Leonardo | ФОТО
Дата и час: Нед Май 05, 2024 6:34 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 10 мнения ] 

Сегашните правилата в парапланеризма са:
твърде много 6%  6%  [ 4 ]
достатъчни 15%  15%  [ 10 ]
достатъчни, ако се спазват 69%  69%  [ 46 ]
недостатъчни. Има нужда от повече и подробни правила. 10%  10%  [ 7 ]
Общо гласове : 67
Автор Съобщение
 Заглавие: Правилата и контрола в парапланеризма
МнениеПубликувано на: Вто Фев 15, 2011 1:25 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2297
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Внимание: в тази тема няма нищо възвишено свързано с летенето, така че всеки сам да преценява дали да чете или пише.

Напоследък отново се заговори за правилата в парапланеризма.

Някой защитават идеята, че всяко летателно действие и продукт трябва да са прошнуровани и пронумеровани.
Други желаят повече свобода за летенето. Трети твърдят, че свободата идва когато има правила и така нататък...
Въобще хаоса е голям и мисля че е добре да обсъдим противоречията.

Сегашната ситуация е следната:
- пилоти членуват или не членуват в клубове, клубовете са членове на БНАК, БНАК си взаимодейства с ФАИ, Министерството на Спорта, ГВА, РВД и др.
- имаме международни лицензи, които ни позволяват да летим в чужбина, организираме международни състезания, ползваме официално зони от въздушното пространство, обучаваме, возим пасажери, дори покрай спорта имаме право на стопанска дейност.
- част от правилата ни са описани в уставите на клубовете и БНАК, в ГВА имаме наредба за парапланеризма

Имаме ли нужда от още нещо? Сегашните правила пречат ли?
Питам защото някои хора си мислят, че правилата са единствения начин за решаване на проблемите.

Например наскоро бяхме посетени от председателя на БНАК г-н Братков и той каза че инцидентите в парапланеризма са секнали, откакто в ГВА са приели наредбата са парапланеризма.
Не знам от къде и от кого идва подобна идея, но мисля че не отговаря на истината, защото:
- с изключение на около 10 опитни пилота, почти никой друг не е чел въпросната наредба
- последствията от наредбата все още не работят т.е. въпреки, че наредбата регламентира въпроси свързани с обучението и тандемите, все още всеки може да прави каквото си иска.

За момента малката полза от наредбата е че все повече използваме думата "правила" и това евентуално би възпряло потенциални нарушители. Все пак ефекта е малък, защото ученолюбивите българи са откърмени с третия закон на Нютон и са специалисти в намирането на противодействие за всяко действие/правило.

Не сме правили статистика на инцидентите, но ако допуснем че наистина са намалели, мисля че основните заслуги са: информирането на пилотите чрез форуми (благодарение на вас вече почти няма продажби на опасна екипировка в ParaShop), поизчистеното от демагогии и lifestyle общуване по групички и седянки и естествените процеси на зреене на едно общество.

Какво още му трябва на човек?

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Правилата и контрола в парапланеризма
МнениеПубликувано на: Пон Мар 28, 2011 6:05 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2297
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Тази неделя имаше предаване по бТВ за парапланеризма:
http://www.btv.bg/news/lifestyle/story/1725441096-Paraplaneristite_otkriha_sezona.html
г-н Михаил Захариев - главен секретар на ГВА се изказа за повече контрол на парапланеризма, за прилагане на чешкия опит, за това че всеки може да отиде да си купи парапланер от магазина и да излети от някой връх.

Явно, че действията на групата на заинтересованите по регулиране на леката авиация дава резултат.
Тъй като в изказването на г-н Захариев се споменаваше прилагането на чешкия опит и тъй като бях замесен покрай един превод за БАЛА, проверих и установих че БАЛА нямат връзка с въпросното интервю.
Освен БАЛА е ясно коя е другата заинтересована групировка от регулирането на леката авиация ( http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=3&t=4861 ) и е добре да знаем кой зад каква идея е застанал. Да знаем на кого да благодарим и кого да благославяме.
Това което не е добре е че БНАК продължава да работи в информационно затъмнение, защото не информира членовете си за действията си с ГВА. Още по-лошото е че няма кой да информира членовете, защото тези действия не се правят от УС на БНАК, а от отделни фигури в БНАК. Чувствам се в неравностойно положение да научавам от едно случайно интервю, че някой готви нещо за контрола на парапланеризма, докато някой друг чрез системни действия, лобиране, връзки, интереси ми поднесе някой свършен факт. Знам че този някой друг също иска хубави неща като сигурност и безопасност на полетите, но защо няма диалог? Защо няма прозрачност?

В четвъртък ще има среща в ГВА на която ще се обсъждат тези въпроси. Дано членовете на БНАК бъдат информирани и включени в изработването на бъдещето им.
...
Знам, че всички тия процеси са неизбежни, но мисля че ще е тъпо да си измисляме нови правила, когато тепърва почваме да прилагаме сегашното ръководство за парапланеризма одобрено от ГВА http://paragliding.bg/sites/default/fil ... proved.pdf ( благодаря на Ирина Иванова за труда ).
Не забравяйте, че:
Така както всеки е невинен до доказване на противното, така всичко което не е забранено е разрешено!
Разликата между пилота на парапланер и оператора на Боинг е че единия работи директно по правилата на природните закони, а другия работи по правилата за правилата на правилата за природните закони.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +13 / -1 
 
 Заглавие: Re: Правилата и контрола в парапланеризма
МнениеПубликувано на: Вто Мар 29, 2011 12:00 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 02, 2011 10:12 pm
Мнения: 154
Местоположение: България
Име: Димитър Вълков
Правила-има ли такъв дзвер у нас? И да го има се заобикаля. Така че каквото и да се случва не влияе на действителността. Ако има нешо създадено, то се заобикаля, изкривява...най-често от хората които са създали правилата. Парадокс, но за жалост-реалност. Моето мнение е, че каквото и да се случва у нас то реалността и намеренията ще се разминават винаги. Като искаме да се спазват правилата защо се избягва по всякакъв начин създаването на архив на инцидентите у нас? Защото те се крият по всякакъв начин от няколко Клуба/Инструктори с доста голям опит в тази област. И защо ще попитат някой хора? Ами защото тогава легендата за тези Клубове/Инструктори ще се срине. Чакам вече 3/4 години да се случи събитието с Архива и виждам как не се случва. Какви правила, какви 5 лева когато най-фундаменталното нещо за да има правила и безопасност не се случва...оттука нататъка няма какво повече да се обсъжда.


Върнете се в началото
  Профил    +9 / -9 
 
 Заглавие: Re: Правилата и контрола в парапланеризма
МнениеПубликувано на: Нед Апр 03, 2011 7:46 am 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Законите в БГ са като врата в полето. Винаги можете да минете покрай нея. :D

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -2 
 
 Заглавие: Re: Правилата и контрола в парапланеризма
МнениеПубликувано на: Чет Апр 28, 2011 11:26 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2297
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Днес бях повикан в Сопотската полиция по повод разследване срещу тандемната дейност на Петьо от Търговище.
Питаха ме общи въпроси за регламентирането на парапланеризма и авиацията. Бяха прочели Закона за Гражданското Въздухоплаване и Ръководството и ме питаха дали старта и кацалото на Сопот са лицензирани площадки както трябва да е според закона. Нямаше много какво да добавя, освен това че имаме ръководство по парапланеризъм одобрено от ГВА, комисия по парапланеризъм и изпити за тандемни пилоти. Дадох им телефона на председателя на комисията по парапланеризъм за повече въпроси.
...
В началото на тази година Ицо Джамбов се обади на Емо и после на мен да ме попита относно тандемните умения на Петьо от Търговище, в които се съмнявал. Петьо искал да купи тандем от него.
Месец по късно аз също отказах да продам тандем на Петьо и му препоръчах да натрупа още година соло опит преди да се пробва с тандем. Мога да кажа, че Петьо се старае да лети редовно за разлика от други тандемни пилоти, които не съм виждал да летят соло, а се учат с цената на натъртени пасажери.
Все пак Петьо е успял да се сдобие с екипировка и започна мечтаната тандемна дейност. Разбрах че в събота е бил проверяван от полицията след приземяване на лифтаджийската поляна с 8 годишен пасажер.
До колкото знам сигнала към полицията е бил подаден от Сопотски гражданин (а не от мен както разправя Милен) правокиран от екстремни приземявания на Петьо с тандема от предния ден.
...
Резултата от тази случка почувствах след няколко часа, когато разбрах от председателя на БНАК че вече всичко трябва да е изрядно. Така въпреки че сме изпитали регистриран за Националния Шампионат състезател, едва ли ще успеем да му издадем навреме лиценз, защото едва ли ще успее да си извади нужното медицинско свидетелство навреме.
Другите последствия от случката ще се почувстват тепърва. Аз не вярвам че прокуратурата ще постигне реални резултати в разследването си срещу Петьо, но резултата ще бъде повече затягане на правилата.
...
Естествено както с идеята да си организираме самозастраховане, така и с идеята да си правим самоконтрол няма да се случи нищо, тъй че ще трябва да приемем застраховката която ни се предложи и правилата които ни се напишат.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Правилата и контрола в парапланеризма
МнениеПубликувано на: Чет Апр 28, 2011 12:17 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1982
Име: Даниел Димов
Ники, правилата все още си ги пишем ние - събираме се, решаваме нещо, гласуваме, пишем протокол (за да няма после отметнали се клубове), изпълняваме. Винаги до сега сме работили така и така ще работим занапред защото това е демократичния начин.

Проблемите идват когато има незаинтересованост от страна на клубовете - тогава на срещите идват малко хора и се получава така че тези които са дошли са малко на брой, но налагат решенията си над останалите които са повече!!! Кой им е виновен тогава на незаинтересованите?! :) Сами са си виновни.

На последното събиране на всички клубове (на което се избраха и комисиите) присъстваха 11 клуба от общо 17 или 18... Нека на следващото събиране на клубовете (когато и да е то) да има повече активност и нека всеки, който ще идва, да си прочете предварително материалите, които ще има изпратени, за да не е необходимо на самото събиране да се губи време по обяснения повторно на вече написаното!!!


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Правилата и контрола в парапланеризма
МнениеПубликувано на: Чет Апр 28, 2011 12:19 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1982
Име: Даниел Димов
простата сметка е следната: при 11 клуба решение може да се приеме с 6 гласа => 6 клуба могат да наложат решение над 18 клуба... съотношение 1:3 :)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Правилата и контрола в парапланеризма
МнениеПубликувано на: Чет Апр 28, 2011 12:32 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1982
Име: Даниел Димов
така че освен работата която всеки си има за вършене ще трябва да се посвърши и малко "обществено полезна работа" - да се разясни на хората от клубовете какви са идеите за промени, да се убедят че тези промени ще подобрят нещата, да се измислят най-добрите начини да стават нещата, да се измислят "политики" (колкото и вече да ни е негативна тази дума) и т.н. и т.н. неща които аз върша, но не би трябвало да ги върша сам, а да имам широка подкрепа от всички които искат ПРОМЕНИ.......


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Правилата и контрола в парапланеризма
МнениеПубликувано на: Чет Апр 28, 2011 12:43 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Яну 11, 2010 8:54 pm
Мнения: 61
Местоположение: Варна
Име: Пламен Атанасов
DVD написа:
Проблемите идват когато има незаинтересованост от страна на клубовете


като стана на въпрос, кога ще е следващото събрание на клуб Прелет? Как се става член на този клуб? Кога е планувано следващото клубно мероприятие по подръжка на стартовете за да мога да се включа? Къде е интернет страницата която се разработва от 3 години? Защо варненци членуват про форма в шуменския клуб за да могат да се сдобият с лицензи? Като председател на клуб Прелет, смяташ ли че през последните години този клуб е допринесъл с нещо за да се изгради клубна и сплотена култура на летящите?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Правилата и контрола в парапланеризма
МнениеПубликувано на: Чет Апр 28, 2011 1:11 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1982
Име: Даниел Димов
за клуба правя само най-необходимото, което е плащане на таксата към БНАК и подновяване на лицензите на членовете.

що се отнася до хората които предпочитат да си вадят лиценз от Шумен-ХС - причината е в по-ниския членски внос, а не че не може да стане от Прелет... миналите години събирахме стандартния членски внос от 60 лв/год, но тази година понеже всички казват че нямат пари събираме само колкото да си покрием таксата към БНАК и съответно хората които си вадиха лицензи от Шумен сега пак са си при нас


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 10 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов