Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Юни 29, 2017 5:39 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 14 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Пет Яну 17, 2014 3:47 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1907
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Моля коментирате следната класификация на местата за летене.

Критериите са подбирани според трудностите и особеностите на старта, областа за летене и кацането. Идеята е да се оценяват отделните елементи на мястото, а не заради лоша кацалка например да се лепва лош етикет на място с прелрасен старт и условия за летене.
Ако се сещате за други критерии - моля допълнете.


Вид място:
- възвишение (хълм/планина);
- площадка (летище, поляна за лебедка);


СТАРТ:
- учебен старт . Достатъчно стръмен за лесно излитане и достатъчно полегат за лесно прекратяване на излитането. Обширна зона която позволява до 45° грешки/отклонения в курса при излитането - например да е широка поне 4 крила в зоната на излитането и отдалечаването от склона. В повечето случаи при които се лети от този старт, околния въздух да не е турбулентен/да няма ротори.
Примери: Беласица; Комините; Ком-север; Синилка; Петрохан/Дупките; Пъстрина; Беклемето север; Златица; Саръяр; Коняво; Марково; Паниците; голяма част от билото на Централна Стара Планина; Крушево/Севлиевско; Расник;

- старт за среднонапреднали .Поне 2 крила широк в зоната на разпъване и поне 3 крила широк в обичайната зона на отлепяне. Да има поне 2 крила височина над земята/гората през първите 5 секунди от полета;
Примери: Калоян; Глуфишево; Тополица; Рогачево (сградите?)

- старт със специфични особености . През повечето време когато се лети от този старт има някакви специфични особености, които са трудни за отгатване и овладяване от среднонапреднали пилоти;
Примери:
- Добростан заради полегатостта и няколкото притичвания по земята при излитането. Също се прелита сравнително близко над първите дървета;
- Околчица заради полегатостта на старта и резките вдигания и спускания поради ротора от скалния венец отдолу;
- Сопот заради турбулентните термики около старта;
- Мадара/Невша/Скалско заради излитането от ограничена площадка от ръба на скален венец;
- Тонзос, Брестовица и Скобелево заради опасността от придървяване след излитането;


ПОЛЕТ
- учебни полети - въздушното пространство е чисто от препятствия; обикновено няма ротори и турбуленция;
Пример: Дъбене; Расник;

- склоново реене - пред старта може да се образува обширна зона за склонове реене (въпреки че съм реял на двата хълма на Дъбене не ги считам за места за реене, защото зоната за реене е твърде тясна за безопасно реене);
Пример: Шумен ЮИ и ЮЗ, Мадара; Рогачево; Албена; Топола; Морската на Варна и Бургас; Беклемето-С; Коняво; Расник;

- % термика - в обикновен термичен ден с безветрие, при всеки полет има определен % вероятност да се хване термика;
Пример: Шумен - 50%; Сопот - 90%; Саръяр - 80%; Беклемето Ю - 60%; Синилка - 70%;

- акро & SIV . Почти винаги се излиза с поне 500 метра височина над обширна гора или вода


КАЦАЛКА
- учебна . Сравнително равна и голяма е колкото 2 футболни игрища без високи препятствия около нея, а в съседство има други големи площадки за приземяване
Пример: - Беклемето Ю, Коняво, Синилка, Тонзос, Расник, Враца

- за среднонапреднали. Голяма е поне колкото 1 футболно игрище като най-много едната и страна (не подветрена или наветрена) може да има високи препятствия. В съседство има малки алтернативни площадки за приземяване; Може да е малко по-стръмна;
Пример: Добростан, Марково, Брестовица, Паниците, Пъстрина и Скалско (леко са по-стръмни);

- кацалка със специфични особености. През повечето време когато захожда и приземява на тази площадка има някакви специфични особености, които са трудни за отгатване и овладяване от среднонапреднали пилоти;
Пример: Сопот (заобиколена е от 3 страни с препятствия), Бели Искър (наклон, понякога силен долинен вятър и ротор от рида на север), Драгалевци (няма съседни алтернативи);

- височина на долитане до кацалката . При безветрие или обичайни условия.



ВЯТЪР
- Посока - И, ЮЮЗ-З
- Диапазон на силата на вятъра за излитане
Пример:
- Сопот 0-9 м/с
- Войнягово 5-9 м/с С-СЗ (не могат да се прескочат дърветата при под 5 м/с вятър)

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Пет Яну 17, 2014 5:14 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1675
Име: Даниел Димов
- брой крила които могат да се разпънат едновременно

- има/няма сянка

- има/няма вода наблизо (за баласт)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Пет Яну 17, 2014 7:57 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Фев 28, 2008 6:22 pm
Мнения: 18
Местоположение: СОПОТ
Име: Нанко Кунов
Ники,чудесна идея за класифициране местата за летене в БГ,много полезна информация за тези,с по-малък опит в летенето!Нека тези,които летят от повече време и имат опит да помогнат,като се включат по темата!

_________________
Sol Ellus 2 Ава спорт-акро *** Там,горе не бягам от нещо,а търся част от себе си!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Пет Яну 17, 2014 8:16 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Юни 15, 2005 2:45 pm
Мнения: 521
Местоположение: Ямбол/Бургас
Име: Александър Рунев
Може да се пише и начин на стигане до старта

_________________
Александър Рунев
GIN Carrera+

Човек няма крила и по отношение на теглото му
към теглото на мускулите му е 72 пъти по слаб от птица...
Но аз мисля, че ще лети,
но не заради силата на мускулите му,
а заради силата на своя ум...
Н.Е. Жуковский


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Пет Яну 17, 2014 8:21 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1265
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Класификацията на стартовете ли да коментираме, или самите стартове? Първо ще уточним класификацията , а после ще напасваме стартовете, според вече утвърдената и уточнена квалификация, или за различните стартове ще даваме различни квалификации в зависимот от това къде са, къде са кацалките и т.н? Какво точно да коментираме?
Искаш да оправим списъка със стартовете, който е публикуван в Скайномад ли? Там има камара от места, на които някой някога с триста зора е успял да излети без да се пребие и го е обявил за старт, но повече никой, никога не е стъпвал там. Това ли трябва да оправим, или какво? Изобщо, какво е старт? Около наше село има най-малко 5 места, от които мога да излетя без никакви проблеми и да кацна след малко в полето, но не виждам никакъв смисъл да го правя, да си мъкна крилото по тях, и да ги обявявам за стартове! Цялото било на Стара планина е голо. Не е ли старт? :wink:

_________________
Лети с Element Air ... Жълто червен.
Моята първа цел е да се пазя здрав! Не ми пука за славата. Аз искам да занеса в къщи преживявания, които да ме обогатят! Райнхолд Меснер


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -4 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Съб Яну 18, 2014 9:37 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1907
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Владич,
искаме да обновим информацията за местата за летене, която събрахме преди 7-8 години.
Дългосрочната идея е се върже това описание с Леонардото, да се добавят "флагове" дали дадено място става за летене или не. Подобни разработки са направени от Минко, paraglidingearth.com , paraglidingmap.com и вероятно други, но те нямат достатъчно добър алгоритъм на работа според условията, а просто ползват стойност на вятъра от windfinder или други.
Краткосрочна идея е просто да имаме редовно обновяван списък и карта на местата, които да бъдат ползвани за справка от незапознатите (основно начинаещи пилоти).
Според краткосрочните и дългосрочните цели, трябва да решим от какви информационни полета има нужда всяко описание.
Също така трябва да има възможност за сортиране на местата според определени критерии:
- за какви условия става
- трудност на старта
- трудност на кацалката
- възможност при полети (реене, акро, прелет)

След като изясниме критериите, ще въведем данните от това което знаем и ще направим форма за редакция и регистрация на нови места.
Така че отново повтарям молбата си и заглавието на темата: Вижте какво предлагам за класификация и коментирайте и добавяйте.
Имайте предвид че всяка дума има значение, защото тя ще определи "позицията" на дадено място.
Например за старт за среднонапреднали съм посочил изискване поне за първите 5 секунди на полета височината да е над 2 крила височина. Логиката ми е че това няма да докара неопитен пилот на старт, където неочаквано низходящо може да го придърви принудително.
Информация като като това дали има сянка, вода, път, лифт и прочие са полезни, но нека тука обсъдим класификацията на местата от гледна точка безопасност и летателни възможности.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Съб Яну 18, 2014 10:03 am 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:54 pm
Мнения: 194
Местоположение: София
Може класификацията на стартовете да се направи с букви. Катос е почне А за най-лесен старт и се стигне до която се наложи буква. Кцалките са много важни ако не може да се прелети до там докъдето си решил. Може да има стартове с буква А като самта кацалка ако няма никакви условия да е трудна от гледна точка на квадратни метри, високи дървета, сгради, жици, камъни и/или дпки по нея. Кацалките също могат да се категоризират и да се опишат съответните им особености. Да се описват места за кацане които са дежурни под старта в случай че няма условия за прелет.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Пон Яну 20, 2014 11:27 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 5:41 pm
Мнения: 148
Местоположение: varna
Ако ще се прави "Енциклопедия на стартовете" ще е добре да се даде подробна информация за всеки един: дежурни термики, роторни области, специфични особености и всичко, което може да е полезно на някой излетял от съответния старт.

_________________
Георги Тодоров
NOVA FACTOR 2 - EN C

Skype: zdrasti741


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Вто Яну 21, 2014 6:47 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Мар 06, 2004 10:20 pm
Мнения: 129
Местоположение: Варна
Име: Красимир Костадинчев
Да класифицираме стартовете с букви мисля и аз. Добре е да отговарят горе-долу, като DHV или EN в зависимост от трудността на мястото.

_________________
Красимир Костадинчев


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Вто Яну 21, 2014 8:33 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 24, 2011 12:56 am
Мнения: 55
Дали с букви или цифри класификацията на местата за летене трябва да проста и нагледна, като мястото като цяло трябва да се класифицира според най-трудния елемент от него. Да кажем, че излитането от един старт е много трудно, а после можеш да заспиш докато рееш и да кацнеш на огромна поляна. Тогава мястото като цяло е много трудно.

_________________
Владислав Борисов

"Колкото по-високо летим, толкова по-малки изглеждаме в очите на тези, които не могат да летят."
Ф. Ницше.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Сря Яну 22, 2014 9:08 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1907
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Да степенуваме местата за летене и техните елементи с буквите А, B, C, D е логично за възприемане (говорят си двама пилота: "аз летя на EN B крило от BG B стартове, но мога да кацам на BG С кацалки).
Ако е нужно ще свържем класификацията с цветна кодировка - A - зелено, B - синьо, С - жълто, D - червено.
Може да им сложим пиктограми и иконки.

Ама нека преди това да измислим критериите за класификация!
Иначе какъв е смисъла от формата без съдържание?

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Сря Яну 22, 2014 9:37 am 
Offline

Регистриран на: Вто Авг 31, 2010 1:27 pm
Мнения: 221
Местоположение: София / Пловдив
Име: Кирил Недев
Или пък Зелено, Синьо, Червено, Черно... като ски-пистите :) да не става объркване в случай че има и скиори :)

_________________
Лети с: Нисан примера :)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Сря Яну 22, 2014 10:40 am 
Offline

Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 5:41 pm
Мнения: 148
Местоположение: varna
Защо ли ми се струва, че като всяко друго добро начинание и това ще отиде в забвение...
Ники, направи класификацията според твоите разбирания, публикувай ги в http://skynomad.com/bg/Bulgaria_flying_sites.htm а след това нека си ги обсъждаме
И ако има нещо смислено вследствие на "говорилнята" го добави.

_________________
Георги Тодоров
NOVA FACTOR 2 - EN C

Skype: zdrasti741


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Класификация на местата за летене
МнениеПубликувано на: Сря Яну 22, 2014 9:01 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 943
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Ники пусна темата тъй като аз се нагърбих със задачата да оформя местата в общ източник.
След кратък размисъл стигнах до изода че мисълта убива действието и в крайна сметка ще оформим местата макар и не свсички критерии обявени дотук, а практиката ще покаже какви доработки са нужни.
Като цяло моята идея за разделяне беше следната:

Спрямо нивото на пилота - избира се най-ниското ниво!

- Учебни стартове - стартове за начинаещи - без особенности при излитане и кацане
- Стартове за седнонапреднали - за средно напреднали приемаме всички пилоти прясно слезли от учебен баир които нямат проблеми с излитане от разнообразен наклон и относително ограничен старт (примерно Беклемето Юг)
- Стартове със специфични особенности - стартове на които - кацането се извършва на старта или в непосредствена близост (пример - арката на беклемето и Бекелемето Север изобщо), стартове изицкващи прецизност при излитането - скалско, мадара, невша,
- Стартове при които има скрита опасност - недолитане на кацалката при по-силен южен вятър (старта на шипка, или брестовица - кацането на реброто)

Стартовете спрямо достъпа

- Достъпни чрез път, лифт
- Достъпни чрез 4Х4
- Достъпни само пеш


Кацалкте - спрямо захода

-Лесен заход при всякакви ветрове - пример Лукойл-а
-Средно ниво на трудност - поляната на лифта
-Труден и прецизен заход - язовир Въча, отбивката на Шумен, стадиона на Тетевен

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 14 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов