SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Може ли рутината да ни убие?
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=18&t=9613
Страница 1 от 1

Автор:  Pastora [ Чет Яну 25, 2018 4:33 pm ]
Заглавие:  Може ли рутината да ни убие?

Периоди в кариерата на пилота:
1. Курсист- сравнително безопасен период под контрола на инструктор.
2. Начинаещ пилот- опасен период на самуовереност след натрупан минимален опит.
3. Опитен пилот- сравнително безопасен период, в който пиолота на базата на натрупания опит е осъзнал доста от рисковете и подхожда внимателно и с респект към всички фактори и обстоятелства засягащи полета.
4. Пилот с дългогодишен опит и рутина, летящ всеки възможен ден,- опасен ли е този период?

До сега повечето теми за безопасност сме ги насочвали към начинаещите пилоти с цел да ги предпазим от опасни грешки. Нека тази тема засегне пилотите от 4-ти период в кариерата си.

Последните две седмици загубих двама добри приятели!

Айварас Акрaмас - един от първите и най добрите парамоторни пилоти на Литва. Огромен опит и хиляди часове във въздуха. След прелет от Вилнюс до Нида на крайбрежието изчезна в Балтийско море. Разследването сочи навигационна грешка и недооценяване на силен попътен вятър. Подценяване и на човешкия фактор- над 5 часа полет при минусова температура.

Томаш Ледник- един от най опитните пилоти в света. По първоначални данни трагедията се случва сутринта рано при полет с тандем и близко стържене до склона клон от дърво хваща страничните върви и завърта крилото към скалите. Благодаря на Ники Йотов, който първи изнесе информция за причините за самия инцидент.

Търсейки причината за тези инциденти не намирам друго обяснение за себе си, освен, че рутината понякога притъпява реалната оценка на привидно не сложни фактори и обстоятелства, които могат да доведат до катастрофа дори и изключително добри пилоти.

Автор:  Viper_Weasel [ Пет Яну 26, 2018 3:40 pm ]
Заглавие:  Re: Може ли рутината да ни убие?

Хубава тема, реално вече доста добре изследвана.

Статистически погледнато в парапланеризма конкретно - нивото на инциденти е еднакво при начинаещи и много опитни пилоти - средната група са винаги с най-ниско ниво на инциденти защото имат най-добър баланс на опит и оценка на ситуацията (консервативност)
При начинаещите пилоти грешките са в недооценяване на дадена ситуация поради липса на опит.
При опитните пилоти наличието на опит може да изкриви преценката - например "а, и в по-лошо време съм летял; а, и в по големи обалци съм влизал; и при по силен вятър съм излитал" и тн.

Много често се намират и хора които бъркат опита с късмета. На някой хора просто им се разминава множество пъти при повтаряне на една и съща грешка и те решават че просто това го могат... докато не им свърши късметът.

Спомням си миналта година на Шуменското състезание един от дните в които излитахме от Невша при доста променлив вятър. Наблюдавайки излитанията и реакцията на чакащите - много ясно се открояваха 3-те групи и техните подгрупи.
Начинаещите с правилна преценка които виждаха че старта е сложен и даже не бяха разпънали
Начинаещите с грешна преценка които правеха BASE скокове от скалата и просто на късмет им връзваше да излетят с крило без налягане без да се размажат на скалите.
Среднонапредналите които издебваха правилният момент за старт
Напредналите които издебваха момента или излитаха и в малко по лоши моменти но благодарение на техника се получаваше добро излитане
и Напредналите които излитаха по всяко време - често с много грозни и опасни стартове разчитайки само на възможностите си.

Аз лично се старая да оценявам условията за всеки полет винаги възможно най-безпристрастно - като предпазлив начинаещ - вярно не съм от пилотите които летят в супер силен вятър например, ама и никога до сега не съм бил издухван!

При безмоторното летене, в Австралия например, всяка година без значение от нивото ти си длъжен да преминеш през проверовъчен полет с друг инструктор от по-високо или равно на твоето ниво. Дори да си главен инструктор на някое училище или национален шампион с 500 часа на година, пак минаваш през проверовъчен полет с друг главен инструктор.
Идеята е че много често можем да натрупаме грешки в техниката на пилотиране без да ги осъзнаваме, полета с друг инструктор има за цел друг човек да открие собствените ни грешки. Разбира се трябва и ментаната нагласа и зрялост да приемеш мнението на независимо оценяващ те човек - нещо доста трудно за твърдоглавия характер на Българина според мен (а и на много други).

Едно нещо което казвам на всичките си ученици е - "Никога не забравяйте че практикувате парапланеризма изцяло за собствено егоистично УДОВОЛСТВИЕ!"
Ако изпитвате удоволствие в това да търсите границите на собствените си възможности - в това няма нищо лошо, но не забравяйте че дори да сте най-великият пилот на света, ако се очистите , месец след смърта ви за вас ще се сещат единствено близките ви!

Та накратко - неопитността и рутината са еднакво опасни според мен!

Автор:  krassi [ Пон Фев 12, 2018 11:51 pm ]
Заглавие:  Re: Може ли рутината да ни убие?

Краткия отговор по темата е , да, рутината може да убие пилота. Но самата рутина не е причината. Просто има едно друго нещо, наречено самодоволство, което се появява след натрупване на голям опит.Разбира се, самодоволството може да бъде избегнато, ако пилота се усети навреме.Но той трябва да е наясно с наличието на тази потенциална опасност. Повечето опитни пилоти го знаят. Ако не го знаят, значи не са опитни. Проблемът е, че дори когато го знаят, все идва един момент, в който самодоволството се промъква неусетно и нанася своя удар. Затова правилото е, никога да не се сваля гарда...винаги трябва да си нащрек.Както казваше покойният Антон Антонов, в този спорт винаги трябва да те е страх (той имаше предвид, че трябва да си нащрек). Друг начин да се гледа на това е,-" надявай се на най-доброто, но бъди готов за най-лошото" !
Ето един добър линк по темата....за четящите английски.
Терминът е "complacency":

http://aviationknowledge.wikidot.com/av ... omplacency

Автор:  Topuzov [ Вто Фев 13, 2018 9:53 am ]
Заглавие:  Re: Може ли рутината да ни убие?

Хубава е темата, искам да включа и един нюанс, който ми се струва, липсва.

Иво, добре е подчертал за това, че летим за собствено удоволсвтие. Много често, обаче, хората с рутина и опит, предмет на темата са превърнали по един или друг начин летенето и в своя професия. Дали ще е стотици тандеми -> кацане на старта че не се губи време; излитане в гранични условия, че пасажера дошъл от Горно Уйно и не може да си представи, че няма да лети и пр.; или просто трябва да се прави нещо по- най-, че рекламодателите искат своето - все е тая. Във всеки спорт го има това, в екстремните и приключенските е по-гадно.

Автор:  Marv [ Вто Фев 13, 2018 9:04 pm ]
Заглавие:  Re: Може ли рутината да ни убие?

По-горе Иво е писал, че начинаещи и напреднали страдат еднакво и аз съм на същото мнение. Нормално е като имаш 5 пъти повече полети в годината от някой начинаещ да свалиш 5 пъти процента на инцидентите/примерно/. Само, че 1% от 100 е същото като 5% от 20. Мн опростен пример дадох, но се надявам да ме разберете какво искам да кажа. Поздрави!

Автор:  GeorgiDobrich [ Вто Фев 13, 2018 11:32 pm ]
Заглавие:  Re: Може ли рутината да ни убие?

Интересното е че при мотори има подобна статистика...та явно "проблемът" е в нашия телевизор

Има едно интересно клипче-презентация на един base jumper - постнато в paraglidingforum.com "Douggs BASE Survival Talk"
За по-мързеливите :) https://www.youtube.com/watch?v=f2O-Dpw ... WL&index=2 - интересни неща казва човека, но едва ли не ги....

Автор:  Angel_Sim [ Чет Фев 15, 2018 10:32 pm ]
Заглавие:  Re: Може ли рутината да ни убие?

Отричане на параплана, като техническо средство с неговите ограничения. Нискоопасното летене с параплан изисква голямо презапасяване, подсигуряване, предпазливост, дори параноя... Летене така, че ако стане нещо да има височина за ''план Б". Колкото повече лети и по-добър става даден пилот има склонност да забравя, и да си мисли, че той контролира нещата и че той е недосегаем. Тогава и почва да не се съобразява с параплана и реалността - поема рискове които са абсурдни. Почва да лети арогантно, агресивно, на ръба, често за да чеше егото си и заради някакъв имидж, защото е ас, топ пилот. за съжаление единствения истински ас, топ пилот, безсмъртен, сваляч съм аз. Колко сте "велик" пилот, колко опит имате, колко дълго летите не е от особено значение в конкретната ситуация и торбуленция. Добър и заблуден пилот с голямо его и опит е страшно нещо. Разбира се инцидентите с такива "топ" пилоти са регулярни и закономерни. Този също.
Естествено никой не е застрахован, но малко смирение, отказване от имидж, его и "върхови" постижения и повече съобразяване и презапасяване с пространство, което да поеме грешки и изненади, са съществени... Всеки който стърже, напъва се да покаже нещо си, може и да си плати цената, клкото и да е велик и добър. естествено той ще стане сигнал, знак как не се прави за тези, които са с отворени очи...

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/