Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Юни 29, 2017 10:55 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 4 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: въртележки на старта
МнениеПубликувано на: Пет Юни 16, 2017 7:39 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1907
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Преди няколко дена излитахме от Сопотския старт с роторлив западен вятър, който причиняваше характерната турбуленция отпред.

Един пилот изяде 50% колапс на 10 метра над земята малко след излитането. Леко закъсня с реакцията, но накрая реагира на викането ми по станцията и спря завъртането да не го шибне в склона (преди години наблюдавах подобне колапс, с подобно завъртане, от подобна височина, на почти същото място, което завърши фатално, въпреки че бе спокоен ноемврийски ден). По-късно говорих с пилота (англичанин над 60 години), който въобще не бе разбрал че става въпрос за колапс, а камо ли от коя страна е. Полезното бе, че му извиках "BREAK" , което в превод е "спирачка" или "спри" и той дръпна и двете управления, което спря въртенето и не причини проблем на колапсиралата страна. В случая, нямаше време и смисъл да му казвам дясно тяло и спирачка, които щяха да спрат въртенето по-дозирано.

Друг пилот излетя след дълго разбягване, но отлепи късно заради низходящо пред старта (отново заради западния вятър) и закачи с крак крилото на друг пилот по-долу. Повлече го и почна да се забавя, но добре че А-връвта се скъса, та се освободи и не причини по-голяма вреда за себе си и за закачения за крилото пилот на земята.

Когато дойде моя ред да излитам бе безветрие и вдигнах крилото с идеята само да усетя въздуха и да го погася ако не ми харесват условията. Само, че веднага след вдигането на крилото над главата, то ме вдигна на 2-3 метра вертикално, въпреки слабия вятър преди това, завъртя ме и ме засили към източния склон. Опитах се да го управлявам или поне срина, но то не се подчинавяше. Приземих се с висока скорост, но с благоприятен ъгъл на тревистия склон, но то веднага ме двигна отново на около метър над земята и ме завъртя. Разбрах че съм във вихрушка и някак си или аз го сринах или то се смили, та отново бях на земята, мъчейки се да овладея крилото, което ме влачеше в кръг по тревата. Разминах се без драскотина, въпреки че бях по сандали. Просто късмет!

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: въртележки на старта
МнениеПубликувано на: Пет Юни 16, 2017 8:12 am 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 67
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
niki написа:
Когато дойде моя ред да излитам бе безветрие и вдигнах крилото с идеята само да усетя въздуха и да го погася ако не ми харесват условията. Само, че веднага след вдигането на крилото над главата, то ме вдигна на 2-3 метра вертикално, въпреки слабия вятър преди това, завъртя ме и ме засили към източния склон. Опитах се да го управлявам или поне срина, но то не се подчинавяше. Приземих се с висока скорост, но с благоприятен ъгъл на тревистия склон, но то веднага ме двигна отново на около метър над земята и ме завъртя. Разбрах че съм във вихрушка и някак си или аз го сринах или то се смили, та отново бях на земята, мъчейки се да овладея крилото, което ме влачеше в кръг по тревата. Разминах се без драскотина, въпреки че бях по сандали. Просто късмет!

Наистина късмет, Ники, Начо така си обърна коляното на Тополица пред очите ми за 2 бройки. От едно нищо и никакво вдигане на западен вятър с пориви да види как е .. аз в същото време вдигах и свалях т.е. извадих същия късмет като твоя. При пориви над 3-4м разлика с основния вятър вече се замислям какво всъщност правя на старта независимо колко ми се лети.

_________________
Triton 2


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: въртележки на старта
МнениеПубликувано на: Съб Юни 17, 2017 1:13 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 371
Местоположение: Sofia
Благодаря Ники, че споделяш.
Един въпрос. Кога се ползва западния старт и въобще съществува ли като такъв? Винаги съм се чудел... веднъж ми се стори, че един тандем излетя натам и пробвах и аз въпреки, че и нормалиния старт ставаше, беше ми любопитно. там където застанах даваше и чело-запад и странично-юг - изчаках да ми даде чело и тогава излетях.
https://youtu.be/ltqf6E1-JFg


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: въртележки на старта
МнениеПубликувано на: Нед Юни 18, 2017 6:23 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1907
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Angel_Sim написа:
Кога се ползва западния старт и въобще съществува ли като такъв?

Западния старт се ползва при западен вятър, който би създал турбуленция при излитания на юг. Турбулентната зона обикновено е под нивото на скалния ръб и при по-леки З ветрове може да се прескочи с излитане от по-висока позиция на Ю склон.
Ако вятърът засили, то излитането от тази по-висока позиция е рисково, защото страничния вятър може да те избута в дерето на Манастирска река и турбулентата зона на целия рид на старта, а не само на западното му разклонение.
Тогава е по-добре да се излита от З старт, който има 1-2 оптимални позиции за разпъване на крило. Нужна е добра преценка на поривите на вятъра, за избиране момента на излитане - трябва да се избягват тези със С компонента и да се предпочитат тези с Ю, въпреки, че има съмнения за турбуленция, защото идват от към лифта и западната скала (досега не съм виждал проблеми с турбуленция от тях). По-важното е че Ю компоненти на порива обикновено са възходящи, а С компоненти - низходящи. Добре е да се излита във възходящи пориви (стига да не са турбулентни), защото те отдалечават по-бързо от земята. На З трябва да се прескочи лифта и електропроводите, за да се мине пред З ръб, а не зад него. След пресичане на лифта и жиците се завива веднага наляво, за да не се попадне в ротора на следващия ръб от З. Този ръб понякога докарва вихри до З старт и летенето след излитане често е инфарктно, защото причинява внезапни вдигания/спускания и притеснения дали ще прелетиш жиците. Понякога, низходящите фази дори приземяват пилоти по склона преди пътя, лифта и жиците, но досега не съм виждал размазвания при тях. Ако вятърът не е зъл, а е сравнително постоянен, то може да се опита излитане отново (въпреки знаците на съдбата).
З старт позволява излитания и при ветрове с леко С компонента, но те трябва да не са силни и поривисти, защото избутва траекторията ти ЮИ на З ветропоказател и трябва да имаш добра височина, за да прескочиш или преживееш турбулентата му зона.
При още по С компоненти просто не можеш да излетиш отначало и след няколко замятания и отъркалвания може да се сетиш че не става за летене.
...
В деня на инцидентите вятъра на трите ветропоказателя бе променлив, различен и не много силен. Това обикновено се получава при умерен СЗ (каквато бе прогнозата) с добър градиент (влагата помага), който създава нещо като капсула от безвъздушно пространство (както казват някой лаици), в която проникват Ю пориви и създават усещане че става за летене. Проблемите обикновено са след излитането, когато се излезе от кораба майка и се пресече турбулентната ивица на З старт.
Характерен признак за криминалния характер на условията са необичайни възходящи и низходящи, вероятно причинени от големи вихри, но понякога е трудно да се разпознаят от деня с обикновени термични цикли. Поривите във височина вероятно създават моменти на частичен вакуум, който благоприятсва образуването на вихрушки и навлизането на произволни пориви (разхерметизиране на капсулата). Вихрушки могат да се образуват и когато през старта минава силна термика в нормален за летене ден. До инцидента ми не наблюдавах вихрушки, но в случая грешката ми бе че не сглобих пъзъла от останалите признаци - прогноза за усилващ СЗ, произволни пориви, необичайни възходящи и низходящи. Откровено се повлиях от стадния ефект - на старта периодично излитаха пилоти от 2 училища, тандеми и групата, която водех. Излетях също и защото не ми се даваха 10 лева за лифта надолу. Полета след случката не оправда очакванията - СЗ вече подтискаше условията отпред, а долу бе пробил З вятър (друг признак че времето е проблематично).

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 4 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов