SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Сблъсък във въздуха
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=10327
Страница 1 от 7

Автор:  niki [ Чет Сеп 12, 2019 7:08 am ]
Заглавие:  Сблъсък във въздуха

По време на фестивала имаше сблъсък между двама пилота. Нека условно ги наречем пилот X и пилот Y. От далеч наблюдавах падането на пилот X със спирала пред старта. Другото са разкази на пилот X, очевидци и две видеа от две различни гледни точки.
Всеки сериозен инцидент, всяко викане на спасители, активира така нареченото досъдебно производство, където разследващ полицай изяснява случая и дава препоръка на прокуратурата за повдигане или не на обвинение. Тъй като ще ме викат в полицията за еспертиза по този случай и за случая с румънеца, то ето моето мнение засега по въпроса:
Пилот Y прави серия от фалстартове на старта с което привлича вниманието на околните. Излита пилот X и южно от старта тръгва да търси термика. Когато вижда излитането на пилот Y, решава да се оттегли и отива към източния рид да търси друго качване. Действието се развива късно следобед, условията са спокойни, качванията са слаби и отнесени от анабатичния вятър. Ето защо, близо до склона, пилот X няма възможност да обработва качванията с пълни кръгове, а претърсва и обработва въздуха с S образни завои.
Между временно, пилот Y също се насочва към източния рид, в зоната на реене на пилот X и това не е забелязано от него, който е с гръб и под пилот Y.
Двете видеа са гледни точки с разлика около 70 градуса спрямо мястото на сблъсъка. Едното (гледна точка от към западния ръкав) заснема как пилот X лети направо (той е в гръб и няма движение настрани, освен отдалечаване), а пилот Y идва със скорост вляво от пилот X и се врязва с тяло в крилото му. Въжда се как малко преди сблъсъка пилот Y дърпа силно двете спирачки - вероятно вижда сблъсъка и се стреми да го избегне.
Във второто видео (гледна точка от към централната част на южния старт), пилот Y не се движи настрани, а само се отдалечава (тоест лети направо), а пилот X прави завой наляво (вероятно част от S образните завои при търсене и обработване на термика) и така се засича с траекторията на пилот Y. В последният момент има видимо повдигане на пилот X и накрая тялото на пилот Y се врязва централно в купола на пилот X или купола на пилот X се врязва в тялото на пилот Y или просто имаме две постъпателно движещи се тела със засичащи се траектории. Пилот X твърди, че до последно не е виждал приближаването на пилот Y отляво, защото заради крило си отгоре няма видимост в тая посока.

Тялото на пилот Y се закача в купола на пилот X и почва да го носи като допълнителен товар. Предварителна асиметрия или команда от пилот Y (не мога да определя точно, но не е и толкова съществено) задействат спираловидно въртене, което е интензивно заради двойният товар. В един момент пилот Y се откача от купола на пилот X, това силно му разтоварва спиралата и крилото му излиза от нея. Около 40 процента от крилото на пилот X остава оплетено във вървите и той продължава със САТ-образно въртене до земята (тялото се движи назад, а крилото напред). В следствие от удара в земята има раздробен 12-ти прешлен и разкъсвания на черният дроб. Следват спасители, линейка и транспортиране до ВМА, където е направена успешна операция и са поставени импланти. Има леко засягане на гръбначният мозък, слаба чувствителност и ограничени движения в единия крак, но според последни сведения има надежда за пълно възстановяване.

Автор:  R2LsD2 [ Пет Сеп 13, 2019 4:22 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

1 видео казва повече от 1000 думи! Споделете ги, моля!

Бързо оздравяване на пилот X!

Автор:  niki [ Пет Сеп 13, 2019 6:24 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Оказа се, че не разполагам с линка към първото видео, а второто е видео файл, който не е редно аз да публикувам някъде. Първото видео е правено от потребител на форума и нека сам да пусне линка към него. За другото видео, ако някой познава автора, нека говори с него да го качи някъде и пусне линк към него. Говорих с пострадалият пилот Х и няма нищо против да се публикуват видеата, стига да не стане безмислена говорилня.
Аз също препоръчвам да се търси истината и вместо да се заклеймяват виновни, да се напомнят и търсят правила, изводи и добри практики, които да намалят вероятността от подобни инциденти. Между другото, колкото по-дълго време се излагаме на рискова дейност, толкова повече нараства вероятността да се случи нещо, освен ако .... но това е тема на друг разговор.

Автор:  Geko [ Съб Сеп 14, 2019 9:59 am ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Аз също моля за видеото. Смятам че общността е редно да го види, изцяло с оглед бъдеща безопастност. За хора, които не познават потерпевшите и нямат лично отношение към случая е крайно неразбираемо и изключително странно това криене на информация и интриги за случай, който е част от статистиката (вече) и може да помогне на всички ни да летим по-безопасно в бъдеще. Всяко подобно видео е безценно за ИЗБЯГВАНЕ на бъдещи инциденти и дава насоки за реакции в кризисни ситуации, които могат да спасят нечии живот - моя, вашия, на близките ни. Безобразие е да се крие по този начин подобна информация за инцидент на един от най-посещаваните стартове в страната, защото нечии чувства са крехки, а пък на друг "не му е до това". Съмнявам се, че потърпевшите искат това, което им се е случило да се случи и на някой друг. Кой въобще има интерес от криенето на истината тук? Кой кого защитава, и за какво?

Автор:  Viper_Weasel [ Съб Сеп 14, 2019 10:40 am ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Само да уточня нещо - видеото не се крие - по отношение на дърпаниците из Фейсбук - аз лично не искам видеото да достига до Момчил Риладжиев защото въпросният герой: 1-во няма нищо общо с парапланеризма и няма компетенцията да обсъжда дори подобни ситуации, 2-ро въпросният в много близкото минало е имал наглостта да се държи изключително лошо с пострадалият пилот без каквато и да е провокация и настоящите му изблици в интернет са само и единствено защото обича да прави цирк и шоу от всичко - смятам че такава наглост и лицемерие не трябва да бъдат хранени и затова не съм предоставил въпросното видео на всички. Няма криене - няма конспирация!

Видеата по отделно не са меродавни за определянето на инцидента - от различните гледни точки ситуацията изглежда значително различна! Важно е какво довежда до ситуацията!

По отношение на инцидента:
Ники е описал ситуацията много чисто и правилно!
Споменавам някокло факта:
Нарушени са 3 правила за предимство:
1 - Задният пази предният - нямаме очи на гърбът си и с изключение на моментите на вдигане на крилото от земята - пилотът отпред е с предимство!
2 - По високият пази по ниският - по време на полет имаме ограничена видимост нагоре и е по-трудно за нас да имаме дълбочинна предства за това къде точно тракеторията на куполът ни в триизмерното пространство.
3- При пресичащи се курсове дясностоящият има предимство - няма нужда от коментар!

Единствената "грешка" (ако може да бъде наречена така) която бих посочил от страна на пострадалият пилот може би е че се е предоверил на факта че има предимство във всички тези правила и е предполагал че и другият пилот ги знае което явно не е било така!

За съжаление пилот Х е бил на 2-ри полет със чисто нова сбруя която има малка разлика в позицията на запасният парашут от старата - в паниката е опитал да отвори запасен но не е могъл да намери ръчката.

Също е добре да се отбележи съдържанието на сбруята при удар - в багажното отделение на сбруята е имало алуминиева бутилка за вода която е сериозно огъната - възможно е да е допринесла за травматологията въпреки че е била максимално отдалечена от гърба на пилота. - Внимавайте какво и как разполагате в сбруите си - без твърди предмети!

По отношение на пилот Y и морала!
Факт е че пилота е бил неопитен и явно неподготвен за подобна ситуация - факт който обаче не е оправдание. Ако се чувствате неподготвени за нещо потърсете помощ - във въздуха носите отговорност не само за себе си а и за тези около вас!
Изключитлено лошо впечатление ми направи фака че пилот Y на следващият ден по малко от 12 часа след инцидента беше отново на старта на Сопот с готовност да лети с довода "да не остане страха от преживяването!" Ако си минал през подобно преживяване и вероятно си бил причинител - най-малкото според мен трябва да имаш морала и акъла да сесетиш че не ти е мястото на старта и може би трябва да ти остане страха от преживяването! За тези със чувствителните души нека да напомня че хапчета за лекуване на душевни травми има - за счупени гръбнаци -НЯМА!!!

Според мен е време цялата общност малко да се поразсъбуди и да излезе от транса че подобни неща "просто се случват" - ако инцидента беше породен от пилотска грешка свързана с грешна преценка на условия, ако някой беше паднал поради причини свързани с метеорология, турболенция и тн - да - такива неща се случват, но в случая говорим за грубо неспазване на правила за движение във въздуха. При това положение отговорността ви не е само към вас но и към всички около вас - ако това ви притеснява и се чувствате неподготвени да пазите тези около вас - може би не ви е мястото във въздуха! Личното ми мнение е че е добре че в случаят се води следствие защото трябва да има някакво наказание за виновният пилот - най-малко под формата на обезщетение към пострадалият!

Автор:  Diana.neeva [ Съб Сеп 14, 2019 12:16 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Беше вечерта ,а условията бяха меки и перфектни..Ходейки към старта видях пилот Х и пилот У да излитат ...След по малко от 5 мин. чух да се вика и крещи име и тичах под южния старт към пострадалия пилот.Искам и тук да изкажа уплахата си и поздравленията за трети пилот който кацна под южния старт и беше пръв при пострадалия пилот...Единственото което видях е как едно крило излиза от завой с колапс и продължава напред.Тоест пилот У...Докато тичах надолу се блъскаха мисли в главата ми как е възможно най-внимателния пилот който познавам да е на земята не успявах да намеря причина.......След това ми стана ясно...Както и по горния коментар,не рабирам логиката на пилот У да се качи пак на старта на следващия ден и да не е очаквал,лошите коментари ,които явно е получил...Иска ми се да си вземем поука след като пилот Х опише какво е станало..Да сме по предпазливи,защото тази вечер във въздуха имаше мисля 4 крила...Нямаше навалица за да се шашне и ахне някой и беше спокойно.Лично аз след инцидента направих 1 час във въздуха без да въртя само напред карах и бушуваха мисли в главата ми.Пожелавам и на двамата пилоти пълно възстановяване от физически и психически контузии..И да вземем поуките във въздуха не сме сами и нямаме очи и на гърбовете си, а разчитаме на другите пилоти понякога,че ще се спазват правилата..Не се наричам опитен пилот,но и до ден днешен изпадам от термика заради спазване на дистанция и от страх,но съм си такава .Нека всеки,който се интересува и пише коментари търси истината,за да се предовратят бъдещи подобни инциденти колкото и да е болезнена тя.Със сигурност инцидента не е станал нарочно може би е имало фиксация на обект тоест към пилот Х от пилот У .Но нека имаме морал и уважение..

Автор:  Geko [ Съб Сеп 14, 2019 2:15 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Колеги... аргументът "видеото няма да се сподели, за да не го види еди кой си" е толкова абсурден, че няма накъде. Очевидно е на всички, че става въпрос за безумна простотия от която е съсипан (поне за момента) живота на един човек и семейството му. Защото съм сигурен (а то и си го пише по-горе), че човекът, който е в болница би искал да се види какво му се е случило. А то, че стана ясно, коя е госпожица Y, стана отдавна.
Видеото е необходимо, за да се избегнат подобни инциденти в бъдеще и съм сигурен, че всеки който го види ще има едно на ум от тук насетне. Отново питам - кого по дяволите защитавате? И защо?

Автор:  Viper_Weasel [ Съб Сеп 14, 2019 6:25 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Колега - виждам че си регистриран от година и половина във форума - и първите ти 2 поста дотук изразяват някакво желание за зрелище под прикритието на безопасност. Всичко по случая е описано в детайли. Видеото според мен може да бъде споделено от някой от участниците в инцидента - ако и когато те се почувстват готови да го направят.
Много лош вкус оставя желанието за сеир вместо загрижеността например как е пилота. Видеото ще си го сподели пострадалия когато му е до това, а не когато някой настоява защото му е скучно.
Ако ти се гледат видеа с разбивания - пиши в YouTube - paragliding crash и се наслаждавай.
Ако някой има клипчето смятам че е меко казано неуместно а го разпространява без знанието или изричното съгласие поне на един от участниците в него!
Пострадалият е виждал филмчето - за него няма нужда да се публикува, но когато му дойде на дневен ред той също да се включи в тази тема смятам че няма да има и нищо напротив да сподели видеото!
За да се избегнат подобни инциденти е описано добре по-горе какво трябва и не трябва да се прави.

Автор:  Geko [ Съб Сеп 14, 2019 6:50 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Леле... "желание за зрелище под прикритието на безопасност." Това не зслужава коментар. Който разбрал. разбрал. Останалите - пазете се, защото спортът ни въобще не е безопасен. Успех!

Автор:  Владо Доктора [ Съб Сеп 14, 2019 7:01 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Едно малко допълние - в задния джоб на сбруята не слагайте твърди големи предмети. Пълни пласмасиви бутилки също е опасно. При удар водата не се компресира и ако бутилката не се пръсне е като камък. Системи от сорта на кемъл бег са по- добри. Имайте застраховка тип гражданска отговорност към трети лица, в Европа е задължителна и не много скъпа. Не познавам пилота Х, нито Y. Надявам се всичко да се развие благополучно, на Х желая да оздравее! Грозна е дискусията, отвращава ме! Горките момичета... и те го четат!

Автор:  svilendotorg [ Съб Сеп 14, 2019 9:30 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Искам да разясня, че нито нещо се крие, нито има някаква мистерия около случката.
Напротив, същата вечер видеото беше показано на организаторите и интрукторите по летене, след което спряно за да не се дискутира излишно докато друг колега-пилот лежи в интензивното и няма възможност да си каже неговата гледна точка.

Има/имаше два проблема с видеото, което камерата ми засне:
1. видеото, което оригинално качих беше със сравнително лошо качество, защото GoPro-то е широкоъгълно и трябваше да зуумна кадрите на 500%, което внесе много трептене и прескачане на картината; това нещо го оправих след допълнителна обработка и имам клипче с доста по-стабилен образ.
2. видеото започва от момента на сблъсъка и не дава ясна картина кой накъде е ходил и какви маневри е правил преди това; може би другото видео, което Ники споменава ще помогне за това като някаква предистория.

За финал: говорих с пилот X и Y, и двете са ОК видеото да бъде споделено, оставям го на тях да го направят. Най-вероятно това ще стане като коментар в темата. Моля ви, не забравяйте че сме хора и допускаме грешки. Психическите травми също оставят белези и не са лесни за преодоляване, а в комбинация с физически такива човек лесно може да се срине. Затова призовавам коментарите тук да са градивни и в добрия тон.

Автор:  RvE [ Съб Сеп 14, 2019 10:02 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Важното е, че операцията е минала успешно. Пилот Х има ли нужда от финансова помощ?

Автор:  ognian [ Нед Сеп 15, 2019 8:53 am ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Ще е добре пилот Y да сподели своята гледна точка.

Автор:  vanya [ Нед Сеп 15, 2019 10:06 am ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Здравейте,

Аз съм въпросният пилот Х. Че да си разкажа как изглежда инцидентът през моите очи:

Преди да започна искам да благодаря на всички, които ми помогнаха на старта след падането, помогнаха с изборът на място и лекар, помогнаха с превоза до ВМА. Без тази експедитивност и точност може би ситуацията щеше доста да се усложни за мен поради сериозността на травмата. Също така благодарности на всички приятели, които ме посещават всеки ден (днес е имало коментар на входа на болницата - пак ли за Ваня - уф айди влизайте - вие сте поредните :)) и на всички, които ме проверяват по телефона дали не съм паднала духом...

За инцидента - отивам си на старта с надеждата за един magic lift в края на деня - беше около 18.00. Гръбното безветрие беше безпроблемно за излитане, така че разпънах по най-бързият начин и излетях. Дежурката на източния ръб беше слаба нуличка и аз си зациклих в нея с надеждата да напипам по-силна част от нея. На поредното 360, посоката на което беше от източния към западния ръб видях пилот У излетял и насочващ се към мен. Имаше разстояние, но определено завоят ми се сечеше, затова, вместо да рискувам близко разминаване или възможен сблъсък реших да прекъсна завоят. Направих s-завой обратно към източният старт с идеята, че освобождавам достатъчно място на пилот У западно от мен, където той/тя може да продължи, влизайки в нуличката дето аз я въртях. След края на завоя, погледнах за местоположението на пилот У, за да разбера, с каква траектория на въртене да продължа --> бях силно изленадана да видя, че пилотът ме беше последвал, в същото направление, беше метри зад мен и продължаваше да лети право към мен, без никакво колебание или промяна в посоката. Тъй като пилот У беше по-високо от мен, предположих, че преценя че ще се разминем – аз от по-ниската си позиция нямах точна представа. След секунда тялото на пилота се врязваше в куполът на крилото ми.

До тази част от случката: Нямате си на представа, колко много съжалявам, че просто не избягах от зоната на старта вместо да се връщам на източния рид. След като бях над източния рид и погледнах към другият пилот имах точно секунда-две преди да се сблъскаме. Не направих нищо, но и нямах особено време. Все си мисля дали не можех първосигнално да вкарам супер силно дясно управление и да го изнагетивя на дясно – но не го направих първосигнално, а след секунда просто последва сблъсъкът.
Наистина не разбирам, защо някой излита с ясната представа, че ще трябва да лети в близост до друг – аз си циклех пред старта, така че няма начин пилот У да не е знаел че ще трябва да се разминем или най-малко да се съобразяваме помежду си. Не разбирам, защо като виждаш, че се блъскаш с някой просто остро не завиеш. Нямаше други планери около нас, така че завой, в която и да е посока би бил ок. Докато правех завоя към източният рид бях с гръб към другият парапланер – но той/тя трябва да ме е виждал и във всеки един момент е можело да се направи лека корекция в направлението….

След закачането: явно пилот У правеше нещо за да се откачим – факт е, че крилото ми излезе от правият полет. В този момент си помислих – да дръпна запасен – може би колкото повече площ има носеща, толкова по-добре, може така и да се разкачим. Посегнах за ръчката, но не я напипах – с нова сбруя бях за деня. В паниката даже потърсих и в ляво, въпреки че знам, че ръчката ми е отдясно. В този момент се разкачихме и усетих, че крилото за секунда премина в прав полет. С надежда оставих търсенето на запасния и погледнах куполът да видя какво мога да оправя. За съжаление крилото беше доста окраватено и това което виждах като крават не почваше от единия или другия край , а от средата. Почти мигновено след разкачането крилото клъвна с някоя от здравите си части напред и влезе в някакво спирало-сатообразно движение и на втората врътка удрях земята. През цялото време си се молих наум траекторията на въртене да съвпадне с наклона на склона – то май така и стана. Не почувствах болка от ударът, но си останах легнала както бях паднала настрана и почнах да опитвам да раздвижа крайници – нямах грам сетивност от кръста надолу. Не съм си удряла главата и тялото ми изглеждаше напълно функционално, така че си си взех телефона от кокпита без да мрдам гръбнака и звъннах за помощ. Почти веднага след това при мен имаше хора – отново благодаря на всички за супер експедитивното пренасяне и за успокояването на старта – аз бая си хленчих, но можете да си представите какво е да не чувстваш тялото си.

За тази част от инцидента – може би веднъж тръгнала да търся запасния, не трябваше да се отказвам и да гледам какво му е на крилото. Просто трябваше по-настоятелно да потърся ръчката… Кравата беше голям и бях близо до земята, така че не мисля че можех да направя нещо по въпроса.

Последиците за мен са: 12-ти гръден прешлен е буквално смлян; на негово място вече имам две планки и осем болта. Имам засегнати нерви и въпреки че имам сетивност навсякъде по краката не всичко мога да мърдам – особено засегнато е движението на глезена на десния крак и контра-шпиц движението на пръстите и на двата крака. За момента прогнозите за възстановяване са добри, тъй като имам сетивност навсякъде. Периодът за възстановяване, който ми дават е 6 месеца – 2 години.

Финансовите последици са не-малки също. За момента съм платила към 9000 лв и тепърва ми предстоят доста разходи за рехабилитация. Може би около 2000 ще успея да покрия от застраховки и допълнително здравно осигуряване. Благодаря на всички, които предложиха финансова подкрепа – за момента съм ок с разходите. Към нужните средстжа има и още - един човек трябва да е ангажиран с мен постоянно, тъй като все още не мога да вървя и да се обслужвам дори за най-дребните неща сама. Крилото ми е разкъсано на предните камери, доколкото разбрах, така че и там ще е нужен ремонт.
Каквито и пари да похарча обаче, не се променя факта, че близките месеци(надявам се само толкова) аз няма да летя, няма да съм с близките си хора – поне не по-готиния забавен начин принципно и няма да правя, това което ми се прави. И винаги ще си нося болтовете и планките...

Клипчето, за кето толкова всички говорят е тук: https://youtu.be/Ng1Y9thLOCE

Автор:  Buga [ Нед Сеп 15, 2019 10:32 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Бързо оздравяване! Не пиша с цел заяждане. Шокиран съм от инцидента, видеото е стряскащо поради факта, че разбива илюзията за самостоятелност при летенето - някак с времето започваме да летим с мисълта, че сме самостоятелни и всичко зависи от нас, нашата самооценка, способности да летим и времето. Има тънък баланс между способности, късмет и природа и това прави спорта красив. Тогава идва пилот Y. Досега прочетох, че пилот Y не е преценил това и онова, допуснал е грешки , държал се е неадвкватно и тн. Но аз се питам, пилот Y самоук ли е? Кой го е обучавал и ако има такъв, този човек в момента замисля ли се, дали е направил всичко възможно, да му вмени, че има правила, които да се спазват? И друго, ако е видял , че е неспасяем случай, напеавил ли е нещо по въпроса? Не познавам Y и не ме интересува кой е, не знам и кой му е унструктора, ако има такъв. При положение,че спортът се комерсиализира и всяка година броят на летящите се увеличава, нека всеки който обучава си направи изводите.

Страница 1 от 7 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/