SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

парапланеризма и закона
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=3&t=9194
Страница 6 от 8

Автор:  Djubaca [ Сря Мар 22, 2017 9:19 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

http://djubaca.snimka.bg/other/fish.7798.37882119.big

Автор:  doc [ Сря Мар 22, 2017 10:23 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Не казвам че не трябва да се спазват установените правила и закони ,но е нормално да ги спазват всички.
Миналата година реших един ден да играя по правилата.Денят беше делничен и както винаги военните бяха активирали зона обхващаща цяла България с изключение на зоните на 3 големи летища.Зоната беше до 13:30 активна.Обадих се в 13 часа на диспечера който отговаря за това,телефона е посочен в сайта на ГВА. Човека беше доста несловоохотлив да не кажа доста по-силна дума. Та същия ми отговори че часовете са само ориетировъчни и военните решават кога ще освободят зоната.След дълго чакане и няколко поредни досадни разговора най-накрая въпросния отговорник за въздушното пространство на България реши да ме "пусне" като на опитите ми да му обясня къде ще летя и до каква височина получих тотална липса на елементарни познания за география на България.Естествено на старта на Тонзос в това време обърна гръб и "летенето" приключи. Реших до край да съм отговорен и се обадих отново за да им кажа че няма да се "пречкам" във въздушното им пространство и попаднах на друг господин който звучеше значително по адекватно от първия.
Целия този случай ме накара да се замисля над няколко неща:
Наистина трябва да си отвоюваме правото да ни зачитат и съответно да се съобразяват с нас във Г въздушното пространство.
Военните с двата си ръждясали самолета трябва да бъдат законово научени че небето не е само тяхно или по точно да бъдат отвикнати от остарели практики от преди 25 години .
Намираме се в Европа в 21 век където все пак има някакви правила и общи европейски нормативи.
Нашият спорт тепърва ще се развива експлозивно и начинът да бъден чути е естествено да бъдем обединени.Само така според мен могат да бъдат успешно защитавани нашите интереси.
Адмирирам че има пилоти които са запознати с актуалните нормативни документи и уредби и са заинтересовани да вършат работа.Останалите мисля че е редно да ги подкрепим по всякакъв начин .Нека хората които са се нагърбили с тази тежка задача да споделят какъв е той .

Автор:  RvE [ Сря Мар 22, 2017 11:14 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Може пък и да има решение и то вече е задължително на много места по света, първо е тръгнало в Австралия, FAA задължава в Щатите до 2020г всичко N-регистрирано да е съвместимо (към 1/4 млн летала) - Automatic Dependent Surveillance – Broadcast (ADS-B)
Според мен и у нас няма да ни подмине, че за Европа даже казват, че ставало задължително от тази година - ново поколение система, която ще замени едновременно вторичните локатори (работещи със сегашните транспондери) и бордните системи за предотвратяване на сблъсък TCAS/ACAS. Примерна система на лек самолет:
Изображение
Има го във всякакви варианти и производители, включително и Garmin като това, което съм разгледал започва от 4-5000 $ за кит. Веднага ще изникне въпроса "Къде сме ние в голямата игра?" Ами може и да се включим някак си. Ето тези играчи са разработили безплатно приложение за Андроид (Avare ADSB), което за да работи е небходим да се свърже към телефона през USB-miniUSB преходник един донгъл, който струва под 20$ и представлява тунер, работещ в диапазона 25-1700MHz и е с размерите на флашка като към него се включва антенка с дължина 15-20см, теглото е пренебрежимо. Това, което прави това приложение е да получава ADS-B данни на 978 и 1070MHz и съответно да дава картината на трафика наоколо и на теория трябва да се виждат всички ADS-B съвместими ВС-та като дори предупреждава за опасно сближение.
Варианти има бол - ето примерно ADS-B приемник за 550$, който работи с iPad - http://www.sportys.com/pilotshop/ipad-i ... eiver.html
Инсталирал съм си го на телефона това приложение, но не съм го пробвал да заработи с въпросния донгъл. Изглежда като евтин и ефикасен вариант за безконфликтно летене, въпросът е дали ще проработи у нас и ще има ли поддръжка на сигнала.

Автор:  delta [ Чет Мар 23, 2017 1:08 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Надявам се да не спамя хубавата дискусия която сте заформили относно закона и летенето.Виждам че има ентусиасти хора, които искат всичко да е по мед и масло.На времето във военната авиация имаше един израз-"там където свършва устава започва авиацията"Всеки един пилот обича да прави най- вече нещата които са забранени.Полковник Божилов, който навремето отговаряше за леката авиация на национално ниво или така наречените аероклубове-защото вече ги няма отиде в Нова Зеландия и каза, че това което не му е било разрешено да направи с военен самолет в България в Нова Зеландия го е направил.Дявола не е толкова черен, колкото си го представяме.Преди около 2 години имаше натовско учение и пилотите на С130 се кефиха над Марица на височина около 100м и им беше доста интересно като видяха парамотор на същата височина.Това ни най-малко не ги притесни-изглежда им беше интересно да видят летящи.Да не си помисли някой, че те като са кацнали са се оплакали че,някой им се е пречкал на 100м в забранената за тях зона.Между пилоти има неписано правило, че сме колеги и ще бъде грозно да се топим пред институциите и те да решават проблемите ни.Ако трябва да съдим от камбанарията на моторно летящите за нас най -голямата опастност е селскостопанската авиация но за момента се търпим взаимно, без някой да се оплаква.А когато всичко се "подреди" законово се пригответе за-1.Някой да ви изпитва за да ви издаде едно картонче за 300 лв което да носите със себе си когато летите без той да може да лети,едни 500 лв за летателна годност на чаршафа ви,една застраховка гражданска отговорност за 400 лв понеж е опасен спорт,и касово апаратче за комерсиално летящите, дето като повозиш някой да ти отдържат данък.А и естествено една асоциация, която да прибира членски внос без много да се напъва да свърши нещо за вас-но пък да се прави на важна.
И накрая когато стане белята вие лично ще си носите вината съгласно българското законодателство.
И сега да ви попитам-все още ли искате да летите законно?
защото до сега не е имало проблем -е с малки изключения.
И още нещо да кажа,най интересното беше, че на едно състезание да не споменавам къде и кога не ме допуснаха да летя-не че имах намерение да ги победя или да им взема купата -понеже нямам незнам си кое пара про и нищо, че летя с парамотор, може да не мога да летя с парапланер и това го направи една руса мацка която неможе да лети но пък може да се перчи,да се прави на важна и да иска такса.
Не искам написаното от мен да се хареса или да не се хареса.Просто винаги нещата накрая опират до едни пари.
Пригответе си ги!

Автор:  ppountchev [ Чет Мар 23, 2017 7:15 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Леко си попрекалил с цените, те не са някаква новост. AXA застраховка гражданска отговорност до 1 500 000 € струва 70 € на година. Важи до три крила без значение кой е пилота отдолу. И в момента се е задължителна за повечето XC състезания, просто никой не проверява.
Проверка за летателна годност (тримовка, порьозност, здравина) също не са скъпи. Такива все трябва да се правят по собствено осмотрение. Склонен съм да приема да са задължителни за комерсиални цели, като тандеми и клубни крила, но това трябва да са вътрешни правила а не наложени от някаква държавна институция. Същото и за членския внос в някаква организация. Такъв трябва да има колкото да се покриват необходимите разходи, за да не са големи не трябва да се товари с излишни дейности.

P.S. Тези пари вече съм ги дал.

Автор:  ppountchev [ Чет Мар 23, 2017 7:28 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Djubaca написа:
http://djubaca.snimka.bg/other/fish.7798.37882119.big

Снимката на самолета едва ли отговаря на истината (няма модел), предполагам това е някакво малко самолетче което си лети в G пространството. Панорамен полет около Витоша, би трябвало да се оглежда.

Автор:  Skyhiker [ Чет Мар 23, 2017 7:52 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

ognian написа:
Skyhiker написа:
Точно за това трябва да се борим и да си отвоюваме зони около най-използваните от нас стартове.


И какво, да си летим в тази отвоювана зона около старта? :) :)

Оги, ще ти го кажа така. В България има два класа въздушно пространство клас G (golf) и клас C (charlye). Клас G започва от земната повърхност и достига до 10 000 фита. В клас G се лети по VFR и обаждането до ЦПИ е пожелателно не задължително. Това се прави, за да предупредиш останалите ползватели на въздушното пространство и евентуално да предупредят теб за наличие на такива. В калс G не се изисква задължителна връзка с ЦПИ и транспондер. С две думи летиш и избягваш сблъсък (ако можеш да избягаш от самолет, движещ се с 200-300 км/ч де).
В клас C, както и в CTR, ТМА и временно резервираните и отделени зони, нямаш никаква, ама никаква работа.

Като казвам, че трябва да си отвоюваме поне зоните около стартовете, имам точно това предвид. Трябва да се знае, че тези места се ползват активно от парапланеристи и да ги има на картата. Като решиш да летиш XC, първо трябва да погледнеш AUP-a и да прецениш какъв ще ти бъде маршрута, така че да не нарушаваш забранените зони http://www.bulatsa.com/%D1%83%D1%81%D0% ... 0%B2%D0%BE

Това ,че ти си мислиш, че като си парапланерист, правилата за полети не се отнасят за теб, защото ти нарушават човешките и не знам какви права си е твой личен проблем. Ако си решил да бъдеш нарушител, това си е право на личен твой избор и трябва да си готов да си понесеш последствията.

Именно поради некомпетентното и неграмотно летене ГВА иска да ни "приземи" за да не се занимава с нас.




_________________
"Демокрацията ни отне много!" г-жа Корнелия Нинова - лидер на БСП

Автор:  Skyhiker [ Чет Мар 23, 2017 7:59 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

doc написа:
Не казвам че не трябва да се спазват установените правила и закони ,но е нормално да ги спазват всички.
Миналата година реших един ден да играя по правилата.Денят беше делничен и както винаги военните бяха активирали зона обхващаща цяла България с изключение на зоните на 3 големи летища.Зоната беше до 13:30 активна.Обадих се в 13 часа на диспечера който отговаря за това,телефона е посочен в сайта на ГВА. Човека беше доста несловоохотлив да не кажа доста по-силна дума. Та същия ми отговори че часовете са само ориетировъчни и военните решават кога ще освободят зоната.След дълго чакане и няколко поредни досадни разговора най-накрая въпросния отговорник за въздушното пространство на България реши да ме "пусне" като на опитите ми да му обясня къде ще летя и до каква височина получих тотална липса на елементарни познания за география на България.Естествено на старта на Тонзос в това време обърна гръб и "летенето" приключи. Реших до край да съм отговорен и се обадих отново за да им кажа че няма да се "пречкам" във въздушното им пространство и попаднах на друг господин който звучеше значително по адекватно от първия.
Целия този случай ме накара да се замисля над няколко неща:
Наистина трябва да си отвоюваме правото да ни зачитат и съответно да се съобразяват с нас във Г въздушното пространство.
Военните с двата си ръждясали самолета трябва да бъдат законово научени че небето не е само тяхно или по точно да бъдат отвикнати от остарели практики от преди 25 години .
Намираме се в Европа в 21 век където все пак има някакви правила и общи европейски нормативи.
Нашият спорт тепърва ще се развива експлозивно и начинът да бъден чути е естествено да бъдем обединени.Само така според мен могат да бъдат успешно защитавани нашите интереси.
Адмирирам че има пилоти които са запознати с актуалните нормативни документи и уредби и са заинтересовани да вършат работа.Останалите мисля че е редно да ги подкрепим по всякакъв начин .Нека хората които са се нагърбили с тази тежка задача да споделят какъв е той .


Процеса на научаване е двупосочен. Те нас и ние тях. И аз от начало като се обаждах в ЦПИ, понеже нямам позивна ми се чудеха що за птица съм, но сега вече няма проблем. Аз лично започнах да се обаждам редовно, когато приготвяйки се за полет от учебния баир ,на 50м над мен прелетя вертолет на гранична полиция и направо ми секна лай.....

Автор:  Skyhiker [ Чет Мар 23, 2017 8:13 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

delta написа:
Надявам се да не спамя хубавата дискусия която сте заформили относно закона и летенето.Виждам че има ентусиасти хора, които искат всичко да е по мед и масло.На времето във военната авиация имаше един израз-"там където свършва устава започва авиацията"Всеки един пилот обича да прави най- вече нещата които са забранени.Полковник Божилов, който навремето отговаряше за леката авиация на национално ниво или така наречените аероклубове-защото вече ги няма отиде в Нова Зеландия и каза, че това което не му е било разрешено да направи с военен самолет в България в Нова Зеландия го е направил.Дявола не е толкова черен, колкото си го представяме.Преди около 2 години имаше натовско учение и пилотите на С130 се кефиха над Марица на височина около 100м и им беше доста интересно като видяха парамотор на същата височина.Това ни най-малко не ги притесни-изглежда им беше интересно да видят летящи.Да не си помисли някой, че те като са кацнали са се оплакали че,някой им се е пречкал на 100м в забранената за тях зона.Между пилоти има неписано правило, че сме колеги и ще бъде грозно да се топим пред институциите и те да решават проблемите ни.Ако трябва да съдим от камбанарията на моторно летящите за нас най -голямата опастност е селскостопанската авиация но за момента се търпим взаимно, без някой да се оплаква.А когато всичко се "подреди" законово се пригответе за-1.Някой да ви изпитва за да ви издаде едно картонче за 300 лв което да носите със себе си когато летите без той да може да лети,едни 500 лв за летателна годност на чаршафа ви,една застраховка гражданска отговорност за 400 лв понеж е опасен спорт,и касово апаратче за комерсиално летящите, дето като повозиш някой да ти отдържат данък.А и естествено една асоциация, която да прибира членски внос без много да се напъва да свърши нещо за вас-но пък да се прави на важна.
И накрая когато стане белята вие лично ще си носите вината съгласно българското законодателство.
И сега да ви попитам-все още ли искате да летите законно?
защото до сега не е имало проблем -е с малки изключения.
И още нещо да кажа,най интересното беше, че на едно състезание да не споменавам къде и кога не ме допуснаха да летя-не че имах намерение да ги победя или да им взема купата -понеже нямам незнам си кое пара про и нищо, че летя с парамотор, може да не мога да летя с парапланер и това го направи една руса мацка която неможе да лети но пък може да се перчи,да се прави на важна и да иска такса.
Не искам написаното от мен да се хареса или да не се хареса.Просто винаги нещата накрая опират до едни пари.
Пригответе си ги!


Написаното от теб е вярно, само ще направя две малки корекции.
1-Картонче (в смисъла на лиценз) за пилоти на пара и делтапланери в моторен и безмоторен вариант излитащи от крака не се изисква според Н-1. Изисква се удостоверение за завършен курс от твоя инструктор.
2- Регистрация и летателна годност на СлВС е 100лв.

Ако създадем организация, която да е лице по чл 5, и тя получи съответните удостоверения, сами ще можем да издаваме и удостоверение за ЛГ, по определени от нас тарифи. Аз за това предложих всички такси и тарифи да са разходно ориентирани а не печалбарски.

Автор:  Djubaca [ Чет Мар 23, 2017 11:16 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Цитат:
Изисква се удостоверение за завършен курс от твоя инструктор.

Моля да цитираш членовете където се ИЗИСКВА горното.

Автор:  DVD [ Чет Мар 23, 2017 11:34 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

чл.5 (1) т.1

Автор:  Djubaca [ Чет Мар 23, 2017 11:37 am ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Тоя член казва какво прави директора.

Автор:  stgr [ Чет Мар 23, 2017 12:00 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

.

Автор:  Djubaca [ Чет Мар 23, 2017 12:06 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

.

Автор:  DVD [ Чет Мар 23, 2017 12:32 pm ]
Заглавие:  Re: парапланеризма и закона

Цитат:
Чл. 119е. (Нов - ДВ, бр. 81 от 2011 г., в сила от 19.08.2012 г.) (1) Лица, получили удостоверение от главния директор на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" или от оправомощено от него длъжностно лице, могат да извършват една или повече от следните дейности:
...


Това на нормален език означава, че ако не си получил въпросното удостоверение - не можеш да извършваш изброените дейности.

Хубаво ще е освен наредбата да прочетете внимателно и чл.119е от ЗГВ !

Страница 6 от 8 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/