Пилота е от Шумен, начинаещ, на 15-ина полета, 2-3 от тях от високо (на платото). Крило - Атмос 80, сбруя - АВА "Интеграл", уреди - няма, запасен - също.
Учебният баир до Шумен (Кабиюк) е за южен вятър (ЮЗ-ЮИ) и поради това,
че този ден вятъра е бил доста слаб и много крив (И-СИ), взема решение със свои приятели да отидат на Градище.
Това е друг учебен хълм, много нисък (40 метра) за почти всякакъв вятър.
Условията са слаби и прави 2-3 полета (парашутни). Приближава голям "черен" облак и внезапно условията рязко се "подобряват".
Раздухва добре, излита, поддръжката е страхотна, прави първия си склон.
Не след дълго установява, че го вдига навсякъде, дори извън склона.
Започва да качва височина. Нагоре и нагоре. Стои срещу вятъра, но по върха на обувките и земята отдолу разбира, че се движи назад.
Назад и нагоре. Отдолу засенчва и вятърът усилва още. Облакът е над него и бързо се приближава.
За щастие не се паникьосва и започва трескаво да мисли какво да прави.
Теоретична подготовка (метеорологична) почти няма и взема интуитивно решение да плъзне по вятъра,
леко странично към най-близкото слънчево петно и възможно по-далеч от облака.
Вдигането продължава и той променя курса към най-близкия край на облака.
Паниката го обвзема, защото едноминутния предполагаем полет продължава четвърт час, а вдигането продължава.
Обмисля варианта да направи уши, но никога не го е правил и решава да не рискува, още повече, че на моменти е доста турбулентно.
Стиска зъби и продължава по вятъра. Достига базата и след като излиза от облака - установява, че големия град пред него е Търговище.
Каца до "Шел" бензиностанцията на 21 км от старта.
Приятелите му (нелетящи) в началото с интерес наблюдават странния полет, но след като започват да го губят от очи - ги обхващат притеснения.
Още повече, че раздухва силно, а след половин час и завалява.
Късмета на начинаещия сработва и всичко се разминава благополучно. Остава любопитната история.
В един ден - първи склон, първо набиране до базата, първо влизане в облак и първи прелет.
В началото ми стана интересно, но после като се замисля "ами ако беше някое по-оформено СВ?" Нещата можеха да завършат и трагично.
Затова си позволих да споделя тази история с вас и да предупредя всички начинаещи - никога не летете сами и не подценявайте дори и най-ниските учебни хълмове.
Всяко отлепяне на задника от земята е полет и като такъв крие всички известни и неизвестни вам рискове.
Теоретичната подготовка е абслютно задължителна, метеорологията - също. Не се щадете, ами четете.