Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 11:11 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 47 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Нед Дек 22, 2013 9:00 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Тия дни се занимавах с теорията на MacCready и достигнах до една доста практична формула за определяне на оптималната скорост за прелитане м/у термиките.

Първото което трябва да направите е да си определите полярата на крилото. Това става като свалите на няколко точки от нея (задължително в стабилна атмосфера) и после в Excel съставите проста таблица с две колонки скорост напред, пропадане (стойностите на пропадането са със знак минус). И двете скорости трябва да са в еднакви мерни единици ( m/s или km/h ). После на базата на тази таблица правите графика от типа XY (Scatter), добавяте trendline (polynomial, втора степен) и в настройките на линията включвате опцията "display equation on chart". Ще ви се покаже нещо от типа на y=-0.025x2 + 0.42x - 2.8
тези 3 константи ( -0.025, 0.42 и -2.8 ) са константите a, b и c които дефинират полярата на крилото ви.

После си определяте каква част от основния вятър се превръща в отнасяне в термиката. Най-лесно е да се приеме че това е 100%, но в действителност не винаги е така - както знаете термиките се "съпротивляват" на вятъра и ако да кажем вятъра между термиките е 30 км/ч, то може докато въртите да ви отнася с примерно 25 км/ч. Това съотношение се определя експериментално като видите и запомните какво е показанието за скорост на вятъра (от уреда), после когато сте между термиките започвате да въртите на място все едно че има термика и пак гледате какво ще покаже уреда. Ако f и g правят обикновена дроб която определя частта от основния вятър с която пътувате докато въртите в термика, то при по-горния пример f=25, g=30 което е еквивалентно на f=5, g=6

Скоростта на основния вятър е h, а вертикалното движение на въздуха между термиките е r. Тук трябва да се внимава защото това вертикално движение на въздуха не е същото като пропадането - някои уреди имат показание "net vario". Обикновено между термиките въздуха пропада с 0. и нещо m/s - тоест примерно r може да е равно на -0.3

Накрая е необходимо да се прецени средното качване за деня (или така наречената стойност на MacCready). Средното качване за деня е специфично за всеки пилот защото едни центрират по-бързо, а други по-бавно и държат по-трудно ядрото на термиката. Средните качвания за вас за различните дни можете да си видите от траклоговете като хванете няколко термики от началото до края им. Виждате часовете на влизане и излизане от термиките, също виждате на какви височини е станало това и смятате разликата във височините върху секундите които сте били вътре. Ще се изненадате че средните качвания за деня са доста по-ниски от това което се запомня за един силен ден например. Във формулата средното качване е m

Ето и самата формула за скоростта на прелитане, при която ще имате оптимална прелетна скорост:

v = (a*f*h - a*g*h - Sqrt(a*(c*g^2 + b*f*g*h + a*f^2*h^2 - m*g^2 + r*g^2)))/(a*g)


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -1 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Нед Дек 22, 2013 9:35 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
И накрая ето какво се получава като максимално достижима прелетна скорост при въпросните условия:

XC = (a*f*h*(h + v)^2 + b*f*h*(h + v) + c*f*h + f*h*r - g*m*(h + v))/(g*(a*(h + v)^2 + b*(h + v) + c - m + r))

където v е оптималната скорост получена от горния израз.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -1 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Пон Дек 23, 2013 11:40 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Намерих си грешка във формулите...

Окончателно оптималната скорост е:

v = - (sqrt(a*(a*h^2*(f - g)^2 + g*(b*h*(f - g) + g*(c - m + r)))) + a*h*(g - f))/(a*g)

и максималната прелетна скорост е:

XC speed = (f*h/g - m*(v + h)/(a*v^2 + b*v + c + r))/(1 - m/(a*v^2 + b*v + c + r))
където v е оптималната скорост от горния израз


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Пон Дек 23, 2013 1:59 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1283
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Ma нямаш никакви ядове Даниеле... Ние така и не разбрахме, че са сгрешени формулите. :wink:
Когато летя на прелет и без друго няма какво да се прави, до като се прелитат разстоянията, та ще си смятам оптималната скорост, за да бъде всичко перфектно. :wink: Благодаря за формулата!

_________________
Летеше с Element Air ... Жълто червен.
Правилните решения и действия идват от опита, който се получава от грешни решения и действия!


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Пон Дек 23, 2013 2:40 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
смятането е занимание за зимните месеци когато прелети не се получават

Весели Празници на всички !!! :)


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Пон Дек 23, 2013 3:36 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 26, 2004 10:53 am
Мнения: 109
Местоположение: Долна Митрополия
Име: Страхил Делийски
На какво "сметало" мислиш да пробваш формулата?

_________________
LOOK, LEAN, TURN


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Пон Дек 23, 2013 5:14 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Хубво е да се знаят тези формули може би, ама на практика нещата стоят по друг начин.
Може би тези формули ще вършат работа при летене със безмоторен самолет където глайда е от порядъка на 40-50, и скороста е да кажем 150км/ч.
Ние със чаршафите обикновенно се чудим как да оцелеем че да не се удавим.
И в много случаи се случва така: излиташ навинтваш хубава силна термика, и си казваш- е това е деня, натискаш спийда и след 15мин си кацнал в някоя нива. После над главата ти минават всички новобранци с единички ,в базата на прав полет, без да пропадат изобщо :D :D :D


Върнете се в началото
  Профил    +12 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Пон Дек 23, 2013 6:44 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Май 26, 2007 5:10 pm
Мнения: 9
Местоположение: Toronto, Canada
Име: Цветан Добрев
На безмоторниците на които летяхме това лято имаше прибор изключително елементарен - механичен от края на 60те.
Въртиш една скала докато покаже осредненото ти качване в термики за текущия полет,(това число го взимаш от вариото) и тя ти показва колко трябва да ти е скоростта която трябва да поддържаш м/у термиките.
Та формулата изглежда измслена много отдавна и въведена на практика, самолетите на които летим са немски/полски от 64-67г.
Все трябва да има някакъв начин да се трансферира за пара, и вероятно съвременните летателни прибори (за пара) го правят това

Разбира се, дядовците тука изобщо не са гладни за километри защото всеки има по някое 500-600 км полетче зад гърба си, просто си летят за кеф и много много не ги е еня от това приборче ;). Правят предимно и само затворени задачи (на усет) защото са си на възраст вече и не им се занимава с 'аутландинг' и ремаркета и прибираници. Преди месец направиха почти 800 км но пак беше отиване и връщане, по някакъв рид в америка. Не се наложи да ги прибират

Поздрави и весели празници,
Цецо


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Вто Дек 24, 2013 5:55 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Дидо, благодаря за труда и споделянето.
Защо не опишеш теорията на Макрииди в една статия?
...
между другото е любопитно, че сериозните теми правокират малко реакция под формата на карма или коментари. Явно, че като се изправим пред знанието, трябва да помълчим и да му се полюбуваме :-)

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Вто Дек 24, 2013 9:41 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 12, 2011 6:11 pm
Мнения: 144
Местоположение: София
Име: Светослав Такев
Преди време писах на пройзводителя на крилото ми относно поларата,и те взеха че ми я пратиха в xcp формат.Копирах я в директорията на XC SOAR в андройдския ми смартфон от 300 кинта.Не знам с какви параметри смята и дали има предвид,колко съм зле с центрирането.Общо взето,при полет срещу вятъра или в низходящ поток,Speed dolphin(the instantaneous MacCready speed to fly)ми препоръчва по-висока скорост от моментната на трим,а при гръбен вятър или в издигащ се поток,препоръчва по-ниска скорост от моментната на трим.Откакто му хвърлям по едно око,започнах да използвам по-често спийда.Тези дни се изненадах,колко високо излизам над кацалката.

Пропуснах да напиша,доколкото го разбирам от помощното меню,препоръчаните скорости са оптимални за пестене на височина,което не е оптимално във всички случаи за прелетната скорост.

_________________
"В това да превъзхождаш другите няма нищо благородно.
Истинското благородство е в това да превъзхождаш предишния си аз."
Индийска поговорка


Последна промяна svetliowind на Сря Дек 25, 2013 7:24 am, променена общо 2 пъти

Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Сря Дек 25, 2013 1:18 am 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 1:21 pm
Мнения: 140
Местоположение: Varna
Весела Коледа :) Даниеле, така представени нещата мисля са малко подвеждащи.Не формулата а теорията.Ти пишеш да вземем средното качване за деня,но според Mаккрийди скороста на прелитане се определя от очакваното качване в следващата термика.Това пояснение мисля е важно , щото иначе може някой да вземе да лети с еднаква скорост целия ден :lol:


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Сря Дек 25, 2013 10:33 am 
Offline

Регистриран на: Съб Ное 14, 2009 6:26 pm
Мнения: 129
Местоположение: Karlovo
С теорията на MacCready се занимавахме преди 30г. Тогава скоростният диапазон на делтата беше 28-80км/ч. Непреодолимият проблем беше , че не може да се поддържа по скоростомер зададената от "MacCready ринг" въздушна скорост. При приборите на Flytec от серията ..30 се твърди , че само трябва да се "вкара" полярата и след това се следва "мануала". Има обаче една подробност , че става въпрос за ВЪЗДУШНА скорост , а не виждам някой да лети със "скоростна сонда" . GPS-са показва с. спрямо земята , ами и обясниха , че е и много инертен.
От изброените от Даниел фактори проблеми създават "пропадането м/у комините" и издържането на в.с. . Останалите са устойчиви в рамките на няколко часа (особено при равнинен полет и поддържане на височината).
Базирайки се на факта , че хвърченето е преди всичко удоволствие ( т.е. не става въпрос за състезание или за "биене" на рекорд) , мога да ви, препоръчам извода до който достигнахме тогава, а именно:
- по вятъра се лети на "благоприятна" скорост + 1/4 от скоростта на ПОПЪТНИЯ вятър;
- срещу вятъра - "благоприятна" скорост + 1/2-3/4 от скоростта на НАСРЕЩНИЯ вятър (до 5м/с).
Не се отчита пропадането м/у комините , което по вятъра не е толкова болезнено ,но срещу е от значение и не може да се направи нищо повече от това ,освен да се увеличи с "малко" в. скорост.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Сря Дек 25, 2013 12:58 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Честита Коледа на всички!!!

Ники, теорията е добре известна и има изписано много за нея - тоест нищо принципно ново. Аз само разписах формулите с няколко допълнителни параметъра. Идеята ми е сега докато е зима и основно си мечтаем за прелети (щото термики няма) - да си посмятаме и да видим как да си повишим резултатите. Прави ми впечатление че много малко пилоти летят оптимално между термиките. Това съответно води и до по-малки от възможното прелети. Единствено Ясен лети бързо когато е на крос-кънтри. Гледал съм много траклогове на много хора и само при него ми е направило впечатление че ползва спийд-системата по предназначение.

Допълнението на Калоян е напълно валидно! Средното качване не е едно и също през целия ден - винаги в началото е по-слабо (примерно 1.5 - 2 м/с), след обяд става най-силно (2.5 - 3 м/с) и вечерта отново става слабо. Естествено че трябва да се лети според очакваните качвания за терена и часовия период на деня.

Уредите смятат всичко много добре без едно - MacCready value или очакваното качване в следващата термика. Това на повечето уреди е направено удобно за задаване в полет. Естествено тази функция ще работи добре ако сте си вкарали максимално близка до действителната поляра.

И накрая за Бончо - не е вярно че за парапланера теорията не работи - работи си, но просто заради ограничения ни скоростен диапазон дава малки разлики като резултат. Примерно ако можеш да направиш 44 км/ч, а ти летиш неоптимално и правиш 42 км/ч. Разликата така погледнато е малка, но умножи това по 8 часа летене и стават 16 км разлика в прелета. Това може да е разликата между нов рекорд и да няма рекорд.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Чет Дек 26, 2013 11:13 am 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Цитат:
При приборите на Flytec от серията ..30 се твърди , че само трябва да се "вкара" полярата и след това се следва "мануала". Има обаче една подробност , че става въпрос за ВЪЗДУШНА скорост , а не виждам някой да лети със "скоростна сонда" . GPS-са показва с. спрямо земята , ами и обясниха , че е и много инертен


Уредите от серията 6030 имат вградена тръба на Пито и си работят съвсем както си трябва. За останалите уреди има предвидена допълнителна сонда с перка( импелер) , която отчита скоростта. аз имам 6020 и имам такъв допълнителен скоростомер. Ники може би е прав обаче че малко хора летят със скоростомери. Може би причината е че Flytec и Bräuniger с вградените въздушни скоростомери са доста скъпи. а тези които си купуват по-евтините версии, не си правят труда да купят допълнителната сонда.
Като цяло Макреди определено помага, но се знае също че за високите скорости на прелитане има по-голямо значение с каква скорост катерим в термиките...т.е. намирането на най-доброто качване и най-ефективното въртене се оказват по-важни. Примерно ако катериш с широки завои в термика на 2 м/с, а до тебе другия намира сърцевина с 5 м/с, после никакъв Макреди няма да помогне да го настигнеш.
Тука едни полезни линкове:
http://www.hanggliding.org/wiki/Users_g ... ly_display
http://www.xcmag.com/2002/03/getting-up-to-speed/
http://people.consolidated.net/lhuffman/stf/STF.htm


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Чет Дек 26, 2013 1:41 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Ное 14, 2009 6:26 pm
Мнения: 129
Местоположение: Karlovo
Андрей имаше такъв прибор (при "тъка" се откъснал и заминал) . Той сподели , че е много трудно да се постави приемникът в потока и че много често се поврежда от невнимателно боравене.
Въпросът е не в теорията , а в обикновената практика : - как да се поддържа приборната скорост в продължение на часове без да се затормозява вниманието (носът в прибора и "кон с капаци") ?
Никъде не съм срещал някой да сподели , как на практика го прави (например в линка за Д.Д. , главата за долитането хубави но общи приказки). Например:приборът показва 45 , как да се поддържа +/- 2км/ч. , а не +/-5км/ч.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 47 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов