Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Авг 22, 2017 1:35 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 16 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: остаряване на крилото
МнениеПубликувано на: Нед Фев 01, 2015 8:55 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 1:15 pm
Мнения: 21
Здравейте пернати приятели
Харесаха ми вашите интелигентни и дори философски изказвания.
Тестовете са на нови крила,а колко от вас могат да се похвалят,че летят на такива?
Бих искал да провокирам една дискусия като продължение на темата, а именно:
Как се променят тестовите показатели със стареенето на крилото?
Какво става с DHV или EN класовете?
Промяна на дължините на вървите,разтеглен или пропусклив плат и т.н.,как променят тестовете?
На колко налетяно време започват промените.Колко драматично се повлияват от слънцето,годините,претоварванията?
Как се комбинират вредностите и кога са недопустими променяйки драматично тестовите параметри? Какво казват авторитетите и най вече " менторите" от DHV и как ги тълкувате?
Вашия личен опит какво ви говори?

За мен ,ще е интересно да разбера нивото на осведоменост по този въпрос,затова ще се включа в дискусията по късно.
В България се лети преди всичко на по стари крила и мисля ,че ще е полезно за всички.

Митко


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Пон Фев 02, 2015 8:47 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1912
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Като ми остарее крилото прави по-малко колапси, но отнема малко повече време за самовъзстановяване.
Обяснявам си го с увеличаване на трим ъгъла на тангаж поради разтягане на вървите и поради "омекването" на плата от износването му.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Пон Фев 02, 2015 12:48 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 26, 2004 10:53 am
Мнения: 100
Местоположение: Долна Митрополия
Име: Страхил Делийски
Случвало ми се е заради скъсени върви крилото да прави много колапси на трим скорост. Направих си проверка на дължините на вървите чак когато започна да става фрапиращо очевадно. Вървите бяха облечени, вероятно този проблем го няма при тези без оплетка. Мисля че за поведението при колапс от голямо значение е тримовката и натоварването, могат да се получат фрапиращи разлики между тестовете и реалността.

_________________
LOOK, LEAN, TURN


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Пон Фев 02, 2015 9:16 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 369
Местоположение: Самоков
Относно вървите съм се убедил че е невъзможно да се разтегнат повече от оригиналната дължина без да се скъса . Свиват се от влагата и изсушаването след това. За това ги разпъвам всяка пролет задължително всяка една по отделно с тежест 10-15 кг за 10 сек. Цялата операция отнема около 2-3 часа някой път го правя два пъти в годината зависи колко съм го летял във влажно време. Свиването обикновено е около 1-2 см. Правил съм си експерименти да видя колко издържа една връв. От дебелите облечени 1 - 1.5 мм издържа спокойно моето тегло 72кг при това доста стара.
От тънките голи 0.6 мм. около 50кг. За платовете не съм забелязал да се отпускат с времето .Само става по-мек на пипане и по-трудно е излитането .Поведението във въздуха почти не се променя само тъне повече. До сега съм летял само на стари крила купувам на 4-5 год. и ползвам до като стане 10-11год. Като цяло материалите за парапланери са много надеждни ако не са фалшиви.

_________________
Когато всичко е срещу теб помни че парапланерът излита срещу вятърът а не с него.
Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 4:09 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 961
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Ясен Христов написа:
Относно вървите съм се убедил че е невъзможно да се разтегнат повече от оригиналната дължина без да се скъса . Свиват се от влагата и изсушаването след това. За това ги разпъвам всяка пролет задължително всяка една по отделно с тежест 10-15 кг за 10 сек. Цялата операция отнема около 2-3 часа някой път го правя два пъти в годината зависи колко съм го летял във влажно време. Свиването обикновено е около 1-2 см. Правил съм си експерименти да видя колко издържа една връв. От дебелите облечени 1 - 1.5 мм издържа спокойно моето тегло 72кг при това доста стара.
От тънките голи 0.6 мм. около 50кг. За платовете не съм забелязал да се отпускат с времето .Само става по-мек на пипане и по-трудно е излитането .Поведението във въздуха почти не се променя само тъне повече. До сега съм летял само на стари крила купувам на 4-5 год. и ползвам до като стане 10-11год. Като цяло материалите за парапланери са много надеждни ако не са фалшиви.


Само да отбележа че особено голите върви могат да се разтегнат доста над оригиналната си дължина.
Също така свиването на облечените върви може да бъде и до 5 сантиметра.
Платът омеква поради разтягане и разместване на нишките в него което пък от своя страна нарушава промазката, и влошава цялостните характеристики на плата. Това е и една от причините крилата да не се промазват отново не че не е възможно, но крилото е вече деформирано.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 11:08 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 369
Местоположение: Самоков
Понеже си нямам работа реших да си проверя отново твърдението . Направя един импровизиран тест с гола връв (предния собственик от който купих крило ми даде едно руло нова връв 0.9 мм.) Теста е следния: Взимам една дължина с ухо в двата края разтягам я с тежест 20кг. за 10 сек. и после меря 180.5 см. След това я слагам в фризера за 10-15мин после във мини фурна парти грил за 10-15мин на слабо около 90 °. Процедурата се повтаря 10 пъти. Предполага се че съм я увредил достатъчно симулирам дълга експлоатация за кратко време. След това я премерих оказа се дълга 176.3 см. беше се свила около 4 см. Приложих и опън 20кг и отново стана дълга 180.5 см. За всеки случай я подържах малко повече време опъната да не би пък да се увеличи дължината но си остана 180.5 см. Експеримента е достатъчно показателен няма смисъл да продължавам повече.
Сега някой ще каже да ама това не същото като истинско амортизиране и не знам си какво. Отговора е че когато е на парапланер една връв се натоварва доста по-малко от 20кг. Изводът е че вървите не може да се разтегнат повече от първоначалната дължина независимо дали са голи или с облицовка. :D

_________________
Когато всичко е срещу теб помни че парапланерът излита срещу вятърът а не с него.
Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Вто Фев 03, 2015 11:55 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1686
Име: Даниел Димов
Ясене, колкото и изводи да си правиш от твоя експеримент, реални върви на реално летяни крила се разтягат. Различните материали разбира се имат различно разтягане, но го имат. Ненатоварените върви пък се свиват. Всичко това се мери с лазер с точност до мм.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Сря Фев 04, 2015 2:24 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 840
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Облечените върви, са доста различни от голите спортни върви.
Спортните представляват една оплетка , която съвсем нормално, при определено пренатягане може увеличи дължината си.
При облечените, вътре сърцевината е права, там няма какво по вече да се отпусне,
Като общо при мен до сега всякакви върви само са се свивали , но съм чувал и виждал за случаи, например при придървяване , след което има разтеглени върви :)

Ясене, с 20кг, няма да се разпъне връвта, пробвай с 50-60 , или динамичен удар


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Сря Фев 04, 2015 6:54 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 369
Местоположение: Самоков
Добре ще пробвам. И аз съм чувал че се разтягат но не съм виждал никога. Даже съм се придървявал преди време но не можа да ми се разтегне връв имаше разкъсване на точките за връзване към купола.Там е най-слабото място и най-вероятно ще се разкъса точно там ако има динамичен удар. При нормална експлоатация на парапланер разтягане на върви не може да се получи . Сърцевината на облечените върви които съм отварял беше с оплетка с права сърцевина не съм виждал ,но сигурно има щом казваш.

_________________
Когато всичко е срещу теб помни че парапланерът излита срещу вятърът а не с него.
Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Сря Фев 04, 2015 10:35 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 840
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Да прави си, имат оплетка но тя е много слабо изразена. Има и такива без оплетка, с права сърцевина, но мисля че те се използват само на управленията. Спортните голи върви имат доста гъста оплетка.
Ето направих снимки на 3 те вида които имам под ръка :
Изображение
Изображение
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Сря Фев 04, 2015 11:56 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 369
Местоположение: Самоков
http://forum.skynomad.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pid=14141#top_display_media И аз направих снимка. Горната жълта е от управление. Най-слабо изразена е оплетката на тънката връв.

_________________
Когато всичко е срещу теб помни че парапланерът излита срещу вятърът а не с него.
Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Чет Фев 05, 2015 12:47 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Окт 29, 2009 10:00 pm
Мнения: 89
Местоположение: Балчик
Доколкото съм запознат разтягането е характерно за вървите Dineema/Spectra. Затова повечето производители се отказаха от тях, въпреки че са по-устойчиви от Aramid (Kevlar) на UV-лъчи и други физични фактори и като цяло много по-добре запазват здравината си с времето.
Има крила с комбинация от двата вида върви - на старото ми крило например само най-горната каскада е от Dineema (голи), а оттам надолу е "облечен" Kevlar. Това според мен е много добро решение, защото горната каскада е от много на брой, но къси върви и промяна в дължините им с 1-2 % е незначителна по отношение на тримовката - така дълготрайноста на комплекта върви е като на изцяло облечени, стабилността на тримовката - също, а общото напречно сечение - значително по-малко.
Естествено при изцяло голи върви напречното сечение е още по-малко, но ако са от Dineema постоянно трябва да се коригира тримовката, а ако са от Kevlar трябва да се подменят на 150 часа.
Кевлара по принцип се свива (малко), както показва и експеримента на Ясен, обшивката на вървите също (повече) - разтягането обикновено възстановява изходната дължина в приемлива степен.

_________________
Веселин Великов


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Чет Фев 05, 2015 1:22 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Окт 29, 2009 10:00 pm
Мнения: 89
Местоположение: Балчик
Установяването на разтегнати (удължени) върви от Aramid (Kevlar) за мен би било сигнал, че трябва да се сменят (независимо на колко часа са).

_________________
Веселин Великов


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: остаряване на крилото
МнениеПубликувано на: Вто Фев 10, 2015 2:40 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 1:15 pm
Мнения: 21
Въпроса беше малко по конкретен.Какво става с класа на крилото.Колко се променя по ваше лично усещане.Какво е мнението на "менторите" от тестващите "фирми" организации.
Примерно конструктор е направил крило за клас 1-2,но в теста за въртене при асимитричен колапс, с малко не му достига.Спъва го малко като променя няколко върви с 2см. и всичко е ОК.Вие летите в облаци като мокрите крилото и кацате в прашна нива, с фин прахоляк,който полепва ,и дори попива във вървите.Летите и впечатлявате зрител или пасажер-ка със спирали.Налитате 100-200 и дори 300 часа.
Като резултат цяла каскада от върви се е променила с до 3см.Върви,плат и дори шевове са се растеглили асиметрично,защото ви е удобно да въртите само в една посока.Като гарнитура и плата ви вече е пропусклив въпреки,че още е в норма.
Какво се случва с класа на крилото при промяна на един фактор.Какво се случва при сложна комбинация от вредности и можем ли да говорим вече за съществуване на клас.
Това ,което трябва да знаем:
Крилото ,не е константна величина.....
Това,което можем да подобряваме е нашите умения и познания.В огромната си част злополуките са от пилотски грешки.Следователно,най добрия начин да се предпазим е да се осавършенстваме.Ние трябва да сме нашето "дехаве" ниво на сигурност.Не разчитайте "дехавето" да ви пази,защото с времето то се влошава.

Митко


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: DHV - нова класификация
МнениеПубликувано на: Вто Фев 10, 2015 8:18 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1686
Име: Даниел Димов
Ако става въпрос за сривните тестове - поведението на крилото ще стане по-лошо с остаряването.

Ако става въпрос за колапсните тестове - поведението ще става по-добро с остаряването.

Това означава, че крилата А и може би В ще си вдигнат резултата (А-то може да стане В, а В-то може да стане С)

Крилата които са D или С заради колапси може да си намалят резултата...

Със сигурност крилото вече не е същото след едни 200 часа и не трябва да се разчита на това че било някога сертифицирано!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 16 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов