SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Важно за летенето на Витоша и самолетите
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=3&t=8663
Страница 1 от 1

Автор:  nvelev [ Пет Май 13, 2016 10:01 am ]
Заглавие:  Важно за летенето на Витоша и самолетите

Както може би повечето от софийските пилоти знаят, от края на Април настъпи кардинална реорганизация на контролираното въздушно пространство на летище София и съответните схеми за отлитане и долитане на самолети по правилата за инструментални полети.

Понеже е твърде вероятно да има хора които не са наясно или пък разполагат с оскъдна или неточна информация, искам да направя няколко бележки, които трябва да се имат предвид.
Темата е важна и всеки, който има намерение да лети на Витоша трябва да знае за какво става дума, защото конфликтите със самолети в определени зони вече стават изключително лесни.

Схемите за отлитане няма да ги коментирам изобщо - първо защото те не са толкова по различни от това което си бяха и преди и второ, защото там конфлички със свободно летящи парапланеристи са на практика невъзможни. Самолетите набират височина доста бързо първо по правата след излитане и после в постоянно изкачване след завой към съответната изходна точка.

Голямата промяна, която ни касае, е в схемите за долитане.
Причината се състои в това, че отпадат "класическите" схеми за кацане, при които самолетите се довеждат от някоя от входните точки почти по права линия първо над центъра на полосата на определена височина и вече оттам изпълняват една стандартна маневра на отлитане под определен ъгъл, обратен завой и кацане.
Сега схемите са пригодени към GPS навигацията и си започват в снижение от съответната входна точка на CTR-a докато доведат самолета до глисадата за кацане. В резултат самолетите обикалят доста нашироко около летището на много по-малки височини отколкото сме ги виждали преди.

Следват две карти описващи пътя на самолетите за кацане съответно на полоса 09 (сравнително рядко - само при осезаема източна компонента на вятъра) и полоса 27 (най-използваната посока за всички останали ветрове вкл и когато изтока е съвсем слаб) както и някои обяснителни бележки какво не трябва вече да правим, макар и да сме го правили съвсем безпроблемно и безопасно в миналото:

Изображение

Когато самолетите използват полоса 09 и захождат за кацане над града (както споменах, най-вече при осезаема източна компонента на вятъра) се формират известни проблемни/конфлитни зони:

Самолетите минават над местността Бай Кръстьо на около 2900-3000м и продължават в снижение в посока Люлинска планина

Т.е. вадене до над 2500 напред пред старта на Комините е нещо което трябва да се избягва на всяка цена. Това да се излезе напред на Драгалевци и там да си бълбука човек и да се вади до 3000м е недопустимо. Летене към Копитото и Люлинската планина, също отпада когато самолетите кацат на полоса 09.
Може да се вади човек до базата само навътре в планината - над старта, над платото, над Резньовете и Черни връх - и естествено тръгвайки назад на прелет.

Изображение

Когато самолетите използват полоса 27 и захождат за кацане откъм Казичане/Кривина (т.е. в преобладаващата част от времето) се получава следното:

Самолетите снижават горе-долу успоредно на планината в посока СЗ-ЮИ и се явяват над Панчарево на около 2500м. Много са ниско !
Оттам продължават в постоянно снижение пред Лозенската планина, над автомагистрала Тракия в посока Вакарел.

Всякакви разходки в посока Панчарево и над Лозенската планина, които съм правил безброй пъти в миналото, вече са зачеркнати с голям черен кръст. Излизане напред и мотане над Младост-4 също. Това да си полетиш на Витоша и после да пуснеш на един глайд с междинно вадене над околовръстното и да си кацнеш на полянката до блока вече не става. Опасността е голяма и не бива да се правят никакви експерименти.

Ако човек си мисли че може да се пробва защото в хубаво време ще може да види и чуе приближаващ самолет отдалеч е в силно заблуждение.
Моля ви не пробвайте такова нещо! Мога да ви уверя, че на практика изобщо не е така.
Самолетите се чуват когато са вече твърде близко и се движат с такава скорост спрямо нашите найлонови торбички, че с времето с което разполага човек за реакция след като ги види, може само да ги изгледа как минават покрай него, без да може на практика да повлияе на сепарацията с тях каквито и екстремни маневри да се опита да направи.

Автор:  Данчо [ Пет Май 13, 2016 4:15 pm ]
Заглавие:  Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите

Благодаря Ники за споделянето на тази важна инфорамция.
Спазването на ограниченията край летищата е жизнено важнo не само за нас (парапланеристите) но и за нищо не подозиращите пътници и екипажи на самолетите. Всяка игра на 'Руска Рулетка' със самолетите е пълна безотговорност - може да загинат хора и да се забрани свободното летене.

Беше съобщено че се подготвя и подобна реорганизация на контролираното въздушно пространство за летищата Варна и Бургас. Някой знае ли кога ще се въведат променените трасета за кацане?
Проблем са и самолетите прелитащи между Варна и Бургас - често са под 1500 м в зоната на 'традиционния' маршрут Мадара-Морето. През активния летен сезон трябва да го забравим. Над Невша също е ограничена височината на набиране до 900м (ASL).

Автор:  nvelev [ Пет Май 13, 2016 4:26 pm ]
Заглавие:  Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите

Ще кача утре и картите на схемите за долитане към морските летища и ще оставя на вас "местните" да добавите важните коментари по отношение на това къде маршрутите на самолетите се пресичат с места където често сме били и ние досега.

Автор:  nvelev [ Съб Май 14, 2016 7:45 am ]
Заглавие:  Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите

По-долу следват картите на новите схеми за долитане към летищата на Бургас и Варна (съответно полоси 04 и 22 за Бургас, 09 и 27 за Варна)
Промени в схемите за отлитане не са от интерес, тъй като както казахме самолетите набират твърде стръмно височина за да може да се получи какъвто и да било конфликт м/у нас и излитащи самолети.
За сметка на това пък при долитане за кацане обикалят ниско и нашироко и е важно да се знае откъде би трябвало да се движат и на какви ориентировъчни височини за да се избягват тези райони.

Нека по-запознати местни пилоти да обяснят на база на приложените карти, подобно на моите коментари по отношение на летенето на Витоша, какво следва да се промени в поведението на парапланеристите спрямо ситуацията която е била досега.


Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Автор:  архитекта [ Съб Май 14, 2016 5:49 pm ]
Заглавие:  Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите

Здравей Ники, благодарим за изчерпателната актуализация относно новите схеми на летища София, Бургас и Варна. Имаш ли нещо ново относно летище Пловдив? На срещата в РВД на 8 януари бяха казали, че евентуално новите проекти ще се предоставят за обсъждане със заинтересованите ползватели на долното въздушно пространство. Има ли индикации за нови срещи с тях?
Поздрави:
Димитър

Автор:  nvelev [ Нед Май 15, 2016 9:03 pm ]
Заглавие:  Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите

В процедурите използвани на летище Пловдив засега няма правени промени.

Автор:  adit0 [ Пон Май 16, 2016 2:52 pm ]
Заглавие:  Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите

Като цяло нещата изглеждат по подобен начин както и преди.
При всички посоки на вятъра, между Долни Чифлик и яз. Цонево, който се вижда на картата ЮЗ от Варна, самолетите летят на около 1200м. Както каза Данчо, това изключва летенето от Мадара при СЗ и З вятър в посока Шкорпиловци, Бяла, Обзор и н.Емине. Виждали сме ги и преди, не е нещо ново. Там трябва или да се лети много ниско - до 700-800м. или да се минава един участък от 30км на височина над 2000м., което никой не може да гарантира за себе си предполагам.

Летене северно от магистралата е същото. Преходи от Мадара, Шумен, Станата, Памкучи към Кранево, Балчик, Калиакра и всичко между тях и границата с Румъния изглежда доста опасно. Самото вадене от всички стартове, освен шуменското плато, излгежда невъзможно над 1000м.

Невша - над самия старт редовно летят 1000-1400м. Захождат при И вятър директно над старта.
Ваденето на Невша е опасно при всички положения.

Единственото безопасно място изглежда Шумен и то при ЮИ до С вятър. При Ю и ЮЗ отново се минава през захода на самолетите, въпреки че аз лично не съм ги виждал толкова ниско там.

На варненци ни остава да си летим на Рогачево и то само в лоши дни, че и там ваденето понякога е до над 1000м.

Автор:  ppountchev [ Пон Юли 11, 2016 1:01 pm ]
Заглавие:  Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите

За Пловдив разбрах че няма промяна, ама някой имали картинка?

Автор:  Djubaca [ Пон Юли 11, 2016 7:06 pm ]
Заглавие:  Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите

Нищо не разбирам от тея картинки, НО в четвъртък моля който има връзка с РВД да обяви ВОЗ до 4000 метра над Комините където вероятно ще става.

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/