Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 21, 2019 5:50 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 35 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Твърдо кацане с тандем на Сопот
МнениеПубликувано на: Пон Окт 15, 2018 6:02 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2008
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Любо,
смисълът на застраховките тип гражданска или професионална отговорност е да пести пари, ресурси и време за сравнително често срещана ситуация, както на заинтересованите страни, така и на държавните и обществените институции. Например, представете си ако за всяко чукване с колата трябваше да водим дело, да търсим независими експерти, да наемаме адвокати и ткн.
За сравнително рядко срещани случаи, като тандемните инциденти, предпочитам да не разчитам много на такава застраховка, а да си поддържам и развивам уменията като пилот.
След много години практика, за първи път преди 2 дни пасажер ме попита дали имаме застраховка. Така, че вероятно скоро ще трябва да се включа в този театър. Театър, защото доколкото знам в България има застраховка за тандемното летене, но тя e случайна инициатива на застраховател, който се е занимавал с летене. Убедил е по някакъв начин шефовете си да се създаде нов застрахователен продукт, почнали са да събират премии и се надяват да не настават истински застрахователни събития с дебели искове, защото тогава става мазало.
В Германия, която цитираш, сигурно има прекрасни застраховки за тандемни полети. Но там, както и в други развити страни има тясно сътрудничество между застрахователи и добре развитата парапланериска организация (DHV) относно регулирането на дейността, оценяването и управлението на риска. Там, не разчитат само на сметките на застрахователите за да изкарат застрахователен продукт с определени параметри, но ползват и експертизата на тези които се занимават пряко със самото летене.
В обозримо бъдеще не въждам създаването и участието на адекватна парапланериска организация, така че може да разчитаме само на добрата воля на българския застраховател, който подобно на българския банкер не е съвсем щедър и склонен да вникне в проблемите на бедния си народ. И тъй като разни чужди елементи ще ревнат, че промяната започва със самите нас, то отново завявам, че вместо да се занимавам с бюрокрация, правила и полицейщина, аз лично мога да бъда много по-полезен за парапланериското общество в други направления.
Приветсвам всеки, който иска да работи в организационно застрахователна насока, но нека да провери правилата като цяло, защото дори и в развити държави като Англия, където предлагат свръх щедри застраховки за трети лица, се спотайват за тандемните полети. Просто комерсиалните тандемните полети са на границата на въздухоплавателния закон и ги извършват под името "air experience" т.е. возенето на втори човек се води като част от обучителен процес.
....
Преди 10 години посетих Австралия и научих, че са задължили строителите да имат професионална застраховка за да имат право да упражняват своята дейност. Само че всяка година ситния шрифт (че застраховката е невалидна) нараства и в един момент се оказва че е почти невъзможно да настъпи застрахователно събитие. Така, застрахователя се намърдва в някаква човешка дейност, разработва я от негова гледна точка, монополизира я, като ползва репресивния държавен апарат (държавата ти праща полицаи да те глобят, защото не си платил гражданска на частника) и в един момент почва да смуче пари за сметка на бачкаторите и клиентите. Ние искаме ли да участваме в тази схема, дето после може да ни излезе през носа? Искаме ли да захраним държавата или частните застрахователни организации с правила, които после да ни задушат летенето? Защо да си раздаваме експертизата, когато в доста по-често срещани и нужни професии като лекарската, почти няма случаи на ефективно осъдени заради лекарска грешка? Лекарите имат ли застраховка професионална отговорност? Кой е виновен, ако скалпела трепне заради случайните турбулентни вихри от климатика в операционната?

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +10 / -0 
 
 Заглавие: Re: Твърдо кацане с тандем на Сопот
МнениеПубликувано на: Пон Окт 15, 2018 1:41 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 633
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Понеже споменахте Германия като пример за застраховане, нещата та мстоят по следния начин:
Застраховката "гражданска отговорност" за тандемни полети е задължителна и е на стойност 500 евро на година.
Застраховат се пилотското и пасажерското място на самия тандем, като застраховката е обвързана със конкретната екипировка.
За да е валидна се изисква пилота да притежава валиден лиценз за съответната дейност и екипировката да е преминала съответната периодична проверка за летателна годност, която е 200 евро на две години.
Ако тандема не е застрахован или някой от другите фактори не е на лице, пилота носи персонална отговорност за щети на трети лица в размер от 500 000 SDR.

От личен опит обаче знам, че не всички пилоти са толкова съвестни, защото собственика на училището за което щях да работа ме "пусна" да летя без немския лиценз и така направих над 50 полета. Той самия летеше с ново крило без да е минало чек и без застраховка.

В Германия има застраховка но там няма проблем със застрахователите, защото първо на първо дейността е законово регламентирана и за да возиш комерсиално, просто трябва да имаш лиценз, чек, застраховка и фирма.
По принцип Германците са направо пристрастени към застраховките и там дори има застраховка за счупена чаша или ваза, ако си на гости ;)


Както Ники каза, в България нещата са тъмна Индия и всеки застрахователен продукт е безмислен ,защото първото нещо, което ще потърси застрахователя е законно издаден лиценз на пилота и законно издадено разрешение за извършване на съответната дейност, което си е чиста химера.

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Твърдо кацане с тандем на Сопот
МнениеПубликувано на: Сря Окт 17, 2018 11:18 am 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 427
Местоположение: Sofia
Viper_Weasel написа:
Angel_Sim написа:
Още, нещо, което никой не е обяснил.
На практика това е заключителното действие довело до инцидента, финалния щрих.
Въпроси?


И следователите не си позволяват толкова категорични констатации особенно като не са свидетели!

И понеже аз гледах - в случая не се касаеше за проблем с градиента, градиента на вятъра беш слаб а и височината от която крилото снижи не предполага значителен или рязък градиент.
Крилото не пропадаше в режим на парашутиране и изобщо не изпарашутира до земята.
Крилото пропадна с намален ъгъл наатака и набор на скорост.

Майко, това е още по-зле ако е така. Това означава, че го докарал до пред срив и после го е пуснал. Ако е имал още малко височина е щяло да бъде с още по-размазваща скорост. Никога не правете така - това се учи още при първите полети и е много важен урок.

Противоречиш си! Виж долу (слаб градиент - предишния ти пост - добре изразен). Противоречиш и на описанието на тандемния пилот провел полета.

Как може да кажеш, че заход с 2/3 отпуснати тримери е нормален? Как въобще си видял тримерите?
Вски френски, швейцарски, английски сартифициран тандемен пилот изпълнява всеки път стандартен заход за кацане (който не е 2/3 отпуснати тримери). Причината е, че теорията и пркатиката показват, че това е най-адекватно на рисковете и неизвестните съпътстващи всяко едно кацане.
Естествено все пак ние живеем в БГ. Тука всеки си има негов "най-правилен" начин на кацане.
Ако направим паралел с истинската авиация - там е много ясно дефинирано как каца А320 примерно и всички пилоти кацат по-един и същи начин. Аз очаквам всички тандемни пилоти да кацат, като мен - а, аз кацам така, както са ми показали двамата френски и единия български инструктор на тандемния курс.
Авиацията не търпи импровизации, прекалено дълго.

Viper_Weasel написа:
Първо - едно голямо ЕВАЛА за това че сам си описваш ситуацията!!!
...
Същият ден кацах ученици и почти при всички заходи имахме проблеми със мощни низходящи в комбинация с добре изразен градиент на вятъра в ниското (на 10-тина метра от земята крилата тръгваха рязко напред и дори при добре направен разчет имаше тенденции за прелитане на поляната)
....
Видях тандема да захожда с нормален заход.
След като влезе в низходящото тандема се насочи с умерен завой към поляната, но махът от завоя съвпадна с низходящото + влизане в градиента.
За съжаление всичко това се случи в Северният край на поляната където терена се изкачва от дерето.
Видях спирането на тандема след което последва относително твърдо приземяване на крака - в този момент изгубих пасажера от поглед, но след като видях Митко да се изправя реших че всичко е ОК.
В последствие разбрахме че има проблем с пасажерката.
...


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -4 
 
 Заглавие: Re: Твърдо кацане с тандем на Сопот
МнениеПубликувано на: Пет Фев 01, 2019 1:46 am 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 1:21 pm
Мнения: 140
Местоположение: Varna
niki написа:
п.с. не знам колко високо си окачваш пасажерите, но аз предпочитам да са ми максимално високо, въпреки че ми ограничават видимостта напред, защото предпочитам да излитам последен и кацам първи


Това според мен е много полезно изречение в горната дискусия. От гледна точка здравето на пасажерите...
С тримери, без тримери, никога не съм успявал да кацна като хората с тандем, но винаги съм закачал пасажерите максимално високо (дори съм обръщал везните наобратно за да го постигна) и последствията са били за мен.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Твърдо кацане с тандем на Сопот
МнениеПубликувано на: Вто Фев 05, 2019 5:01 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 05, 2007 10:44 am
Мнения: 429
Местоположение: София, etc.
Не съм чел цялата тема, но ето какво правя аз:

1) Летя с пасажерска сбруя с добра въздушна възглавница и пилотска с протектор-пяна.

2) Преди кацане обяснявам на пасажера две кратки неща. Първо, че като дойде земята искам от него да си вдигне подбедриците нагоре, за да ги предпази от земята. И второ, че ако преценя че е безопасно, ще му кажа да се изправи, което той ще трябва да направи веднага (обяснявам накратко как) и тогава ще ходим/тичаме (според скоростта и вятъра). Давам тези инструкции защото се случва земята да дойде по-остро и тогава според мен е най-безопасно да се хързулнем по дупета - при положение че и двамата имаме добри протектори. Казвам на пасажера да се изправи чак след като съм започнал да подлитам, съответно да се движа хоризонтално по земната повърхност, да губя скорост и да виждам че вече на практика няма какво опасно да се случи.

3) Ако усетя че условията са необичайно турбулентни, кацам с пуснати (доколко - зависи от теглото на пасажера и конкретните условия и терен) тримери. Ако при силна турбуленция летиш на трим или с дръпнати управления, рискуваш да пропаднеш във въздушна дупка и да се друснеш доста тежко. Пуснатите тримери означават повече хоризонтална скорост, която можем да преобразуваме във вертикална (нагоре), противодействайки на пропадането. Освен това, по-бързо летящото крило "реже" по-ефективно през микро зоните на пропадане, вместо да пропада в тях като трабантче в шахта.
В случай че кацалката е прекалено малка за кацане с пуснати тримери, прибавям и уши, които пускам на около 4-5 метра от земята. След пускането им, ушите започват лека-полека да излизат сами, като им помагам да доизлязат с плавно дърпане на управленията при самото кацане.

На точка/техника номер три ме научи шефа ми Ерминио Кордидо на работа във Ванкувър, където кацахме на едно стадионче, което беше опасано отвсякъде с гори и огради, а в същото време беше най-добрият термичен спусък в околността... Доста респектираща кацалка - първия път като я видях направо се уплаших. Беше прекалено малко за кацане с пуснати тримери, но след като няколко пъти думнах по гъз в силно пропадане заедно с пасажера при кацане на неутрален трим, започнах и аз да кацам като шефа с пуснати тримери и уши, и повече нямах проблеми.

Това мога да препоръчам аз. Безопасни и усмихнати полети на всички!


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 35 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов