SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

парапланеризма и закона
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=3&t=9194
Страница 1 от 8

Автор:  niki [ Пон Мар 06, 2017 3:42 pm ]
Заглавие:  парапланеризма и закона

Закона за Гражданското Въздухоплаване
и последвалата
НАРЕДБА № H-1 от 9.01.2014 г. за регистрация, първоначално определяне, поддържане на летателнат годност, експлоатация на свръхлеки въздухоплавателни средства, обучение и издаване на свидетелства за правоспособност на пилотите и контрола върху тях

са в противоречие с
одобреното от ГВА от 20.05.2010 г Ръководство за подготовка, обучение, лицензиране на пилоти и инструктори по парапланеризъм

Въпреки доброжелателния тон и гратисен период за изработване на нови правила в парапланеризма, от ГВА почват да оказват натиск върху БНАК за някакво развитие. В Казанлък провалиха едно събиране на мотолетящи и рано или късно ще дойдат и при нас. Има достатъчно механизми за въздействие. УС на БНАК реши да не издава лицензи по правилата на старото ръководство.
Така, че щем не щем трябва да имаме диалог с ГВА и да свършим малко работа.
Предлагам тази или следващата неделя, заинтересуваните (особено настоящи и бъдещи тандемни пилоти и инструктори) да се съберем в Сопот или София и да обсъдим въпросите.

Автор:  Viper_Weasel [ Пон Мар 06, 2017 4:38 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Само ще помоля като пряко заинтересован от подобна среща, да предвидите Скайп връзка ако е възможно защото ми се ще да "присъствам", а вероятно има и други като мен.

Автор:  Skyhiker [ Вто Мар 07, 2017 8:20 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Ще се включа и аз.
Покрай проблемите свързани с лицензирането на паратрайк и мотоделта пилотите разучих законовите текстове и мога дса съм от полза.

Няма да изпадам в конкретика тук, но въпрек ,че според Н-1/2014 не се изисква лиценз за пилотите на излитащите от крака безмоторни и моторни пилоти на пара и делтапланери, се изисква удостоверение за завършен курс издадено след завършен курс по програма и от инструктор одобрен от ГВА.

Трябва да се обсъдят възможностите за получаване на удостоверение по чл 5 т 10 за обучение по въздушни спортове, за да можем законно да упражняваме правото си да летим.

Автор:  Pastora [ Вто Мар 07, 2017 8:43 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Петьо а ГВА в момента не припознават ли наредбата за парапланеризма като това удостоверение по чл.5 т.10?
Аз мисля ,че го припознават.
Все пак те са го утвърдили 2010 г.
Никой от нас до момента не ги е попитал официално, под формата на работна среща.

Това ,че някой се е обаждал на някой си инспектор в ГВА за да пита валидна ли ни е наредбата или не за мен не е сериозен отговор.

Автор:  DVD [ Вто Мар 07, 2017 2:45 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Говорих с повечето от клубовете и се уточнихме, че ще направим срещата в Неделя, 12-ти Март 2017 в Сопот в клуб Скайномад. Начало 13:00 ч. което значи, че трябва да се прицелите да пристигнете на обяд.

Нещата, по които трябва да поговорим и да вземем решения са (изброявам по хронологичен ред на възникване на въпроса):

1. Избор на нова Комисия по Парапланеризъм Крос-кънтри (5 души от които един председател).

2. Какво искаме да стане с БАДП (Българска Асоциация по Делтапланеризъм и Парапланеризъм)?

3. Какво ще се предприема по Чл. 119е от ЗГВ (това е члена в който се казва, че Директора на ГВА може да даде право на друга организация да контролира летателна годност, да обучава спортисти и да контролира инструкторите на тези спортисти)?

4. Какво ще се предприема по Ръководството на БНАК за обучение на парапланеристи и т.н.?

5. Календар на състезанията през 2017-та.

6. Какво ще ни е поведението на предстоящото ОС на БНАК?


Поканени са всички клубове, които са били, са в момента или смятат да бъдат членове на БНАК или БАДП и имат интереси към парапланеризма във всичките му разновидности! Моля, абсолютно всички инструктори по парапланеризъм да се чувстват поканени и никой да не се влияе от факта, че не сме се чули по телефона - просто нямам актуални телефони на всички! Нека хората, които обучават да се чуят по между си и да се уговорят кой и как ще дойде! Важно е на това събиране да присъстват преобладаващата част от инструкторите в България!

Автор:  Skyhiker [ Вто Мар 07, 2017 7:15 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Pastora написа:
Петьо а ГВА в момента не припознават ли наредбата за парапланеризма като това удостоверение по чл.5 т.10?
Аз мисля ,че го припознават.
Все пак те са го утвърдили 2010 г.
Никой от нас до момента не ги е попитал официално, под формата на работна среща.

Това ,че някой се е обаждал на някой си инспектор в ГВА за да пита валидна ли ни е наредбата или не за мен не е сериозен отговор.


Цецо, понеже се чухме сутринта по телефона и не съм обърнал внимание, че си писал тук, за това ще отговоря.

Първо да уточним, че документа, които има БНАК е се казва РЪКОВОДСТВО, това не е наредба!
Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.
Това ръководство урежда вътрешни правила за работата в БНАК по отношение на парапланеризма.
Свръхлеката авиация е подвластна на ЗГВ. Дефиницията за свръхлеко ВС е дадена в приложение II на регламент ЕО 216/2008. За краткост парапланерите и делтапланерите са упоменати в точка "й".
Според регламент ЕО 216/2008 свръхлеката авиация не се подчинява на европейските закони за гражданската авиация и е въпрос на индивидуално законодателство на всяка страна членка на ЕС.
Въз основа на егламент ЕО 216/2008 е изготвена наредба Н-1/2014, която има за цел да регулира дейностите свързани със свръхлеката авиация в България.
Според Н-1 от пилотите на безмоторни и моторни парапланери и делтапланери излитащи от крака не се изисква лиценз, но се изисква удостоверение за завършен курс. Това удостоверение може да бъде издадено от инструктор, които е предложен за такъв от лице притежаващо удостоверение по чл 5 т 10 от Н-1, което лице е представило пред ГД ГВА за одобрение учебна програма и ръководство за работа.
В момента няма лице притежаващо удостоверение по чл 5 занимаващо се с парапланеризъм и делтапланеризъм. АСАБ има такова удостоверение, но за излитащите от колела моторизирани СлВС за които се изисква и лиценз NPPL M. БПА има такова удостоверение но за парашутизма.
Просто трябва да се обединим и да получим въпросното удостоверение за лице по чл 5 от ГВА. Разбирасе има изисквания за определен персонал, които трябва да работи към въпросната асоциация която ще кандидатства.
Има четири длъжности, които са изискуеми и те са: Изпълнителен директор, полетен директор, технически директор и отговорник по качеството, които кара курс по ISO. Съответно е неободимо ръководство за работа на асоциацията и учебни програми по различните дисципллини. След като всичко това е на лица и асоциацията получи удостоверение по чл 5, тя предлага на ГВА за одобрение и лицензиране инструктори, полетни проверяващи и изпитващ за инструктори.
И чак тогава, въпросните инструктори могат да издават на пилотите обучени от тях удостоверения за завършено обучение а асоциацията може да издава национален лиценз на тези пилоти. Въз основа на този национален лиценз, БНАК може да издаде спортен лиценз по ФАЙ.

Надявам се да съм обяснил ясно нещата.

Автор:  Pastora [ Сря Мар 08, 2017 8:53 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Петьо принципно си прав ако разсъждаваме логически четейки Н1.
Но ние все пак сме най лекия вариант на авиация и най масовият.
Идеята е да вървим в посока опростяване на процедурите.

Цитат:
Има четири длъжности, които са изискуеми и те са: Изпълнителен директор, полетен директор, технически директор и отговорник по качеството, които кара курс по ISO.


Да тези четири длъжности са необходими за по високия от техническа гледна точка клас авиация каквато е моторната и излитаща и кацаща на колела , което предполага някаква конструкция доста по сложна от сбруя и парапланер.

Аз мисля ,че след работната среща ,която ни предстои с ГВА най вероятни и ДАНО се окаже,че от нас се иска просто доказателство ,че имаме доказано лицензиран поне 1 инструктор от призната и утвърдена от тях организация и от него да тръгнат нещата с валидирането на останалите работещи в момента инструктори.

Такъв например е Ники Йотов, който до колкото знам е BHPA инструктор.

Но при всички положения по добре е да изчакаме становището на ГВА след тази среща.

Автор:  Skyhiker [ Сря Мар 08, 2017 4:58 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Цецо, аз също мисля, че освен опростени изискванията към нас като пилоти на парапланери трябва да са реалистични и приложими. Има обаче едно единствено нещо от което се ръководи ГВА и това е ЗГВ а що се отнася до нас това е наредба Н-1/2014. Няма тоя каза че може, няма онзи каза че иска. Това какво искаме ние ги интересува дотолкова, доколкото в момента реално погледнато наредбата е неприложима на практика и трябва да бъде променена, като инициативата трябва да дойде от наша страна.

Оставам с усещането, че все едно аз искам да налагам някакви мои виждания и правила. Дебело подчертавам, че аз просто се опитвам да осведомя общността ни какви са в момента законовите изисквания, защото поради ред причини ми се наложи да изчета всички възможни документи по въпроса.

Автор:  Viper_Weasel [ Нед Мар 12, 2017 3:05 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Eййй дано организацията на всички да е по-сериозна отколкото организирането на елементарна скайп връзка ... д***!

Автор:  Skyhiker [ Пон Мар 13, 2017 9:16 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Сериозна е, сериозна е :)
Даже си избран в комисията по XC, ако не знаеш.

Иначе на истина се получи ползотворна среща. Взеха се важни решения и имаме обща позиция по всички въпроси. На 15.03.2017 г. от 10:30 има насрочена официална среща с ГД ГВА.

Автор:  niki [ Сря Мар 15, 2017 8:42 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Ето протокола от срещата:

Дойдоха около 30 души - представители на 11 клуба:

1. Клуб по въздушни спортове "Атлас" - София
2. Клуб по делта и парапланеризъм - Перник
3. Клуб за екстремни спортове "Тангра" - Асеновград
4. Клуб "Скайномад" - Сопот
5. Сдружение "Лети Независим" - София
6. Сдружение "Клуб по парапланеризъм" - Бургас
7. Клуб "Флайакадеми" - Сливен
8. Спортен клуб "Околчица" - Враца
9. Клуб "Свободен полет" - Дупница
10. Летателен клуб "Прелет" - Варна
11. Клуб "Вертикално Измерение" - София

Обсъдиха се следните въпроси и се взеха следните решения:

1. Избор на нова Комисия по Парапланеризъм дисциплина Крос-кънтри. Предложени и одобрени единодушно:

* Георги Йорданов
* Ясен Савов
* Даниел Димов
* Ивелин Калушков
* Георги Костадинов

Новата комисия ще се събере възможно най-рано в София за да избере Председател и да реши текущи въпроси, които и влизат в задълженията.


2. Обсъждане за изискванията на законодателството за лица по чл.119е от ЗГВ и Наредба №1 от 9.1.2014. Има редица изисквания за тези лица, които са неприложими за най-леката част от авиацията. Единодушно се взе решение да се инициират разговори с ГВА с цел изискванията на наредбата да станат изпълними и адекватни на това, което се прави в останалите държави в ЕС. Целта на разговорите ще е да отпаднат изискванията за регистрация, поставяне на регистрационни знаци, типови сертификати и летателна годност на ВС по буква "й" от Приложение II към Регламент (ЕО) No 216/2008. Също така ще целим да отпадне изискването за двама директори на лицето по чл.119е от ЗГВ.


3. Обсъждане дали да се подготвят документи за лице по чл.119е от ЗГВ. Почти единодушно (само с 2 гласа "Против") се реши, че това ще се направи.


4. Коя да бъде организацията (лицето по чл.119е от ЗГВ)? Единодушно се взе решение това да бъде БАДП.


5. Кой ще работи по подготовката на документите? Първоначално това ще са: Петьо Кюркчийски, Цветан Цолов, Петър Сяров, Светослав Соломаха, Николай Йотов, Сунай Сали, Емил Кирилов и Даниел Димов. Комуникацията между тях и евентуално други хора, които ще се присъединят по-късно, ще се прави по e-mail. Всеки, който има текущи разходи (пътувания, административни такси, преводи на документи и др. п.), ще ги обявява и накрая те ще бъдат компенсирани солидарно от всички клубове - членове на БАДП.


6. Обсъждане за спортните лицензи, IPPI картите и останалите документи издавани по Правилника за парапланеризма на БНАК. Единодушно се взе решение, че становището на парапланеристката общност е следното: БНАК трябва да продължи без сътресения да издава спортни лицензи и IPPI карти, както това е ставало до сега. По отношение на останалите вътрешни документи, които са издавани до сега - те трябва да продължат да се издават, като върху тях трябва да бъдат премахнати думите "Лиценз" и да бъдат заменени с думите "Рейтинг карта". Правилника за парапланеризма на БНАК ще трябва да се корегира адекватно на това, че БНАК не е лице по чл.119е на ЗГВ.


7. Предстоящото ОС на БНАК. Взе се единодушно решение, че процеса на консолидация на парапланеристката общност трябва да продължи с перспектива през следващата година да бъде на ниво, което да ни позволи да предприемем действия. На предстоящото ОС на БНАК ще трябва да се избере нов член на УС - взе се решение за това да бъде предложен и подкрепен Сунай Сали. За да се осъществи това - трябва всеки клуб - член на БНАК да изпрати по 3-ма представители на събранието.

Автор:  niki [ Сря Мар 15, 2017 9:04 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Днес се проведе среща с ГВА с цел обсъждане положението на парапланеризма спрямо ЗГВ и Наредба 1.

Не съм присъствал на срещата, но ето какво научих от участници в нея:

ГВА са против предложените от нас промени за отпадане изискванията за задължителни проверки на летателната годност на парапланерите и официалното им регистриране като въздухоплавателни средства.

Не са доволни от бездействието ни по отношение на ЗГВ и Наредба 1 и дори обмислят репресивни срещу нас стъпки за овластяване на полицията за конретни действия срещу нашето летене. За съжаление, отрицателното им отношение спрямо нас е отчасти създадено от колеги от други въздушни спортове.
....

Вероятен сценарий е гонение срещу индивидуално летящи, професионално занимаващи се или срещу спортно / масово събитие, при което могат да съставят констативни протоколи и административни глоби за нарушение на ЗГВ и Наредба 1 от парапланеристите, като свръхлеки летателни апарати.
Вероятно тези глоби ще паднат в съда, защото в България няма организация, която да се занимава с регистрацията на парапланерите и проверка на годността (както в парашутизма например).

Така, че за момента не виждам смисъл да създаваме такава организация и въобще да си създаваме вътрешни правила по които да бъдем наказвани.

Всеобща практика в ЕС и по света е парапланерите да не се регистрират, а на летателна годност да подлежи само екипировка, която се използва за тандемни полети и обучение. В страни като Англия, дори се предприемат стъпки към дерегулирането на леките летателни апарати като пара и мото делти. Всеки е свободен да си чупи главата както иска, а ако има конретни случаи на нарушения и щети на трети лица, то има съд и застрахователи.

Автор:  Topuzov [ Чет Мар 16, 2017 9:02 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Това е "венецът" на Нашето бездействие по отношение на Нашите "представители" в организацията, комуникираща с контролните органи.

Така сме по-свободни...нали?

Автор:  DVD [ Чет Мар 16, 2017 10:19 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Според мен разговорите с ГВА трябва да продължат (да се проведе още една среща), но в по-спокойна обстановка, която да премине без взаимни обвинения и караници! Снощи говорих с Петьо за това и с него се разбрахме да направя едно проучване как тези неща са направени в останалите държави. Това ще ми отнеме някакво време (може би от 2 до 4 седмици), но ще го направя и ще ви дам резултатите от проучването, които разбира се ще покажем и на хората от ГВА. Сигурен съм, че рано или късно ще се стигне до адекватно положение на закона и наредбите.

Автор:  Viper_Weasel [ Чет Мар 16, 2017 11:35 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Мога да помагам с пример за уредбата в Австралия

Страница 1 от 8 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/