Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Мар 19, 2024 6:47 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 205 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) може
МнениеПубликувано на: Вто Окт 09, 2012 7:54 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Във връзка с темата за изучаване на въздушно право, повдигната от мен в тази тема и предложението да се публикува информация, така че да е достъпна, ето няколко основни положения:

1. Въздушното пространство в България е два вида - контролирано (клас C) и неконтролирано (клас G). Има и други класове, но те не са интересни за българските парапланеристи. Където не е указано ДРУГО е G пространство, но само до 10000 фута или 3048 метра (!). Това е важно, защото над 3000 метра навсякъде в БГ е C пространство. (Ако трябва да сме точни, G пространство е до 9500 фута или 2900 м. защото има буферна зона за безопасност).
2. Парапланерите имат законно право да летят само в клас G пространство.
3. С предварителна заявка може да се отдели ВОЗ (временно отделена зона), която ако бъде разрешена може да бъде навсякъде, включително и в C пространство. Така например се лети законно по време на състезания от Добростан, който за съжаление е 100% в C пространство и практически е изцяло незаконно да се лети от там ако няма активен ВОЗ.
4. Генерално логиката да има контролирано C клас пространство е да се защити и контролира пространството около големите летища. Накратко, в България това е около София, Пловдив, Горна Оряховица, Бургас и Варна. Всички ще се съгласите, че нито вие искате да се окажете на пътя на някой кацащ или излитащ или подхождащ към летището Боинг, нито Боинга иска да ви види на неговия път.
5. Във C пространството може да се лети само с двустранна радио връзка и ако въздушното средство има транспондер. Освен това се говори на английски (за което трябва квалификация и кетап) и има още куп изисквания, трудно преодолими или направо неизпълними за парапланер(ист). В тази връзка в проекта за Наредба за свръхлеките ВС, каквито са и парапланерите, всъщност направо си го забараняват и има доста законови причини за това.
6. Дефиницията на Временно Отделената Зона, е че представлява временно отделено за нуждите на някого въздушно пространство. Когато един ВОЗ се активира, достъпа до пространството се контролира изцяло то този някой. Никой "външен" не може да влезе във ВОЗ-а, без негово знание, контрол и съгласие.

Сега за да стане още по незаконно летенето в България (от гледна точна на парапланеристите), когато летят военните, те си отделят техни ВОЗ-ове. Очевидно, когато лети една от двете изправни (?) 29-ки на Графа не ви искат наблизо и това е логично. Нелогичното е, че практически във ВСЕКИ РАБОТЕН ДЕН военните заграбват почти ЦЯЛА България, ефективно блокирайки всичко и навсякъде. Независимо дали за деня ще излети за 20 минути една 29-ка в района на Графа или има мащабно натовско учение. Почти никога (освен по време на учения) през уикендите военните не активират ВОЗ-овете, така че през уикендите общо взето ограниченията са само С пространствата.

Други малки ВОЗ-ове се обособяват покрай стрелковите полигони и при особени ситуации, например при обезвреждането на експлозиви (лятото общо взето около петолъчката имаше постоянно активен ВОЗ)

И така, за да може да се знае все пак кой какви претенции към въздушното пространство има, ежедневно от РВД обобщават заявките и ги публикуват минимум ден по-рано в План за разпределение на въздушното пространство.

Плана е достъпен на адрес http://www2.bulatsa.com/aup/. Най-практични са HTML файловете в папката на горния адрес, чрез които можете да видите карта направо в Google Maps.

Сините региони са планираните ВОЗ-ове. Черните региони са пространствата от клас C. Където нищо няма е G пространство от земята ДО 3000 метра (!). Разгледайте плана, от него доста добре се вижда точно къде са С пространствата.

Когато кликнете на някоя зона ще ви излезе информация за долната и горната граница на зоната, както и от кога до кога е планирано да е активна (ако в ВОЗ).

Ето пример какво значи точно табелата на зоната:

LBTSA32 - име на зоната
Upper: FL230 горна граница, в случая в полетно ниво. FL230 означава 23000 фута или около 7000 метра
Lower: GND долна граница, в случая GND, което значи GROUND или от земята
From: 09.10.2012 07:00 Зоната е планирана да е активна от 7:00 utc или 7+3=10 часа сутринта
Until: 09.10.2012 22:00 ...до 22 utc, т.е. 01:00 сутринта на 10.10

С други думи на 9.10 военните от Графа ще летят от 10 до 01:00, т.е. и нощни полети ще правят. Или всъщност може и нищо да не правят, но "да има".

Приключвам с този пост, защото стана дълъг. Ще продължа с още малко инфо в още един пост и ако има интерес и въпроси.


Върнете се в началото
  Профил    +20 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Вто Окт 09, 2012 8:17 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Още малко остана от най-важното.

Очевидно предвидения в закона начин да се лети безопасно е да се отдели Временно отделена зона (ВОЗ), така че парапланерите да си летят и да не може да им налети някой самолет.

За съжаление отделянето на ВОЗ не е много простичко. Най-общо се изпраща молба до РВД, в която се описва от кога до кога е нужен ВОЗ-а, дават се gps координатите на точките на краищата на зоната и долна и горна граница. РВД одобрява (или не) искането и публикува NOTAM (публично известие до всички ползватели на ВС), че от еди кога си до еди кога си ще има еди какъв си ВОЗ. Ето защо има и процедура.

Това, че има ВОЗ само по себе си не е достатъчно - ВОЗ-а се планира и се обявява наличието му, но за да влезе в сила трябва да се активира. За целта е нужно просто този, който е подал молбата (или обявени от него лица) да се обади по телефона и да каже, че зоната е активна. Съответно в важно, като се свърши работата в зоната да се обади и да я деактивира. Сами разбирате, няма как куцо и сакато да звъни в РВД и да се обяснява къде ще лети и как, просто ей така.

Цялата тази работа работи, когато хората са организирани по някакъв начин (в клубове например). В Ихтиман например, където почти ежедневно хвърлят парашутисти, хората са регистрирали ВОЗ... за една година напред ;-). Когато решат, че днес ще летят, звънват и край, никой не може да припари (което между другото е много, много гадно, защото независимо, че чесната може да си им е на земята РВД не дават никой да мине от там и всеки божи ден чувам някой с някого да се кара по въпроса). Ако се направи ВОЗ около Сопот е ясно, че ще се завземе билото на Стара Планина и то баш в центъра на България, поне от Розино до Шипка, което ефективно ще попречи на всички самолети, които искат да я пресекат - независимо дали деня е скапан и се прави само хврък - кац до лифта.

Още по тъпо, заради пазещи си хляба РП-та в РВД, лятото покрай Sky Nomad Open, за който беше активиран ВОЗ до малко след Шипка, при прелитането ми от Горна Оряховица към Пловдив ме пратиха до СЛИВЕН, че да съм "достатъчно", според РП, далече от зоната (което беше пълно безумие, което ми костваше 30 минути полет отгоре, а това са $$$!)

До какво води липсата на организация на парапланеризма? И липсата на обучение по въздушно право?

1. До сближаване описано тук. Конкретната причина - никой не знае, че в дадения момент на Бузлуджа лети някой.
2. До парапланеристи кацащи до летище София (не просто нарушавайки С пространството, а направо в района на летището). Много от нас знаят за кой говоря, има няма 10-на години минаха ;-)
3. До парапланеристи летящи на подхода на летище Варна - Невша (ако не се лъжа) е точно там (или беше някой друг популярен старт, извинете, но има ли значение).

Въпроса със стартовете разположени на пътя за някое летище - такъв е случая например с летище Сливница. То е баш на подхода на София. За летище Лесново пък просто да не говорим къде баш е. А летища ИМА, решение има. Просто се оповестяват по реда и се знае, че зоната на летището е активна, съответно гледаш - Еърбъсите и Боингите заобикалят и това е.

Рано или късно ще стане някоя беля и като стане ще има рестриктивни последствия. Засега щастието е в нещастното обстоятелство, че не се лети кой знае колко.


Върнете се в началото
  Профил    +10 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Вто Окт 09, 2012 8:45 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1979
Име: Даниел Димов
Знаеш ли обаче какво се получава? Понеже никой не се обажда - никой не знае къде летят парапланеристи. Понеже никой не знае - никой не съобразява зоните и трасетата така че да са подходящи за всички. Понеже зоните не са подходящи - ако се обадиш ти казват "не може". Понеже ти казват че не може - затова всеки стига до извода че няма смисъл да се обажда. Омагьосан кръг, който ще бъде разбит по един или друг начин...

Първия начин за разбиване на кръга е ако стане голям инцидент с жертви.

Втория начин за разбиване на кръга е с много добра воля, преговори и взаимни отстъпки.

Кой начин си избирате?!


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -2 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Вто Окт 09, 2012 10:24 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 08, 2010 3:16 pm
Мнения: 277
Местоположение: София
Име: Боян Евстатиев
Знам, че не ми се иска заради мен да катастрофира пътнически боинг и да попилее 10-ина жилищни блока в София, забивайки се в тях. А пък да се случи, и аз да оцелея ще е още по-голям кошмар, поне от моя гледна точка...

Много хубави постове на sel!

_________________
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Сря Окт 10, 2012 10:51 am 
Offline

Регистриран на: Чет Дек 11, 2008 10:59 pm
Мнения: 73
Местоположение: Бургас
Име: Петко Рачев
sel, благодаря ти за разбираемия и нагледен начин по който поднасяш информацията!
Хубаво е да има повече такива теми :wink:
Не е лошо, и темата да се направи важна.

sel, би ли уточнил разликата между двете черни зони, които са една над друга(над Бургаското летище например).

_________________
Изображение
Airwave Cobra S


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Сря Окт 10, 2012 6:51 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 01, 2012 4:54 pm
Мнения: 5
Местоположение: Бургас
Име: Цветан Георгиев
Според мен голямата е зоната за снижаване с горна граница 17500 фута и долна - 3000 фута, а малката е зоната за заход за кацане - от 3000 фута до земята.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Сря Окт 10, 2012 7:04 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 06, 2006 11:47 am
Мнения: 90
Местоположение: Varna
Мда, на това му казват мисля глисада.

_________________
GO into The Sky:)
UP Edge


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Сря Окт 10, 2012 7:49 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
Някой има ли връзка с хората дето правят сайта http://www2.bulatsa.com/aup/ ?

Пратете ми моля в лична бележка. Мерси.

EDIT : То там имало мейл. :)

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Сря Окт 10, 2012 8:29 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Цитат:
sel, би ли уточнил разликата между двете черни зони, които са една над друга(над Бургаското летище например).sel, би ли уточнил разликата между двете черни зони, които са една над друга(над Бургаското летище например).


Не съм SEL но може би мога да помогна.

1.Голямата по-светло сива зона е т.нар. ТМА или terminal manoeuvring area. Това е зона или зони около летище които са контролирано въздушно пространство с интензивен трафик. Долната им граница обикновено започва не от земната повърхност, а от някаква височина. Под долната граница на TMA все още е неконтролирано G пространство, но таванът му не е 2900 метра а определената долна граница на ТМА-то. Около София има доста такива зони - 8 или 9, като всяка от тях е с различна долна граница, като това зависи най-вече от релефа на местността. Около Бургас и Варна има само по една TMA.

2. Тъмно сивата зона в средата е т.нар. CTR или Control zone. Това е контролирано въздушно пространство около летище, от нивото на земната повърхност до определена височина. Там ние не (би трябвало да ) може да летим по никакъв начин.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Сря Окт 10, 2012 9:06 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 10:04 pm
Мнения: 280
Местоположение: Пловдив
2. Тъмно сивата зона в средата е т.нар. CTR или Control zone. Това е контролирано въздушно пространство около летище, от нивото на земната повърхност до определена височина. Там ние не (би трябвало да ) може да летим по никакъв начин.[/quote]
А над тази височина какво става - дали не можем да летим? 8)
напр. leonardo/flight/917 :wink:


Последна промяна архитекта на Сря Окт 10, 2012 9:27 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Сря Окт 10, 2012 9:19 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Цитат:
А над тази височина какво става - дали не можем да летим?


Може бе, всичко може. Ако се докопаш до FL60000 и оттам навлезеш.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Окт 11, 2012 12:14 am 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
sel - who the fuck are you?

_________________
Golden4


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -13 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Окт 11, 2012 6:15 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Архитекта - не мога да те разбера дори и с трак-лога :) над CTR-а пак има контролирано пространство от друг клас, където не може да се лети с парапланер. Ама дайте както предложих в другата тема да не дискутираме развълнувано и с примери всички остри нарушения на въздушното пространство, защото не е в наш интерес :wink:


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Окт 11, 2012 9:12 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 10:04 pm
Мнения: 280
Местоположение: Пловдив
Въпроси като горния, който поставих, са съвсем резонни, макар и провокативни. Специално за летища Пловдив и Горна Оряховица има означени CTR зони с горна граница 8500 фута(2800м). Същевременно около тях няма обявена ТМА с по-широк сервитут.
Летище Пловдив ни е голям проблем, като се надявам ние да не сме такъв за РВД :wink: Провалил съм си стотици полети в опит да го заобиколя поне по границите на С зоната. Няколко пъти съм кацал около с.Калояново при полет от Сопот към Пловдив само при вида на летище Граф Игнатиево. Опитвам се да спазвам активираните в района ВОЗ. И в същото време непрекъснато наблюдавам как "Големите" пилоти, особено от военната авиация не спазват тези правила.
Колкото до траклога на финландеца, който посочих - този полет стана причина за доста обсъждания тогава - Виж темата за септември 2010 viewtopic.php?f=1&t=4255
А иначе - при така "ан гро" структурираното Ниско въздушно пространство в България почти няма къде да се лети законосъобразно с парапланери и други свръхлеки летателни апарати. Да не посочвам примери - щото от Витоша или от Мадара и Невша не би трябвало даже да се излита, а Сопот попада в почти перманентно активирана от военните ВОЗ.
Предложения от рода на това на Даниел, смятам ще доведат само до официална забрана да се лети или може би трябва да се съоръжим с транспондери :shock:
Спазването на нормите на въздушното право е задължително и затова трябва да се познават добре. Благодаря на колегата Митко Sel за добре поставената тема.
Хайде със здраве и както казва Хвърчилото : "И се привардувайте!" :wink:


Последна промяна архитекта на Чет Окт 11, 2012 9:02 pm, променена общо 2 пъти

Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Окт 11, 2012 9:30 am 
Offline

Регистриран на: Пон Дек 12, 2005 12:04 pm
Мнения: 478
Местоположение: Sofia
Име: Петър Гаврилов
имаше и една предишна тема, в която се коментираше как евентуално отваряне на летище Кондофрей би повлияло зле (рестриктивно) на летенето от Коняво.
Подобна система с отделени ВОЗ е доста архаична и тя всъщност се използва, за да може юридически ГВА и РВД да си измият ръцете при инцидент - за тях само това е важно, не безопасността на полетите. Те си имат коридори на гражданската авиация, оттам си капе такси за прелитане и някаква си G-зона със свободно летящи, които и не цакат? я, сиктир! Няма какво да се заблуждаваме за мисленето на тези хора, повечето възпитаници на съветски военни академии и училища - те допреди 5 години не бяха чували и за G-zone. Бил съм на разговори в РВД и знам за какво става въпрос. Затова са въвели и ВОЗ-ове, и военните с техните 3 самолета могат да активират забрана за над 95% от територията на страната - и го правят редовно. Дори и прехвалените им учения с американците са затова - в едн интервю един янки беше изтърсил пред репортера "тука правим каквото си искаме като скорости и височини, в Германия не можем" - защото Германия все пак е държава. А тук шапкарите ги ползват за мюре с тяхната допотопна руска техника, дори и израелските ВВС, които дойдоха това лято.
Докато не се измени цялостно подхода и виждането за въздушното пространство и правилата за полети (визуални, денем, ПМУ) в G-zone, няма никакъв смисъл от звънене на телефони и искане на разрешение за полет. Аз съм звънял по време на състезание на Враца, някакъв чиновник каза "забранявам" (състезанието беше обявено предварително) и повече за това състезание май никой не си направи труда да говори с тези глупаци. Имало е и състезание на Сопот, което съвпадна с американско учение на Графа, и заради забраните за полети, се летеше след 15 часа. Оказа се, че американците не считат за нужно да уведомят туземните ВВС, че ще летят и след 15 часа и така аз около 16 часа над Карловското дере се любювах на прелитащ под мен Ф-15 - за който никой не знаеше че лети.
Въздушното право има смисъл да се учи, когато в него са записани правила, валидни за всички. Ако някой дупетатин е вкарал в някой закон някаква идиотия (това се случва поне по веднъж всеки месец) и други кретени са я гласували с картите на трети, отсъстващи дебили, това не означава, че говорим за право и за закон, който е в полза на обществото. Обществото не са само военни с 3 самолета и 20 заплатки, ако добутат до пензия, не са само заптиета, които кражба на колело не могат да разкрият, но искат да лапат, обществото са всички които летят, плуват, ходят и въртят педали.
В резюме - темата е добра, но система, която не знае как да управлява ефективно общо 5-6 самолета върху 100 хиляди кв. километра очевидно е бъгава. Очевидно решение ще дойде в момента, когато има колизия и цялата кретения лъсне, или когато собствениците на частни самолети станат 100 пъти повече от военните - и този момент не е далеч, слава богу. На един чичо от РВД му бях казал преди време, че те могат да регулират само авиомузея в Пловдив, където е сигурно, че всички ВС са в покой, и сега поддържам думите си.

_________________
**********************
low riders team - we are low, but slow :)


Върнете се в началото
  Профил    +23 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 205 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов