Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Апр 25, 2024 2:20 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Сря Ное 23, 2011 10:55 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 224
В международния форум има интересна тема, свързана с активното летене с B или C коланите (за крила с 2 и съответно с 3 реда върви) на спийд. Люк Арман говори за това, че като цяло има нова техника на активно летене, (която вече има и отражение при производителите – нещо като дръжки/топчета на коланите). Техниката е между задължителна (особено за крилата с два реда върви) и препоръчителна при летене на спийд система (най-вече за крилата, които са по-източени и с пластмасови тръбички в атакуващия ръб) – риск от връзване при тък.

При летене на спийд, Арман съветва да забравим за спирачките и да се научим да предотвратяваме тъковете или колапсите с B или C коланите. Предлага в момента, който се налага да се дръпнат коланите на долу, или да се комбинира движение на китките и дръпване на колана. Според пишещия 10 см + е ок и няма опасност да бъде сринато крилото. След известно „трениране“ това се превръщало в навик, който с който може да се лети безопасно и ефективно.

Според него това е по-работещ вариант от активно летене с крака – натискане и отпускане на спийд системата, защото сме по-бавни с краката и се губи много енергия. Разбира се препоръчва да се освободи степенката, при такава ситуация за кратко и …пак газ. Също така смята, че спирачките са по-неефективни поради това, че те работят след като си освободил спийда – отново по-бавно и водещо до голямо „камбанене“. От неголемия си опит на спийд в активен въздух – съм съгласен с това твърдение.

Другото важно според мен в поста е, че се препоръчва, ако крилото все пак е тъкнало, тръгнало на зад, да се дръпне последния колан, така че да се срине крилото, за да се предотврати възможно връзване при отиване на ушите напред. ВАЖНО – става дума за тък на спийд. :shock:

Интересно ми е, какво мислят, хората които са пробвали тази техника, както и хората, които са на „ти“ с аеродинамиката, производството на крила – Данчо, други?

Според мен темата е интересна, не само за „състезатели“, но и за всички XC пилоти, които искат да оптимизират летенето си или попадат в ситуация, където се налага да имат повече скорост.

Цялата тема:
http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=43288


Последна промяна Topuzov на Чет Ное 24, 2011 8:33 am, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Сря Ное 23, 2011 11:46 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
От това лято летя, по този метод, и съм много доволен. При летене на спийд, много лесно се коригира посоката на курса на крилото с минимална загуба на височина.Също и усещането на крилото е много по ясно изразено, и може много точно да се определя, колко да се отпуска или натиска спийда в даден момент.

Използвам крайните задни колани. Върши работа при 4,3 и 2 лайнери. Може би ако има топчета на задните колани като при Мантрите, ще е по удобно. Аз хващам колана до горната карабинка и всичко е ок :)

За челни тъкове нищо не мога да кажа, защото съм нямал досега на спийд. Тази година имах един серьозен челен тък с 2 лайнера, но не беше на спийд, и там си реагирах с управления, нямаше особенни грижи :)

Мисля че всички които летят с 2лайнери ползват тази техника.

Най добре да каже Ясен Савов, той сигурно е спец в този начин на летене :D


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Чет Ное 24, 2011 8:38 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 224
Един допълнителен въпрос. Ползваш коланите за да имаш по-добро усещане и съответно да пуснеш спийда или ги ползваш вместо управления, с кратко отпускане (изпомпване) и връщане на спийда? При всички условности за това, колко са силни турболенциите и пр., разбира се.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Чет Ное 24, 2011 9:12 am 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 10, 2007 4:22 pm
Мнения: 173
Местоположение: София
Име: Николай Велев
Аз лично не можах изобщо да свикна с тая техника. Начина за мен си остана навременната реакция с краката, както си беше и досега.
На теория би трябвало да е добър и работещ вариант и факта, че много хора успешно го използват и препоръчват, потвърждава това.

Аз обаче не го харесах основно поради следната причина - супер неудобно и неестествено ми е да си качвам толкова нагоре ръцете. Просто не ми е комфортно да стоя в такава поза. Може пък да са ми къси ръцете, не знам :) Още повече пък на спид като си се излегнал максимално назад. По-скоро пускам всичко и работя само с краката (естествено ако не е видимо турбулентно и не е нужно двойно внимание) отколкото да стоя с ръцете нагоре като наказан.

_________________
"Success is a journey, not a destination.
The doing is usually more important than the outcome."
--Ashe, Arthur


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Чет Ное 24, 2011 10:17 am 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 175
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
Използването на В-коланите при 2-редовите крила контролира директно ъгъла на атака, но има известна разлика от употребата на спиида:
- При натискане на спееда, ъгъла на ушите се намаля по-бавно отколкото на центроплана.
+ При дърпане на В-колани, ъгъла на ушите се увеличава по-бързо отколкото на центроплана.

Не се препоръчва използването на спирачки при натиснат спеед, защото профила се променя от S-образен към вдлъбнато-изпъкнал и центъра на налягане се премества назад. В резултат крилото отива напред, челния ръб посреща потока с по-малък ъгъл и може сами да си причиним колапс.

Използването на С-коланите при 3-редовите крила променя профила към S-образен и това подобрява надлъжната устойчивост.

Винаги е по-добре да се използват задните колани за корегиране на посоката при глайд вместо управленията.

_________________
SeeYou @ CloudBase
Element - WATER 2+


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Чет Ное 24, 2011 3:48 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 05, 2007 5:21 pm
Мнения: 103
Местоположение: София
Тази техника май не е само за източени/двуредови крила - в доста клипове за тестови полети на DHV 2/1-2 при глайд на спийд пилотите пускат напълно управленията (разбирай изваждат си ръцете от дръжките съвсем) и държат само последните колани, докато дръжките се мотаят наоколо от струята... явно е достатъчно безопасен метод.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Чет Ное 24, 2011 7:45 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Юли 15, 2011 1:45 pm
Мнения: 45
Местоположение: Drama GREECE
Име: Dimitris Iordanidis
Zashto da se puskat napulno upravleniata vinagi moze da se xvanat kolanite kato rutzete minavat prez druzkite na spirachkite.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Чет Ное 24, 2011 9:31 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Topuzov написа:
Един допълнителен въпрос. Ползваш коланите за да имаш по-добро усещане и съответно да пуснеш спийда или ги ползваш вместо управления, с кратко отпускане (изпомпване) и връщане на спийда? При всички условности за това, колко са силни турболенциите и пр., разбира се.

Да ти кажа, чак като управления няма как да се ползват, защото крилото реагира доста мудно при дърпане на задния колан. Аз най вече ги ползвам за корекции на посоката, и за усещане на крилото.Ако стане много турбо, пускам плавно спида и си оставам на управления, а задните колани си ги хващам, заедно с управленията. И на мен ми се струва грешно, да се пускат напълно упраленията да се моткат,от струята, най малко ще дразни :)
а и знаели човек при едно рязко омекване на коланите, дали ще можеш да ги намериш и хванеш навреме.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Съб Ное 26, 2011 10:28 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 224
Последно:)

Да - техниката може да се ползва за това, да си усещаме крилата по-добре, както и за по-малко източени крила (казва се че става и за M4, Delta, Geo). Но струва ми се акцента е другаде и касае развитието на летенето:

1. Става дума за това, че имаме нов тип крила - 2 редови, с оребряване - които изискват нов начин на управление, поне за част от режима, при който летят. Има основателни въпроси към Озон - защо, когато има техника, която се препоръчва от създателите на крилата като безопасна - тя не е описана в manual book-a? ... и като цяло, колко осъзнато се тестват от различните производители крилата им, могат ли да бъдат летяни безопасно?

2. Люк Арман казва - много хора си купиха R10 и R11 (предполагам че става дума и за други крила от този клас), но реално не са готови да ги летят, защото са далеч от най-прогресивните пилоти и им липсва информация - темата във форума, тръгва от безопасността. Когато съм си говорил с Ясен, ми е споделял че според него нивото на знание и опит, закъснява спрямо развитието на крилата.

3. Аз като weekend играч, летя на крило, което ползват част от новите технологии влизащи от спортните крила, какво трябва да уча и пробвам, така че да летя безопасно (и на далеч:)?


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Съб Ное 26, 2011 7:11 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
1. Летене с ново крило, независимо дали е от същия клас или по-долен, трябва да е в по-спокойни условия. Постепенно навлизаш в динамичните условия и мислиш за прелети. Крилото тярбва да стане част от дрехите ти.
2. Ако летиш по-малко от 50 часа на година, не си вземай нещо повее от 2-ка, и все пак зависи в какви метео условия смяташ да летиш.

Един от най-кошмарните ми полети беше с една 1/2-ка. Мислех си, че щом е по-нисък клас всичко е наред. Да ама не. Още няколко бели косъма на главата.

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Вто Ное 29, 2011 3:48 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 399
Местоположение: Самоков
На това клипче се вижда как човекът работи с Б коланите даже си има и топки.http://vimeo.com/channels/paraglidinghd#32750970
На мен пък ми е интересно как се прави Б срив с двуредово крило дали изобщо се прави или се снижава само на големи уши в случай на нужда?

_________________
Nivuk Artik 6 ---- Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Чет Дек 01, 2011 9:32 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 02, 2011 10:12 pm
Мнения: 154
Местоположение: България
Име: Димитър Вълков
Помолиха ме да напиша мнение по въпросите тука и го правя с радост. Най-после малко за летене да стане дума. Данчо абсолютно простичко и ясно е обяснил нещата, благодаря Данчо. Мицо, не се пускат спирачките когато се работи със задните колани, просто няма нужда.

Сега какво се случи на Световното след 2-та Фатални инцидента в един ден на 2-рия Таск. Имаше организирани срещи с участието на всички пилоти и Тест пилотите на Фирмите производители на 2-лайнери. Говориха Люк Арман, Ръс Огден, Джин, Франк Браун, Торстен Сигел и други фирмени пилоти на двулайнери. Беше много поучителна беседа, много научих от нея.

На първо място се казваше от всички Гурута, че на спийд трябва да се лети на задни колани. На моя планер нямам топки, аз си тренирам фитнес в залата и нямам нужда от тях, но по принцип с тях е много по-удобно. Ако имаш здрав хват обаче не е проблем (бутам 140 кг на лег и вдигам по 30 тона на тренировка). Посоката на полета на спийд е много по-добре да се коригира със коланите, дори влизането в термика може да се започне с тях и после да се премине на спирачките (в термика не се лети на Спийд все пак). Друго много важно нещо което казаха всички и особенно Озонските тестови пилоти, е че при тези планери има едно фалшиво чувство за стабилност и твърдост на крилото. То се получава от голямото натоварване върху А коланите. Дори на спийд и аз имах чувството че планера не иска да се затваря, но все пак ме затваряше. Със задни колани с малки придърпвания тъка се отваряше без грижи. Какво се случи обаче с Аржентинския пилот (първия който загина) след челниа му тък-той явно не знаеше че след челен тък крилото не реагира на спирачки (Горан ми е разказвал за първия си Ozone R10 в Япония на PWC, който му направил челен тък и не е реагирал на спирачките над 400 метра! Продал го е и си е взел Джин Буум 7). Горкия Аржентинец се бори със спирачките до долу, пада доста дълго време и не реши да хвърля запасен, но явно не е знаел за тези особености на крилото. На 15 метра над земята крилото започна динамично въртене и беше късно за каквото и да е друго да се направи. Удари се с голяма сила в земята.

За Чилиеца (2-рия който загина него ден) нещата са малко по-други. Там беше на финалната права и гледаше как добрите пилоти натискат покрай него и той реши че барабар Петко с мъжете и той ще натиска. Не знам дали е контролирал крилото със задни колани, не съм го видял но мисля че не е! Всъщност гурутата обясниха че в неговия случай се е получил един случай на превишаване на нивото на Компетентност на пилота. Просто като е видял яко натискане е решил, че е безопасно и за него и я е натиснал силно...но след като е получил затварянето поради надскачане на нивото си не е реагирал адекватно. Това е много важно да се знае, при двулайнерите е много лесно да изпаднеш в ситуация когато си надскачаш нивото, поради погрешните представи, които планера ти дава че е много стабилен! За това имайте винаги едно на ум на спийд, не пускайте спирачките, но контролирайте затварянията със задните колани само! Прости правила са, но трябва да се научат! За трилайнерите нещата не са точно така, но все пак може да се контролира поне посоката на полета на спийд с тях!

Всъщност дори и хипер добрите пилоти допускат грешки, това се случи пред очите ми на PWC-то в Байраморен, Турция с Люк Арман. Той падна в турбулентни условия близо до старта без да е на спийд. Качиха го до старта, аз говорих с него и го посъветвах да не лети, а да посети Болница за обстоен преглед, защото заради шока от падането и адреналина няма да усети болка. Той ми отговори, че доктора на мястото където е паднал му е казал че е добре и ще лети отново. Излетя, във въздуха го е заболял гърба (беше със счупен прешлен от падането) и е кацнал долу под старта в турбулентни условия. Аз като разумен човек си прибрах планера и заедно с още 30 пилота реших, че няма да летя. По-късно прекратиха Таска. С една дума нивото ми на компетентност не беше за тези условия и си го признах!

Надявам се че съм бил полезен с нещо.


Върнете се в началото
  Профил    +15 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Чет Яну 19, 2012 1:51 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
sas stabiloto bre

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Вто Фев 07, 2012 4:35 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 10, 2007 4:22 pm
Мнения: 173
Местоположение: София
Име: Николай Велев
Ето събрани в 2-3 изречения най-систематизираните и ясни насоки по въпроса "Как точно се прави?" на които съм попадал досега

Цитат:
It particularly matters for gliders with self-stable aerofoils (a bit of reflex, with the camber well forwards), like those on the 2 liners, and some 3 liners, and paramotor wings. On those gliders if you move the brakes you destroy the inherent stability of the aerofoil. You also severely reduce performance.

Practically, the rear risers have a much more direct effect on the wing than the brakes, even on 3 or 4 riser gliders. Therefore you do not need to move them much to control the glider.

For steering, move the risers sideways rather than pulling them. Moving a rear riser sideways even 5 or 10cm will give you good control over direction. Work up to it slowly, the wing is easy to spin or stall with rear risers.

For pitch control, pull backwards (not down) on the risers, to allow more subtlety and reduce loads. You aim to control pitch with small, fast inputs rather than by slowly adding armfuls. Try to use the smallest possible control input that is just enough to keep the glider above your head. The earlier you detect a pitch movement, and the faster you put input in, the smaller the control inputs you need to use. Less is more as far as efficiency and glide are controlled.

Finally, you can also control washout (wing twist) with the rear risers. Particularly on a 2 liner, but also on a 3 or 4 line glider. Moving the rear risers together increases the angle of attack at the tips relative to the angle of attack in the centre of the wing. That makes the tips more tuck resistant. At its extreme, after a frontal collapse, some top pilots (Russ, Jamie), pulling in the rear risers and crossing your arms to reinflate the glider while at the same time preventing the tips going forwards (hence reducing the chance of a cravat). That sort of level of glider control requires very intense training and lots of practice in the air - most of us don't get frontals often enough to be able to unlearn the reflex reaction to get on the brakes to stop the surge, but I am assured by the test pilots that it is better to control frontals on the rear risers on a 2 liner.... Hopefully, I'll get the airtime on one this year to get there! Til then the old fashioned wait-for-the-surge and damp it on the brakes will have to do.


С такова точно обяснение съм склонен да предприема наново по-сериозни опити да се науча да го правя "правилно".

Поздрави

_________________
"Success is a journey, not a destination.
The doing is usually more important than the outcome."
--Ashe, Arthur


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техника за летене на спийд система с B или C колани
МнениеПубликувано на: Вто Фев 07, 2012 6:08 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 224
Единствено, ме притеснява твърдението, че за контролиране на ъгъла на атака се дърпат коланите назад. Моите проби, показват че така се клатиш твърде много в сбруята. Все пак допускам, че има значение както крилото, така и колко е натисната спийд системата.

Ники, опита ти с дръжките се е реализирал по-успешно от niviuk - icepeak 6 е с подобни, но без вървите, директно зашити за колана:)


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов