Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Апр 19, 2024 9:04 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 47 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Чет Дек 26, 2013 2:59 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
nikidelta написа:
как да се поддържа приборната скорост в продължение на часове без да се затормозява вниманието (носът в прибора и "кон с капаци") ?


Много е просто - уредите издават звук който подсказва дали трябва да ускориш или да забавиш. С течение на времето свикваш да летиш по-оптимално и започваш да чуваш подсказващите звуци много рядко...


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Чет Дек 26, 2013 7:45 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
При мен най големия проблем е, че точно когато низходящото е в по вече, и трябва да натисна и задържа спийда, обикновенно е толкова турболентно че не мога и да си помисля за такива работи, а не ми се ядат колапси и челни тъкове.


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 8:23 am 
Offline

Регистриран на: Съб Ное 14, 2009 6:26 pm
Мнения: 129
Местоположение: Karlovo
Именно за практиката говоря!!! Някой да сподели свой опит - няма такъв. Да "постне" такова описание.
Дидо, при твоите 300км. не си използвал оптимизатор/оптимизация?! Адаша Велев - също ?! Да или не?
В третия линк на Краси е показано как се разчертава MacCready ринг (опростен вариант на оптимизатора ). Как може да се монтира/приспособи на съвременен прибор с линейна/права скала. Имахме такива прибори на "Афро" но не ги ползвахме защото е крайно неудобно. Последната модификация на "Афро" имаше "всичко" , но вече няма "Афро".


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 9:22 am 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 10, 2007 4:22 pm
Мнения: 173
Местоположение: София
Име: Николай Велев
И аз като адаша съм на мнение, че задълбаването в посока скорост между термиките е излишно усложняване на нещата без кой знае каква практическа полза

Интересно, че точно преди седмица и аз се бях заровил в същите формули за оптимални скорости, но по-скоро от чисто любопитство и защото обичам математиката.

Но от практическа гледна точка летейки на парапланер, да се опитва човек да следва строго предписани скорости е малко безмислено.
Скоростния диапазон е изключително тесен за да може да се реализират реални ползи от разлики в скорост на планиране между термики. Качеството на парапланера е също много скромно и времето прекарвано в планиране е съизмеримо с това което прекарвано в термики, за разлика от самолетите които въртят само тук-там по нещо и почти през цялото време на полета са на глайд.
По-добре да се вложи повече старание в катеренето в термики, да се взимат решения които да ни прекарват през зони с по-силни условия и линии с по-малко пропадане, отколкото да му мисли човек за оптимална скорост на планиране.

_________________
"Success is a journey, not a destination.
The doing is usually more important than the outcome."
--Ashe, Arthur


Върнете се в началото
  Профил    +14 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 12:53 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
На моя прелет си летях между 1/2 и 2/3 спийд, освен в последната част (след Плевен) - там летях или на трим скорост или на съвсем лека спийд система.

Не знам Ники Велев в какви режими е летял - нека той да каже!

Вярно е че при попътен вятър разликите са малки. Ако обаче се налага да се лети напречно на вятъра или срещу него - тогава вече разликата между оптималното и неоптималното летене става голяма...


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Пет Дек 27, 2013 2:44 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 10, 2007 4:22 pm
Мнения: 173
Местоположение: София
Име: Николай Велев
С насрещен вятър също не е чак толкова сложно, че да трябва да се намесват изчисления.

Натискаш толкова, колкото ти стиска.
Ако не те е страх караш на фул спид и няма да сбъркаш. Оптималното ще е или това или още по-бързо.

ПП: аз обикновено съм на 1/2 спид през по-голямата част от времето.

_________________
"Success is a journey, not a destination.
The doing is usually more important than the outcome."
--Ashe, Arthur


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Сря Яну 01, 2014 9:19 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 05, 2011 6:21 pm
Мнения: 52
Местоположение: София
Име: Васил Димов
DVD написа:
Намерих си грешка във формулите...

Окончателно оптималната скорост е:

v = - (sqrt(a*(a*h^2*(f - g)^2 + g*(b*h*(f - g) + g*(c - m + r)))) + a*h*(g - f))/(a*g)


Опасявам се, че и новата, както и старата формула изглежда съмнително, тъй като мерните единици не съвпадат.

От ляво на равенството имаме скорост [m/s], значи и от дясно трябва да се получи скорост [m/s]. Да видим:

- (sqrt(a*(a*h^2*(f - g)^2 + g*(b*h*(f - g) + g*(c - m + r)))) + a*h*(g - f))/(a*g)

премахваме безмерните величини a и b, както и знакът минус (който също изглежда съмнително, но да го игнорираме за момент):

(sqrt((h^2*(f - g)^2 + g*(h*(f - g) + g*(c - m + r)))) + h*(g - f))/g

в числителя трябва да се получи скорост на квадрат, за да може като разделим на скорост (g) да се получи скорост (v). Изразът h*(g - f) е скорост на квадрат, значи резултатът след коренуването трябва да бъде също скорост на квадрат или изразът под корена да бъде скорост на 4-та степен:

(h^2*(f - g)^2 + g*(h*(f - g) + g*(c - m + r)))

h^2*(f - g)^2 действително е скорост на 4-та степен, значи и другото събираемо трябва също да бъде скорост на 4-та степен:

g*(h*(f - g) + g*(c - m + r))

g е скорост, значи изразът вътре в скобите трябва да бъде скорост на 3-та степен:

h*(f - g) + g*(c - m + r)

обаче очевидно първото събираемо h*(f - g) е скорост на квадрат. За второто събираемо не мога да кажа, тъй като там изваждаме от безмерната величина "c" скорост "m", което няма смисъл. Предполагам и тук има някаква грешка.

Тоест, този израз h*(f - g) трябва да бъде от трета степен, а не от втора и също така изразът g*(c - m + r) няма смисъл, тъй като извършва аритметика между безмерна величина и скорост - все едно "5 + 10m/s = ?" или "5 + 36km/h = ?" или "4kg + 3km = ?"


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Сря Яну 01, 2014 11:10 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
f и g са безразмерни - те определят частта от основния вятър която става отнасяне в термиката - например:

h = 10 m/s, f = 4, g = 5 => отнасянето при въртене на термика е hf/g = 8 m/s


можеш да направиш проверка на формулите като от резултата (скоростта) изчислиш времето и пътя по време на планиране и после времето и пътя за възстановяване на изгубената височина. прелетната скорост е сумата на двата пътя върху сумата на двете времена.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Чет Яну 02, 2014 11:24 am 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 05, 2011 6:21 pm
Мнения: 52
Местоположение: София
Име: Васил Димов
DVD написа:
f и g са безразмерни - те определят частта от основния вятър която става отнасяне в термиката - например:

h = 10 m/s, f = 4, g = 5 => отнасянето при въртене на термика е hf/g = 8 m/s


До колкото става ясно от дефиницията на f и g:

DVD написа:
както знаете термиките се "съпротивляват" на вятъра и ако да кажем вятъра между термиките е 30 км/ч, то може докато въртите да ви отнася с примерно 25 км/ч. Това съотношение се определя експериментално като видите и запомните какво е показанието за скорост на вятъра (от уреда), после когато сте между термиките започвате да въртите на място все едно че има термика и пак гледате какво ще покаже уреда. Ако f и g правят обикновена дроб която определя частта от основния вятър с която пътувате докато въртите в термика, то при по-горния пример f=25, g=30 което е еквивалентно на f=5, g=6


f и g са скорости (в примера f=25km/h, g=30km/h), а не безразмерни величини. Да, съотношението на две скорости е безразмерна величина:
f / g = 25km/h / 30km/h = 5 / 6 = 0.8(3), но това не значи, че f и g са безразмерни величини поотделно. Разликата между f и g си е скорост: разлика между скорост и скорост. Тоест 30km/h - 25km/h = 5km/h. Във формулата се използа именно "f - g".

Но дори да приемем, че f и g са безразмерни, всяко поотделно, тогава размерностите в цялата формула пак не излизат:

- (sqrt(a*(a*h^2*(f - g)^2 + g*(b*h*(f - g) + g*(c - m + r)))) + a*h*(g - f))/(a*g)

махаме безразмерните величини a, b, f и g, както и минуса:

sqrt(h^2 + (h + (c - m + r))) + h

изразът "h + (c - m + r)" не е скорост на квадрат, което прави невъзможно събирането му с h^2, което е скорост на квадрат. И отново стигаме до този израз "c - m + r", който споменах и в предния пост и също изглежда съмнително: "безразмерна величина (c) - скорост (m) + скорост (r)".


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Чет Яну 02, 2014 11:52 am 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 10, 2007 4:22 pm
Мнения: 173
Местоположение: София
Име: Николай Велев
Без да се намесвам в спора ви, искам само да уточня, че "c" не е безразмерна величина, а е също скорост (m/s)

По същата логика, от която стартира Васил, използвайки квадратното уравнение Vy = a.Vx^2 + b.Vx + c за да апроксимираме зависимостта между Vy и Vx, трябва да се запази и съответствие между мерните единици от двете страни. Т.е. "а" трябва да е с размерност на s/m, "b" e просто коефициент, "c" е с размерност на скорост m/s

Докато "а" и "b" определят формата, "с" дава финалното отместване на графиката на полярата по вертикалната ос

_________________
"Success is a journey, not a destination.
The doing is usually more important than the outcome."
--Ashe, Arthur


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Чет Яну 02, 2014 12:15 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Цитат:
както знаете термиките се "съпротивляват" на вятъра и ако да кажем вятъра между термиките е 30 км/ч, то може докато въртите да ви отнася с примерно 25 км/ч. Това съотношение се определя експериментално като видите и запомните какво е показанието за скорост на вятъра (от уреда), после когато сте между термиките започвате да въртите на място все едно че има термика и пак гледате какво ще покаже уреда. Ако f и g правят обикновена дроб която определя частта от основния вятър с която пътувате докато въртите в термика, то при по-горния пример f=25, g=30 което е еквивалентно на f=5, g=6


този текст е пример как да бъдат определени f и g, но те не са скорости - те са безразмерни коефиценти които определят съотношението между пълната скорост на вятъра и скоростта на отнасяне в термика.

размерностите са: a [s/m], c [m/s], h [m/s], m [m/s], r [m/s], v [m/s], всичко останало е безразмерно


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Чет Яну 02, 2014 2:01 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 05, 2011 6:21 pm
Мнения: 52
Местоположение: София
Име: Васил Димов
DVD написа:
DVD написа:
както знаете термиките се "съпротивляват" на вятъра и ако да кажем вятъра между термиките е 30 км/ч, то може докато въртите да ви отнася с примерно 25 км/ч. Това съотношение се определя експериментално като видите и запомните какво е показанието за скорост на вятъра (от уреда), после когато сте между термиките започвате да въртите на място все едно че има термика и пак гледате какво ще покаже уреда. Ако f и g правят обикновена дроб която определя частта от основния вятър с която пътувате докато въртите в термика, то при по-горния пример f=25, g=30 което е еквивалентно на f=5, g=6


този текст е пример как да бъдат определени f и g, но те не са скорости - те са безразмерни коефиценти които определят съотношението между пълната скорост на вятъра и скоростта на отнасяне в термика.


Как точно се определят f и g? Вярно ли е, че се определят по следния начин:

1. Вземаме дробта (скоростта на отнасяне в термика)/(скоростта на отнасяне извън термика)
2. Преобразуваме до несъкратима дроб.
3. f е равно на числителя, а g е равно на знаменателя.

Например:
скоростта на отнасяне в термика=25km/h
скоростта на отнасяне извън термика=30km/h

25km/h / 30km/h = 5/6, значи f=5, g=6.

Така ли се определят f и g?

DVD написа:
размерностите са: a [s/m], c [m/s], h [m/s], m [m/s], r [m/s], v [m/s], всичко останало е безразмерно


Ако това са размерностите, тогава мерните единици съвпадат. На мен ми се струва, че това не са размерностите, но нека първо да си изясня как се получават f и g.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Чет Яну 02, 2014 4:40 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
точно така, но дори и да не съкратиш дробта е все едно и също


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Чет Яну 02, 2014 5:05 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 05, 2011 6:21 pm
Мнения: 52
Местоположение: София
Име: Васил Димов
Добре. Това, което е странно е, че във формулата се използва разликата "g - f", а не съотношението g/f, а при разликата има значение дали дробта е била предварително съкратена или не. С други думи 30/25 = 6/5, но 30-25 != 6-5.

Тоест, ако съкратим дробта във формулата ще участва 6-5=1, а ако не я съкратим ще участва 30-25=5. Няма как да се получи един и същи резултат ако заместим "g - f" с 1 и ако го заместим с 5.

Какво пропускам?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Оптимална прелетна скорост
МнениеПубликувано на: Пет Яну 03, 2014 9:30 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 08, 2004 10:02 am
Мнения: 129
Местоположение: Казанлък
Име: байРос
DVD написа:
Тия дни се занимавах с теорията на MacCready и достигнах до една доста практична формула за определяне на оптималната скорост за прелитане м/у термиките.

Първото което трябва да направите е да си определите полярата на крилото. Това става като свалите на няколко точки от нея (задължително в стабилна атмосфера) и после в Excel съставите проста таблица с две колонки скорост напред, пропадане (стойностите на пропадането са със знак минус). И двете скорости трябва да са в еднакви мерни единици ( m/s или km/h ). После на базата на тази таблица правите графика от типа XY (Scatter), добавяте trendline (polynomial, втора степен) и в настройките на линията включвате опцията "display equation on chart". Ще ви се покаже нещо от типа на y=-0.025x2 + 0.42x - 2.8
тези 3 константи ( -0.025, 0.42 и -2.8 ) са константите a, b и c които дефинират полярата на крилото ви.

После си определяте каква част от основния вятър се превръща в отнасяне в термиката. Най-лесно е да се приеме че това е 100%, но в действителност не винаги е така - както знаете термиките се "съпротивляват" на вятъра и ако да кажем вятъра между термиките е 30 км/ч, то може докато въртите да ви отнася с примерно 25 км/ч. Това съотношение се определя експериментално като видите и запомните какво е показанието за скорост на вятъра (от уреда), после когато сте между термиките започвате да въртите на място все едно че има термика и пак гледате какво ще покаже уреда. Ако f и g правят обикновена дроб която определя частта от основния вятър с която пътувате докато въртите в термика, то при по-горния пример f=25, g=30 което е еквивалентно на f=5, g=6

Скоростта на основния вятър е h, а вертикалното движение на въздуха между термиките е r. Тук трябва да се внимава защото това вертикално движение на въздуха не е същото като пропадането - някои уреди имат показание "net vario". Обикновено между термиките въздуха пропада с 0. и нещо m/s - тоест примерно r може да е равно на -0.3

Накрая е необходимо да се прецени средното качване за деня (или така наречената стойност на MacCready). Средното качване за деня е специфично за всеки пилот защото едни центрират по-бързо, а други по-бавно и държат по-трудно ядрото на термиката. Средните качвания за вас за различните дни можете да си видите от траклоговете като хванете няколко термики от началото до края им. Виждате часовете на влизане и излизане от термиките, също виждате на какви височини е станало това и смятате разликата във височините върху секундите които сте били вътре. Ще се изненадате че средните качвания за деня са доста по-ниски от това което се запомня за един силен ден например. Във формулата средното качване е m

Ето и самата формула за скоростта на прелитане, при която ще имате оптимална прелетна скорост:

v = (a*f*h - a*g*h - Sqrt(a*(c*g^2 + b*f*g*h + a*f^2*h^2 - m*g^2 + r*g^2)))/(a*g)


Значи a,b,c, дефинират полярата на крилото;
f/g e константа и безразмерна величина;
m e средно качване за деня
h e oсновния вятър
r e вертикално движение на въздуха м/у термиките

Е не мога да разбера с колко променливи е, спрямо какво го решаваш и как му намери екстремумите? :roll:
Би трябвало да участва скороста на апарата и да се решава в съответните граници :roll: :roll: :roll:

Всъщност формулата е решение на система уравнения, още малко и ще започна да разбирам :?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 47 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов