SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Има ли разлика ?
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=18&t=7203
Страница 2 от 5

Автор:  архитекта [ Чет Яну 16, 2014 2:20 pm ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

Честно казано, не виждам особен смисъл от такива чисто теоретични разсъждения. Щото не че не се случва да се лети в ламинарен въздушен поток, но при такъв полет не се случват непредизвикани колапси и тъкове. Тези деформации на крилото се получават само при преминаването на парапланера през границата между зони с голяма разлика в скоростите и посоките на движение на въздуха - вертикални или хоризонтални. И тогава тези характеристики на движението на въздушните потоци имат много по-голямо влияние върху поведението на крилото в нещатните ситуации и възстановяването от тях, отколкото чисто инерционните моменти в системата крило-пилот. А по вятъра колапсите се развиват много по-динамично и агресивно, защото се случват по правило на излизане от термиката и влизане в съответното й низходящо течение, което се намира непосредствено след нея по вятъра. Затова, в началните си години интуитивно, а сега съвсем осъзнато излизам от термиките или от облак винаги косо по вятъра, а не директно. Най-добре е даже срещу вятъра, за да се избегнат опасно големите разлики в скоростите на въздушния поток и свързаните с тях турболенции.
А иначе, щом Емо Мандев каже на старта любимото си заклинание: "Лабораторни условия!" си затягам здраво памперса. :lol:

Автор:  Xaoc [ Чет Яну 16, 2014 2:47 pm ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

Даниеле, понеже гравитацията е обратно пропорционална на квадрата на разстоянието, а кинетичната енергия зависи от скоростта и от масата - то гравитацията на слънцето, галактичния център и прочее, и съответно скоростите ни спрямо тях - не ни влизат в сметките. Пренебрежимо малки са. Кинетичните ни енергии спрямо тези обекти клонят към нула. Затова ни интересуват само въздушни и земни скорости, а не извънземни например.

Не знам дали трябва да се изключва Земята, при положение, че нейната гравитация е една от силите, които ни действат по време на полет. Ние не сме независима безмасова с-ма, движеща се във въздух, а сме доста пряко свързани със земята с невидимите нишки на гравитацията.

Ако има физик - да се намесва. Аз нямам достатъчно знания. Моля да ме извините. :)

Автор:  DVD [ Чет Яну 16, 2014 3:19 pm ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

Гравитацията може да е каквато и да е - нея не я обсъждаме в момента. Тези скорости са факт, но никой не счита за нужно да ги вземе в предвид... ЗАЩО?!?

Много просто - защото нас ни интересуват взаимодействията и енергиите спрямо някаква отправна точка. Ако се движиш по земята и си взаимодействаш с нея - те интересуват скоростите спрямо нея. Ако си на кораб който се движи - те интересуват скоростите спрямо него и т.н.

В случая с парапланера който се движи във въздух, който също се движи единствено те интересуват скоростите спрямо въздуха. Кинетичната ти енергия зависи от въздушната скорост, а не от земната. Доказателството за това е следния пример: ако парапланера лети на спийд със скорост Х в посока запад, но и вятъра е със скорост Х от запад то тогава парапланера няма да се движи спрямо земята. Ако разглеждаме кинетичната енергия спрямо земята то тогава парапланера няма кинетична енергия и като пусне спийда не би трябвало да може да се издигне, но на практика това ще стане - ЗАЩО?! Защото той има кинетична енергия спрямо въздуха и тя се преобразува в потенциална (височина).

В заключение: ако считаме термиките и/или турболенциите за статични препятствия - то тогава последствията от сблъсъка с тях ще зависят от посоката - скоростта ни ще е различна. Ако считаме термиките и/или турболенциите за "плуващи" заедно с въздуха - то тогава няма да има значение посоката. Ако няма нито термики нито турболенции - мисля че всичко е доста ясно.

Автор:  Росен [ Чет Яну 16, 2014 4:14 pm ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

DVD написа:
Кинетичната ти енергия зависи от въздушната скорост, а не от земната. Доказателството за това е следния пример: ако парапланера лети на спийд със скорост Х в посока запад, но и вятъра е със скорост Х от запад то тогава парапланера няма да се движи спрямо земята. Ако разглеждаме кинетичната енергия спрямо земята то тогава парапланера няма кинетична енергия и като пусне спийда не би трябвало да може да се издигне, но на практика това ще стане - ЗАЩО?! Защото той има кинетична енергия спрямо въздуха и тя се преобразува в потенциална (височина).

Нещо не мога да се съглася с това твърдение. И ще попитам дали парапланера ще се издигне, ако вместо да отпускаме спийда вятъра отслабне?
Сещам се също за примера от училище, за превръщане на потенциална енергия в кинетична и обратно а именно примера с махалото. Ако правим вятър на махалото то ще се движи ли нагоре надолу?

Автор:  ognian [ Чет Яну 16, 2014 5:21 pm ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

Някой няма ли да намеси и силите на Кориолис ? ..... :) :)

Автор:  ВладиЧ [ Чет Яну 16, 2014 7:09 pm ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

Още е от две страници тая тема и сега тепърва ще се развихрят...
Хвърчат всякакви скорости и енергиите се превръщат от една в друга заедно с въртенето на параплана, около земята, която пък се върти, около слънцето.... Не е предвидена все още прецесията на слънчевата система и червеното отместване на галактиката ни от центъра на вселената, но както казах все още сме едва на втора страница... :wink:
И накрая полусмачканият параплан заедно с пилота си ще изчезне в безкрая, където се сливат хоризонтите някъде в точката на Офиучи.... :roll:

Автор:  Росен [ Чет Яну 16, 2014 8:32 pm ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

ВладиЧ, ти си любимият ми автор :)
Но ако има разлика в поведението на крилото при колапс, по вятъра и срещу вятъра, на какво се дължи все пак?

Автор:  Ясен Христов [ Чет Яну 16, 2014 8:58 pm ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

Има разлика и се дължи на съпротивлението. Колапсът създава съпротивление спрямо въздушния поток. Ако летим по вятъра съпротивлението ще бъде понесено напред и обратно назад ако летим срещу вятъра. Разликата не е голяма и се усеща само при по-летящи и чувствителни крила. Това е на базата на мой собствени наблюдения.В момента на колапса се получава промяна в равновесието между крилото-пилот и в тоя момент има значени дали се движим срещу въздушния поток или с него докато системата не се уравновеси отново .

Автор:  gicheve [ Чет Яну 16, 2014 10:54 pm ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

След консултация с Ото (доктор Владо Енчев) стигнахме до извода, че основният момент е съпротивлението на крилото.
Земята може да действа единственно с гравитация и тя е вертикална сила, така, че я изключваме за хоризонтални движения.

Преобразуването на кинетичната енергия в потенциална при отпускане на спийда се проявява в по-малко пропадане, не в издигане в общия случай.

Изхождайки от идеята за димамичното реене при безмоторните самолети си мисля че е нормално да са различни завоите при уинговъри по и срещу вятъра, защото в единия случай се преобразува рязко увеличената скорост по вятъра с увеличаване на ъгъла на атака и същевременно загуба на въздушна скорост при завоя и обратното.
Оттук имаме влияние предимно в завои. Като приемем, че няма напълно симетричен колапс си мисля следното:

- колапс по вятъра с елемент на завиване на част от крилото - има по голяма вероятност да се напълни по-бързо колкото е по голям ъгъла на завиване, защото се губи скорост и вятъра толкова повече напълва крилото, колкото е по завъртяно.

- колапс срещу вятъра - обратното - колкото е по голямо завъртането, толкова е по малка ефективността от напълване на крилото, защото се губи перпрндикулярността на запълването.

Сложно и странно се изразих, ключовият момент е, че когато нещо се случи на крилото, то губи скорост. и от там се получава разликата дали му духа в камерите или отзад...

Автор:  Ясен Христов [ Чет Яну 16, 2014 11:32 pm ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

gicheve написа:

Земята може да действа единственно с гравитация и тя е вертикална сила, така, че я изключваме за хоризонтални движени


Гравитацията действа постоянно независимо от посоката на движение.

Автор:  gicheve [ Чет Яну 16, 2014 11:58 pm ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

Така е, имах предвид направллението на вектора на силата - вертикално или отвесно е само.

Автор:  Александър [ Пет Яну 17, 2014 12:07 am ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

Айде и аз барабар Петко...

Според мен, при идеалния случай - ламинарен поток, влиянието на вятъра е само при излитането и кацането.
Другото е един голям "куб", да го нарека, в който има едно крило (пара, делта, самолет и т.н.) със всичките си аеродинамични характеристики.
Това крило си лети в този куб ... колкото си може. Вятъра носи този т.нат от мен КУБ, на където си иска.

Във всички учебници по аеродинамика, динамика на полета и т.н., крилото (профила на крилото) се разглежда като неподвижно, а потока се движи. Ако имаше някакво влияние посоката на вятъра, това нямаше да е така.

Разбира се в природата НЯМА ламинарен поток (дори и на морския бряг) :? , е тогава става една... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Автор:  svetliowind [ Пет Яну 17, 2014 12:22 am ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

Аз съм на мнение,че след като излети му е все тая откъде духа.Крилото ще се възстанови от колапс и възвърне въздушната си скорост за едно и също време,независимо от посоката спрямо вятъра и скоростта спрямо земята.Според мен обратните впечатления са заради възприятията от зрението,на страха очите са големи.
Като добавим и конвекция,зад силна термика наистина било гадно,не че не вярвах.

Автор:  Росен [ Пет Яну 17, 2014 7:35 am ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

Росен написа:
DVD написа:
Кинетичната ти енергия зависи от въздушната скорост, а не от земната. Доказателството за това е следния пример: ако парапланера лети на спийд със скорост Х в посока запад, но и вятъра е със скорост Х от запад то тогава парапланера няма да се движи спрямо земята. Ако разглеждаме кинетичната енергия спрямо земята то тогава парапланера няма кинетична енергия и като пусне спийда не би трябвало да може да се издигне, но на практика това ще стане - ЗАЩО?! Защото той има кинетична енергия спрямо въздуха и тя се преобразува в потенциална (височина).

Нещо не мога да се съглася с това твърдение. И ще попитам дали парапланера ще се издигне, ако вместо да отпускаме спийда вятъра отслабне?
Сещам се също за примера от училище, за превръщане на потенциална енергия в кинетична и обратно а именно примера с махалото. Ако правим вятър на махалото то ще се движи ли нагоре надолу?

Намерих си грешка в примера.

Автор:  ВладиЧ [ Пет Яну 17, 2014 8:46 am ]
Заглавие:  Re: Има ли разлика ?

По темата. Има ли разлика? Има. Нема начина да нема - както казват у Перник.... При колапс срещу вятъра и при колапс по вятъра определено крило с точно определен пилот се оправят по различен начин. Пита се защо? Е те тука вече е скрит ключа за бараката. Тука вече трябва да се пуснат поне още две три теми и сега ще поясня защо. :wink:
Идеята на тази тема е следната. Лети си едно крило с някакъв пилот ПО вятъра и изведнъж прас - колапс. Оправя се. Лети си същото крило СРЕЩУ вятъра и изведнъж прас - колапс. Оправя се. Пита се в темата при коя ситуация се е оправило по-бързо крилото? И се почват едни скорости, енергии, подемни и кинетични сили и т.н. Само че всичко това е безмислено според мен. Такива лабораторни ситуации просто няма как да се случат реално, когато летим, за да ги обсъждаме и да си губим времето. Нещо трябва да го предизвика тоя колапс, на който му обсъждаме оправянето. Някаква промяна се е случила в тези ламинарни, лабораторни условия, за да се получи колапса. Какво точно е предизвикало колапса? Това е една от другите теми. На какъв модел и клас крило се случва това, и с кой точно пилот? Това са част от другите теми, които могат да се обсъждат. Е като уточним тези неща, а именно, кой е точно пилота, какви са уменията му, какво и от какъв клас е крилото на което лети, какви са условията в момента на полета, и от какво е получен колапса му, чак тогава можем да обсъждаме, дали го е оправил по-бързо, щото е бил по вятъра, или срещу вятъра. Но даже и да уточним всичко това с подробности, и всичко да изчислим и докажем, не можем да обобщаваме, и да правим генерални изводи, просто защото Стоянчо лети по един начин и има едни умения, и един опит, а Петърчо примерно със същото крило, и в същата ситуация лети, и действа по малко по-друг начин, защото има малко по-други умения, и опит... :wink:
Егати, що нещо написах. Направо се развихрих...:roll: Заболяха ме пръстите. Дано съм успял да разтикам малко облаците по тази лабораторна тема. :mrgreen:

Страница 2 от 5 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/