Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Апр 25, 2024 11:09 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 17 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Пречи или помага комерсиалното за развитието на парапланериз
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 4:06 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
И така, понеже се коментира надълго и на широко комерса в парапланеризма почти във всяка тема, която няма нищо общо с това, реших да "разчоплим" въпроса както подобава в собствена тема.
Ще изложа моите виждания по въпроса, защото напоследък и аз попадам под ударите на "злите езици" :mrgreen:
За да се развива парапланеризма, според мен има два начина: клубно и комерсиално.
В България нито едното, нито другото не е добре развито и да се гледа на летенето като на бизнес в големи мащаби е смешно.
Малцина са успели да го превърнат в средство за препитание и само те си знаят какво им е коствало това!
За да има парапланеризъм са нужни две неща: пилоти и стартове. За да стане човек пилот е добре някъде някой да го научи. За да го научи, трябва да си отдели от личното време и стимулите за това могат да бъдат или финансови или доброволчески от любов към спорта и клуба. Варианта със самообучението няма да го коментирам въобще. За да летим ни трябват подходящи стартове и площадки. България е рай в това отношение, не само заради релефа и малките разстояния но и заради не съвсем уредените правила и ползването безплатно на стартовете и кацалките. В други държави нещата не стоят по този начин и летенето от разни места е доста по-регламентирано, а местата за летене се стопанисват от местните клубове или училища.
Това стопанисване изисква средства, които се набавят под различна форма, било то от членски внос, субсидии, дарения, доброволчески труд и.т.н. Другия вариант е училищата с част от изкараните от тях средства да стопанисват местата за летене и да поддържат пътищата до тях.
В България повечето пилоти са свикнали да отиват на готова на старта и да не ги интересува кой се грижи за всичко това. Понеже често се споменава Сопот, ами огледайте се и ще разберете, че там са инвестирани не малко пари за да изглежда по този начин. Предполагам на всички ви е приятно че се возите на лифта и че след полет има къде да изпиете една бира на кацалката и да споделите изживяното във въздуха. Това естествено си има своята цена.
Освен Сопот в България има много други хубави места за летене, всяко със своите предимства и недостатъци. Общото между тях е, че някой трябва да поддържа стартовете и кацалките в нормален вид. По мойте наблюдения, мнозинството от пилотите не си мърдат пръста за това, а има една шепа ентусиасти, който вършат цялата тази работа.
Естествено времето на всички ни е ценно и искаме максимално да го използваме за да се изкефим и да летим, но когато отидем на старт обрасъл с бурени и храсти и се оплетем два три пъти въобще не ни е приятно.
За комерсиалните пилоти и инструктори обаче, това е недопустимо и им се налага да свършат тази работа или да платят на някой за това, за да може да им върви бизнеса. Ето за това смятам, че комерсиалната страна на парапланеризма е много полезна не само за "далавераджиите" а и за всички останали пилоти. Не съм чул до сега някой комерсиален тип да каже "от тука няма да летите защото старта го поддържам аз", а е съвсем нормално такова нещо да се случи особено с кацалките който ползваме на добра воля.
Комерсиалните пилоти и инструктори допринасят много за развитието на спорта, като го популяризират, рекламират, обучават ученици и правят тандемни полети. По този начин все повече хора се докосват до магията на полета и нашата общност се разраства.
Ако искате да сте егоисти и да не споделите с никого чувството от полета, никой не ви спира. Можете да отидете на някое от хилядите места в България, който стават за летене, но никой не си е направил труда да ги облагороди и да улесни достъпа до тях за да станат популярни :twisted:

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 4:39 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
За съжаление аз не виждам общността да се разраства, даже точно обратното - намалява плавно с намаляването на доходите на хората и увеличаването на заетостта им. Повече пилоти излизат от спорта отколкото нови влизат.

Ако не мислите че е така - кажете!


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -1 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 9:15 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
България е хубаво място за летене и се надявам така да си остане.
Надявам се да не се появят разни "побългарени" правила, които да вгорчат живота на малкото парапланеристи.

Даниел може би е прав, че активно летящите у нас намаляват. Но какво пречи да водим тук да летят пилоти от целия свят?
Похвално е, че Ники и Скайномад го правят като обучават чужденци. Сигурен съм, че всички тези хора, научили се да летят тук, пак ще посетят България и ще доведат и своите приятели! Преди месец кацнах до село Васил Левски и след няколко минути до мен кацна един австриец, дошъл да лети тук за седмица със своите приятели. Австриец !! Сигурен съм, че Ники има пръст в тая работа :) :) Онзи ден на Околчица имаше и австралийка, май ? :)
За мен това, да доведеш пилоти от целия свят за да летят тук е бизнес, който ще популяризира парапланеризма.


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -1 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 9:54 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Цитат:
Ако искате да сте егоисти и да не споделите с никого чувството от полета, никой не ви спира. Можете да отидете на някое от хилядите места в България, който стават за летене, но никой не си е направил труда да ги облагороди и да улесни достъпа до тях за да станат популярни


Няма нищо лошо да правиш нещо за пари, т.е. комерсиално. Тогава би трябвало да си ок, ако ти платят цената, която поискаш.
Няма нищо лошо да правиш нещо от чист алтруизъм. Тогава би трябвало да си ок, ако другите адмирират твоите действия и ти благодарят за това, или пък ако ти вътрешно си щастлив от това.
Вероятно можеш да правиш и някаква комбинация от двете. Може би това е най-хубавото.

Не мога обаче да разбера от написаното ти лично за себе си какво точно искаш - да ти благодарят или да ти платят? Къде е драмата всъщност?

Тук непрекъснато се пише как всички ужасно завиждат на печелещите от парапланеризма. Аз не завиждам на някой, че е изкарал много пари защото е направил десет тандема на ден. По-скоро завиждам на някой, че е направил 100 километра в същото това време, че се е извадил там където аз съм се удавил.

Решението дали летенето ще става професия е много лично. Въпросът е човек да е щастлив с избора си. Мисля, че всеки получава в крайна сметка това, което търси.


Върнете се в началото
  Профил    +17 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Сря Апр 24, 2013 10:47 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1184
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
dimitar.miladinov написа:
...
Тук непрекъснато се пише как всички ужасно завиждат на печелещите от парапланеризма. Аз не завиждам на някой, че е изкарал много пари защото е направил десет тандема на ден. По-скоро завиждам на някой, че е направил 100 километра в същото това време, че се е извадил там където аз съм се удавил.

Решението дали летенето ще става професия е много лично. Въпросът е човек да е щастлив с избора си. Мисля, че всеки получава в крайна сметка това, което търси.


+1000

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Чет Апр 25, 2013 8:01 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
10+ за коментара който си написал, точно това е начина по който трябва да се гледа на нещата и според мен.
Относно въпроса ти:
Цитат:
Не мога обаче да разбера от написаното ти лично за себе си какво точно искаш - да ти благодарят или да ти платят? Къде е драмата всъщност?

Аз лично не искам нищо от никой, просто ми писна във всяка тема където се спомене нещо за обучение, тандеми и.т.н. да се почват едни сметки, едни изчисления кой колко взел, колко забогатял. Всъщност въпросните коментари се появяват и в теми, които нямат нищо общо с това като например темата " Излитане от ограничени и роторливи стартове" в раздела "Гнездото", където въобще нямат място.
Така че, въпроса наистина е къде е драмата?

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Чет Апр 25, 2013 8:43 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
В контекста на горното - всички знаят, че Ники Йотов извършва комерсиална дейност в сферата на летенето.
Статията за роторливите стартове и Околчица обаче е жест и подарък за цялата ни общност. Не се искат пари за да се прочете, а са отделени време и усилия, за да се сподели трупан с години опит.

Според мен Николай успява комбинира в някакво съотношение двете гледни точки, успява да се прехранва с парапланеризъм и същевременно да прави такива идеалистични жестове.
Може би обаче не всички от читателите на въпросната статия правят тази разлика?

Може би има хора, които във всяко действие виждат само комерсиалното? Всеки има право на мнение. Притеснява ме обаче, че при такива реакции все по-рядко ще бъдем свидетели на подобни жестове. Всъщност нещата са двустранни.


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Чет Апр 25, 2013 9:38 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Един американец имал приятел адвокат и един ден като се срещнали той го попитал:
- Мога ли да ти задам 3 въпроса?
- Да, ще ти струва $500.
- Не е ли малко скъпичко!?
- Да, скъпичко е, но такива са тарифите напоследък. Кажи третия въпрос!

....


Извода е: радвайте се докато има хора да помагат безвъзмездно, защото това е временно явление! Рано или късно ще се стигне до тоталния комерсиализъм...


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -2 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Чет Апр 25, 2013 10:50 am 
Offline

Регистриран на: Вто Май 31, 2011 3:28 pm
Мнения: 6
Съвсем скоро станах свидетел на едни разговор, а между другото аз съм от новите попълнения.
Разбирам част от комерсиализирането на спорта. Свалям шапка на много пилоти, които с начина си на летене показват, че парапланеризма е спорт, а не 99%-ов начин да се самонакажеш, което можеш пък да видиш от някой самозванци, самоубийци и пр.
Всяко нещо има две страни (както и салама), примерно една част от хората на старта ти казват "ей с тоя чаршаф ще направиш беля" или тва крило не е за теб щото така и така, знаеш ли кво да направиш ако нещо, обучавал ли си се т.н., на теб ти става приятно защото виждаш, че тези хора мислят за твоята безопастност и разбира се за тяхното приятно изкарване във въздуха или на въздух, а не в драките да ти разплитат крилото (винаги може да се случи), щото си мислиш че имаш крила а не крило. или просто започват да ти коментират плата, промазка, колко годишно е, теб кой те е учил да летиш и пр. и в един момент едва ли не ти казват да ходиш и да си вземеш нещо, препоръчват оборудване и пр, а ти се чудиш са тия кво искат да кажат. С други думи, когато се прави с цел безопасност ОК, но не винаги е така. Та да се върна на разговора, в краце, че съм на бач:
Едно момче искал да се учи да лети, ама нищо не разбирал, питал тук там, разбрал това онова, свързал се с инструктор и дивака дошъл показал му как се вдига и стартира с крилото, две подлитвания за два дни = 800 стотака. Това е комерс+безотговорност и неуважение към спорта, рискуване на живота на човек, който освен че няма да повлече още един желаещ да лети, а може да откаже 10. Радвам се, че не всички пилоти са такива, напротив а въпросния да е жив и здрав. Направил съм си няколко извода отдавна.
Един съвет към някой, дори и да е, за да прескочи лайно на улицата, може да ти донесе приятно настроение за повече време, от колкото ще му се смееш като ги нагази. Не всичко се заплаща с пари, но има неща, за които си заслужава да платиш, а за други да се изпотиш. Евалла на всички типове, които са ме посъветвали за нещо на старта, Петьо на теб х 2, без значение кой съм :D . И до скоро на изчистените стартове и подготвените кацалки, на изстудена бира, че барбекюто ми вече трепери. Ако имате желание да пооправите някой старт, аз съм като тазманийски дявол :evil: .

_________________
Летенето в турбулентност може да предизвика различни физиологични процеси.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Чет Апр 25, 2013 4:07 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Юли 08, 2006 6:44 pm
Мнения: 841
Местоположение: чака Годо
Име: Пешо
-Искаш ми почти 200 леава на час, дори аз като адвокат не изкарвам 200 лева на час! - казва адвокатът на водопроводчика, четейки сметката.
-Да, и аз не изкарвах 200 лева на час, когато бях адвокат. - отвръща водопроводчика.

_________________
YouTube facebook


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Чет Апр 25, 2013 5:20 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
Може ли някой в България да направи такъв бизнес http://www.xcbrazil.com/

У нас има доста, които имат потенциала да го направят! Дали ще е печеливш, незнам. Но си заслужава да се опита :)
А може би е опитвано или някой го прави вече, незнам ?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Чет Апр 25, 2013 7:05 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1184
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
ognian написа:
Може ли някой в България да направи такъв бизнес http://www.xcbrazil.com/

У нас има доста, които имат потенциала да го направят! Дали ще е печеливш, незнам. Но си заслужава да се опита :)
А може би е опитвано или някой го прави вече, незнам ?



http://skynomad.com/paragliding_holiday.htm - това работим от 10 години :)

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Чет Апр 25, 2013 11:55 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
Viper_Weasel написа:
http://skynomad.com/paragliding_holiday.htm - това работим от 10 години :)

Супер! Незнаех....Сега вече разбирам защо понякога засичам чужденци по стартовете и кацалките!
И се надявам България да стане като Бразилия за парапланеристите в тази част на света.
Skyhiker написа:
В България нито едното, нито другото не е добре развито и да се гледа на летенето като на бизнес в големи мащаби е смешно.

Петьо, ако не погледнеш на летенето като на бизнес в големи мащаби наистина ще го превърнеш в средство единствено и само за препитание.... или само в удоволствие.

Не знам какво точно значи "развитие на парапланеризма" , но без хората които се занимават "комерсиално" няма да има от къде да си купим, най-малкото, екипировка.
Skyhiker написа:
В България повечето пилоти са свикнали да отиват на готова на старта и да не ги интересува кой се грижи за всичко това. Понеже често се споменава Сопот, ами огледайте се и ще разберете, че там са инвестирани не малко пари за да изглежда по този начин. Предполагам на всички ви е приятно че се возите на лифта и че след полет има къде да изпиете една бира на кацалката и да споделите изживяното във въздуха.

Петьо, за бирата, за лифта аз си плащам. И от това всички печелят, аз си правя кефа и ми е гот, а тези на които плащам - печелят пари. Бих платил и за поддържането на старта и кацалката... няма лошо.
Времената на "ленинските съботници" и доброволческия труд мисля че отминаха, Петьо.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Пет Апр 26, 2013 8:54 am 
Offline

Регистриран на: Пон Дек 12, 2005 12:04 pm
Мнения: 478
Местоположение: Sofia
Име: Петър Гаврилов
DVD написа:
За съжаление аз не виждам общността да се разраства, даже точно обратното - намалява плавно с намаляването на доходите на хората и увеличаването на заетостта им. Повече пилоти излизат от спорта отколкото нови влизат.


Ами напълно нормален процес - като отчетем накъде е тръгнала държавата (у п..ку матер, за тези които падат от Марс) и че на много хора летенето им се превръща във финансово сложно занимание - дори да имат екипировка, нямат време или пари.
Тук следва да добавим и ролята на БНАК, който се превърна в котерийна организацийка, която забрави, че развитието на спорта идва с нови лица. Да цитираме и народната мъдрост - бабичка с якичка не става ученичка.

_________________
**********************
low riders team - we are low, but slow :)


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Пречи или помага комерсиалното за развитието на параплан
МнениеПубликувано на: Пет Апр 26, 2013 9:03 am 
Offline

Регистриран на: Пон Дек 12, 2005 12:04 pm
Мнения: 478
Местоположение: Sofia
Име: Петър Гаврилов
И да добавя мойте 20 цента в темата.
Аз съм твърдо за комерсиалното развитие, поне докато не се намери друг устойчив начин на финансиране. Всяко нещо си има цена, летенето също. Въпросът каква да е тази цена - за екипировка, тандеми, обучение винаги е варирал. Има случайни играчи, които показват как може да се изкара 1 милион от летене за една година - като вкараш 2 милиона. Такива сме ги гледали, гледаме ги и сега. Има сумарно Х пилоти, дилърите винаги са Х+2. Има хора, които преди да се научат да летят, изпращат мейли до всички производители в Интернет, след което онези хора се чудят - при 5 заявки за дилърство на месец, защо продажбите са нулеви? Тези, които "пропагандират" некомерсиализъм всъщност са водени от прост интерес - не искам да давам пари за това, не искам някой да печели от мене. Това е като поговорката за Вуте и Нане. В тази сива среда на некомерсиален комерсиализъм се храни посредствеността. И да цитирам колегата по-горе - не завиждам на никой който е направил 10 тандема, завиждам на всеки, който е направил 100 километра.

_________________
**********************
low riders team - we are low, but slow :)


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 17 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов