Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Авг 18, 2017 8:15 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 17 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Сря Юни 29, 2016 10:19 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1912
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Благодаря на Митко от Елемент, че правокира тази дискусия.

В инструкторската си практика постоянно си задавам въпроса как да предпазя начинаещите пилоти от инциденти при попадане в турбуленция. Колкото и да подбираме условията за обучаемите, винаги има риск от неочаквано попадане в турбулентна зона, чиито характер може да бъде изненадващ дори и за опитни пилоти. Стандартния съвет на опитните пилоти и инструктори да поддържаш усилието в спирачките при омекване на крилото не ми се струва адекватен за цялото разнообразие от ситуации в които попадаме. Същевременно, в критични ситуации ни се свиват възприятията и оценките и имаме нужда от кратки и ясни инструкции, с които да помогнем на крилото да излезе от хаоса на турбуленцията.
Обобщено, хаотичните турбулентни вихри причиняват движения на крилото по трите оси, като променят неговите курс, крен и тангаж. Най-опасното от трите е промяната на тангажа, защото е съпроводена с промени на ъгъла на атака, които могат да ескалират в колапс или срив. Промяната на крена не е опасна сама по себе си, но спомага за усложняването на ситуацията, като например добавя асиметричност на колапса или срива. Макар да изглежда маловажна, промяната в курса не е за пренебрегване, защото ще ни изведе или задържи в турбулентната зона.
Реклама: курсовете ни за средно напреднали (за активно летене) започват със симулиране и контролиране на движения по тангаж и крен и достигат до тъкове, асиметрични колапси и спирала. СИВ курсовете на СкайКемп са полезни за симулиране и овладяване на симетрични и асиметрични сривове.
Все пак тези курсове се извършват най-често веднъж в пилотската кариера на парапланеристите – колкото да помогнат да се навлезе по-уверено в крос кънтри летенето, после пилота започва да си оформя комфортната зона, като подбира условията в които лети и може години наред да не достигне до екстремни режими на полета, като позабравя знанието и моториката на наученото.
Освен задължението да си поддържат натренираността и да тестват лимитите на новото си крило, опитните пилоти също имат нужда от някаква проста мантра, която да им им помогне в хаотична ситуация.
Това което съм открил засега е:
- спирай гмурканията (дори асиметрични), но после веднага го оставяй да лети (ръцете горе)!
- след пропадане (от срив) очаквай гмуркане напред!
- веднага (като боксьор, който избягва удар) прехвърляй тежестта на тялото си към здравата (по-натоварена и хоризонтална) страна!
- поддържай курса (за да не оставяш турбуленцията да те засмуква към себе си и за да изведеш крилото към по-спокойни условия), като ползваш реакциите на крилото на турбуленцията (механичното противопоставяне на промените в курса води до прекомерно дърпане на спирачки и загуба на въздушна скорост)!
- всичко става с причина (следи вятъра и чети взаимодействието му с терена; както има източници и спусъци на термика, така има и източници и спусъци на турбуленция);

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +12 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Сря Юни 29, 2016 2:51 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1686
Име: Даниел Димов
В допълнение на това което казва Ники:

Никога не дърпайте управленията когато крилото се намира зад вас! Управлявайте го (или го спирайте) само когато е отгоре или отпред!


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Сря Юни 29, 2016 3:43 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Май 15, 2011 11:01 pm
Мнения: 113
Местоположение: Плевен - София
Име: Тихомир Иванов
Наистина полезна тема. Бих искал да повдигна въпроса за смущения по крен предизвикани от турбуленция, които на пръв поглед не са толкова опасни с един пример. При последния ми полет на Коняво преди около 2 седмици беше доста термично около старта с постоянен ЮЗ 5-6 м/с. След излитането пуснах на изток в търсене на първата термика или поне да се закача на склона. Малко преди края на боровата горичка реших да обърна на запад със 180-градусов завой надясно (склонът ми беше от ляво). Обрах дясното управление едновременно с отпускане на тежестта на тялото надясно и започнах да завивам с обичайния темп. Тъкмо бях завил на около 90 градуса и кренът беше стигнал своя максимум и се готвех да поотпускам управлението, когато лявата (по-висока) част на крилото получи силен термичен тласък нагоре и десният крен рязко се увеличи като края на крилото визуално слезе под хоризонта. Не усетих отпускане в някое от управленията, но инстинктивно отпуснах малко повече дясното, стремейки се да изравня усилието с лявото. След достигането на максималния десен крен крилото рязко само се хвърли в обратната посока по крен като този път левият край слезе под хоризонта. Поддържах постоянни и изравнени неголеми усилия в двете управления, нямаше "омекване" на някоя част от купола. След спонтанния ляв крен крилото направи може би още 2 маха с бързо затихваща амплитуда и се стабилизира по крен. След края на тези лашкания излязох с курс право от склона, т.е. бях завил на 90', което съвпада с момента на първото смущение. След като стабилизирах посоката си дозавих нормално надясно.

След това си анализирах ситуацията многократно и дори на пръв поглед да изглежда безобидна си мисля, че имаше какво да се обърка. Например при този шут отляво, който рязко ме донаклони надясно, ако бях дръпнал здраво лявото управление при достигането на максималния десен крен това щеше да съвпадне с полупериода на собствената честота на трептението по крен и както крилото рязко само се хвърли наляво си представам какво щеше да стане, ако бях "помагал" с лявото управление. Би се получила т.нар. от руски "раскачка" - съвпадане на полупериода на собствената честота с моята команда в същата посока и кренът ще се увеличава неконтролируемо с всяка моя намеса. Иначе махалото крило-пилот е много устойчиво по крен и след като изчезна смущението и управленията бяха еднакво обрани кренът се самобалансира за няма и два маха. Ще се радвам да чуя мнения от опитните пилоти.

Данни от обективния контрол - https://youtu.be/qf2Rt64I5_M

_________________
I believe I can fly..
________________
Gin Atlas / Apple XL


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -2 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Сря Юни 29, 2016 6:04 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 320
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
niki написа:
...
- веднага (като боксьор, който избягва удар) прехвърляй тежестта на тялото си към здравата (по-натоварена и хоризонтална) страна!
...

Имам малко по-различно виждане. Ако крилото "шава" малко съм съгласен. Ако "скочи" много, примерно 30 градуса напред и встрани, прехвърлям тежеста към обратната страна. Все едно крилото е започнало wingover, а аз го следвам и с тяло и със съответната команда без да му се репча. След като излизна от маха го стабилизирам.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Чет Юни 30, 2016 8:12 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1912
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Тишо, колебанията по крен и тангаж могат да бъдат усилени с ненавременни команди. Свръх крена е като предобрен уинговър, който може да доведе до огромен асиметричен колапс. Все пак си мисля че има повече инциденти от пререагирането или резонансното реагиране по тангаж.

Пламене, има аналогия между летенето и айкидото, където не се противопоставяш на противника, а ползваш енергията му като го хвърляш по тангетата. Ето защо избягвам да контрирам грубо всичко което ми причиняват околните условия (не само промените по курс за които споменах горе), та първоначално оставям крилото ми да се завърти нанякъде, но после му използвам реакцията за да възстановя дадения параметър. В случая с колебанията по крен и омекване на едната страна правя изключение и наистина се подмятам като боксьор на ринга, за да си прехвърлям бързо тежестта към натоварената страна. При малки "шавания" на крилото това е по-неефективно, отколкото както казваш да го оставиш да се завърти и да възстановиш по-бързо въздушна скорост. Но при по-големи "шавания" и омеквания нямам гаранция, че външните условия всеки момент изненадат с голям колапс и не искам да го влошавам с тяло (познавам човек, който си счупи прешлени и прекъсна нерви, защото помогна на колапса с тяло и той прерастне в спирала). Предпочитам да премина през парашутиране държан от едва 20% от площта на крилото и да му поддържам посоката, отколкото да рискувам да се насвирвам в спирала близко до земята. Ако са ти останали 20-30% от крилото над главата, освен тяло трябва да приложиш и спирачка и тънкостта е колко точно трябва да дърпаш, че да не сринеш напълно и останалото парче плат над главата.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Чет Юни 30, 2016 8:44 am 
Offline

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 1:15 pm
Мнения: 21
Може би ,ще е полезно следното систематизиране.
Реакции при които имаме около 2-3 секунди за отговор:
1.Случаи свързани с контрол на крилото при турболенция.
2.Случаи свързани с частична загуба на контрол.
3.Случаи свързани с пълна загуба на контрол.
4.Кога се обръщаме към запасния парашут.
5.Случаи при които задължително,без колебание хвърляме запасен.
6.Случаи при които се озоваваме с отворен запасен и отворено крило.
7.Молитви в случай ,че не се отвори запасния. :D :)
Може да допълните и други въпроси.Може би, ще е добре ако коментираме последователно въпросите,а не разхвърлено,за да не се разводнява.Когато се избистрят общи отговори ,ще ги формулираме във ,вид на инструкции.Ники ,а и други пилоти са били във военната авияция,и знаят как да изглеждат. След това преминаваме към следващия въпрос.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Чет Юни 30, 2016 9:09 am 
Offline

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 1:15 pm
Мнения: 21
Пропуснах ,може би най-важния въпрос провокиран от случая с Веско:
Частична или пълна загуба на контрол, на малка височина ,до 50 м.над терена.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Чет Юни 30, 2016 12:02 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 167
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
Нека започна с отговор на последния въпрос на Митко.
Първо да се помолим за пълно възстановяване на Веско.

8. Частична или пълна загуба на контрол, на малка височина ,до 50 м.над терена.

Предложението ми е да се държи крилото в полусривни режими и посрещане на земята с PLF (парашутистко претъркулване).
В никакъв случай да не се допуска крилото да се изстреля напред, защото следва мах на тялото и удар в земята с висока хоризонтална скорост.

Нещо подобно се случи с Luc Armant на PWC Турция, 2011 - след колапс на 50м, крават на двете уши на неговата R11 (OPEN class) и контролирано парашутиране до земята. След 15 мин той рестартира, но скоро кацна защото имаше компресиран прешлен. Възстанови се напълно и продължава да лети състезателно.

_________________
SeeYou @ CloudBase
Element - AIR 4+


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Чет Юни 30, 2016 7:16 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Ное 17, 2014 9:26 pm
Мнения: 13
Име: Милко Кръстев
Темата е много полезна. За да има конструктивност и стигнем до конкретни изводи, предлагам да разгледаме типични инциденти, всичките на височина до 50 метра. Опитът показва, че ако няма видео, което да се анализира внимателно, то трима очевидци ще дадат три коренно различно разказа, какво точно се е случило и каква би трябвало да е "правилната" реакция.

A: http://www.youtube.com/watch?v=OvYORWG-SpU&t=0m30s
B: https://www.youtube.com/watch?v=AC_b4YnhLdQ
C: https://www.youtube.com/watch?v=He1Fa_M5npI&t=5m30s
D: https://www.youtube.com/watch?v=PjPmpocQurE

Моите изводи са:

A: Крилото влиза в термика, ъгълът на атака се вдига рязко, следва забавяне и летене в предсривен режим. Всеки колапс в тази ситуация би причинил агресивна реакция, надминаваща далеч сертицифицираните колапси, които се изпълняват в ламинарен въздух, високо над езеро. Бих се опитал да държа крилото над главата си и да се приземя на крака. Не знам дали бих се справил в подобна ситуация. Рязко вдигане ниско над земята е силно опасно и човек трябва да е нащрек, очаквайки колапс! Лично аз бих погледнал крилото в този момент, други твърдят, че могат да го усетят и реагират за частица от секундата. Просто информативно - има изследвания, че реакция базирана на мисъл отнема минимум 0.5 секунди при тренирани хора и позната ситуация.

B: Инцидентът прилича на този от Миладиновци. Пилотът пише под видеото, че е изкарал 2 СИВ курса и има 100 часа само на това крило, но нещата в действителност са малко по-различни и страхът казва своята дума. Според мен ако не се беше пробвал да го оправи и държи в срив, губейки височина, нямаше да има инцидент. Озон съветват уикенд пилоти (с до умерен аспект парапланери, примерно до 5.5) в подобна ситуация 40-100 метра над земята, да отпуснат плавно управленията до трим и ако крилото не се възстанови за секунда-две да хвърлят просто и решително запасен.

C: По принцип знам, че при заход за кацане или стъргане, ако минеш през турбуленция, то продължаваш да летиш напред, отдалечавайки се от нея, а не въртиш обратно към нея. Това видео показва колко тежки може да са последствията в противен случай.

D: В конкретната ситуация не намирам вина в пилота. Летенето е опасно и колапс ниско над земята може да се получи във всеки момент. В подобна ситуация пасивната безопасност (сбруя, обувки, протектори) е решаваща.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Чет Юни 30, 2016 7:33 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 298
Име: Димитър Миладинов
Едно уточнение само за филмче D защото не се вижда, а беше обстойно обсъдено в големия форум от хора, които познават старта, някои очевидци на условията.

В действителност пилота среща сериозен ротор от склона в дясно който не се вижда на видеото. Съвсем отделно това акро крило има голяма енергия. Така че според тях е пилотска грешка и подценяване на условията в този ден.


Ето още едно интересно филмче. Ако се абстрахираме от гробовния глас, музика от отвъдното и некомпетентни коментари, аз поне виждам доста адекватни и категорични реакции на пилота и при двата колапса.

https://youtu.be/UyefkGdzR4g?t=64


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Чет Юни 30, 2016 9:18 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 961
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
mtk написа:


A. - Наблюдавайте действията на пилота след колапса - дясната ръка срива колапсиралото полу-крило - следва негтивна спирала до удар в земята - Според мен силно контриране на колапса с тяло и плитко изпомпане би било достатъчно за възстановяване.

В. - Крилото изглежда че всъщност се възстановява бързо след тъка - следва обаче отово пререагиране от страна на пилота и серия от хаотични команди - в момента в който пуска управленията за да хвърли запасен крилото се гмурка от сривен режим под него.

C. - Наблюдавайте сянката на крилото и дълбочината на управлението - спорд мен чисто индуцирана от пилота негативна спирала до земята.

D. - Изглежда като кофти комбинация на малка височина - имайки напредвид бързината с която се развива колапса - наистина бих предположил ротор.

Филмчетата също не са добър материал за обсъждане точно поради причината че не могат да предадат и условията - сила, посока на вятъра, ротори и тн!- Наври се в някой бесен ротор с включено го-про и след това започни да търсиш грешките в пилота и крилото. Всичкое относително!

Междудругото който е имал колапс от истински ротор знае че противодействието на подобни е почти невъзможно порди чистата сила и бързина с която идват - в ротора няма подреденост и логика - въздушната маса е в хаос - крилото просто го следва!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Пет Юли 01, 2016 10:48 am 
Offline

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 1:15 pm
Мнения: 21
Дискусията върви добре,но много от добрите пилоти, все още се въздържат от коментар.Анализите са полезни,но може би е добре като Данчо ,да се изказва на края едно стегнато отчетливо формулирано мнение, как да се постъпи.За да може на края, да се избистри обща формулировка.
Логично и дори задължително е да реагираме, и да се опитаме, да оправим колапс дори на малка височина.Въпросът е какво правим, ако изгубим след това частично, или напълно контрола.И кога да разберем,че частичната загуба на контрол, във следващата секунда,може да стане пълна загуба на контрол.Въпросът опира не само във техниката,а най вече, в отценката на ситуацията ,в която имаме отрицателно време ,за решение.За анализ, във тази ситуация намаме време и трябва, да имаме отговор, като на листовки за шофиране.
Отговор А - хвърляме запасен
В - контролирано парашутиране и парашутно претъркалване
С - опитваме се да въстановим крилото и контрола до последно
Д - ?
Аз се колебая ,между А и В .Ако отценката ми каже,че имам пълна загуба на контрол и имам 50 м. до земята,категорично отговор А.Ако съм изгубил 15-20 м. в борба с крилото,категорично отговор В.
Преди 5-6 години умишлено и безкрайно глупаво влязох, в ротора, зад ръба на склона на нос Емине, при вятър около 6 м.сек.,за да кацна близо до колата.След като почнаха шамарите и подмятанията контрола се изразяваше само, в стремеж,да не ме завърти.В последната фаза ,не му дадох ,да клъвне напред, и да се окажа в мах, с висока хоризонтална скорост.Издърпах го почти в парашутиране и с прибрани крака по парашутиски посрешнах земята.Утупах се и се напсувах ,за глупоста си, с която този път ми се размина.Това подкрепя тезата на Данчо.
Един приятел каскадьор преди години ми каза:"Растоянието между охлузване и пребиване е просто умението да посрещаме земята.Човешкото тяло може да издържи огромни претоварвания, ако не е отпуснато,разпиляно,или с наднормено тегло.Поддържаите се във форма и посрещайте земята стегнати,с прибрани крака и претъркалване."

Митко Елемент
Water 2


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Пет Юли 01, 2016 2:44 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Юли 05, 2005 8:18 am
Мнения: 153
Местоположение: Варна
Име: Радослав Савов
mtk написа:
Темата е много полезна. За да има конструктивност и стигнем до конкретни изводи, предлагам да разгледаме типични инциденти, всичките на височина до 50 метра. Опитът показва, че ако няма видео, което да се анализира внимателно, то трима очевидци ще дадат три коренно различно разказа, какво точно се е случило и каква би трябвало да е "правилната" реакция.

A: http://www.youtube.com/watch?v=OvYORWG-SpU&t=0m30s

Моите изводи са:

A: Крилото влиза в термика, ъгълът на атака се вдига рязко, следва забавяне и летене в предсривен режим. Всеки колапс в тази ситуация би причинил агресивна реакция, надминаваща далеч сертицифицираните колапси, които се изпълняват в ламинарен въздух, високо над езеро. Бих се опитал да държа крилото над главата си и да се приземя на крака. Не знам дали бих се справил в подобна ситуация. Рязко вдигане ниско над земята е силно опасно и човек трябва да е нащрек, очаквайки колапс! Лично аз бих погледнал крилото в този момент, други твърдят, че могат да го усетят и реагират за частица от секундата. Просто информативно - има изследвания, че реакция базирана на мисъл отнема минимум 0.5 секунди при тренирани хора и позната ситуация.


Винаги когато крилото ми не е точно над главата се чувствам леко притеснен(понякога даже и повече).
Първата грешка на пилота според мен беше, че изобщо не разбра че влиза в термика - караше на обрани управления.
Също така в турболентно време се приготвям за кацане минумум 10 метра над земята.

_________________
Седењето го зголемува задникот
------------------------------
Радослав Савов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Пет Юли 01, 2016 2:56 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Юли 05, 2005 8:18 am
Мнения: 153
Местоположение: Варна
Име: Радослав Савов
Viper_Weasel написа:
mtk написа:



D. - Изглежда като кофти комбинация на малка височина - имайки напредвид бързината с която се развива колапса - наистина бих предположил ротор.



Колапсът беше отдясно а лявата му ръка беше горе през цялото време.
До края на падането не забелязах да спира пълната част на крилото.

_________________
Седењето го зголемува задникот
------------------------------
Радослав Савов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Реагиране на турбуленция
МнениеПубликувано на: Пет Юли 01, 2016 3:01 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Юли 05, 2005 8:18 am
Мнения: 153
Местоположение: Варна
Име: Радослав Савов
zgaddo написа:
Viper_Weasel написа:
mtk написа:



D. - Изглежда като кофти комбинация на малка височина - имайки напредвид бързината с която се развива колапса - наистина бих предположил ротор.



Колапсът беше отдясно а лявата му ръка беше горе през цялото време.
До края на падането не забелязах да спира пълната част на крилото.


Сега забелязах, че при наличие на вятър излита на челен старт - явно е начинаещ пилот и не е имал нужния рефлекс да реагира.
Което наистина е лош късмет.

_________________
Седењето го зголемува задникот
------------------------------
Радослав Савов


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 17 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов