Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 5:23 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 10 мнения ] 

Опасни ли са състезанията по прелети?
Да 14%  14%  [ 6 ]
Не 14%  14%  [ 6 ]
Зависи най-вече от мястото 2%  2%  [ 1 ]
Зависи най-вече от времето 12%  12%  [ 5 ]
Зависи най-вече от участниците 28%  28%  [ 12 ]
Зависи най-вече от организаторите 5%  5%  [ 2 ]
Зависи най-вече от поставените задачи 14%  14%  [ 6 ]
Не мога да преценя 12%  12%  [ 5 ]
Общо гласове : 43
Автор Съобщение
 Заглавие: Състезания и безопасност
МнениеПубликувано на: Чет Ное 12, 2009 10:51 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Състезанията по парапланеризъм са един от основните инструменти за неговото развитие. За съжаление през последните години, вече и у повече български пилоти се наблюдава засилваща се апатия към тези събития.

"За кво да се напъвам? Що не си летя за кеф?"

Аз считам, че от време на време трябва да се напъваме, най-малкото заради себе си. Да не се занемаряваме превръщайки се в хищни консуматори. Учителят Църов дори твърди че ние всички сме длъжници на летенето - като се почне от Ото Лиелентал и се стигне до звезди като Маурер и пионери като Джон Силвестер.

Знам че всеки от нас избягва игри в които губи. Никой не обича да е зад другите. Само че точките и медалите ли са истинската награда? Ами изкарването от комфортната зона? Ами трупането на опит и знания?
Да те не могат да се премерят с цифри и затова не изглеждат важни. Ама са. Не само за вас, а и за изграждането на обща авиационна култура.
Когато правехме Ком Емине с парамотори, аз знаех че нито на Ком, нито на Емине има нещо интересно. Ама още знаех, че напъването да летя по зададен от честолюбието и суетата маршрут ще ме вкара в приключения които ще ме направят по-добър.

Защото пътя е важен!
...

Всеки си избира своя път. Няма да се опитвам да ви променям мнението, но ще се опитам да привлека новите поколения пилоти, които още неориентирани в парапланеризма не знаят какво могат да открият в състезанията по прелети.

Една от най-големите пречки за тяхното участие в състезанията са фактите и слуховете относно безопасността.
Затова бих желал в тази тема да се обсъди безопасността по време на състезанията.

Тази година повечето състезания у нас биха уплашили средностатистически западен пилот:
На състезанието в Шумен всеки ден се летеше покрай Цб-та.
На състезанията в Сопот поради термичната турбуленция имаше паднали (често руски) пилоти, счупвания, сблъсъци във въздуха, отвяряния на запасни.


Страховито! Опасно! А?

Само че страха най-често е в сивата зона между знанието и незнанието. Знанието, че нещо лошо може да ти се случи и незнанието как, защо и може ли да се избегне.

Най-големите критики относно безопасността на състезанията по прелети е задължението да се лети по зададен маршрут и най-вече да се лети бързо по него (защото по-бързия пилот е този който оползотворява повече от условията за деня).

...
Напоследък добивят популярност нова форма състезания - всеки излита когато иска и лети накъдето поиска, само за да навърти повече километри. Такива са XC Open сериите и Шумен Оупън. Нелетено по зададен маршрут и не бързането са причина за практическата липса на инциденти. За съжаление няма реално сравнение между пилотите и изкарване от комфортната зона. Състезанията по свободен маршрут не се различават от индивидуалното ни уикенд и туристическо летене и основната им полза според мен е изследването на нови места. Напролет възнамеряваме да организираме подобно състезание на Скалско, за да можем посредством групово свободно летене да открием нови точки и маршрути.
...

задаването на маршрут е едно от най-големите предизвикателства за организаторите на състезания. Стремим се хем да е справедливо (минимизиране на късмета, увеличаваща се трудност), хем да е безопасно (избягване на рискови зони, струпвания на пилоти). Допълнителни фактори са транспортните разходи, прелетените километрите и новите маршрути.

Въпреки, че е трудно да се предвидят метеорологичните условия във времето и пространството опита показва че проблема не е в тях. Пилотите от различни нива на подготвеност показват достатъчно здрав разум да разпознават и избягват опасните зони, дори и това да им коства преждевременно приземяване.

Инцидентите най-често стават поради неподготвеност на пилота (изненади, ненавременно или пререагиране при турбуленция и колапси) и надценяване (летене на по-горен клас крила). Някои начинаещи състезатели допускат също елементарни грешки като това да се заврат в някое дере навътре в планината и да кацат нейде по дърветата. Считам че причината за тези инциденти е поради неадекватно отношение към летенето и състезанията. Повишените рискове изискват повишена дисциплина и концентрация. Два сериозни инцидента в Сопот това лято бяха с пияни пилоти!?! И после организаторите виновни.
...
За тези които не знаят реалността при инцидент е следната - някой пада, ако е далече и има късмет някой го вижда и докладва на спасителите и при възможност каца при пострадалия. Спасителите достигат до пострадалия (може да отнеме часове според мястото на инцидента) и оценяват ситуацията. При нужда се вика спасителен вертолет от Пловдив според спогодбата между ПСС и военните. Ако военните не са ангажирани, имат добра воля и времето позволява могат да изпратят вертолет до пострадалия, който да го транспортира до болницата в Пловдив за минимум час и половина. При организирани мероприятия могат да се направят допълнителни уговорки с военните, но дори и тогава няма гаранция за идването на вертолет.
Такъв беше и случая с падналия руснак (линк) и май бе по-добре че не дойде вертолет, защото застраховката му нямаше да важи заради промилите алкохол в кръвта.
...

"Делото за спасяване на давещите се е дело на самите давещи се"

Миналата зима работих в Южна Африка като тандемен пилот. Нямах лиценз, работно разрешение или застраховка. При инцидент с пасажер можеше да бъда осъден (в Кейп Таун има съдилища на всяка главна улица) и да попадна в затвора. Знаех го и бях концентриран и в добра форма при всеки полет. Въпреки рисковите понякога условия не се чувствах стресиран и се наслаждавах на всеки полет. Защото знаех реалността и се бях адаптирал към нея.
...

Така че млади пилоти ако харесвате предизвикателството в реалността и искате да научите нещо повече, заповядайте на състезанията за прелети догодина.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Ное 12, 2009 12:36 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 12, 2008 9:19 am
Мнения: 122
Местоположение: София
Моето впечатление като по-неопитен и нов пилот придобито от разговори с утвърдени пилоти с опит е, че не страха за сигурността е проблем за намаляващия интерес към състезанията, а прогресиращата комерсиалнизация на състезанията по парапланеризъм. За уточнение, аз също имам желание на определен етап от развитието си като пилот /живот и здраве/ да се включа в състезания по XC. По-голямата част от нас използват летенето за да избягат от комерсиализираното си ежедневие, въпреки това мисля, че конкурентната среда е тази, която те стимулира да погледнеш отвъд моментното си равновесие. И все пак мисля, че комерсиалното и profit-a убиват таланта

_________________
CloudBase Sopot guest house


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Ное 12, 2009 3:55 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Май 12, 2007 9:34 pm
Мнения: 194
Местоположение: Пловдив
Не мисля, че страха от инциденти е основното, което спира нови пилоти да летят на състезания.

Трябва ти екипировка - GPS плюс втори резервен по възможност минимум.

Трябват ти летателни лицензи.

Трябва достатъчно свободно време.

Трябват средства.

Аз ако се огледам в хората, с които летя последната година и са започнали с мен или след мен всеки от тях изпитва проблеми поне с едно (често повече от 2) от описаните ограничения.

Единственото нещо, което коренно се променя при състезателното летене е наситеността на пилоти в малко въздушно пространство.

Което си е рисков фактор в очите на сравнително нов пилот свикнал да се запасява с пространство около себе си.

Ако нивото на летене сведе дисконфорта от това до минимум тогава страха от инциденти би трябвало да се премахне като фактор при решението за участие в състезание.

Остава всичко останало:)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Ное 12, 2009 7:29 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 30, 2004 11:48 pm
Мнения: 301
Местоположение: haskovo
Живо 1бр. - уикенд пилот (ама често пропуснам уикенди)
Да летя на състезания е голям кеф и страхотно училище .
Обикновенно не се регистрирам (основно заради средства),
излитам след затваряне на стартовия прозорец и тръгвам да
гоня ония с резачките (даже понякога настигам някой и друг)
Предложение -
-два класа серийни крила
-тандеми
-резачки

- един стартов прозорец за едните
- друг за другите

-задачите - еднакви за всички класове

- за ниските класове крила - такси и състезание за 1, 2,3 или всички
дни

... безопасноста не смятам , че е фактор за несъстезаване

_________________
недей да летиш по-бързо от твоя ангел пазител (бяло-син Aspen)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Ное 13, 2009 3:10 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
организаторите напоследък са толкова страхливи че изобщо не успяват да направят опасно състезание!

повсеместно се забелязва факта че в организацията на сьстезанията (мийт директори, сейфти директори и т.н.) се ангажират хора които нито са добри пилоти нито са добри метеоролози! като резултат от това, когато има малко по-нестандартна ситуация те предпочитат да си 'вържат гащите' и да спрат или отменят задачата... на такива случаи сме се нагледали много напоследък, но най-фрапиращия случай беше на PWC-то в Denizli: в най-хубавия ден канселираха задачата само защото няколко души имаха колапси и рапортуваха 'Level 3'

така че сами виждате - дори и на състезания от най-висок клас има некомпетентност, има презастраховане от към сигурност и се правят реверанси към масовия пилот (пилота който плаща, а няма амбициите да лети сериозно)

за да не е така (тоест за да станат състезанията по-истински) трябва да се стремим към две неща:

1. състезанията да се 'командват' от добри пилоти, а не от 'бизнесмени' които имат сметка ако може изобщо да не се лети

2. в организацията винаги да има истински метеоролог със сериозни познания, а не разни аматьори като нас


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: re
МнениеПубликувано на: Пет Ное 13, 2009 8:32 am 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 06, 2006 11:47 am
Мнения: 90
Местоположение: Varna
Според мен организаторите не е хубаво да се наричат страхливи за нещо което касае здравето на състезателите. Според мен те са ужасно предпазливи пораи факта, че парапланеризма започна да става все по популярен и отразяването на такива състезания е по широко. Съответно при един нещастен случай организаторите ще бъдат подгонени със закона. За България е ясна работата, но в другите страни това е сериозен мотив да се "връзват" гащи.
Що се отнася до отлива на пилоти... в Бг според мен се коренят няколко основни причини:
- Големия шум и липса на ред за лицензите. За новопостъпилия пилот това е един малък ужас. Новия пилот го боли спирачката за всички изговорени думи, правила и тн. Той иска да има процедура ясна, но и някакси не по сложна от необходимото за момента.
-Както се каза по нагоре- яката комерсиализация. Трябва да се мъчим да правим и евтини състезания. Това да бъде обяснено предварително и съм сигурен че много хора биха участвали.
Още помня състезанието на Валери 2005 мисля че беше. Супер семпло, но приятелско с много ниска такса.

_________________
GO into The Sky:)
UP Edge


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Ное 13, 2009 4:51 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
хубав пост Ники... аз от съзтезание търся само да ме приберат ... друго не ме вълнува. Е понеже е съзтезание все пак и да обработят резултатите и да има задача. това според мен е минималното изискване.

И хубаво време ... ама то не зависи от организаторите.

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Ное 14, 2009 4:48 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Симо,

аз не знам за случай в който организатор да е бил "подгонен със закона" след инцидент? Ако ти знаеш - напиши! Измъкват се с помощта на всичките декларации и освобождавания от отговорност които подписваме за да участваме в състезанията... Ако не подпишеш - не участваш и точка по въпроса! Освен това действително организаторите почти никога нямат вина за инцидентите! Организаторите имат вина/принос в евентуални спасителни операции, но не и преди това. Затова най-добре е както казах и по-горе състезанията да се командват от пилоти - те най-добре си знаят кога е опасно и кога не е защото се пише на техния гъз!

Организатора който НЕ Е ДОБЪР ПИЛОТ и който НЕ Е ДОБЪР МЕТЕОРОЛОГ винаги ще подхожда със страх и ще проваля задачи поради няколко причини:

1. него не го е грижа за хубавото летене
2. той не вниква в детайлите на условията и не ги оценява реално - за него опасностите винаги са по-големи от колкото са
3. той има интерес (финансов и психологичен) да се лети по-малко - финансовия е ясно - по-малко разходи за транспорт, психологическия - по-малко разправии, ядове и тревоги

Като допълнителен фактор за страха на организаторите е и факта че те МНОГО ДОБРЕ ЗНАЯТ колко неподготвени пилоти са допуснали да се състезават! Това също ни е ясно защо се прави - рядко има състезания които да си запълнят допустимите бройки до край и всеки допълнителен участник носи парички в бюджета на състезанието... а пък и няма сега да си разваляме отношенията с приятелите като им кажем че не са за състезание - ще ги обидим... :lol: :lol:

Изхода от това ти си го написал:

1. ясна, точна и безкомпромисна система за лицензиране
2. на състезание САМО с ПараПро 5
3. подкрепяне на НЕкомерсиалните състезания организирани от добри пилоти
4. да не ни е срам да кажем на приятел "ти не си за състезание все още"


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Ное 15, 2009 4:29 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 1:00 pm
Мнения: 79
Местоположение: Стралджа(Я-л)
Име: ПетърПетров
Кой съм аз, че да се изказвам ама....
Страха и опастността си го знае само отделния човек (в случая пилот).

Страха е психологическо понятие, опастността - по-малко.
Много често двете се свързват - който го е страх намира опастности.
Този, който вижда опасностите, не е задължително да се страхува.
Отделно че опасностите за мен, са нищо за други.
И никой не може да накара някой друг да преценя адекватно и то според собствените си възможности (апарат и умения). Всеки си има кожа - да си я пази.

При едно състезание може човек да си:
1. начеше егото (или обратното)
2. да види "къде са другите" (може да е свързано с 1)
3. да гледа и да се учи
4. да си прави кефа

и това изцяло си зависи от човека.

Аз още съм си само с мерака за летене.
И без отношение към състезанията (засега).
Живот и здраве ще литна и ще се уча. И ще се кефя отначало на летенето, пък после ако ме хване и някакъв интерес, може и да задълбая нависоките нива на летене (владеене на апарата и метеорология). А нищо чудно и да мина на моторно летене.
Както и да е, моите неща са в мъглата на бъдещето.

А развитието на нещото парапланеризъм, нивото на летене, или културата на летене, си е чист въпрос на индивида. Организацията (състезанието) е израз на съотношението на индивидите/пилотите. Както давенето, така и кефа, така и нивото му са функция само на неговите способности, които пък са функция на интереса, волята и дисциплината.

____________
винаги съм се чудел на предупредителните табели "пода е мокър/хлъзгав" - докъде стигнахме, някой друг да ни предупреждава да гледаме къде вървим. такива табели трябва да са израз на добра воля а не на задължение.
Та всеки, според мен, е длъжен да си се грижи за кожата. Добре ако има дежурен хеликоптер, но и той е машина, и него човек го управлява и всичко може да стане. Така, че аз предпочитам да мога сам да се съм в състояние да си пазя кожата. Пък ако нещо стане...


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: ...
МнениеПубликувано на: Нед Ное 15, 2009 8:32 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Наистина хубава тема.
Лично аз със скромният си опит се старая на състезание да давам всичко от себе си, да се уча от останалите, а ако случайно се представя добре съм щастлив. Чесно казано и аз предпочитам състезания с конкретни задачи именно поради факта че когато се лети по задача тогава човек прилага знания за да трупа опит. Вярно е че и отворените състезания не са прости но елемента "на късмет" според мен е по-голям.
Отностно безпоасността - не мисля че има опасни състезания, ако на някой не му харесват условията или мястото или каквото и да било ами нека не излита, все пак от това не зависи животът ти. Ако обаче на теб ти е дискомфортно а всички останали летят, значи може би не си достигнал нивото и трябва да тренираш (а може би всички останали са по луди :twisted: ). Колкото до дискомфорта породен от пренаселеност - най-приятно ми е на състезание, крило до крило в тясно ядро с хора които се пазят един друг.
Състезателното летене подобрява не само качеството на летене на всеки, но и летателната култура.
Та накратко - опасни състезания няма - има опасни хора и опасни начини на мислене.
А иначе старта на Скалско се е покрил със зелена тревица и чака пролетта :).

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 10 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов