Leonardo | ФОТО
Дата и час: Нед Авг 09, 2020 5:11 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Венци си отиде
МнениеПубликувано на: Чет Юли 23, 2020 1:01 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 10, 2018 4:20 pm
Мнения: 50
Име: Виктор Иванов
В събота загубихме добър летящ приятел. Тези които го познаваха, знаят колко добре той изпълваше със смисъл всяка от тези думи. Сбогом, Венци. Почивай в мир!

Благодаря на Ники Йотов, че адекватно взе отношение и заключи първата тема, пусната от него.
Благодаря на останалите членове на форума, че проявиха съчувствие и разбиране.

Както обещах, ето всичко което ми е известно. Ще се опитам да съм максимално обективен в представянето на фактите. Ще добавя и лични гледни точки – и аз съм човек и аз искам да разтоваря малко несподелени мисли.

Условия (цитирам Йотов) : „Не съм очевидец на инцидента, но излетях с тандем малко преди да се случи. На старта духаше 3-4 м/с с пориви до 5-6. Заради влагата имаше изразен градиент на вятъра (усилване с височина - тези, които се бяха набрали излизаха сравнително бавно от планината) и сравнително мазни термики. Вятъра бе предимно от ИЮИ, но понякога завърташе и от Ю. Преди да засенчи имаше термики, но по време на инцидента, поне отпред като че замряха. Като цяло условията не бяха силни или турбулентни.

Според други хора, летели тогава, е имало турболенция, особено в близост до терена. Емо Гьорев сподели, че Цветанов е излетял непосредствено преди ситуацията с тандем и не е било приятно. Емо, след летене близо до терена, се е отказал да се качва със спийд крило и е взел по-голямо такова. Та видимо е имало динамика и поривист източен вятър в приземния слой. Имало е подмятания и зависвания. Светката, Ирка и Дими потвърдиха, че не е било комфортно във въздуха. Светльо е наблюдавал кацалката и потвърди, че след засенчването всичко е утихнало.

Ситуацията (по думи на очевидци) : Мястото е непосредствено пред старта, над източното ребро или леко западно от него (Базирано на мястото на падане и предполагаемото отнасяне от вятъра.) Голямо изоставане на крилото назад, гмуркане напред, челен тък, разтваряне, влизане в спирала, 2-3 витки, удар в склона. Повечето очевидци виждат само частта след разтварянето (вниманието им е привлечено от генерирания шум, но е ясно, че има затваряне и енергично отваряне).

Опит: Учил се е при непознат за мен инструктор (спомена име, но не си направих труда да запомня). 1-2 години летене с неизвестна за мен честота/ниво. Следва много дълго прекъсване.
Миналата година се е завръща отново в летенето, започвайки от нулата с курс при Иво Геров. Справяше се доста добре, когато за първи път есента (октомври) летяхме заедно на Коняво. Зимата не е имал големи прекъсвания. По време на карантината също.
Вероятен нальот за последната година: 30-50 часа. Лично съм наблюдавал около 12-15 от тях. Видял съм и поне 5-6 часа ground handling (извън курса)

Летял е на доста стартове - Сопот, Коняво, Витоша, Златица, Иглика … И дума не може да става за непознато място. Миналата седмица летяхме на доста силни условия на Иглика – въртяхме заедно силните отнесени термики (6-7м вятър), вадихме се до над 2000м. Никакви проблеми.

Не съм сигурен, че е излитал преди от източния старт на Сопот. Той си е специфичен (наклон, траектория на движение, необходим контрол над крилото, съобразяване с посока/сила/пориви на вятъра). Аз лично бая съм „замятал“ там.

Отношение: Любознателен и вечно търсещ развитие. Използваше всяка възможност да задава въпроси и да търси начини да подобри летенето си. Умерено консервативен. Не поемаше излишни рискове, но и не се страхуваше да лети и разширява хоризонтите си.

Техника: Средно ниво. Виждал съм минимална несигурност в определени ситуации, но нищо извън границите на нормалното за този етап на развитие.

Емоционално състояние: Мъж на 49, занимаващ се с катерене, ветроходство и летене. Може ситуацията на старта да му е създала някакви притеснения, но винаги ми е изглеждал много сигурен и уравновесен. Не мога да кажа какво е било в главата му, към момента на ситуацията.

„Преждевременно напускане на гнездото“: Тук няма как да не бъда упрекнат в пристрастност, защото аз съм част от „гнездото“ в което летеше Венци. Но ето малко факти.
Венци ползваше клубна екипировка и летеше изключително в група.
Аз заведох Венци за първи път да летим на Сопот. Още ноември. Геров звънна „само“ 2 пъти преди да излети и веднъж след като кацна.
В петък аз свързах Венци и Дими, за да дойдат заедно.
Аз, Геров и Черногоров бяхме на Сопот в събота. Аз се качих и летях с момчетата първия път. Не усетих нищо смущаващо във въздуха. Въртях добре оформена термика на източното ребро (по-надолу от мястото на инцидента). По цялото ребро имаше добре изразен изток. Не ми се стори прекалено поривист. Низходящо в дерето и мазно размито качване над кацалката.
Имахме планове и уговорки за ходене до морето и тръгнахме 2 часа преди инцидента. Дими и Венци, разбрах по-късно са се чудили дали да се качат за още един полет или да тръгнат и те с нас към морето. Към момента ни на тръгване не е имало никакви индикации, че нещо подобно може да се случи. Седяхме на сянка, говорихме си, смеехме се, разделихме се и тогава за последно видяхме Венци жив.

Алкохол/Наркотици: Едва няколко пъти съм виждал Венци да пие и тогава е пил една бира или чаша бяло вино. Мисля, че се възстановяваше след здравословен проблем и избягваше алкохола. Не употребяваше наркотици. (след първия полет предложих да почерпя по малка бира, но и Дими и Венци отказаха)

Подготовка за екстремни ситуации: Венци се интересуваше и активно търсеше информация. Последните седмици летяхме няколко пъти на Витоша. И половин-часовото ходене по платото е било винаги използвано за дискусия. Обсъждали сме активно летене, движения и положения на крилото, маневри, колапси, фигури. Иронично е, че точно на последното ни качване на Витоша обсъждахме спиралата. Той ми разказа, че е правил и беше развълнуван/изненадан и леко стреснат от това колко бързо нещата са станали сериозни (претоварването). Дълга лекция от моя страна, как единственото важно което трябва да научи е изхода от нея. Как да разлага енергията, как да не тръгва за лупинг и тъмблинг при изхода. Бог ми е свидетел казах му всичко и търсих разбирането и обратната връзка от негова страна. Разигравах го нагледно. Изреждах му важните моменти – връщане на вътрешното управление, връщане на тялото, работата с външното. Говорихме и за ситуации от които може да се стигне до спирала (нежелана). Със сигурност точно тази в която е бил не е била дискутирана. И аз още не мога да си обясня как от разтварянето на челния тък, без вързване на някое от полукрилата го е насвирило в спирала.
Нямам съмнения, че щом с мен е обсъждал тези теми, то са обсъждани и с Геров.
За съжаление, не успях да помогна с думите си.

***След този ни разговор летяхме най-хубавия си полет от Комините, в ден който изобщо не го предвещаваше. Венци влезе за първи път в облаците и беше много впечатлен. Аз излязох с акро крилото на близо 1000 метра височина над Драгалевската поляна. Дими се разходи до Бистрица и се върна. Та и 3-мата бяхме в еуфория. Исках да хапнем заедно и да споделим емоциите си, но приятели чакаха Венци на протеста и се разбрахме да го отложим. Но май го отложихме за твърде дълго...
Почивай в мир, приятелю!


Върнете се в началото
  Профил    +13 / -0 
 
 Заглавие: Re: Венци си отиде
МнениеПубликувано на: Чет Юли 23, 2020 5:40 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 700
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Викторе, благодаря ти, че си намерил сили да споделиш тази информация!
Надявам се, че разбираш защо зададох всички тези въпроси.
От анализа ти две неща ми правят впечатление.
Първото е, че Венци не е летял със собствена екипировка и второто е, че според мен, още е бил в етапът в които късмета е бил повече от необходимия опит.
Това ме кара да се върна назад във времето и да си припомня някои ситуации в които съм се вкарвал като начинаещ пилот именно на Сопот.
Тогава нямах възможност да си купя читава екипировка и летях с каквото падне.
Спомням си, че летях една Омега 3, коят далеч надхвърляше възможностите ми и само късмета и примера на опитните пилоти ме е спасил тогава.
Спомням си, че веднъж се качихме на старта с последния лифт, и вятъра взе да. Обръща. Почти всички успяха да излетят, а аз направих няколко фалстарта.
С мен беше останал Орлин, които си събра крилото и ми каза "Хайде, тръгваме пеша надолу. Орлин беше най-опитния пилот на старта и можеше без проблем да излети, но реши, че риска не си заслужава, а и знаеше, че аз няма да се откажа и ще опитам да излетя.
По пътя надолу получих безценни съвети които помня и до днес.
Помня съветите и на Ники Йотов, Калоян, Валерката Цветанов, Ицо Сливков, Емо и Гери.
В крайна сметка решението за полета е личен акт и то бива вземно под влиянието на различни фактори.
Един от проблемите които забелязвам с развитието на паряпланеризма през последните години, е че доста от новите пилоти прогресира прекалено бързо, което неминуемо води до прескачане на важни стъпки в развитието от гледна точка на безопасността.
Без да влизам в ролята на съдник, но от това което си написал, аз правя извода, че за огромно съжаление Венци е взел грешно решение и е изпаднал в ситуация която надвишава възможностите му.
Споменахме и фактора "екипировка" които също може да допринесе за това ужасно и трагично развитие на нещата.
Аз самият често съм сменял екипировка и винаги съм изпитвал дискомфорт.
Непознато крило, нова сбруя с различна настройка, друга позиция на Ръчката на запасния, това, са все фактори които влияят на пасивната безопасност.
Имаш ли информация, дали е направил опит за хвърляне на запасен?
На тази височина изглежда е имал шанс поне да забави ротацията.
Пиша това с цялото си уважение към загинал колега, мир на душата му!

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -1 
 
 Заглавие: Re: Венци си отиде
МнениеПубликувано на: Съб Авг 01, 2020 9:02 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2116
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
От първоначалната информация реших, че инцидента е от колапс веднага след излитане - нещо от което, дори и опитните пилоти не са защитени.
В последствие разбрах, че пилота е излетял и почнал да върти термика, с която се е отнесъл в ротора зад източния ръб.

Разликата между двата сценария - колапс след излитане и колапс при отнасяне с термика в ротора, е че в първият случай има огромна доза късмет и малка част пилотска грешка (но все пак грешка, заради неправилно прочитане посланията на вятъра преди излитане), а във втория случай има голяма доза пилотска грешка (опит за въртене на термика в малко по-силни условия и завиране в ротора) и сравнително малка доза лош късмет (ротора, който е причинил колапса).
Допълнителна грешка на пилота е, че не е успял да овладее крилото след колапса - щом е направил 2 витки в спирала, то би трябвало да е имал достатъчно височина.
Освен неопитност, в случая има известна доза лакомия или стаден ефект - нека да въртя, щото и другите въртят, нищо че условията не са съвсем подходящи за мен.

Викторе, не се самообвинявай за смъртта на своя приятел. Летенето е много по-сложно, отколкото ни се струва и иска и няколко съвета от теб, не са могли да го предпазят от цялото разнообразие, което е могло да му се случи.

Отделно, за тия 20 години летене съм се нагледал на толкова невероятни разминавания и оцелявания на пилоти дето се завират в ротори, че почнах да се питам дали не летя прекалено консервативно, дали не съм станал прекалено внимателен. Явно отговора е long therm т.е. колкото по-дълго време летим, толкова е по-вероятно нещо да се случи. Затова, според опита си, трябва да си избереме такова ниво на поемане на рискове, което да ни осигури по-дълъг престой в парапланеризма.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +11 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов