SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Пътят на парапланериста
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=3&t=7204
Страница 1 от 4

Автор:  gerganailieva [ Сря Яну 15, 2014 6:11 pm ]
Заглавие:  Пътят на парапланериста

Пътят на парапланериста


„.....един инспектор от ГВА като видял че един делтапланерист кацнал на дърво, и казал - ще забраня полетите с делтапланери докато не се научите да кацате като хората.....“ преразказано от Д. Миладинов


Та темата ми дойде от голямото замисляне –какво всъщност е „опитен пилот“? Дали това е някаква точка, която се достига и от един момент нататък те броят за опитен пилот или е път, по който вървиш в някаква посока, минаваш крайъгълни камъни и продължаваш към следващите? Или си опитен в едно нещо и неопитен в друго? Кое прави един пилот опитен или кои неща му помагат да стане опитен пилот или пилот, вървящ към опитността? Дали е летяното време, но тогава как ще обясним, че има хора, които се качват на крило и правят неща, за които на другите им трябва много, много време? Или ако си опитен в целното кацане, доколко това означава, че си опитен в прелетите ? И как се действа, за да станеш „опитен пилот“ –ако летиш в спокойни и мазни условия, премерен вятър, учебно крило –дали в един момент този опит ще те трансформира в „опитен пилот“, който може да лети на крило за „опитни пилоти“ ? Къде е границата?
Ако „опитния пилот“ се асоциира с „тупане на опит“ –може ли да натрупаш опит без да правиш грешки? Кой е по-опитен пилот –този, който има 10 придървявания или този, който няма нито едно? Дали е опитен, който не прави грешки? Майка ми никога не е правила колапси и сривове, но това разбира се не я прави опитен пилот...и накрая, трябва определено да си жив и здрав, според мен, за да минеш за опитен или не?

Писах всички тези неща, да провокирам, който има желание да сподели своя опит за Пътя на парапланериста–как разбирате, че след всеки полет сте станали по-добри пилоти или как Вие лично разбирате, че вече може да се броите в категорията „опитни пилоти“?
Много моля, ако решите, споделяйте за Своя Път и Всеки, който го прочете ще вземе Сам, това от което има нужда.

И накрая, всъщност, дали говоренето за летене, помага на летенето :) ?

Автор:  ppountchev [ Сря Яну 15, 2014 6:38 pm ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

Опитните пилоти правят по-малко грешки, но опит се трупа от правене на грешки. Аз гледам да правя малки стъпки за да не боли много от тези тъй-полезни грешки. Това е моята визия как да си подобря летенето. Проблема е че по-този метод към 70 ще съм топ пилот.

Автор:  YaHooooO [ Чет Яну 16, 2014 7:27 am ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

Здравей,
за мен опитния пилот натрупва опит с практикуване,мислене,симулиране ,опознаване, усещайки,доверявайки се на интуицията си и използвайки максималния капацитет на сетивата си. Колкото повече практикуваш, имаш различни ситуации, в различни атмосферни условия,в различно настроение,заобиколен от различни пилоти,на различно място, при различни твои преценки и въобще безкрайните варианти от комбинации , толкова повече опит натрупваш . Трябва да се мисли, да познаваш реално възможностите си и да "рискуваш разумно" , да настъпваш леко границата на възможностите си и то в правилния момент. И въпреки всичко това, което си мислиш ,че контролираш, винаги има фактор Късмет( или може би точно там е границата на познаване на собствените възможности ). За мен опитен не означава безгрешен. Грешките също са опит , от който се учим. Може би всичко опира до желание ,отдаденост, способности на сетивата и правилно асимилиране на информацията.

Поздрави!

Автор:  niki [ Чет Яну 16, 2014 8:51 am ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

ppountchev написа:
Опитните пилоти правят по-малко грешки, но опит се трупа от правене на грешки.

Опитния пилот е търсач на границата, който чрез своя ум и усет улавя грешките в зародиш преди да го изкарат от играта. Въображението на опитния пилот му помага да си престави времето и пространството на едно излитане, но също и хипотетичното развитие на всяка ситуация и грешка.
...
Опитния пилот е човек който има опит :idea: Ето защо този с 10 придървявания, 6 запасни или 4 участия в спасителни акции с пострадал колега е по-опитен и обикновено по-уверен от другите.
Мисля че трябва да разграничим "опитен пилот" от "активен опитен пилот". Първия има някакъв опит, а втория освен че го има, продължава да го трупа.
...
Тежестта на опита води до изкривяване на психиката.
Например след 15 години опит почнах повече да осъзнавам колко късмет съм извадил през първите 10 години. В главата ми се натрупа твърде голяма статистика от свои и чужди грешки и сега се страхувам повече. Същевременно еволюирам като индивид. Преди страшните моменти ми бяха източник на адреналин и еуфория от оцеляването. Сега са си просто страшни моменти. Не искам да ми се случи нещо, защото летенето е твърде хубаво и го искам за по-дълго. Понякога си мисля за какво ми е целия този опит? Иска ми се да летя розово без да съм видял всичките тия потрошени и загинали пилоти.
...
.. но без опит не става :twisted:

Автор:  Ivailo [ Чет Яну 16, 2014 10:01 am ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

Гери, не мога да разбера смисъла на темата, задаваш риторичен въпрос.
Сама знаеш, какво е опитния пилот - пилот с опит.
Ако питаш какво е опит - летене. Ама не летене само на Расник, само на целно или нещо такова. Може би ме бъзикаш нещо за целното, но И то те изгражда. Опитните XC пилоти може би осъзнават нуждата му когато се набият някъде, а избора на кацалки се свежда до 5 квадрата полянка в една гора. Опитен пилот е пилот, който е минал през какво ли не, ама не за 2 месеца, щото за толкова време акъла няма да побере цялата информация. С времето във въздуха човек става по-опитен. За това и за мен не съществува понятие като "опитен пилот". Виж, "по-опитен от мен" съществува, защото всички постоянно се учим и развиваме. Винаги има нещо ново, с което не си се сблъсквал. Няма граница, през която да минеш и да си "опитен пилот".
Сигурно си чувала приказката за кофите? Когато започнеш да летиш ти се дават 2 кофи - на едната пише късмет и е пълна, а на другата - опит и е празна. Целта е да напълниш втората преди първата да е свършила!
В темата за water-а се опитах да ти дам някаква ориентировъчна граница, осъзнавайки, че това не е правилно - да имаш един силен сезон, да минеш SIV и т.н.
Оня ден като те видях как се тръшкаш, че не можа да излетиш на 10м вятър, ми ебаси, ти въобще не си готова за горен клас. Ти не си се научила да губиш. Не си осъзнала, че е напълно нормално да отидеш на баира, да те брули вятъра цял ден и да слезеш пеша. Питай ги пилотите, дето слизат от Сопот пеша, щото лифта вече е спрял?


П.П. има и една друга приказка - няма смел стар пилот. Има смели, има и стари. Всеки сам си избира...

Автор:  Красьо [ Чет Яну 16, 2014 5:58 pm ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

От всичко казано до сега искам да добавя, че за мене опит се трупа най-вече когато човек си обяснява/се опитва да си обясни ситуациите през които е минал, така че в бъдеще да ги следва или избягва. Останалото е късмет.

Автор:  gerganailieva [ Нед Яну 19, 2014 5:43 am ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

"Не можете да избегнете риска, без да избегнете живота.
Както Хенри Дейвид Торо е казал: „Когато дойде време да се умира, нека да не откриваме, че никога не сме живели” .
Животът е риск . Щастието е риск. Ако понякога не те е малко страх, просто не го правиш правилно. Не се притеснявайте за грешки и неуспехи, тревожете за това, от което се отказвате, когато дори не сте опитали. Тревожете се за живота, който не живеем, и щастието, от което сме се отказали, за да живеем в безопасната зона на комфорт. Дайте си разрешение да бъдете един от хората, които са оцелели след множество грешки и провали, но възстановявайки се от тях, са израснали и са се превърнали в истинското си „аз”."
Цитат от сп. Обекти

Автор:  itzo [ Нед Яну 19, 2014 8:04 pm ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

gerganailieva написа:
...Както Хенри Дейвид Торо е казал: „Когато дойде време да се умира, нека да не откриваме, че никога не сме живели”...


Тоя ли Хенри Дейвид Торо, философът, който умрял на 45 години от туберкулоза ? Кофти пример. Както моят брат казва, след като 17 години влачи последиците(два доста на ситно натрошени крака) от буквалното прилагане на тая философия в спорта парапланеризъм "...толкова ли нямаше тогава кой да ми удари два шамара..."

Автор:  gerganailieva [ Пон Яну 20, 2014 3:49 am ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

Здравей itzo, много съжалявам за каквото се е случило с брат ти, би ли разказал как въпреки това, ти продължаваш да летиш и да трупаш опит. Каква е твоята философия, как продължаваш да се учиш и летиш като избягваш да повтяряш чужда грешка?

Автор:  Николай А. Кошаревски [ Пон Яну 20, 2014 9:58 am ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

Тази тема май е за манияна.

Автор:  gerganailieva [ Пон Яну 20, 2014 5:50 pm ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

Предполагам ще проявя нетърпение и тук –няма да чакам повече, че нещата взеха да се израждат и ще кажа какво аз научих. Ако искаш да научиш нещо за екипировка за летене –би могъл да научиш във форума, ако искаш да научиш нещо за летене –ходи си лети и по-добре си говори с хората на баира, от които си видял, че искаш да научиш нещо. Много благодаря на всички, които дадохте смислени отговори –мисля, че това са идеи, над които всеки може да се замисли, ако прави това упражнение -мисленето. Разбира се, нямам нищо против бъзици и ала-бала по принцип, но когато търся нещо целенасочено - ги прескачам. Благодаря и на онези, които споделиха в лични разговори своята визия как се развиват като пилоти и трупат и преработват опит.

Автор:  vasildimov [ Пон Яну 20, 2014 8:11 pm ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

gerganailieva написа:
Ако „опитния пилот“ се асоциира с „трупане на опит“ –може ли да натрупаш опит без да правиш грешки? Кой е по-опитен пилот –този, който има 10 придървявания или този, който няма нито едно? Дали е опитен, който не прави грешки? Майка ми никога не е правила колапси и сривове, но това разбира се не я прави опитен пилот...и накрая, трябва определено да си жив и здрав, според мен, за да минеш за опитен или не?


Много интересни въпроси, благодаря за които. Карат човек да се замисли. Ето моето виждане по въпроса:

В летенето се случват разни случки, да ги наречем "уроци". Човек може да се учи (да си взема поука) или не от тези уроци. Урок може да бъде и нещо успешно - например "успях да прелетя еди-си-какво си" или "успях да се справя с този проблем". Урок може да бъде и някакъв провал - "не прецених захода и се забих в близките дърветата". Урок може да бъде и случка, която се е случила на друг пилот, а не лично на теб.

Степенуването на уроците, според това колко голяма поука си взема човек са:
1. собствени грешки
2. и 3. грешки на другите / собствени успехи
4. успехи на другите

Тоест, човек най-много се учи от 1. и най-малко от 4. За 2. и 3. не съм сигурен, зависи от ситуацията може би. Естествено, има хора, които не си вземат никаква поука дори от 1., да не говорим за останалите.

Та така - "опитен" е този, които си е вземал много поуки - случили са му се 1., 2., 3. или 4. и той си е взел поука.

Най-бързо и най-опасно трупането на опит става с много случки от тип 1. Но е напълно възможно даден пилот да има много 1. и да не си е взел никаква поука! Много 1. само по себе си не прави човека опитен.

Това, което всеки се стреми да прави е да избягва 1. и да се учи от 2., 3. и 4.

Сега конкретните въпроси:
gerganailieva написа:
Ако „опитния пилот“ се асоциира с „трупане на опит“ –може ли да натрупаш опит без да правиш грешки?


Да, ако се учиш от 2., 3. и 4. Но без грешки става по-бавно (и по-безопасно!).

gerganailieva написа:
Кой е по-опитен пилот –този, който има 10 придървявания или този, който няма нито едно?


Ако този с 10-те придървявания си е взел поука от придървяванията, тогава той е по-опитен, естествено. Но все пак - 10!? Може би този пилот не си взема поука.

gerganailieva написа:
Дали е опитен, който не прави грешки?


Не се знае. Може и да е опитен, ако се учи от 2., 3. и 4.

gerganailieva написа:
Майка ми никога не е правила колапси и сривове, но това разбира се не я прави опитен пилот...


Да, понеже на нея не са и се случвали никое от 1., 2., 3., или 4. Няма от къде да почерпи опит.

gerganailieva написа:
и накрая, трябва определено да си жив и здрав, за да минеш за опитен или не?


Не.

Автор:  GeorgiDobrich [ Пон Яну 20, 2014 8:39 pm ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

Здравейте,

Гери, мисля че първоначалният ти въпрос беше нещо от сорта на "какво е опитен пилот?" или "как да различим опитен пилот" или нещо такова

После питаш как се трупа опит :-)
Супер продължение

Преди доста време един усмихнат, весел и добре летящ Адаш ме посъветва:
1.Така и така ходите що годе една и също група - летете в група
2.Летете с цел - дали ще е за км, дали ще е за време у въздуха - имай цел - не се шматкай като муха без глава - всеки полет имайте цел
3.Гледайте прогнозите и се интересувайте как е било на баира, на който не си отишъл и си води изводи
4.Не помня
5.Не помня
6..... :-)
Е....3 прости точки.....които работят на 100%

P.S.
Добавяш и четене на книги, вече има доста литература натрупана в тоя форум
Кеф ти английски, кеф ти руски, даже имаше наскоро и една книжка издадена на български език - ако си спомням добре имаше и благотворителна нотка в издаването на книгата, в полза на човек от Габрово (може и да бъркам - да не тръгнат клюки сега ей :-) )
И така пътища много - процеса на учене не трябва никога да спира :-)

Автор:  itzo [ Вто Яну 21, 2014 12:43 am ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

gerganailieva написа:
Здравей itzo, много съжалявам за каквото се е случило с брат ти, би ли разказал как въпреки това, ти продължаваш да летиш и да трупаш опит. Каква е твоята философия, как продължаваш да се учиш и летиш като избягваш да повтяряш чужда грешка?


Брат ми беше една от първите жертви на новата тогава занимавка да разнасяш чаршафи по чукарите. Малшанс, прашен дявол на десетина метра височина. Споменът как го разнасях (брата, не дявола) една година като пазарска чанта, докато не му позволяваха изобщо да стъпва, ме е свалял много пъти пеш от старта при условия, които не са били чак толкова лоши, за което не съжалявам изобщо. И опазил ме господ да се мисля за много опитен пилот, при положение, че последните няколко,всъщност доста повече от няколко :mrgreen: години летя от дъжд на вятър по недотам зависещи от мен причини. Ще се присъединя към това мнение:

niki написа:
...Тежестта на опита води до изкривяване на психиката.
Например след 15 години опит почнах повече да осъзнавам колко късмет съм извадил през първите 10 години. В главата ми се натрупа твърде голяма статистика от свои и чужди грешки и сега се страхувам повече. Същевременно еволюирам като индивид. Преди страшните моменти ми бяха източник на адреналин и еуфория от оцеляването. Сега са си просто страшни моменти...

Автор:  Ivailo [ Сря Яну 22, 2014 11:49 am ]
Заглавие:  Re: Пътят на парапланериста

"The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence."
― Charles Bukowski

Страница 1 от 4 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/