Записки от световния шампионат.
Има нещо харизматично в Световния шампионат. Всъщност би трябвало да го кръстим българският световен шампионат. Защото е като шарена сол. Има смях, драма, психо, екшън. След обичайния хаос при регистрацията, се проведе задължителния safety briefing , където се съобщават важни неща свързани с безопасността на състезанието: В киното бе тъмно. Виждаше се само осветения екран и силуета на директора по безопасността, който с лазерната си показалка рисуваше заоблени силуети по екрана. Когато свърши батерията и на втория микрофон остана да звучи специфичния глас на Даниел, подсилен от прекрасната акустика на залата. Палавия вятър отваряше изатваряше една непозната досега врата, която периодично къпеше залата с лъчите на залязващото слънце. Представете си как седите в тъмна стая. Слушате важни инструкции и периодично в лицето ви светва силна светлина. Просто нереално. Естествено повечето които не бяха заспали, придобиваха чувство на дискомфорт и периодично някой по-нетърпелив ставаше да затвори вратата. Но непослушния вятър пак я отваряше, а когато друг се опитваше да я остави отворена, вятъра пак я затваряше. После сякаш всички привикнаха. Вятъра като че ли утихна и вратата се успокои в полузатворено положение. Топ пилотите се поотпуснаха и остана да звучи само гласа на Даниел. Изведнъж вратата се отвори с трясък и в залата нахлуха два мангала облени в ярка светлина. Носеха голяма стълба. Минаха невъзмутимо покрай сцената и изчезнаха загадъчно в тъмнината. Спящите се разбудиха, неспящите ахнаха в изненада, а по-наблюдателните оцениха ситуацията и се изхилиха невъздържано. Прииска ми се от някъде да се обади Кустурица и да каже пак да проиграем тази култува сцена. Но всичко си продължи по старому. Вятъра и вратата продължиха да редуват слънце и мрак в залата. Спящите отново заспаха, а монотонния глас на водещия замлъкна и остави неспящите да четат сменящите се текстове и картинки по екрана.
В основния документ регламентиращ парапланеризма - секция 7 б , пише че който не присъства на този брифинг няма право да участва в състезанието.
....
Капитана на швейцарския отбор - Мартин Шийл сподели, че състезанието е организирано добре, но някак си липсва духа на световния шампионат. Предполагам, че е доловил авторитарния стил на Хаваж, който подтиска проява на гъвкавост и инициативност до състояние на безпомощен хаос в необичайни ситуации. Обаче щом веднъж заработи машината, състоянието на подчиненост и надежда вършеха добра работа. Всяка сутрин хората от организацията се събираха точно в 8 на оперативка. Ако някой закъснееше можеше да загуби възнаграждението си или да изпадне в немилост. Все пак, Хаваж успяваше до мобилизира екипа си и да не позволява да се отпуска, когато работата натежаваше, ставаше рутинна или заради северния вятър се отваряше време за почивка. Освен всичко друго, за да организираш световен шампионат, трябва да си повярваш че си на ниво. Нищо че хората гледаха с недоумение, когато в края на церемонията на награждаването, организаторите се самонаградиха с трофей както победителите.
Което води до въпроса - какво спечелихме от шампионата?
Липсата на вертолет на стендбай, освободи достатъчно пари и не бяхме ограничавани логистично. Правехме нови задачи по Средна Гора и доразвихме спортно-метеорологичните си познания. Новите крила летят яко и задачите бяха успешни, интересни и безопасни. Използването на големи радиуси даваше много възможности, макар че пак имаше пилоти дето караха направо по уредите през най-гъстите гори.
Все пак добре че нямаше инцидент, че щеше да лъсне истината за бавното ни планинско спасяване.
Друго което спечелихе, и то изцяло благодарение на инициативността на Даниел бе формирането и сплотяването на националния ни отбор. Всяка вечер се събирахме на вилата, където се обсъждаха задачите и се глезихме с манджите на Вичо. Дори и да не се класирахме много напред, все пак имаше задружност. Един ден един се класираше добре, а друг ден друг. Орлин дори спечели една задача, въпреки че тъкмо се бе качил на ново крило и не бе летял през последните две години.
Спечелихме някаква популярност за България и Сопот. Веднъж Хаваж каза, че извършваме подвиг на фона на хаоса и безредиците в София. Не че и тука няма хаос - след завършването на състезанието, Хаваж заяви че ще затвори лифта за 3 години, за да покаже на сопотненци, колко е важен. Предполагам защото преди години купил някаква общинска земя през някой корумпиран служител. После като я оградил се оказало, че това била историческата манастирска поляна. Местните скочили и сега единственото решение е общината да си откупи историята и да му даде някоя друга земя до лифта. Неприятно впечатление направи това, че по време на състезанието организатора задейства данъчни и комисия за защита на потребителите срещу ресторантите и къщите за гости в Сопот. Добре че нямаше изхвърлени на улицата състезатели по време на състезанието. Ясно е че Шамбала / Център Регион Груп искат да си затворят цикъла от лифт, хотели, ресторанти и атракциони, но е малко тъпо да тровиш конкуренцията когато ти помага - в случая организаторите трябваше да осигурят настаняване на състезателите, но никой не се нави да спи в общежитието на техникума (описаха го като crazy) и накрая частните хотели и ресторанти в града спасиха положението с типичната си спокойна атмосфера.
Така идваме и към препоръките при организирането на подобно мероприятия.
Първо, по време на събитието не трябва да има активни бизнес конфликти. Всеки трябва да знае кой за какво работи и че събития от подобен мащаб са печалба за всички, а не инструмент за манипулации и интриги.
Второ е задължително да има ясно разпределение на ролите. Аз бях много свободен Meet Director защото въобще не се занимавах с логистично-транспортно-официозните въпроси. Safety Directora Даниел бе изключително полезен и успеха на това състезание е до голяма степен негова заслуга. Двамата си паснахме като екип.
По време на регистрационния процес трябва да има обяснителна схема за регистрацията, както и табели над (а не на) различните етапи за да се ориентират по-лесно хората.
Други полезни изводи могат да се извлекат от мнението ми в pg foruma:
I want to thank to all pilots who participated in this event because they flew safe, let us experiment with new tasks over new territories and expanded our knowledge about what's possible and what can be made better in future.
July is one of the strongest months in Bulgaria and I'm happy that we had this humidity and overcasting in the first tasks which soflty introduced the area to the pilots. If we had conditions like today, we would have had safety problems even with top pilots on so called certified gliders.
I saw again that group flying is faster and group task setting is better. Especially in difficult conditions.
The Stara Planina (Central Balkan) area is tactical. The fastest are not always the winners. Sometimes you have to hurry and sometimes you have to slow down. By the way Balkan is the local word for a mountain and consists of two ancient words: "blood" and "honey". Because it gives, and it takes.
The northerly winds in summer bring fresh airmasses with good gradient but when wind is too strong it becomes a problem for flying the southern (lee) side of the mountain. That's why we had earlier take offs and tasks in the flats and Sredna Gora (Middle mountains) which are safe and enjoyable.
There are few other north wind take offs but they are used for smaller competitions (imagine a queue of 150 pilots on a take off for 2-3 gliders) Dobrostan is good for strong NE, but strong N and NW go across the take off area. May be in future we'll develop more Beklemeto take off on the top of the mountain range. It has space for hundreds of gliders. But to fly safe above the lee side of the mountain we need 3D turnpoints to make sure that everyone climbs above 2000 m before conituing to the south. Then 20-30 km from the take off we can have good waiting area for the begining of speed section and a normal task. Using/Scoring 3D turnpoints in FS would expand task possibilities and safety. Imagine a final glide to a virtual goal 500 m above the terran.
Big cylinders used in tasks gave many interesting options, but there were still pilots who blindly followed the course line from their instruments through the deep forests.
... Before I was suggesting CIVL to use some virtual officials, but from cases of cloud flying, I saw how important is to have all Jury members on spot. It was nice watching weather expert like Dennis Pagen handling the protests. Of course cloud flying will continue to be a safety and fairness problem. In the case of unintentional gaggle cloud suck it was helpful to use PWCA recommendation to continue flying along the course line instead of dangerous spiralling or turning 90 degrees off course and then descending and showing no cloud flying advantage along the course line. In future it might be useful to have a software (or FS application) which helps MD determine better cloud flying abuse and exact course line advantage (it's time consuming trigonometry calculations because after exiting the cloud some pilots turned 90 degrees from the course line, other 40, other 30, etc)
... Having competitors among top 400 probably improved the safety. I don't think there would be a big difference between certified and uncertified gliders in these tasks and terrain here.
... Probably one of the reasons PWC to be safer is because more or less they have the same people running the events. In FAI Cat.1 events, often it's a new MD or SD. Merging the professionals with local knowledge is a key factor (may be FAI stewards should be more active in this direction). In my case it was easy because I have 10 years of experience as MD, I fly this place for 15 years and I'm also the weatherman. Here I understood more the importance of the Safety Director and I was happy not to be bothered with the logistics and ceremonies around the event.
... It was nice watching a Bulgarian winning the Europeans in France and a Frech winning the Worlds in Bulgaria. Gaggle flying seems to minimize the advantage of local knowledge.
_________________ www.nest.bg
|