Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 7:06 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 205 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Нед Юни 02, 2013 10:14 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Веско, в случая става въпрос за летене в G пространството, където се лети по визуални правила и не се изисква полетен план.
Във всички останали случай си има ясни правила за това кой, как и кога може да използва контролираното въздушно пространство.
След като ние не подлежим на регистрация според така действащия закон, нямаме никакво право да летим в друго освен G пространството, освен ако не е обявен и разрешен ВОЗ, който да ползваме. И онеже освен нас в G пространството летят всякакви самолети, вертолети и тем подобни, аз лично предпочитам те да знаят за съществуването ми и къде горе долу се намирам.
Дали в ЦПИ ще са щастливи или не това си е техен проблем, на тях работата им е да дават информация на въздушния трафик ;)

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -2 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Вто Юни 04, 2013 8:29 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Днес отново се обадих в ЦПИ и казах, че ще летя от 11:00 до 13:00 на летищато до Сапарева баня. Попитаха ме до каква височина и ми поискаха номера за обратна връзка. Към 19:30 ми се обадиха да ме питат дали всичко е било наред , за да отбележат в дневника за приключване на смяната.

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -1 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Вто Юни 04, 2013 8:45 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Петьо,

Правилото е, че като се обадиш даваш "начало на работа", къде си, кой си и до каква височина ще летиш.

Като приключиш полетите, когато и да е това, обаждаш се и даваш "край на работа".

По закон Vfr полетите трябва да приключат 30 мин преди официалния залез. Там някъде, ако не си дал край на работа започват да звънят и да питат оцелял ли си днес...що не се обаждаш и т.н.... ;)... Е нищо фатално, редовно се случва, хората са любезни...

Изключително положително е, че се включи в системата. Както и да видят всички, че не е страшно и работи. Така всички летящи са уведомени, че в района има парапланеристи.


Действително ще е абсурд всеки поотделно да се обажда в CPI. Ето защо още навремето при една координационна среща се беше взело решение веднъж дневно, представител на клубовете по места да казва днес еди къде си (примерно на Сопот) летим парапланеристи по билото на Стара планина, до Розино на запад Калофер на Изток, до 3000 метра (не им казвайте повече ;)). Това е очаквания район. Това че някой може има излезе от очаквания район не е проблем. Важното е, че концентрацията на парапланеристи е в този район. Тогава CPI ще информира останалите летящи и те ще гледат внимателно, после няма "не знаех".

Остават проблем местата, на които не може да се лети ;(, Добростан, Витоша (там g пространството около Черни връх е много малко и от него лесно се излиза; към София става С, където е забранено - границата е много тънка). На коняво си е от всякъде разрешено (до 5900 фита, не съчм сигурен точно къде се вдига на 10000, някъде в района беше), и за там например също е силно препоръчително обаждането, защото има доста трафик (като за България)....


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Съб Юни 22, 2013 9:34 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Митак, благодаря за труда ти, да ни просвещаваш за ползването на въздушното пространство!

Днес, малко преди да излетим от Ястребец, под старта на 30-50 м от склона мина малък двуместен самолет. Явно някъде около Мусала се бе заврял в дерето където се спускат пистите на Маркуджиците, защото ни дойде задно странично и го усетихме едва като профуча пред нас.
Обадих се на Центъра за Полетна Информация и им казах че 6 парапланера ще летят в района на Боровец на височина до 3000 метра и ако може да помолят колегите от летището от Долна Баня да внимават. Явно проработи, защото повече самолет не мина. Предния ден не се обаждах и си хвърчаха насам натам. Явно (особено уикендите), това летище е доста активно и баровците обичат да бръснат боровете на Боровец.
После се обадих за край на работата и всичко мина гладко и любезно.
....
Освен от организираните с НОТАМ мероприятия, може би редовното подаване на информация към ЦПИ ще накара ГВА да забележат нашето съществуване. Все пак парапланерите извършват най-големия брой любителски полети и нальот в БГ.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Нед Юни 23, 2013 7:21 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Ники,

Летище Долна Баня е много активно уикендите.

Летище Лесново е много активно уикендите.

Летище Белчим е много активно през уикендите.

Боровец и Мусала са една от основните атракции в района, затова се посещават много често и от трите летища, които са в непосредствена близост.

Понеже от CPI (така им е наредено) имат безумното искане за всеки полет извън зоната на летището да има полетен план (дори в G пространството), свидетел съм често да не се обаждат даже на CPI, но да летят до Боровец. Ето защо горещо ти препоръчвам ако ще се лети много на Боровец да звъннете едо телефонче и на управата на Долна Баня, телефони има на сайта airportdb99.com.

Подкрепям 100% идеята, че е нормално да бъдат уведомявани CPI, че даден старт е активен и че в даден район се лети. Не виждам с какво парапланера е различен от друг летящ, дори е по-опасен, защото реално е много труден за виждане, няма радио и не комуникира по същия начин като всички останали самолети (от което пилотите имат измамното чуство, че знаят кой къде е).

Факт е, че това за което си говорим от поне 10 години в този форум се случва : нещата, както е и по целия свят, започват да се регулират и ограничават. Това е неизбежно, защото с увеличаване на броя летящи се започват и по-честите срещи - трябва да има нормативна уредба и някакви правила.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пон Юни 24, 2013 3:01 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Окт 29, 2009 10:00 pm
Мнения: 89
Местоположение: Балчик
niki написа:
... може би редовното подаване на информация към ЦПИ ще накара ГВА да забележат нашето съществуване...

Наистина ли искаме това да се случи? Колкото по-скоро ГВА ни забележат и приемат насериозно, толкова по-кратко ще се радваме на свободата, която имаме в момента. Ники, ти работиш с англичани и германци и знаеш как е при тях... Сега се чудят как така украинецът, който разби XC-рекорда и попари всички надежди за нов рекорд в западна Европа е летял повече от 400км по вятъра в права линия (без да заобикаля забранени въздушни пространства).

_________________
Веселин Великов


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пон Юни 24, 2013 3:46 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
А ако стане сблъсък на малък самолет с парапланер как мислите дали ще забележат?

А по закон полетите в G пространството се осъществяват без разрешение или контрол, но се информира ОВД (пише го в AIP на Р. България, това е най-важният и основен авиационен закон).

Т.е. обаждаш се и казваш - аз ще летя тук и там. Знае се, че си там, а ОВД (т.е. Центъра за полетна информация, ЦПИ) информира останалите летящи при наближаване на района, че там има еди кой си. Това повишава безопасността.

А в райони с повишен интерес от страна на летящите, като Сопот, Беклемето, Боровец - има и по-голяма вероятност от среща.

Още по-важното - останалата част от авиацията е част от цялата система, парапланеризма е извън системата. Тези вътре в системата се научават да разчитат на информацията и НИЩО не знаят за тези извън системата.

Така както се опитвам да разясня на парапланеристската общност, че освен нея съществува и друга общност, така и се опитват да разяснявам на авиационната общност, че съществува парапланеристска такава.

Но обичайния отговор е - има си закони, те са еднакви за всички, а пара и делта планеристите си правят каквото си поискат.

Или другия отговор - пълно игнориране и незачитане, че и парапланеристите имат права и след това - изненади или просто запазване на всички права за "силната" група (в главата ми е огромната площ на CTR-а на Пловдив, която напълно блокира възможността за законни полети на Добростан).

Затова в този форум от години се споменава едно и също: организирайте се, защото някой друг, който бъкел не разбира (и не му пука) от парапланеризъм ще направи организация (закони), а промяна на вече направен закон ще е МНОГО трудна.

Затова сега е момента и да се вземе активно отношение към новата Наредба за свръхлеката авиация. Има тема за това тук в този форум.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пон Юни 24, 2013 5:59 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
sel написа:
Понеже от CPI (така им е наредено) имат безумното искане за всеки полет извън зоната на летището да има полетен план (дори в G пространството), свидетел съм често да не се обаждат даже на CPI, но да летят до Боровец.


Само да попитам, тези самолети, дето летят до Боровец без полетен план и без да се обаждат даже на CPI, има ли как да знаят, че там летят парапланери чиито пилоти надлежно са се обадили ?
И ако получават такава информация, как става?

И още нещо да питам. Всички парапланеристи, които до сега са се обаждали на въпросното CPI за да им кажат, че ще летят еди къде си, поне на някой от тях да са му казвали нещо от сорта - внимавайте там ще летят самолетчета, хеликоптерчета и т.н.???


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пон Юни 24, 2013 6:25 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Никога няма гаранция дали всички са се обадили. В Г пространството правилото е ОГЛЕЖДАЙ СЕ, отговорността е твоя. Не си длъжен да имаш радиостанция за да летиш по закон тряба само да информираш CPI за принципните си намерения (район, маршрут, височинен диапазон, време).

100% от познатите ми самолети са с радио и с излизането от зоната на летището си се свързват с CPI и обявяват къде са и къде отиват и кога ще бъдат на ключови позиции по маршрута.

CPI уведомява пилота за останалите самолети, с които той потенциално има конфликт. Всички работят на една честота и от високо се чува цяла България, с което като цяло се изгражда картина на това кой къде е и какво можеш да очакваш.

Парапланеристите са извън схемата.

Смятам, че като се обадят е МНОГО по-добре отколкото да не се обадят.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пон Юни 24, 2013 7:21 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
Въпросът ми беше:
Тези самолети, дето нямат полетен план, но летят извън летището обаждат ли се на CPI че летят еди къде си, за да могат парапланеристите които надлежно са се обадили да знаят че там някъде, някой лети със самолет и не си е направил полетен план?
И ако няма полетен план, какъвто явно трябва да има, някой санкционира ли го? Въобще, има ли санкционирани пилоти заради нарушаване на правилата?

И защо обадилия се парапланерист е извън схемата? :) :)
и каква е пречката парапланеристите да бъдат уведомявани от CPI за "останалите самолети, с които той потенциално има конфликт"??


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пон Юни 24, 2013 7:53 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Аз лично от известно време поддържам комуникация с ЦПИ.
Разбира се на мен с моторния парапланер ми е по-лесно да определя височината и марпшрута и мога да дам точна информация за това къде планувам да летя и на каква височина.
От както се обаждам ми е много по-спокойно, особенно след няколко прелитания на един вертолет на 50 метра над къщшите и мястото от което ходя да излитам.
Един ден се обадих и ми казаха че LZ DBC лети по маршрут Долна баня - Благоевград - Кондофрей - Долна баня и е на 40та минута от полета, след което той прелетя над летището на Сапарева баня. Изчаках го и започнах с полетите.
Аз нямам връзка с пилотите на самолети прелитащи в района, но поне знам, че те знаят че аз съм там.

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пон Юни 24, 2013 7:57 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
От години има стар спор заради главния закон в АИП-а и наредба на ГВА, която му противоречи. Едните казват - има наредба, тя иска да имаш за всяко подлитане полетен план (дори за 3 минутен полет по кръга), другите казват, АИП-а изрично казва, че полетен план не ти трябват и той е главния закон, а не наредбата.

ГВА плашат, че ще има санкции за тези, които летят без полетен план, но никога не ги е осъществявало, а тези които роптаят срещу цялата работа казват давайте, санкционирайте ни, за да вдигнем шум до небето и да се разберем в съда ако трябва (защото са убедени, че няма съмнение, че АИП-а е по-силния закон, ако въобще може да има е възможно да има по-силни и основни закони).

Очаква се съвсем скоро да влезе в сила новата Наредба за свръхлеката авиация, в която ребром и изрично е написано, че полетен план не се иска, за да се прекрати този спор. През едногодишните обсъждания с ГВА този въпрос не е повдиган за оспорване и явно ще приключи най-сетне.

Категорично обаче е казано, че трябва да се уведоми ОВД, в случая ЦПИ.

От там нататък, ако в момента на обаждането се знае, че има самолети които идват към района, в който ще летите, ЦПИ ще ви кажат - работата им е да дават информация. Ако някой тръгне към вас после - те ще му кажат на него. Ако вие имате радиостанция на 130.6, което е честота на CPI и имате право да я използвате (но ще ви трябва кетап най-малко National PPL, т.е. да сте обучен легален пилот), то вие не само ще чуете, че някой идва към вас, а и ЦПИ ще ви предаде новата информация, защото ще сте във връзка с тях.

Като нямате авиационна радиостанция, няма как да получите нова информация.

Обадилия се парапланерист Е в схемата, защото поне се е обадил и ако ЦПИ си гледат работата поне НЯКОЙ ще знае за него и ако си гледа работата ще каже и на който още го засяга.

Парапланериста не е напълно в схемата, защото като си лети по маршрута не се обажда по радиото на честотата, на която всички останали ще го чуят и разберат къде е, независимо от това дали ЦПИ ще им каже (а и с парапланерите рядко се виси на едно място, правят се прелети). От друга страна, без съмнение, закона изрично казва, че в G пространството НЕ СИ длъжен да имаш радиостанция и да поддържаш радиовръзка с някого. Но е полезно, нали? И по-безопасно?

Както и да го погледнете обаче, закона казва - трябва да се уведоми ОВД (ЦПИ).

Ясно е, че като станем стотици ползватели ще е абсурдно всеки да "уведомява". В Германия например за полети по правилата за визуални полети никой не е и чувал за полетен план - казват, ще задръстим системата, толкова сме много, абсурд. И си им е добре - оглеждат се ЯКО и това е. Не съм чул за много инциденти. Тук обаче сме малко, НИКОЙ не гледа, защото много рядко се вижда някой друг, има някаква действаща система всички да се обаждаме и това е.

Само че почти никой не е чувал за парапланеристите и къде летят. Полезно е да се знае. Всичко останало което лети си комуникира. Ако на кой полигон се стреля, ЦПИ задължително знаят и изрично предупреждават и не се припарва в района. Ако трябва да стрелят за градушки, ЦПИ не им дава докато не кацнат (или се махнат) всички в района (за които знаят).

И т.н. Има правила и закони, важното е да се знаят, после който иска да ги спазва, негов проблем.

Всъщност моят апел е, че трябва да се заложи обучение в подходящ обем в училищата по парапланеризъм. Мисля, че това е тема в рамките на отговорностите на БНАК и нормативната база, която БНАК трябва да поддържа.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Вто Юни 25, 2013 1:45 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Ето защо се обаждам в ЦПИ https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4912632540059&set=gm.482351025183063&type=1&theater
Мина точно над ливадата от която излитаме на височина около 100 метра!

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Юли 04, 2013 4:58 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Линка е поправен!
Ей го на https://docs.google.com/file/d/0BybG9W5pHzvyVWNXX1VxWFVFQ0E/edit?usp=sharing
Такъв ще го ядеме, че няам думи!

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Последна промяна Skyhiker на Чет Юли 04, 2013 9:42 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +0 / -3 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Юли 04, 2013 5:11 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 4:41 pm
Мнения: 112
Местоположение: Sofia
Име: Петър Трупчев
Skyhiker написа:
Ей го на https://drive.google.com/?tab=wo&authuser=0#my-drive
Такъв ще го ядеме, че няам думи!


Адаш, като че ли си дал линк към собствения си гугъл драйв...? Нещо не се достъпва.

_________________
Петър Трупчев


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 205 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов