SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Изпарашутиране в дъжд
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=10880
Страница 1 от 4

Автор:  niki [ Нед Май 30, 2021 5:39 pm ]
Заглавие:  Изпарашутиране в дъжд

Днес едно чисто ново крило изпарашутира в дъжда, който заваля. Проблема е в shark nose профила. Бях написал един дълъг анализ ама ми се прекъсна форумната сесия и сега ме мързи да го пиша пак. Ето снимка на профила на изпарашутиралото крило и на едно друго крило, което летя без проблеми в същите условия. Игнорирайте, че едното е с по-дебел профил, защото е EN A, а вижте остротата на носа, малкият радиус на вписаната в носа окръжност, които водят до по-слаба индуктираща способност.
Изображение

Автор:  Милен [ Пон Май 31, 2021 10:44 am ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

niki написа:
Днес едно чисто ново крило изпарашутира в дъжда, който заваля. Проблема е в shark nose профила.
Изображение


Крилото е UP Kibo 2.
Проблема е, че не четем ръководството за крилата. Там пише:

Once the wing is flying in the Big Ears configuration we recommend engaging the speed system
to about 50% of the maximum travel (more if higher sink rates are desired). This reduces the
angle of incidence and improves the safety of the manoeuvres.

Става дума за уши в нормални условия, а в случая + лек дъжд.

Не е невъзможно да е летял и в долна граница /което още повече влошава нещата/ -крилото беше голям размер, казаха ми, че го объркали с тандема ми - същите цветове. В ръководството пише:

Should you however find yourself in a deep stall (as described above, this could happen
through flying too light on the wing and pulling big ears)

Дори единия фактор е предпоставка, тук са налични 2, че и 3. - ако е бил лек.

Автор:  Милен [ Пон Май 31, 2021 11:25 am ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

Вчера на кафето, докато говорих с жена му, ме домързя да и поискам видеото - тя го снимала.

Автор:  Данчо [ Пон Май 31, 2021 1:00 pm ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

Типа на профила не е решаващ за парашутиране в дъжд. Може да питате Валери за опита му в дъжд с Airwave Magic - не съм виждал по-заоблен челен ръб.
Полезна статия по темата:

https://xcmag.com/paragliding-technique ... ider-rain/

Автор:  Viper_Weasel [ Пон Май 31, 2021 1:12 pm ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

Beading-а или събирането на водни капки върху повърхост с голямо повърхностно напрежение без възможност за попиване или свличане според мен също изиграва по важна роля тук. Старите платове бяха с промазки на различна основа и позволяваха по-голяма хигроскопичност дори при нов крила - новите платове са двойни и тройни анти-UV и водонепромукаеми промазки който не позволяват отичането или поемането на водата. Резултата е - огромни капки върху горна повърхност който причиняват откъсването на потока.

Автор:  Милен [ Пон Май 31, 2021 1:37 pm ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

Препоръката на UP при правене на уши да се натиска спийд на 50% за Kibo2, е при нормален полет. Не става дума за дъжд.
Това е по-важното в случая.
Кацнах малко преди инцидента, дори не беше дъждец, във въздуха, по-скоро пръскане - поне при мен.

Автор:  Marv [ Пон Май 31, 2021 3:12 pm ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

Преди около 5г ме валя най-сериозния дъжд в цялата ми колеблива летателна кариера :lol: Явно тогава за мен облаците са били само 1 вид. :!: :shock: За един полет ме валя 2 пъти, ама гьол вода нямаше сухо място по мен. Тогава летях Carrera+. Крилото е с shark nose и e доста спряно (става дума фабрично спряно в сравнение с Carrera примерно). Не ми е парашутирало просто го държах на 50% спийд докато пропадането стане от 2,5 на 1,5м/с. Управлявах само с тежестта на тялото понеже беше абсолютно неадекватно. На 1,5 пропадане вече си позволявах да въртя някакви нули доста плоско колкото да печеля време и междувременно да съхна. Не е хич весело.

Автор:  Marv [ Пон Май 31, 2021 3:18 pm ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

Този съвет в статията да въртиш спирали с мокро крило за мен е пълна глупост и не бих го направил. Субективно мое мнение разбира се, което не бих проверил практически по никакъв повод.

Автор:  Владо Доктора [ Пон Май 31, 2021 3:44 pm ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

niki написа:
Проблема е в shark nose профила. Бях написал един дълъг анализ ама ми се прекъсна форумната сесия и сега ме мързи да го пиша пак. Ето снимка на профила на изпарашутиралото крило и на едно друго крило, което летя без проблеми в същите условия. Игнорирайте, че едното е с по-дебел профил, защото е EN A, а вижте остротата на носа, малкият радиус на вписаната в носа окръжност, които водят до по-слаба индуктираща способност.
Изображение


Ще обясниш ли по-добре, Ники? Shak Nose забавя потока пред отвотите на кемерите при различни ъгли на атака. Трудно ми е да направя връзката с beeding и откъсване на потока. А в случая със съвсем лек дъждец не се вписва. Интересното е, че и при други производители при по-нови крила със shark nose я има изрично препоръката да не се лети с мокро крило.

Автор:  Милен [ Пон Май 31, 2021 6:05 pm ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

Раздела инциденти е за да се извличат някакви поуки от ситуацията за която става дума. В случая, човека прави уши с новото си крило. Производителят препоръчва при тази маневра, да се натиска 50% спийд. Гледайки скоростта с която летеше секунди преди да изпарашутира не беше на спийд. Ръмежа със сигурност му е помогнал.

Автор:  Djubaca [ Пон Май 31, 2021 6:37 pm ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

Владо Доктора написа:
niki написа:
Проблема е в shark nose профила. Бях написал един дълъг анализ ама ми се прекъсна форумната сесия и сега ме мързи да го пиша пак. Ето снимка на профила на изпарашутиралото крило и на едно друго крило, което летя без проблеми в същите условия. Игнорирайте, че едното е с по-дебел профил, защото е EN A, а вижте остротата на носа, малкият радиус на вписаната в носа окръжност, които водят до по-слаба индуктираща способност.
Изображение


Ще обясниш ли по-добре, Ники? Shak Nose забавя потока пред отвотите на кемерите при различни ъгли на атака. Трудно ми е да направя връзката с beeding и откъсване на потока. А в случая със съвсем лек дъждец не се вписва. Интересното е, че и при други производители при по-нови крила със shark nose я има изрично препоръката да не се лети с мокро крило.

Основната идея на Йотов е да промотира идеята за индуктивните способности на атакуващия ръб.

Автор:  niki [ Пон Май 31, 2021 8:08 pm ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

:-)
Прочетете Forward motion и ако имате въпроси питайте :-)
http://skynomad.com/articles/beginners- ... amics.html

Автор:  Владо Доктора [ Пон Май 31, 2021 10:31 pm ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

niki написа:
:-)
Прочетете Forward motion и ако имате въпроси питайте :-)


Аз имам един въпрос, Йотов. Защо си се отпуснал и пускаш "бомби" без да се аргументираш? Преди казах по-внимателно от уважение, че от теб навремето съм се учил... Тест пилота на Озон казва, че те не знаят точната причина за проблема. Може би ти знаеш.
Основните поуки от инцидента са: 1. чисто новите крила имат най-голяма податливост да парашурират, когато са мокри, 2. правенето на уши с мокро крило не бива да се прави в никакъв случай. 3. Дръжте спийда до самото кацане и внимавайте много с управленията. Важно е да разберем ареродинамиката зад проблема, за да можем да взимаме правилните решения в нужда.
Какпките нарушават потока, защото са неравни, а новите модели крила имат по-чист атакуващ ръб и за това капките имат повече значение. Новия плат не попива и капките остават по-големи.
Ако има общо със shak nose не обяснява защо чисто новите крила са по-засегнати. Профила не се променя с възрастта.
На практика се питам - ако си взема чисто ново крило и излитам от мокър старт трябва ли да се притеснявам? Едно и също ли е равномерно навлажняване и едри капки? Ако съм на спийд в дъжд по-добре ли е да управлявам със задните колани (напр при сложен или малък заход само с тяло ще е много трудно)?
Всъщост не разбрах какво е станало с момчето. Надявам се да е добре?

Автор:  niki [ Вто Юни 01, 2021 6:20 am ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

Владо Доктора написа:
Защо си се отпуснал и пускаш "бомби" без да се аргументираш?
Владо, изказвам твърдението за по-слабата индуктираща повърхност на shark nose профила. Ти ме питаш за по-подробно обяснение. Посочвам статията и раздела където това е обяснено максимално просто. Вместо да ми зададеш конкретни въпроси от материала, ти го охарактеризираш като пускане на бомба и искаш някакви аргументи. Сякаш не си си направил труда да го прочетеш, а искаш да ти го сдъвча в 2-3 изречения.
И в летенето и в живота е нужна ефективност. Ако често трябва да се говори по даден въпрос, не е ли по-ефективно да отделя време да го разработя, после в течението на годините да го подобря чрез въпросите на учениците и после да го давам за четене, отколкото да го възпроизвеждам всеки път поотделно със всеки? Не е ли по-изгодно да дразня Djubaca като "промотирам" индуктиращата способност с надеждата повече хора да я разберат и да ме питат по-малко за свързани с нея въпроси? Насааам народе, елате и вземайте знания на промоция. Вземайте днеска без пари, че утре ще боли. Гребете с пълни шепи.
......
Цитат:
Ако има общо със shak nose не обяснява защо чисто новите крила са по-засегнати. Профила не се променя с възрастта.
Слабата индуктираща способност, особено при близки до 90 градуса ъгъл на атака (парашутиране) е проблем не само за shark nose, а за всички заострени профили. Макар, че производителите рекламират shark nose като много стабилен - да, дава стабилност, защото профила реагира по-слабо на външни условия и крилото по-малко подскача насам натам. За мен това е и недостатък, защото ми орязва част от информацията за околният въздух, а освен за возене, ползвам крилото като един голям сензор.
...
Анализа на инцидента трябва да върви в 3 посоки:
- защо се влиза в парашутиране (нащърбването на повърхността от капките както описва Иво, пипане на спирачките, уши, натежаване на купола от дъжда и промяна на балансировката, от външни пориви)
- как се поддържа парашутирането (слаба индуктираща способност от профила и балансировката)
- как се излиза от парашутиране (натискане на спийда или дърпане на А коланите за отиване към по-ниски и благоприятни за индуктиране ъгли на атака, временно чрез пълен срив)

Цитат:
На практика се питам - ако си взема чисто ново крило и излитам от мокър старт трябва ли да се притеснявам?
да

Цитат:
Едно и също ли е равномерно навлажняване и едри капки?
не

Цитат:
Ако съм на спийд в дъжд по-добре ли е да управлявам със задните колани (напр при сложен или малък заход само с тяло ще е много трудно)?
пробвай. Нужен ни е опитен материал :mrgreen:

Цитат:
Всъщост не разбрах какво е станало с момчето. Надявам се да е добре?
счупен прешлен без усложнения
.......

Изпарашутирването на крилото зависи от много фактори. По време на инцидента имаше още 5-6 крила във въздуха, стари и чисто нови EN A, B и C. Те нямаха проблем, въпреки че правиха уши, а Бо май прави и спирала със Сигмата. Просто има крила, които са по-склонни към парашутиране и толкоз. Ще направим тестове на въпросното крило и се надявам да излезем с още отговори на по-горните въпроси.

Автор:  Милен [ Вто Юни 01, 2021 8:01 am ]
Заглавие:  Re: Изпарашутиране в дъжд

Имам питане:
С инструктор ли летеше пилота?
Беше ли го инструктирал инструктора да натиска спийд при уши /както е в упътването на крилото/?

Страница 1 от 4 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/