SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

ред в хаоса (за пренаселените стартове)
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=26&t=10296
Страница 1 от 2

Автор:  niki [ Сря Авг 21, 2019 7:29 am ]
Заглавие:  ред в хаоса (за пренаселените стартове)

2019-та е най-дъждовната година откакто летя. Щом някои билки цъфтяха по два пъти, а в Гнездото в момента ябълката се е отрупала с плод и цъфна за втори път. Но накрая на това изобилие за природата, дойдоха и щедрите летни условия за летене. Което доведе много пилоти до популярните, но тесни стартове като Невша. И щом долу се появиха сенки и вятъра стана непостоянен, настана един наистина безмислен хаос - всеки разпъва където намери празно място, пред друг, зад друг, до ръба, в ротора, замята по 10 пъти и после жъне други крила. Масова неефективност, въпреки че после летенето, а и живота изискват постоянен стремеж към ефективност.
Тъй като вчера бях шофьор, наблюдавах отстрани тази наркомания (и аз съм като вас ;-), но не издържах и се опитах да вкарам ред в детската градина. При леко югоизточен вятър има изместване на роторната зона на Невша и ЮИ зона на старта позволява един коридор за сравнително безопасни излитания. Той трябва да е достатъчно дълъг за да е крилото извън ротора и същевременно да има достатъчно крачки за дърпане назад и обръщане преди да дойде скалата. Отне време преди тълпата да схване логиката и да спрат да разпъват отпред, пречейки на тези които си поставят крилото на подходящото място. Отне време, докато някои пилоти спрят да замятат по 10 пъти, а накрая възприеха логиката че след 1-2 неуспешни опита да си съберат крилото и да се наредят на опашка за коридора на излитане. Отне време докато други пилоти разберат че опитите им да излетат от по-северната и роторлива зона на старта са безмислени и рискови и щат не щат ще трябва да се включат в опашката на първи коридор.
Като чета за Шуменското състезание, оставам с впечатлението, че проблема с хаоса на старта го има не само на Невша, но и на други стартове. Дори на огромният старт на Сопот, където могат едновременно да разпънат 100 крила, по време на състезание заформяхме по 2 коридора, защото искахме максимално бързо да излетим 150 човека преди идването на северният вятър.
Време е да се поукроти тази егония и да се вкара малко ред в хаоса. Първо с добро желание и стремеж за благородство от най-промитите мозъци и същевременно с помощта на шофьори, фенки и зяпачи, които неизбежно присъстват на такива наркомански сборища. Помощниците или асистентите на излитането са изключително важни за повишаване бързината, ефективността и безопасността на излитанията. Особено на места като Невша, където подхвърлянето нагоре на крилото над зоната на ротора спестява излишно чакане на още по-подходящ за първоначалното издигане на крилото вятър, който междувременно може да е станал проблемно силен за участъка, когато крилото е горе.
Вкарването на ред в хаоса ще има и образователен елемент, защото е трудно за един по-неопитен пилот да извлече полезна информация от брауновите движения на хора и крила от произволни места. Много по-лесно е да наблюдаваш, да се учиш и да подбираш за себе си условията, когато всичко е установено в един коридор.
Обтичането на скалният венец на Нешва от вятъра създава 3 основни проблема:
- намиране на подходящо място за разстилане на крилото, където не духа гръб от мини ротора. В Лалибела, Етиопия, обходих 3-4 километра от един скален венец, докато намеря най-доброто за излитане място. В случая на Невша , според посоката на вятъра, трябва да се търси по-задна и странична от мини ротора позиция.
- дърпането на крилото напред на пилота от скалата. установяването на крилото в потока, чрез задействането на индуктиращата му способност може да повлече пилота и да го дръпне за скок от скалата, въпреки неговата съпротива. Добре е асистентите на излитането да са готови да реагират и задържат пилота, защото вече е имало тежки инциденти.
- характерното издигане и изстрелване на крилото с повдигане на пилота и стоварването му назад при опит за излитане в по-силен вятър. Получава се заради специфичния градиент на вятъра над ротора, където се изисква силно издърпване и/или подхвърляне от асистенти на крилото нагоре за бързо преминаване на долната роторлива част, но после трябва рязко да се забави издърпването и натоварването на крилото. С Учителя ще разгледаме по-подробно този въпрос, но предполагам че едно бързо превантивно подскачане нагоре ще намали агресивното изстрелване на крилото, повдигането на пилота и стоварването му на земята като чувал с картофи.

Въобще, въпреки сравнително лесно достижимите дози с високи и далечни полети, имаме още много да учим за това или онова. Вкарването на ред в хаоса и разбиването му на под етапи и процеси също ще намали суеверието, страха и комикса. Макар, че за мен има някаква красота и в това каквото е сега.

Автор:  RvE [ Сря Авг 21, 2019 10:29 am ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Това е проблем покрай Шуменското мероприятие, който се повдига всяка година и така и не намира решение. Казва се, че пилотите трябва да се оправят встрани/назад и да идват на старта готови с крилата на розичка. Повечето го спазват, но винаги има такива, които считат, че правилата не важат за тях и започват да разпъват на "първа линия" на старта все едно имат нотариален акт за него. Казва се, че пилот готов за излитане има право на 3 опита, след което отива най-отзад на опашката, но обикновено същите тези бързаци смятат, че и 10 фалстарта са малко.

Ако условията са криви и непостоянни на старта почва една безсмислена припряност за излитане на всяка цена, която редовно приключва в храстите или короните на дърветата под старта, за щастие без контузии.

Също така винаги има "мотиватори", които ако си разпънал на удобно място и чакаш своите подходящи за излитане условия да ти подвикват, че сега е супер, айде давай, какво чакаш!

Особено пък на старт като Невша очаква ли се такова стълпотворение при очаквани криви условия бих предпочел да не съм там, за да си спестя гледките, разправиите и честите прояви на нетолерантност. Особено за последното мисля, ча има още много какво да учим..

Автор:  Djubaca [ Сря Авг 21, 2019 6:57 pm ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

А според мен на всички които не можем да излитаме, трябва да ни се лепне ЕТИКЕТ "смотаняк", дано си вземем бележка и отидем да тренираме на учебния баир.
Но и там на опашка, подредени, да не разбъркаме редът :D

Автор:  Ясен Христов [ Сря Авг 21, 2019 10:28 pm ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Най-добре стартовете Невша и Мадара да ги вземе някой на концесия . Предпочитам да плащам два лева вход и да ми си дава картонче с номер на излитане. Докато ми дойде реда да си чакам на сянка. Концесионера да контролира излитанията да казва кои номер да се готви. Правиш три замятания събираш и тартора ти дава ново картонче отиваш в чакалнята под
дървото докато ти дойде номера. А не като сега да стоя час и половина с пълна екипировка в свирепата жега очаквайки всеки момент да колабирам ама не е смея да отстъпя защото ,а съм мръднал ,а петима са се мушнали пред мен и няма да излетя никога.

Автор:  RvE [ Сря Авг 21, 2019 11:02 pm ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Погледни го и от "печелившата" страна - кога друг път ще ти се предложи безплатно сеир с въргаляне по старта на знайни и незнайни майстори на спорта, да не говорим пък за тези, които приключват окичени под старта?

Естествено по-горното е нищо повече от безсмислен черен хумор, но трябва да отбележим факта, че при тазгодишната рекордна посещаемост на Шумен първия ден от мероприятието приключи с 5 придървявания на 3 различни старта на платото - 3 на източния и по едно на югоизточния и южния. В бройката имаше чужденци с незнайни умения, но имаше и наши примери от опитни летатели. Естествено, че никой не е застрахован от грешки, но си мисля, че е по силите на масата да овладее тази ненужна припряност и хаотичност на старта.

Автор:  Ясен Христов [ Сря Авг 21, 2019 11:32 pm ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Час от чужденците си тръгнаха от мероприятието на третия ден разочаровани вероятно повече няма да стъпят в Шумен. Отидоха да летят на Боровец на прохлада и с кеф.

Автор:  Topuzov [ Чет Авг 22, 2019 8:38 am ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Гледайте го от добрата страна - догодина, мълвата за жестокия хаос ще разреди желаещите за летене на Невша и voila. Без да има нужда от строг ред, безборй тренировки на сухо в лепкавата кал около Перник и най-вече - 2 лв с ДДС за билетче ще си е идеално на старта.

Автор:  RvE [ Чет Авг 22, 2019 9:45 am ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Понеже темата е за местата за летене и преди да тръгнем да заклеймяваме едно от най-прекрасните такива у нас е редно да споменем, че за много от чужденците условията на стартовете им бяха чужди и нетипични. Повечето от италиянците и словенците споделиха, че не им е обичайно да летят при толкова силни ветрове.

Автор:  Topuzov [ Чет Авг 22, 2019 9:46 am ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Ники, това решение ме изненада, честно казано: "характерното издигане и изстрелване на крилото с повдигане на пилота и стоварването му назад при опит за излитане в по-силен вятър. Получава се заради специфичния градиент на вятъра над ротора, където се изисква силно издърпване и/или подхвърляне от асистенти на крилото нагоре за бързо преминаване на долната роторлива част, но после трябва рязко да се забави издърпването и натоварването на крилото. С Учителя ще разгледаме по-подробно този въпрос, но предполагам че едно бързо превантивно подскачане нагоре ще намали агресивното изстрелване на крилото, повдигането на пилота и стоварването му на земята като чувал с картофи." Може да не съм го разбрал добре

https://www.youtube.com/watch?v=rQXVp1jaNoA&t=403s в това видео,след 7ма минута има няколко техники за силен вятър. Лично на мен, тази с подгънато крило, т.е. излитане само с централната част на крилото, без да е направно на стена, ми се струва много подходяща. Така в power zone крилото е с малка площ и не те изтрелва неконтролирано, а когато е над главата ти, ушите се изпълват и можеш да излетиш по-лесно. Техника не изисква някакви по-специални умения.
Подскачането, което предлагаш, ако съм разбрал парвилно - прилича на решението с излитане в приклекнала начална позиция.

Автор:  Petrarca [ Чет Авг 22, 2019 11:01 am ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Излитането при силен вятър с подскок към крилото не е ново - аз лично съм забелязал. че Данчо от Елемент много често при силен вятър излита точно така. Леко прикляка и в момента, в който крилото се стрелне нагоре - лек отскок - така се избягва дръпването и пльосването по гръб.
Друга техника , която ми обясни едно приятелче съвсем наскоро ( не съм я пробвал още ) - прегъване на Б коланите, така че да се пречупи в средата профила на крилото, което не позволява бързото му пълнене и респективно " се изстрелва " нагоре с по малка енергия, която дава по добър контрол.
Истината е, че техники за излитане при силен вятър има много - проблема е че ние ( включително и аз ) не отделяме достатъчно време, за да кайтваме и да намерим най удобната, приятна и подходяща за нас.

Автор:  GeorgiDobrich [ Чет Авг 22, 2019 1:16 pm ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Мисля че основният "проблем" или по-скоро това, с което се отличиха истински добрите пилоти на таз годишната Шумениада, бе избора на момента на излитане.
Разбира се има и доза късмет, но когато късмета сработва при едни и същи хора, определено има и още нещо

Моите разбирания за подходящ момента за излитане тая година ми служиха доста добре при тестовете на алгоритъма за рестарт :)

Автор:  niki [ Пет Авг 23, 2019 5:24 pm ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Topuzov написа:
https://www.youtube.com/watch?v=rQXVp1jaNoA&t=403s в това видео,след 7ма минута има няколко техники за силен вятър. Лично на мен, тази с подгънато крило, т.е. излитане само с централната част на крилото, без да е направно на стена, ми се струва много подходяща. Така в power zone крилото е с малка площ и не те изтрелва неконтролирано, а когато е над главата ти, ушите се изпълват и можеш да излетиш по-лесно. Техника не изисква някакви по-специални умения.
Подскачането, което предлагаш, ако съм разбрал парвилно - прилича на решението с излитане в приклекнала начална позиция.

Аз също харесвам техниката с крилото на розичка при силен вятър и/или тесни стартове, но тя не е приложима за Невша защото активността на атакуващия ръб не е достатъчна в ротора долу при земята за първоначалното вдигане на крилото. Дори при подхвърляне нагоре на крилото от асистенти, ефекта на ротора е осезаем и иска да работи цялото крило.
Така наречената кобра техника не ми се струва по-добра от техниката с крилото на розичка, не само на Невша, но и другаде, защото силните ветрове са турбулентни и ще е трудно да се стабилизира издигането на крилото в странична позиция. Освен това изглежда подходяща само за определени крила. Но може и да греша и да съм просто спльоскалник дето го е шубе да го не клъвне кобрата.
...
Както казва Ники за примера с Данчо, за бързото разтоварване, трябва да си се приготвил с леко присвити крака. Естествено тренировките по кайтване и опита са незаменими, най-вече защото знаем какво ще стане в следващия момент и предварително знаем как да действаме. При по-сложни условия съм нащрек и готов да скоча като тигър.
Него ден ме изкефи излитането на Спас. Силният вятър го вдигна изненадващо насукан и обърнат назад, но вместо да се панира, той овладя крилото с тяло и управления и после се развъртя спокойно. Като по учебник си личеше, че мисли от гледна точка на крилото, а не от там където му бе главата и тялото. Пролетта на семинара за гръбни стартове също демонстрира отличен контрол, но зад това има 250 часа кайтване...

Автор:  GeorgiDobrich [ Пет Авг 23, 2019 5:42 pm ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

На мен мен ми е полезно А+С за излитане. Дори когано ме вдигне и евентуално сновари рязко, краката са там където трябва. Моят опит не е на Невша, а от Витановци...но вся пак стартовете са доста подобни ... поне като геометрия.

но добрата техника да излитане няма.да реши проблема с хаоса на старта, само ще.подобри малко реда

Автор:  RvE [ Съб Авг 24, 2019 1:22 pm ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Именно, до колкото разбрах това е и идеята на Ники с тази тема. Тръгнахме да разискваме излитане при по-силен вятър и полезността на кайтването, но дори и можеш да излиташ без ръце при 10 метра вятър, това едва ли ще е от съществена полза, ако някой е разпънал пред теб и замята н-брой пъти като редовно стоварва крилото (и/или себе си) върху теб и/или твоето крило. Специално на шуменските стартове би трябвало да може един човек в ролята на лаунч координатор да успява да контролира реда и спазването на обявените правила. Разбира се това често изисква и налагането на определена доза авторитет, къде любезно, къде по-настойчиво да бъде отстранен от старта някой, който подчертано го блокира. Особено в случаите, когато има много пилоти с крила на розички, готови за излитане. Като се поразреди тълпата на старта предполагам нещата може да се либерализират в голяма степен. Предни години съм виждал Ставел ефективно да се справя с тази роля като беше част от организацията. Сега уж Беньо трябваше да въдворява ред, но като вземем предвид, че основно беше ангажиран с транспорта кое по-напред..

Автор:  GeorgiDobrich [ Съб Авг 24, 2019 8:03 pm ]
Заглавие:  Re: ред в хаоса (за пренаселените стартове)

Когато условията за излитане са един тесен прозорец става сложно....
Някои от добрите пилоти тази година излитаха веднага щом станеше да излитане и чакаша условията във въздуха. Други като мен чакаха ... по-затвърдени условия и...си останаха с чакането :)....

п.п:Овцете имат овчар, а вълците не.

Страница 1 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/