Leonardo | ФОТО
Дата и час: Съб Апр 27, 2024 8:24 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 10 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: 01.07.2007 Сопот - сблъскване във въздуха
МнениеПубликувано на: Нед Юли 01, 2007 10:20 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
Днес малко ми беше рок енд рол във въздуха над старта и тъкмо се оглеждах да видя кой минава под мен ... вдигам поглед и виждам сигурно най-големия кошмар за парапланериста. Двама се "ударили". Единя лети не знае накъде /на запад/ щото увит в крилото на другия. Това се случва около 300-400 метра над лифта. Започнаха да летят само на едното крило. После долния отвори запасния, а след малко и горния за малко да увие запасния на горния пилот във вървите на крилото .. но все пак се отвори. направиха едно кръгче снишавайки и се приземиха твърдо на върха на старта ... добре че не паднаха в деретата на скалите ... ако бяха оцелили дърво може би щеше да е по-добре. Докато гледах сцената .... започнах да се оглеждам като лалугер да няма никой около мен. а и всички се разбягаха. Вярно беше че всеки си въртеше накъдето си иска... е не бяхме 150 крила във въздуха.. но 20тина има ... май трябва да се върти според датата дори не на съзтезание.
Доколкото разбрах един е със счупен таз и ръка а другия със счупена ръка май. Някой ако знае повече да каже.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Юли 02, 2007 8:50 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2297
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Случката бе класическо сблъскване на 2 парапланера във въздуха. Единия пилот бе Йохан от Швеция, а другия - Том от Дания. Според Йохан и двамата са въртели термика над старта в една и съща посока, но той е въртял по-тясно, докато Том е въртял по-широко. След това не се знае какво точно е станало - или Том е затегнал завоя си или Йохан е разширил неговия, но резултата е сблъсък и заплитане на крилото на Йохан в тялото на Том. Йохан хвърля веднага запасен и вика на Том да хвърля негова. След труден опит да го достигне Том успява да хвърли и неговия, но докато се снижаваха имаше опасност от оплитане на запасния в крилото. После с леки махове и двамата кацнаха твърдо 50 метра над лифта до черния път. В резултат от твърдото приземяване Йохан има счупване на петата и пукване на лакътя, а Том има тежко счупване на предмишницата и компресионно счупване (или натъртване) на прешлени на гърба.

Моите изводи:
...преди сблъсъка....
- тъпо е при 5 крила над старта две да се сблъскат.
- въртенето на термика в една и съща посока е ОК, но въртенето с различен радиус е опасно, защото постоянно има риск от засичане на траекториите на пилотите. Летенето в термика с друг изисква постоянна работа и сътрудничество от всеки. То не трябва да бъде непрекъснато състезание кой е по-добрия термичар. По-добрите термичари се забелязват и обикновено без много да ти пречат те изпреварват. По-доброто вдигане на другия, трябва да е източник на иформация и мотив за корекция, а не за състезаване за кокала. Знам че много пилоти се чувстват добре, когато изпреварят другите в термика и много пилоти се чувстват зле, когато са по-ниско от другите. Меренето на пишките във въздуха може да е фатално.
- и двамата пилоти летяха почти всеки ден в Сопот последния месец и имаха инциденти които трябва да ги подсетят че все още не са опитни пилоти. Йохан имаше случаи на засичане на друг пилот в термика, а Том имаше окичвания по дървета около поляната до лифта. Ако имате инциденти, то не си мислете че са случайни - нека да са ви като червена лампа, която да ви подсеща да оставяте по-големи разстояния и височини около вас - тоест увеличете аурата на безопасността си.
- считам че и двамата са виновни, защото когато летиш близо до друг трябва непрекъснато да го наблюдаваш и да можеш да избягваш евентуалните му засичания. Като шофирането по пътя е - един път ти засичаш друг, друг път даваш път на някой който те засича. Няма правила. Вечерта се черпите една бира и следващия път внимавате повече и се познавате повече.
... след сблъсъка....
- погасяването на парапланера е важно защото намалява риска от оплитането му със запасния.
- при идването на сблъсъка със земята се групирайте с тялото - успоредни, стегнати и леко присвити крака. Ръцете плътно до тялото сгънати в лактите с юмруци отстрани на лицето. Том направи класическо подпиране с ръка и резултата е лошото и счупване. Преди учехме учениците на парашутиско приземяване с цел изчистване на вредния навик от подпиране с ръце при падане. От днес почваме отново да го преподаваме.
- вчемете си по-голям размер запасен. Когато преди години хвърлях запасен си казах че ако падна на камениста местност ще счупя нещо, заради бързото снижение. Има мноого повече инциденти от бързо и твърдо приземяване със запасен, в сравнение с евентуално забавеното отваряне на по-голям размер запасен. Запасните са достатъчно надеждни, но хората ги възприемат като втори живот. По-добре е да го използваш и да кацнеш меко, отколкото да се радваш че си оцелял и да се правиш че не ти пука за счупената ръка или крак.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Юли 02, 2007 9:05 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 8:29 pm
Мнения: 111
Местоположение: Пловдив
Според мен този инцидент заслужава да се анализира по-подробно - както причините за настъпването му (което прави Ники), така и действията след това.
След сблъсъка съществуваше сериозна опасност за оплитане на крила и резервни. Ако момчетата бяха с отцепващи карабинери или с ножчета за рязане на върви/колани, с по-големи резервни (а защо не с рогало), сигурно падането и кацането им щяха да бъдат значително по-безопасни.
Интересно е защо на средната и горната станции на лифта няма поне по една носилка и още някои пособия за оказване на първа помощ, още повече, че сред хвъркатите има такива с медицински познания, а и сред туристите може да се окаже някой доктор, па било и конски. Тогава би се съкратило значително времето за сваляне на пострадалия, а с това и болките му, да не говорим за предотвратяване на най-лошото.
На мен ми направи лошо впечатление и равнодушието на някои от присъстващите на инцидента. Единият младеж беше сериозно пострадал и в никакъв случай не трябваше да остава без надзор до пристигане на спасители/лекари. Мисля, че небесните номади (за Шамбала/Ала-бала да не говорим) трябваше да реагират по-ангажирано - все пак това е тяхна територия.

_________________
ЛюбоМ


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Юли 03, 2007 8:18 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2297
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Любо
от небесните номади май само аз бях на мястото на инцидента, но не останах с пострадалия защото бях с две годишно дете, което можеше всеки момент да се разреве по всякаква причина. Преди да излетя се обадих на спасителите и отказах един бивш ученик от полет и го оставих да дежури до пострадалия. Също знаех че Джеимс от Шотландия се качва нагоре да е с пострадалия. След като свалиха пострадалия изпратих Дачи да го придружава и да превежда на докторите. След Дачи, Джеимс остана с пострадалите в Пловдив и при нужда можех да превеждам и координирам по телефона.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Юли 03, 2007 9:54 am 
Offline

Регистриран на: Чет Май 27, 2004 2:53 pm
Мнения: 459
Име: uon venos
ЛюбоМ написа:
Според мен този инцидент заслужава да се анализира по-подробно - както причините за настъпването му (което прави Ники), така и действията след това.
След сблъсъка съществуваше сериозна опасност за оплитане на крила и резервни. Ако момчетата бяха с отцепващи карабинери или с ножчета за рязане на върви/колани, с по-големи резервни (а защо не с рогало), сигурно падането и кацането им щяха да бъдат значително по-безопасни.
Интересно е защо на средната и горната станции на лифта няма поне по една носилка и още някои пособия за оказване на първа помощ, още повече, че сред хвъркатите има такива с медицински познания, а и сред туристите може да се окаже някой доктор, па било и конски. Тогава би се съкратило значително времето за сваляне на пострадалия, а с това и болките му, да не говорим за предотвратяване на най-лошото.
На мен ми направи лошо впечатление и равнодушието на някои от присъстващите на инцидента. Единият младеж беше сериозно пострадал и в никакъв случай не трябваше да остава без надзор до пристигане на спасители/лекари. Мисля, че небесните номади (за Шамбала/Ала-бала да не говорим) трябваше да реагират по-ангажирано - все пак това е тяхна територия.


Любо,
на мен пък лифтаджийте ми искаха 64 лв. за да ме качат на платформата за да ме свалят, при положение че лифта работеше и нон стоп се качваха пилоти и туристи нагоре. С идеята че ако ме качат на платформата трябва да платя целият курс на лифта. Специялни благодарности на Петьо (за това че каза на лифтаджийте да спрат с безумието!!!) и най-вече за това че ме пренесе на носилката до лифта, 67 килограма не се носят току така. Малко оффтопик - Големи Благодарност на Асенката и Любо, които ми се притекоха на помощ веднага след падането, На Рето, който беше нон стоп до мен да ми слуша глупостите, На Йотов за координацията с линейките! На Никола - който ме докара от Карлово с буса си .. ако съм пропуснала някой, не е нарочно! .. като се оправя ще ви го връщам на всички тъпкано .. знаете си как! :lol: :P


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: ...
МнениеПубликувано на: Сря Юли 04, 2007 1:04 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1184
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Цялото действие ми се разви непосредствено над главата. Тъкмо се бях закачил за сбруята и погледнах нагоре за да видя как катерят останалите. В интерес на истината не видях самият удар, направи ми впечатление обаче че единият пилот (не си спомням кои точно) реагираше доста уплашено на делтата под него (въпреки че делтата беше видимо доста по встрани), също така си спомням че когато за последно хвърлих един поглед нагоре преди удара ми се стори че има един "свободен електрон" дето май въртеше обратно на общата група, за второто обаче не съм сигурен въпреки че в последствие чух че май е било така от човек който е бил над тях в термиката и ги е видял като се удрят, по неговите думи си е било като таран.
По лично мое мнение целият инцидент се дължи на неспазване на основните правила. Напълно съм съгласен с Ники че е тъпо да стават такива неща още повече в спокоини дни и при положение че термиките не са пренаселени.
Относно летенето на повече от един човек в термика, аз лично следявам онова правило което гласи : "Продължавай да се оглеждаш, все нещо си изпуснал"
Любо също е прав, много тъпо ми се стори че на лифтената станция няма поне аптечка, в случай на пострадал със съмнения за гръбначно нараняване не е добре да се предприемат действия по пренасяне на човека с носилка и изобщо на каквото и да е преместване докато не дойде специалист така че не смятам че наличието на носилка в станцията ще помогне, но липсата на елементарни превързочни материали и обезболяващи е доста притеснителна. Аз лично в сбруята си нося животоспасяващо фолио и леикопласт, които надали ще ми помогнат при по-сериозен инцидент, но ще обмисля сериозно сглобяването на една аптечка. Има и готови аптечки в планинарските магазини които не тежат повече от 100-200 грама но могат със сигурност да облекчат нечии страдания в даден момент ако всеки имаше по една в сбруята.
Любо е прав и за още нещо, апатията от страна на някои от присъстващите беше доста грозна. Никои не иска да гледа грозни картини, никой не иска да си разваля летенето, но при случай на инцидент смятам че всеки е длъжен да помогне с каквото може, защото всеки може да се окаже на мястото на пострадалия и съм сигурен че никой няма да иска да е сам. Не визрам никой конкретно, но тези които се притекоха на помощ помогнаха с каквото можаха, Ники извика спасителите по станцията, няколко човека събрахме екипировката, останалите помогнаха на Йохан да стигне до лифта. Не се искат чудеса от никого, просто е достатъчно всеки да помогне с каквото може.
Много изписах, но просто исках да споделя видяното.
Дано и двамата да оздравяват бързо и без последствия.
Добрият пилот е живият и здравият пилот. И дано не се случват такива неща повече.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: ...
МнениеПубликувано на: Сря Юли 04, 2007 7:39 am 
Offline

Регистриран на: Чет Май 27, 2004 2:53 pm
Мнения: 459
Име: uon venos
Viper_Weasel написа:

Любо е прав и за още нещо, апатията от страна на някои от присъстващите беше доста грозна. Никои не иска да гледа грозни картини, никой не иска да си разваля летенето, но при случай на инцидент смятам че всеки е длъжен да помогне с каквото може, защото всеки може да се окаже на мястото на пострадалия и съм сигурен че никой няма да иска да е сам. Не визрам никой конкретно, но тези които се притекоха на помощ помогнаха с каквото можаха, Ники извика спасителите по станцията, няколко човека събрахме екипировката, останалите помогнаха на Йохан да стигне до лифта. Не се искат чудеса от никого, просто е достатъчно всеки да помогне с каквото може.


Мдам, много си прав. Когато останеш там сам, или когато всички излетят покрай теб, всъщност разбираш кои са приятелите ти. Изводите са поучителни за теб самият! 8)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: :(
МнениеПубликувано на: Сря Юли 04, 2007 4:42 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
mislex da ne pi6a tuk no ...pove44eto koito pi6ete tuk.. tuk poznavate Lubo ot sopot s nego sme prijiviqli dosta i az go uvajavam baq no vav vazduxa me e strax ot nego kakto i ot mnogo drugi u666 opitni pilloti mnogo 4esto mi se slu4valo da se davaiq za6to bqgam ot termika palna s u6 opitni piloti prevantiqta e maika na sigoriqta ... na prasti se broiat xorata s koito vartiq edna termika zaedno tova sa bate Ico Emo tandemo Fozi i Cvetanov ot vsi4ki drugi me strax pi4ove i pi4.. ne se obijdaite s Valeri i s fozi si xodim po krilata koga za po tiaxnite koga te po moito .. tova koeto imam v predvid e 4e... nqmam ni6to v predvid privarduvaite zboruvait4e i so zdrave...........

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: а не те ли е
МнениеПубликувано на: Вто Юли 10, 2007 1:45 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Дек 12, 2005 12:04 pm
Мнения: 478
Местоположение: Sofia
Име: Петър Гаврилов
страх от такива, които се направат само :D

_________________
**********************
low riders team - we are low, but slow :)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: .
МнениеПубликувано на: Вто Юли 10, 2007 6:35 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
ti si ot tqx :) ihaiha

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 10 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов