и "срещу" вятъра, но е различна спрямо земята и инерционните моменти, махове и прочие са различни именно заради различната кинетична енергия.

_________________
Петър Трупчев


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 1:19 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Въпросче за тези които смятат кинетичната енергия спрямо земята:

защо не смятате истинската кинетична енергия имайки предвид че земната повърхност се движи с примерно 1600 км/ч, земята се движи с около 30 км/с и цялата слънчева система се движи с около 1000 км/с ?


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Има ли разлика ?
МнениеПубликувано на: Чет Яну 16, 2014 1:50 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 20, 2010 10:10 pm
Мнения: 150
Местоположение: Rousse - Varna - Sofia
petrun написа:
В момента в който получиш колапс, системата пилот-крило престава да бъда статична. Пилота (най-вече) е тяло с определена маса, движещо се с определена скорост. Тази скорост може да е еднаква спрямо обтичащия въздух "по" и "срещу" вятъра, но е различна спрямо земята и инерционните моменти, махове и прочие са различни именно заради различната кинетична енергия.


И аз така си мислех. Но виж аналогията с автобуса. По никакъв начин не си свързан със Земята когато си в полет, тя може да си се върти на където си иска.

Има разлика дали си по или срещу вятъра, когато има някакво препяствие, склон/термика. Тогава скоростта с която влизаш в термиката е различна.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 64 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов