Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 3:40 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 205 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Юли 04, 2013 9:43 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
petrun написа:
Skyhiker написа:
Ей го на https://drive.google.com/?tab=wo&authuser=0#my-drive
Такъв ще го ядеме, че няам думи!


Адаш, като че ли си дал линк към собствения си гугъл драйв...? Нещо не се достъпва.

Готово, оправих го https://docs.google.com/file/d/0BybG9W5pHzvyVWNXX1VxWFVFQ0E/edit?usp=sharing

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -2 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Юли 04, 2013 10:09 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
село Дрянковец


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Юли 04, 2013 11:08 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Къде го намери този документ???

Инцидента е сериозен. Нарушението - много сериозно.

Да си търся ли предупреждението в същия този форум за летенето на Расник?

За пример: в последния брой на сп. Pilot имаше статия за осъден британски пилот на самолет, който летял без транспондер в района на летище Станстед. Човека смятал, че не е навлязал в тяхното пространство (така решил), с него не могли да се свържат по радиото, ама го видели на радара. В резултат се омазал трафика на летището (спрели са излитането или кацането, забравих детайла).

Та съд, глоба и при слевдащо провинение - затвор.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -1 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пет Юли 05, 2013 6:15 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Документа циркулираше из фейсбука!
Ето тук го намерих https://www.facebook.com/groups/AnyGivenFlyday/?fref=ts

П.П. И да цъкате минуси все тая. Може да не ви харесва, че има някакви правила във въздушното пространство, както на много хора не им харесва, че има и правила за движението по пътищата и си карат както им скимне, пък после гледме в новините ежедневно трупове :evil:
Нито аз, нито sel сме били в онзи момент на това място да подадем рапорта, така че цъкнете минус на "шофьора" на ето това:
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D1%8A%D1%80%D0%B1%D1%8A%D1%81_%D0%90320

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -3 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пет Юли 05, 2013 4:44 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Специално за хейтърите, да видите с какво се занимават пилотите на А320 по време на захода за кацане и колко точно внимание могат да обърнат на безцелно летящ парапланер наоколо http://www.youtube.com/watch?v=UZLvK5r5kcs

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пет Юли 05, 2013 5:53 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Upper: FL175
Lower: 3000FT AMSL

това какво означава
всъщност вече си изясних, долна граница 900м,
значи може да се лети под 900м, гадно за нас


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пет Юли 05, 2013 10:06 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
BONCHO написа:
Upper: FL175
Lower: 3000FT AMSL

това какво означава
всъщност вече си изясних, долна граница 900м,
значи може да се лети под 900м, гадно за нас

Няма нищо гадно. Това е на ръба на CTR-а на летище Бургас. Просто нямаме работа там.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пет Юли 05, 2013 10:28 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Ами като ги гледам как хубаво са си разпростряли зоните, то за парапланеристите почти не е останало място за свободно летене, трябва да протестираме :)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пет Юли 05, 2013 10:58 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
Еми в Шумен ще минете на триъгълници, стига с тия полети до други държави.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Юли 11, 2013 11:51 am 
Offline

Регистриран на: Вто Окт 05, 2010 11:40 am
Мнения: 9
sel написа:
От години има стар спор заради главния закон в АИП-а и наредба на ГВА, която му противоречи. Едните казват - има наредба, тя иска да имаш за всяко подлитане полетен план (дори за 3 минутен полет по кръга), другите казват, АИП-а изрично казва, че полетен план не ти трябват и той е главния закон, а не наредбата.

ГВА плашат, че ще има санкции за тези, които летят без полетен план, но никога не ги е осъществявало, а тези които роптаят срещу цялата работа казват давайте, санкционирайте ни, за да вдигнем шум до небето и да се разберем в съда ако трябва (защото са убедени, че няма съмнение, че АИП-а е по-силния закон, ако въобще може да има е възможно да има по-силни и основни закони).

Очаква се съвсем скоро да влезе в сила новата Наредба за свръхлеката авиация, в която ребром и изрично е написано, че полетен план не се иска, за да се прекрати този спор. През едногодишните обсъждания с ГВА този въпрос не е повдиган за оспорване и явно ще приключи най-сетне.

Категорично обаче е казано, че трябва да се уведоми ОВД, в случая ЦПИ.

От там нататък, ако в момента на обаждането се знае, че има самолети които идват към района, в който ще летите, ЦПИ ще ви кажат - работата им е да дават информация. Ако някой тръгне към вас после - те ще му кажат на него. Ако вие имате радиостанция на 130.6, което е честота на CPI и имате право да я използвате (но ще ви трябва кетап най-малко National PPL, т.е. да сте обучен легален пилот), то вие не само ще чуете, че някой идва към вас, а и ЦПИ ще ви предаде новата информация, защото ще сте във връзка с тях.

Като нямате авиационна радиостанция, няма как да получите нова информация.

Обадилия се парапланерист Е в схемата, защото поне се е обадил и ако ЦПИ си гледат работата поне НЯКОЙ ще знае за него и ако си гледа работата ще каже и на който още го засяга.

Парапланериста не е напълно в схемата, защото като си лети по маршрута не се обажда по радиото на честотата, на която всички останали ще го чуят и разберат къде е, независимо от това дали ЦПИ ще им каже (а и с парапланерите рядко се виси на едно място, правят се прелети). От друга страна, без съмнение, закона изрично казва, че в G пространството НЕ СИ длъжен да имаш радиостанция и да поддържаш радиовръзка с някого. Но е полезно, нали? И по-безопасно?

Както и да го погледнете обаче, закона казва - трябва да се уведоми ОВД (ЦПИ).

Ясно е, че като станем стотици ползватели ще е абсурдно всеки да "уведомява". В Германия например за полети по правилата за визуални полети никой не е и чувал за полетен план - казват, ще задръстим системата, толкова сме много, абсурд. И си им е добре - оглеждат се ЯКО и това е. Не съм чул за много инциденти. Тук обаче сме малко, НИКОЙ не гледа, защото много рядко се вижда някой друг, има някаква действаща система всички да се обаждаме и това е.

Само че почти никой не е чувал за парапланеристите и къде летят. Полезно е да се знае. Всичко останало което лети си комуникира. Ако на кой полигон се стреля, ЦПИ задължително знаят и изрично предупреждават и не се припарва в района. Ако трябва да стрелят за градушки, ЦПИ не им дава докато не кацнат (или се махнат) всички в района (за които знаят).

И т.н. Има правила и закони, важното е да се знаят, после който иска да ги спазва, негов проблем.

Всъщност моят апел е, че трябва да се заложи обучение в подходящ обем в училищата по парапланеризъм. Мисля, че това е тема в рамките на отговорностите на БНАК и нормативната база, която БНАК трябва да поддържа.


Sel, хубаво е, че информираш, като цяло хубави съвети даваш и се надявам повече хора да се вслушат. Много е полезно, че говориш и с двете страни, не само с парапланеристи.
Но си в грешка за някои неща:

Първо АИП-а е просто информация. Не е никакъв закон и е категорично под Закона за гражданското въздухоплаване и Наредбите към него. За това няма никакъв спор.
Второ, АИП-а е по-рестриктивен по отношение на полетните планове. Там всичко е ясно и точно и няма противоречие, иска се полетен план на всякъде, освен в обявени зони. Така, че ако е по-нагоре от закона, си по-прецакан.
Трето, в ЗГВ, и наредбите има известно противоречие относно ЛА до 2000кг. РВД се хващат за един безумен член на наредба 22, в който се казва, че можеш да летиш без полетен план, ама само в зони. Той си противоречи с наредба 2 и наредба 11, където е описано съответно къде е необходим полетен план и какво обслужване се осигурява в различните пространства. Ама РВД си искат.

ГВА от години се опитва да промени закона и наредбите, така че да има свобода в G пространството, без никакви противоречия. Така е навсякъде по света, никой не иска полетен план. ГВА обаче може само да даде предложение за промяна. Оттам нататък обаче РВД писва, че това било за осигуряване на безопасността и търсене и спасяване. Съответно никой министър нагоре, дето идея си няма от тия работи не иска да си сложи подписа. Като цяло каквото си реши РВД, това става, и няма оправия. За свръх леката евентуално след приемане на новата наредба ще е по-добре, макар че пак ще си има противоречие с наредба 22 ако не се оправи.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пет Юли 12, 2013 10:15 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 23, 2012 6:24 am
Мнения: 171
Име: Венелин Грозев
Имам няколко въпроса по разчитането на картите качени на сайта на Булсата (http://www2.bulatsa.com/aup.html)

- какво обозначават черните линии в ТМА и CTR зоните? Някакви маршрути на полети ли са това? Като кликна на някоя линия (което е доста трудно докато я нацелиш) се вижда, че за тях са определени долна и горна граница:

Изображение

- по същата логика какво обозначават точките, които съединяват линиите?

- кое налага ТМА_2 и ТМА_3 на летище София да се простират до западната граница и да имат долни граници съответно 1000 фута и 6100 фута (300м и 1800м)? Да не би да е свързано с долните граници посочени към линиите за които питах горе?

Изображение Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Пет Юли 12, 2013 10:40 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Цитат:
- какво обозначават черните линии в ТМА и CTR зоните? Някакви маршрути на полети ли са това? Като кликна на някоя линия (което е доста трудно докато я нацелиш) се вижда, че за тях са определени долна и горна граница:


Това са "горните" въздушни пътища, по които се движат самолетите летящи по правилата за инструментални полети (IFR), с други думи големите самолети прелитащи над България. Реално погледнато нямаме никакви допирни точки с тях, и физически и теоретично ;-).

Цитат:
- по същата логика какво обозначават точките, които съединяват линиите?


Точките са просто имена... на точки (все едно и име на населено място). С тях може да се опише път, примерно от RUMEN до PDV или просто да докладваш "намирам се на точка RUMEN" (стриктно авиационното обяснение е малко по-сложно, има малка разлика между 5 буквените имена и 3 буквените, там където са с 3 букви има и радионавигационно оборудване (VOR например), другите са просто точки).

Често имената на точките, които са свързани от тези пътища, се ползат като референтни точки (все едно да кажеш име на населено място, просто се знае тази точка е там...) и при полети по правилата за визуални полети (VFR). Например точка RUMEN е входната точка на CTR-а на Пловдив, през която задължително се минава като се влиза в CTR-а. Също така често чувам чужденци като минават да реферират тези точки, те са лесни за произнасяне и запомняне - много по-лесни от имената на населените места.


Цитат:
- кое налага ТМА_2 и ТМА_3 на летище София да се простират до западната граница и да имат долни граници съответно 1000 фута и 6100 фута (300м и 1800м)? Да не би да е свързано с долните граници посочени към линиите за които питах горе?


Принципно границите на CTR-а нямат причина да имат непременно нещо общо с горните въздушни пътища. Според мен просто навигационните точки са удобна референция нещо да опира в тях.

А TMA-тата и CTR-ите опират в границата, защото ни е държавната граница. А защо са разпрострени толкова много - за да може да се въртят в тях повече самолети ;-). Кое налага на летище Пловдив CTR-а да покрива четвърт южна българия - ами защото така е по-лесно - колкото е по-голяма площта, в която никой не може да влезе без да пита може ли, толкова по-малък е шанса някой въобще да лети, толкова по-малък е шанса да има проблем, толкова по-малко хора трябват, за да контролират, толкова по-малко пари се харчат за това, толкова е по-спокойно, толкова е по-малко отговорно. Чиста работа. Няма авиатори, няма проблем.

А защо долните граници мърдат - обикновено заради терена, а и заради факта, че примерно над Долна Баня няма смисъл CTR-а на София да слиза до земята, след като никога големите самолети идващи към София не им се налага да слизат до земята - около TMA-то се лети по-високо, вече непосредствено до летището се снижава много - затова и там С пространството е до земята.

А в Пловдив, ако забелязвате, за разлика от София, Варна и Бургас, има само CTR. Така се спестяват пари от допълнителен персонал, който да контролира отделно подхода и отделно кулата. Заради нищожното (да ме извиняват) натоварване, те просто нямат нужда от толкова хора да следят какво става. Но понеже леката авиация не надава глас (и е твърде малка именно защото се мачка и подтиска), то няма и причина да се съобразяват с който и да е - и правят каквото е по-лесно, изгодно и евтино.

Но пък това прави летенето в Родопите с парапланер извън закона.


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Юли 18, 2013 12:00 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Авг 30, 2005 5:18 pm
Мнения: 85
Ето прясна случка от 17.07.13 с "изловени" трима парапланеристи "въздушни хулигани" летели на Галата, един от които съм аз.

Всичките трима във въздуха бяхме посрещнати при кацане от различни полицейски патрули, изпратени по сигнал от РВД.
Денят беше хубав с подходящ вятър и вдигане до 3.5м/с и се набрахме до базата на около 1000м. С последното сме нарушили въздушното пространство на "зона за изключителен контрол" на летищна кула Варна. Патрулите ни записаха данните на всички.
Днес със Све Донев (другия от хулиганите) имахме среща с директора на летищен център за организация на въздушно движение Варна Николай Илиев и със зам. директора Красимир Иванов.
Хората бяха благоразположени и в приятелски разговор ни разясниха ситуацията, в която сме ги поставили с нашето присъствие в зоната за визуален заход на самолети.Галата и Морската градина са точно под крилата на излитащите и кацащи самолети .... Вследствие на разговора получихме следните материали, които споделям с вас.

http://dox.bg/files/dw?a=dcf46c4448

На Карти 5 и 6 са указани с червени линии коридорите за стандартен заход на самолети, оранжевите линии се използват за визуален заход.
Това са препоръчителни траектории, но не се спазват точно. Г-н Илиев предложи да се организира съвместна среща между представители на парапланеристката общност и ръководството на ОВД за допълнително ограмотяване и съвместно търсене на удачна схема за съвместно съществуване, тъй като не сме единствените и няма и да бъдем за в бъдеще. Като начало и те препоръчаха обаждане до Центъра за Полетна Информация ЦПИ в София. Телефона го има в този пост- 02/937 4270. На този телефон се дава информация в колко часа ще излетим, от къде, на каква приблизителна височина и с какво направление. Това обаждане не дава разрешение от кулата, а е с цел безопасност. Имайте предвид, че всеки разговор се записва.


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Юли 18, 2013 12:23 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Юни 15, 2009 10:00 am
Мнения: 427
Местоположение: София
Име: Георги Стефанов
А сините линии, за какво са ?
Очертават цялата зона?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо
МнениеПубликувано на: Чет Юли 18, 2013 1:17 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Авг 30, 2005 5:18 pm
Мнения: 85
По- големия син многоъгълник очертава зоната за подход и е с приблизителен радиус 60 -70 км.и височина която задават от 900 м. до 5250м.По малкия червено очертан маркира зоната за изключителен контрол на летищната кула с радиус 20 км.- там височините са от 270 - 900 м.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 205 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов