SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) може
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=3&t=6217
Страница 9 от 14

Автор:  nvelev [ Съб Мар 25, 2017 7:07 am ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Да, за 500ft AGL става дума
Моя грешка при писане на телефона

Тива което пропуснах да спомена е че TMZ е вече и цялото пространство на 1000фт/300м под досегашните долни граници на TMA зоните

Т.е. ако досега напр зад Витоша беше G до около 2100м, сега става G с изискване за транспондер и радио от 1800м нагоре
Респективно по същия начин и в другите зони съобразно техните долни граници

Автор:  ppountchev [ Съб Мар 25, 2017 1:14 pm ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

TMA1 над Витоша не е ли с Долна граница 2438 метра приблизително?

Автор:  nvelev [ Съб Мар 25, 2017 9:05 pm ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Досег с ТМА1 имаме реално само над Витоша (аз говорех за зад Витоша) навсякъде другаде тя е похлупак по-ниско разположените ТМА2 до 7

Автор:  Ясен Савов [ Нед Мар 26, 2017 4:09 pm ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Аз сега се включвам, обаче не ми става ясно това което разисквате. Някой дали може да даде обобщение за простосмъртни относно въздушното пространство над и около Витоша? Ако има приложена и разбираема карта, още по-добре. Да бъде ясно, кратко и разбираемо. Благодаря.

Автор:  nvelev [ Нед Мар 26, 2017 5:31 pm ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Достатъчно ясни карти има в този документ с планирани промени, линк към който има няколко поста по-нагоре: стр 17 до 21

Може много да се обяснява относно структурата на възд пространство, ако човек не се ориентира достатъчно добре от информация на картата, но това което е практически важно за кроскънтри от Витоша е долната граница на ТМА4

Че от околовръстното напред е CTR е ясно, че над драгалевци и дори Бай Кръстъо минава схема за долитане и не трябва да се вади там човек много-много също е ясно. ТМА4 обаче е зоната която покрива с таван посоките по които се случват нашите полети. Тя се простира на юг от Витоша чак до линията Долна Баня-Кюстендик. Долната й граница е по принцип 7000фт/2100м. Само че въвеждане на 1000фт/300м буфер под нея в който да е задължително използването на радио и транспондер е голям проблем, защото ни натиква надолу под 1800м и силно ни спира възможността да летим кроскънтри

Автор:  venko6 [ Нед Мар 26, 2017 9:40 pm ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Един глупав въпрос искам да задам - няколко пъти се споменава вече летене с транспондери над определена височина. Ако теоретично някога се наложи да го правим знае ли се откъде се вземат тези транспондери, по какъв начин се координира на каква честота трябва да излъчват и т.н.?

Автор:  Pastora [ Пон Мар 27, 2017 8:12 am ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Здравейте колеги

Тези промени в организацията на ВП за сега са само проект и би трябвало да влязат от 27.05.2017 г.
Има вероятност обаче и да не влязат в сила.
Това ще се разбере към средата на Април.

Поздрави

Автор:  stgr [ Вто Мар 28, 2017 8:46 am ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Относно разчитането на картите много накратко за който не е ясно
По специално за София полети по ПВП стр.20
Изображение
SOFIA
C FL 245 TMA I означава зона ТМА I с долно ниво 8500feet или 2550м и горно полетно ниво 245 - 24500feet или 7350 м при определено налягане.
8500 TMA IV означава зона ТМА IV с долно ниво 7000feet или 2100м и горно ниво 8500 или 2550 м при определено налягане.
7000

Буква С е класа въздушно пространство .
Под клас С ако не е указано друго се намира клас G където е позволено ( или не е забранено ) от закона да се лети, кой с каквото може.

TMZ/RMZ означава Зоните в зелено задължително използване на транспордер и радиовръзка с РВД
7000 означава горно ниво 7000feet или 2100м при определено налягане.
6000 означава горно ниво 6000feet или 1800м при определено налягане.

Тези зони биха били задължителни за регистрирани въздухоплавателни средства, притежаващи транспондер и средства за комуникация използвони от пилоти със съответните лицензи. Не мисля че които и да е парапланер, моторен или безмоторен някога ще отговори на тези условия :).

Маршрути за ПВП
Черните триъгълници са точките с имена - например нови точка пред Витоша ELVOD;KEKOX;PABGI
Изображение
надпис MAX7000 означава долно ниво няма ограничение максимално горно ниво 7000feet или 2100м при определено налягане.
надпис в многоъгълник 4.0 по маршрута означава разстоянието между токите в морски мили, ако не се лъжа.
маршрутите са с ширина по 2 км отстрани на линията.

Ако промените влезат, лично мое мнение е че зелените зони не са притеснителни, защото си остава пространство клас G с ограничения някакви...........
Важно е само да се отбележи новия маршрут за визуални полети пред Витоша, защото ще си има трафик там.

Поздрави

Автор:  архитекта [ Вто Мар 28, 2017 2:09 pm ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Днес кацнах на летище София в 10ч50м. Наблюдавах внимателно снижаването и захода за кацане. Още на нивото на Пирот (въздушното пространство на Сърбия) бяхме под нивото на вр.Ком и по моя визуална преценка на не повече от 1500 над терена - а в този район летят доста сръбски парапланеристи, доколкото знам. Над Банкя бяхме на около 1100м.нм.в.(400м над терена) Над центъра на София - не повече от 250м. Та - заходът беше през различните зони на ТМА6 с долна граница 5000 фута. Мисля, че през цялото време бяхме под нея. Честно казано, не знам как летите от Витоша, щото мисля, че всички пилоти на самолети я карат с идеята, че само те са във въздуха и всички права са техни, щом са водени от диспечерите на РВД.
А на срещата през януари 2016 се говореха други - доста обещаващи неща.

Автор:  ppountchev [ Вто Мар 28, 2017 3:09 pm ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

архитекта написа:
Днес кацнах на летище София в 10ч50м. Наблюдавах внимателно снижаването и захода за кацане. Още на нивото на Пирот (въздушното пространство на Сърбия) бяхме под нивото на вр.Ком и по моя визуална преценка на не повече от 1500 над терена - а в този район летят доста сръбски парапланеристи, доколкото знам. Над Банкя бяхме на около 1100м.нм.в.(400м над терена) Над центъра на София - не повече от 250м. Та - заходът беше през различните зони на ТМА6 с долна граница 5000 фута. Мисля, че през цялото време бяхме под нея. Честно казано, не знам как летите от Витоша, щото мисля, че всички пилоти на самолети я карат с идеята, че само те са във въздуха и всички права са техни, щом са водени от диспечерите на РВД.
А на срещата през януари 2016 се говореха други - доста обещаващи неща.

Меренето на височина в самолет с барометър или окомер не е точна наука. По данни от FlightRadar24 височините са следните (ASL):

Пирот - 5000-4300 м
Банкя - 1600 м
София - 800 м

Автор:  Djubaca [ Вто Мар 28, 2017 6:51 pm ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Утре 29.03 базата ще е 3000м.
Ако излетя от комините Трябва ли да се ограничавам до 2100 ?
Според мен поне до 2600 не би трябвало да има проблем ?!

Автор:  stgr [ Сря Мар 29, 2017 8:37 am ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Дали има проблем прецени сам. Забележи че сепарацаията по височина между пространство G и трасетата е само около 300 метра на места !
Това са карти с някои от трасетата около Витоша , Расник , Витановци, точно над които минава трасе. Расник и Витановци са червените зони TSA 84 и TSA 85.
Посочени са минималните височини на трасето във feet надморска височина.
Освен това тези трасета не означават че самолет не е възможно да се появи и на всякакво друго място ако го векторират от РВД.
Новата карта за минималните височини при радарно векториране е на стр.19 от цитирания по-рано документ с промени.
Това са височините във feet надморско ниво на които по всяко време може да се появи голяма птица.

Изображение

Изображение

Поздрави

Автор:  nvelev [ Пон Май 15, 2017 10:56 am ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Здравейте всички!

Уползотворих уж твърде ветровития по прогноза уикенд за общополезна дейност, като направих една импровизирана програмка за валидация на траклогове спрямо границите на съществуващите структури на контролирано въздушно пространство над Р.България
Пък то май си ставаше за летене през това време :-)

Целта е да се създаде една визуализация на траклога и на актуалните (както са в АИП на Р.България към момента) постоянни структури на контролирано въздушното пространство, които ни касаят, и да се направи проверка къде има навлизане на траклога в тези зони.

В алгоритъм за проверка съм хванал само постоянните TMA и CTR. Временните зони (TSA, TRA ...) не влизат в проверката, защото те се активират ден за ден, с различни вертикални граници и т.н.

Надявам се използването му да повиши нивото на култура на хората и осъзнатостта им по отношение на контролираното въздушно пространство.
Когато се вижда ясно върху карта къде какви ограничения съществуват, лека-полека това ще се запомни и ще започнат хората да се съобразяват поне малко откъде минават.

Както вече казах, програмката е наравена с подръчни средства :-)
Вече 10 години откакто не се занимавам с разработка на софтуер и на практика нямам никакви инструменти за разработка на комп. вкъщи с които да може да се създаде самостоятелно приложение. Затова, за най-лесно, го направих с макрос на Excel.

Качил съм го ето тук:
http://forum.skynomad.net/gallery/albums/userpics/11852/BGAirspace2017_TrackValidation.xls

-----------------

Кратки инструкции за ползване:

1) Отваря се екселския файл
Трябва Macro Security на Excel да е зададено по-ниско от "High" за да не блокира макросите.
Ако Еxcel изкара един диалог, или една жълта лента в горната част на екрана, които да питат дали да ги разреши, трябва да му се даде "Enable Content" или "Enable Macro" според случая.

2) Натиска се копчето горе вляво -> "Import and validate IGC file"

3) Избира се ICG траклог файл

4) Чака се известно време :-)
след което се покава прозорец, който пита за място където да се запише изходния файл.

Изходния файл е HTML, представляващ визуализация на траклога и TMA и CTR зоните върху google maps.
Съответно за да сработи изобщо google maps трябва комп да е свързан към интернет. Няма как да се случи визуализацията напълно offline.

Частите от полета, които са в нарушение, са маркирани в червено.
Това са точките от траклога които попадат в контролирано въздушно пространство т.е. едновременно нарушаване на хоризонтална и вертикална граница на някоя дефинирана зона, както и частите от полета които са над 3200м (FL105) което е горната граница на "G" пространството.

Ако се кликне върху тези червени точки излиза и пояснително етикетче, което показва точно кое възд. пространство е било нарушено и каква е била там височината на полета в момента.
При кликване върху някоя зоните, също излиза етикетче с нейното име, горна и долна граница.


-----------------

Като цяло това е.

Ако изгърми някаква грешка при записа на файла, е вероятно да има на вашия компютър версия на scrrun.dll (Microsoft Scripting Runtime) по-стара от тази която аз съм ползвал.
Споменавам го след като възникна такъв проблем на един комп с WindowsXP

По-старите версии на Internet Explorer (напр. IE 6,7,8) не поддържат изобщо Google Maps API и там визуализацията на сработва, но новите са си ОК. Chrome и Firefox са ОК.

При разработката съм ползвал за тест мои траклогове генерирани от GpsDump. Теоретично е възможно, файловете създадени от уреди който могат да записват директно в IGC формат да имат някакви разлики и да възникне проблем, но честно казано се съмнявам това да се случи.

Дефиницията на зоните е според последната ревизия на АИП-а (Май.2017) Ако се направят промени по тях, трябва да се промени и файлчето и да се създаде следваща негова версия, но това е моя грижа. То затова се и казва BGAirspace2017

Автор:  nvelev [ Пон Май 15, 2017 6:12 pm ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

И още малко помощни средства по същата тема:

1) Файл с актуална дефиниция на TMA и CTR зоните в OpenAir формат - за XCSoar, LK8000 и т.н.

http://forum.skynomad.net/gallery/albums/userpics/11852/BG_Airspace_-_2017.txt

2) Същото нещо, но направено на IMG карта за използване на Garmin GPS устройства

http://forum.skynomad.net/gallery/albums/userpics/11852/BGAirspace2017_PG.zip

Трябва обаче GPS-а да е малко по-съвременен модел за да позволява да му се заредят няколко на брой карти, които да показва една върху друга. Така границите на зоните ще могат да се насложат върху картата на България, която вече си имате.

Автор:  nvelev [ Чет Май 18, 2017 1:02 pm ]
Заглавие:  Re: Въздушно пространство на РБ или къде може и къде (не) мо

Стана ми интересно и се поразрових да разбера кое как се прави с javascript и ми стана ясно, че тази хватка с Excel-a е напълно излишна.

За вечерно приспиване преработих програмката, така че сега всичко се съдържа изцяло в една HTML страничка със скрипт боравеш с Google maps функционалностите и импорта на траклог данните от файл.

http://forum.skynomad.net/gallery/albums/userpics/11852/BG_AIRSPACE_MAP-MAY_2017.zip

Може съвсем спокойно да изтриете старата Excel-ска версия и да ползвате този нов вариант, който също така има и известни подобрения.

-----------

Лошото е, че съвсем скоро ще ми се наложи пак да го пипам за промени.

От 25ти Май влизат в сила и АИП публикацията много на брой промени по въздушното пространство, които ще трябва да бъдат отразени
Това включва
-промени по TMA и CTR зоните на летище Бургас,
-промени по граници на зони около летище София,
-въвеждане на TMZ/RMZ (Transponder and Radio mandatory zones) в буферна зона от 1000фт под всички TMA зони, както и ючно от Лозенската планина и навсякъде над височина 2590м (8500фт), нищо че там си е още клас G чак до 3200м
-въвеждане на зона на контролирано ВП с нискополетни маршрути в района м/у Горна Оряховица и Шумен, която ще наложи един "таван" там в района
и др.

Ще се занимавам с тази актуализация на данните като му дойде времето и като намеря време.
Засега съм доволен, че се получи прилично на вид и добре функциониращо инструментче за визуализация и проверка на траклогове :)

Страница 9 от 14 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/