Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Мар 29, 2024 12:11 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 91 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 17, 2019 9:06 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Да формулираме 3-4 основни правила, спазването на които да прекрати такива инциденти. Да ги напишем ясно и точно и възможно най-разбираемо за всички, включително спазване на посока при влизане в облак, което е много, много важно понеже там и да се оглеждаш файда няма.

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 17, 2019 9:20 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
понеже не могат да се допълват постове https://www.youtube.com/watch?v=V1uCjianOsI

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 17, 2019 9:29 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Marv написа:
Да формулираме 3-4 основни правила, спазването на които да прекрати такива инциденти. Да ги напишем ясно и точно и възможно най-разбираемо за всички, включително спазване на посока при влизане в облак, което е много, много важно понеже там и да се оглеждаш файда няма.


Правилата са написани по принцип и са международно признати.
viewtopic.php?f=12&t=1108&hilit=правила
viewtopic.php?f=3&t=9176&p=59969&hilit=правила#p59969
https://lu-glidz.blogspot.com/2017/02/die-europaischen-ausweichregeln.html
http://paraventureparagliding.satora.co.uk/air-law/
https://www.expandingknowledge.com/Jerome/PG/Rule/Right_of_Way/Main.htm

Темата е дъвкана много пъти - въпросът е някой да я разяснява на новопостъпващите в спорта!

Хубаво е да се уточни че ако трябва да следваме правила така както са написани - трябва да си на поне 300 метра от който и да край на облака. Това че не спазваме правилата касаещи личната ни безопасност обаче не ни оправдава при неспазването на правила за обща безопасност като тези за разминаване и предимство например!

Относно питането кой е инструктора - не мисля че това има директна връзка!
Ако пилотът е преминал обучение и са му били разяснени правилата във въздуха - не може да се търси отговорност другаде освен при пилота.
Все пак никой инструктор не може да бъде държан отговорен за решенията които взема пилот било то и негов бивш ученик в моментите когато лети самостоятелно.
Всички инструктори знаят добре че каквото и да говориш на учениците голяма част от информацията само прелите през между ушното пространство - невниманието и породеното от това "незнание" са лични отговорности обаче!
Когато пилотът е под директна инструкция може да се търси отговорност от инструктора и дори тогава тя е ограничена. Случаят не е такъв.
Ако на пилотът никога не са му разяснявани правилата във въздуха - това вече е друг въпрос!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 17, 2019 9:54 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Viper_Weasel написа:
Хубаво е да се уточни че ако трябва да следваме правила така както са написани - трябва да си на поне 300 метра от който и да край на облака.

Това е много хубаво, но на практика никой не го спазва. За мен ще е някакъв голям прогрес да си изясним всички, че в облак НЕ СЕ ВЪРТИ и да уточним някаква посока, в която да се бяга от облака след като така или иначе си вътре. Не коментираме, че нямаш никаква работа в облак понякога просто се случва. Аз бягам в посока следваща точка, ако летим по задача и в посока обратна на планината т.е. към равнината при свободно летене последното не знам колко е правилно просто споделям за да го изясним.

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 17, 2019 10:03 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Правилата са доста добре илюстрирани на филмчето по-горе, но има една разлика с правилата в България, а именно че ВС намиращо се по-долу и по-назад в България ще има предимство защото се намира на по-малка височина. Няма значение кой каква видимост има! Значението за предимството е височината!

И така накратко правилата са (подредени са по приоритет - по-горните и с по-малък номер са по-важни от останалите):

1. ВС без двигател има предимство пред ВС с двигател
2. ВС движещо се с по-ниска скорост има предимство пред ВС движещо се с по-висока скорост
3. ВС което се намира по-ниско е с предимство пред това което се намира по-високо
4. На склон - ВС на което склона му е от дясно има предимство пред останалите
5. При пресичащи се курсове - дясното ВС има предимство пред лявото
6. В термика - ВС което е в термиката има предимство пред това което навлиза в термиката
7. Посоката на въртене в термиката се определя от първото ВС влязло в нея


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 17, 2019 10:21 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Даниеле - не съм съгласен че видимостта няма значение - повечето правила са написани точно с оглед видимост - предният винаги има предимство пред задният защото няма очи на гърбът си.
При безмоторниците например правилата са написани изцяло с оглед видимост защото сблъсъците се получават когато нямаш видимост към другия - там например по-високият е винаги с предимство защото има почти нулева видимост право надолу. Няма как да пазиш или да се пазиш от нещо което не виждаш!
В Австралия дори е прието когато парапланер и безмоторник са в една термика и безмоторника е по-високо - той е с предимство дори пред парапланера въпреки че е по-бърз - локално правило за Австралия - но все пак така е прието!
Когато имаш видимост - тогава роля започва да играе височината - и естествено този който е с по-малка е с предимство!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 17, 2019 10:22 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
DVD написа:
Няма значение кой каква видимост има! Значението за предимството е височината!

Дидо, съгласен съм, но да си търсиш предимството от някой, който не те вижда също не е добра идея. В този ред на мисли филмчето ми се вижда абсолютно адекватно. Дори има посочен случай, в който никой не вижда другия и там въобще не се говори за предимство само са набили яко удивителните!

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 17, 2019 10:28 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Аз като летя знам каква е моята видимост, но си нямам хабер каква е видимостта на другия, който лети някъде около мен. Затова в България нямаме правила базирани на "видимост", а правилата са базирани на доста по-лесно различими и по-безспорни характеристики на летателните средства.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 17, 2019 10:55 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 399
Местоположение: Самоков
Ако ВС първо влязло термиката по някое време реши да смени посоката на въртене останалите ВС трябва ли и те да обръщат или да продължават по първоначалната посока. Нали от него се определя. Ако след няколко врътки пак реши да сменя другите и те ли да обръщат ?

_________________
Nivuk Artik 6 ---- Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 17, 2019 11:03 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Правилото за въртене в термика е описано с оглед включване в термика а не като кой е определящ въртенето - щом има повече от 1 човек в термиката посока не се сменя от който и да , но всеки включващ се е длъжен да върти в зададената посока.

Дори и при по-горе описаните правила - в конкретният случай по темата, отново имаме нарушение на поне 3 правила - 3,5,6 + правилото за предимство на предния!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 18, 2019 7:31 am 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Още нещо от преди НЕВОЛНОТО влизане до излизането от облака съм постоянно на уши/това не съм го измислил аз видял съм го навремето от много по-опитни от мен/ и ако някой под мен цепи мрака без уши пак имаме голям проблем. Отново не твърдя, че съм прав, но искам да уточним тези ИЗВЪНРЕДНИ ситуации. Нарочно пиша някои думи с главни букви знам, че нямаме никаква работа в облака, но и на тези, които са влезли без да искат им се живее.

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 18, 2019 9:14 am 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 11, 2013 4:34 pm
Мнения: 24
Име: Кубер Сапарев
Ясен Христов написа:
Ако ВС първо влязло термиката по някое време реши да смени посоката на въртене останалите ВС трябва ли и те да обръщат или да продължават по първоначалната посока. Нали от него се определя. Ако след няколко врътки пак реши да сменя другите и те ли да обръщат ?


Бих допълнил - ако ВС първо влязло в термиката по някое време започне да прави широки S-ки, т.е. пилотиране на зиг-заг, какво правят всички останали, за които веднъж въпросното ВС е дясно-стоящо, а след това ляво-стоящо? Какво казват добре написаните и дефинирани международни правила по този въпрос?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 18, 2019 9:22 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Е, разбира се ако е видно, че някой се държи неадекватно - пазиш се от него ти самия.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 18, 2019 12:11 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Sioux написа:
Ясен Христов написа:
Ако ВС първо влязло термиката по някое време реши да смени посоката на въртене останалите ВС трябва ли и те да обръщат или да продължават по първоначалната посока. Нали от него се определя. Ако след няколко врътки пак реши да сменя другите и те ли да обръщат ?


Бих допълнил - ако ВС първо влязло в термиката по някое време започне да прави широки S-ки, т.е. пилотиране на зиг-заг, какво правят всички останали, за които веднъж въпросното ВС е дясно-стоящо, а след това ляво-стоящо? Какво казват добре написаните и дефинирани международни правила по този въпрос?



Докато в термиката или балона има само 1 човек - той е с предимство - и докато той маневрира и обработва качването, всички включващи се в неговата зона на маневри трябва да се съобразяват с него! На пилот който е започнал каквато и да е маневра отнема много повече време да промени курса си отколкото на пилот летящ по правата - виждащ маневрите!

Ако някой е пред вас - и прави S-ки пресичайки вашата права траектория - ОТ ЗАДНА ПОЗИЦИЯ ВИЕ НЯМАТЕ ПРЕДИМСТВО - човекът отпред може да прави маневри без дори да подозира че вие сте на прав курс през неговата зона на маневриране и докато не попаднете в полезрнието му вие сте длъжни да го пазите!!! С изключение на случаите в които сме близо до склона просто трябва да направите завой на ляво или дясно и да избегнете удар от факта че вашата траектория минава през чужда тракетория на маневриране!
Ако пилотът прави S-ки с лице към вас - значи просто е идиот - също е добре да завиете на ляво или дясно и да се отдалечите на мнооооооооооооооого далеч!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Сблъсък във въздуха
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 18, 2019 1:17 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 11, 2013 4:34 pm
Мнения: 24
Име: Кубер Сапарев
Viper_Weasel написа:
Ако някой е пред вас - и прави S-ки пресичайки вашата права траектория - ОТ ЗАДНА ПОЗИЦИЯ ВИЕ НЯМАТЕ ПРЕДИМСТВО - човекът отпред може да прави маневри без дори да подозира че вие сте на прав курс през неговата зона на маневриране и докато не попаднете в полезрнието му вие сте длъжни да го пазите!!!


С всичко съм съгласен Иво, затова и леко абсурдният ми пример с автомагистралата. Какво означава "предимство", какъв смисъл влагаме в тази дума? За мен това значи, че някой има право пръв да предприеме маневра, а другият трябва да се съобрази с него. Но ако имащият предимство прекъсне маневрата и поеме точно в обратната посока!?

Защото от всички описания дотук изглежда се е случило точно това. Както и ти пишеш... "докато не попаднете в полезрението". Това попадане в полезрението е описано от пилот Х, който не довършва започнат пълен кръг (360) в западна посока, а го прекъсва и обръща в източна посока заради наближаването на Y. Където по думите й пилот Y я е последвал отново. Тук обаче според мен последователността е обратна. Пилот Y вече е бил на курс за заобикаляне от изток (съобразен с предимството на Х в неговата 360-тка), когато Х вече твърде късно забелязва това и също е поел на изток (без видимост към пилота, от когото бяга).

Това разбира се е моя хипотеза, но смятам всички изключваме сценария, в който пилот Y нарочно се цели в Х.

За мен големите изводи са два:

  • за позиция (пилот Y): да не отиваме в посока и близост до друго крило, ако сме ограничени в способността си за маневриране (поради липса на опит, стрес, проблем с екипировката, стойката в сбруята или друго); ако се налага, да не излитаме изобщо, докато маршрутът ни не е чист от други крила.
  • за позиция (пилот Х): намеренията и действията ни във въздуха да бъдат ясни и да не променяме курса (завоя) си, когато в близост има друго крило... ако все пак го правим, да държим другото крило постоянно под око.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 91 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов