Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Апр 19, 2024 2:21 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 17 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Петък, 13ти
МнениеПубликувано на: Нед Авг 15, 2010 11:50 am 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 175
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
Поредицата грешки, които направих този ден нямат нищо общо с фаталната дата...
Излетях от Сопот и бързо се набрах над старта. Глен от Нова Зеландия се присъедини и заедно въртяхме до 1900м. Термиката ни изнасяше навътре в планината и Глен напусна като пресече дерето в ЮИ посока. Аз продължих да въртя и да влизам в планината. Пресякох дерето в СИ посока и отново бързо набрах 2100м. Тук направих първата грешка като реших да продължа на СИ с план да се прехвърля на основното било.
Прелетях ниско над следвашия ръб и се гмурнах в най-широката част на Карловското дере. Не открих очакваната термика и затънах под ръба. Имах две възможности - да пусна към голите склонове на Север или да бягам към Карлово на Юг. Вятъра беше от Исток и очаквах някаква подръжка по западния склон на дерето. Пуснах на Юг и нито за момент не допусках че няма да изляза от дерето. Голяма грешка!
Постепенно затъвах и като наближих скалния лабиринт в средата на дерето се сблъсках с долинния вятър от Юг. Започнах да пропадам вертикално и капанът щракна :shock:
Отпред вертикални скали, отстрани стръмни склонове с високи борове, назад дере. Спомних си че прелетях над някаква хижа и малка полянка - единствената наоколо. Обърнах назад и започнах да снижавам над хижата. Минах над стръмни сипеи с редки дървета по тях. За миг си помислих дали да не кацна там но ми се стори много рисковано и отдалечено от хижата. Продължих да снижавам със слалом между върховете на 30 метрови дървета. Вече бях над полянката а височината ми е над 5 м.
Насочих се към добре изглеждащо, меко, широколистно дърво и тук направих фаталната грешка да държа крилото в сривни режими. Очаквах купола да се закачи на короната на дървото, но в момента на контакта крилото се срина. Отпуснах управленията но беше късно. Падах надолу и назад от 3м и посрещнах земята с дясното рамо. Удара бе изненадващо силен и трудно поех въздух, но не загубих съзнание. Пораздвижих си крайниците и се обадих по радиото че съм кацнал. Консултирах се с двамата летящи над мен доктори - Иван от София и Веско от Варна. Казах им че съм добре но с ударено рамо и да не се тревожат за мен.
Скоро пристигна хижаря и ми помогна да стана. Бях паднал точно на туристическата пътека а крилото лежеше изпънато в средата на полянката. Дървета го обграждаха отвсякъде на около 5-10 м.
Минаха туристи и заедно с хижаря прибраха екипировката в раницата. Вързаха ми временно ръката с полара. Изпих една кока-кола в хижа "Хубавец" и се спазарих с хижаря да свали раницата до Карлово с кончето си Събчо.
Пътеката лъкатуши край буен поток с много вирове и красиви водопади. Има и много мостове на 10м над водата. Дърветата са много високи но с малки и слаби корони. Ако се бях стоварил върху някое от тях можеше да падам не 3 а 50 метра и ако не се пребия при удара в скалите да се удавя при влаченето на крилото от буйната вода.
След като повървяхме 30 мин ни пресрещна Веско. Искал да кацне наблизо да ми помогне, но за да няма двама пострадали взел правилното решение да се върне до Сопот и да дойде с колата до изхода на пътеката в Карлово. После ме закара до болницата за снимки а оттам до Пловдив на ортопед. Приятел в нужда се познава....
В резултат от колекцията пилотски грешки се сдобих с фрактури на дясното рамо и китка, гипс за 35 дни, още месец за раздвижване и край на летенето поне за тази година.
Трак-лог (10 сек. интервал) на злополучния полет - http://forum.skynomad.net/leonardo/flight/728
Получи се дълъг разказ, но се надявам да предпази някого от подобни премеждия. Основната причина за допуснатите грешки отдавам на малкото часове планинското летене - два/три полета годишно. Много да внимават пилотите от Варна и Шумен, свикнали с широките равнини.
Много полети и щастливи кацания за всички летящи!


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Авг 15, 2010 12:06 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1718
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Бързо възстановяване ти пожелавам, Данчо.

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Авг 15, 2010 2:20 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:54 pm
Мнения: 203
Местоположение: София
Бързо оздравяване и от мен. Не е баш край на летенето за тази година, вярвам,че есента и зимата ще има чудесни дни за полети. Вчера например от Витоша беше стахотно, но на кацалката под Драгалевци имах проблеми с температурата. Бише ми толкоеа горещо, че на два пъти ми причерня и щях да припадна, за първи път ми се случи, днес също е страхотен ден за летене от Витоша ама ще го пропусна заради жегата, на хората на които не им пречи честито. Призовавам всеки пилот на който не му понася жегата да вземе температурния фактор на кацалката под внимание за да не се наложи намесата на медицински екип. Знам, че няма нищо общо с темата, но понеже става дума за отценка на условията почуствах за важно да споделя за това, не си заслужава нова тема просто.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Авг 15, 2010 5:29 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Още един вероятен извод - при затъване на ниско в дерета и ветрови сенки (дори понякога от наветрената част на планината), въздуха е по-различен от обикновенно - раздробен и рошав. Някои го наричат мъртва зона. Там срива настъпва по-лесно от колкото очакваме.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Авг 15, 2010 8:42 pm 
Бързо оздравяване Данчо!


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Авг 15, 2010 10:05 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 23, 2004 10:58 pm
Мнения: 567
Местоположение: Шумен
Име: Явор Плашилски
Данчо, бързо и безпроблемно въстановяване ти желая!
Тая тема ще стане дълъг низ от подобни пожелания, но съм
убеден, че след 2 месеца ще вдигнеш дупето от земята.

А щом си написал такава дълга тема сам с гипсирана ръка, ясно
е че и работата с копютъра няма да пострада. :)
Така че, горе главата!

_________________
LOOK AT THE SKY, WE FLYING HIGH !
**********************************
Явор Плашилски
Element Fire 4 (червено/синьо)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Авг 15, 2010 10:11 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Поука №1 - Случва се и на най-добрите, така че, както казваше Фърчилката, "привардувайте се" ... ;-)

Бързо възстановяване, Данчо. Пък, докато се възстановяваш, удари едно рамо на Element Water бре човек ... На "резачките" изкарахте вече втори издания, а по-ниските класове хептен ги няма. Бива ли така? И ние, летящите за единия кеф, сме хора .... ;-)

Още веднъж - бързо оздравяване и пак в строя ... ;-)

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Авг 16, 2010 8:37 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Данчо, бързо и безпроблемно оздрвяване...
А относно планината, понеже летя основно из Нея при това на непознати места, немалко пъти съм бил изненадван от силни низходящи или турболенция на места където въобще не съм очаквал.
Спомням си последния път на Калин, когато поне 10 човека се извадиха и прелетяха от другата страна, включително и пилота, който излетя 15 секунди преди мен, а аз се оказах в капана на страничния вятър и турболенцията на отминаващата термика.
На 2-3 пъти успявах да връткам някакви раздробени балони, но успявах да стигна само до ротора на източния ръб, където крилото направо пощуряваше.
Уморих се да се опитвам да се извадя и се насочих да търся място за кацане.
Летях близо до склона и напълно лекомислено подминах една поляна, която бе на 50 метра под мен, с мисълта че е много далече от пътя. На два пъти се натъкнах на прилични низходящи, а вятъра в дерето беще напълно противоположен на този горе, така че летях срещу вятъра и в низходящи, без абсолютно никакво място за безопасно приземяване, освен стръмните склонове с високи дървета.
За щастие, закачих лека термика и успях да издрапам 200 метра нагоре и прехвърлих реброто минаващо над пастра, мойеби имах височина да стигна до рила, но до реката видях един по голям двор и реших да кацна там.
Това което ме изненада бе че, двора беше обграден от жици П-образно разположени около него, а единствения заход беше над реката и после по вятъра.
Успях да се наместя между жиците и с леки припомпвания сринах крилото, миг преди да се шибна в една ограда, аз стъпих на земята леко, но крилото падна на едно дърво пред мен.
В крайна сметка, успях да го сваля за десетина минути и го прибрах набързо в торбата.
От тогава, когато летя високо и особено навътре в планината, съм си изградил някаква процедура за безопасност, която се старая стриктно да спазвам
Взимам на предвид рисковите фактори, ако има повече от два, никога не излитам :!:
Имам случай, когато излитам и от мерак да се извадя хващам нещо, въртя го и после хоп 6 часа ходене до цивилизацията и пак късмет че имаше хубава поляна за кацане и пътека.
Според мен най-важното правило при летене във Голямата планина е да се избягва при дни с основен вятър повече от 5м/с да се влиза навътре, и в никакъв случай да не се лети в деретата, там както каза Ники, вятъра и термиките имат съвсем различно поведение и ставад доста непредсказуеми и необясними за момента неща, а това е нещото което най-много ме плаши при летенето, а имено да не мога да си обясня източника на турболенцията.
В Испания летях три пъти на много страни места, тук бях свикнал, когато излетя, прд мен да има що годе добре обособени места за кацане, но там постояно летят от стартове, където ако подминещ кацалката, тр чакат или плантаций с авокадо, където и игла няма да се провре, или баири обсяти с жици и къщи, или пък стартове на който излиташ навътре към планината с идеята да се извадиш и да прелетиш от другата страна. Мойе и да е вълнуващо, но за хора които могат да си позволят лечението на себеси и екипировката, така че вече съм далеч от тази мисъл и гледам да преценяван нещата в предварително.
Особено ми помага времето, което ми е необходимо да се изкача до някой старт, тогава добивам много добра представа за развитието на обстановката и когато стигна старта вече имам изградена представа за това което става около мен.
Така че, внимаване му е майката....
Айде Привардувайте се и со Здраве. абе Фърчи къде се изгуби бре :wink:


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Авг 16, 2010 9:11 am 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Бързо възтановяване Данчо. Дръпни ръчната за малко и после пак горе. Всички сма е тебе. Стискаме ти палци за безпроблемно възтановяване.

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Авг 16, 2010 10:02 am 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 10:33 pm
Мнения: 133
Местоположение: Правец
Име: Бисер Ликов
Х А Р И написа:
... Стискаме ти палци за безпроблемно възтановяване.


+1

_________________
MAC PARA - INTOX
UP-Blues


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: .
МнениеПубликувано на: Пон Авг 16, 2010 10:18 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 3:20 pm
Мнения: 352
Местоположение: Пловдив
Има едно златно правило особено в безмоторната авиация: в абсолютно всеки един момент трябва да знаеш кое е най-близкото възможно място за кацане. ВИНАГИ. Никакви изключения. Оглеждането за площадки е част от самото летене, точно толкова важно колкото скоростта, оглеждането за други летящи, чувството за термика и т.н. На английски се нарича situation awareness и се учи от първия ден на обучението.

Когато опре до кацането веднъж взето решението, че ще се каца и се избере площадката решението не трябва да се променя. Двоуменето губи ценно време и разконцентрира съзнанието. Решаваш и даваш всичко от себе си, за да изпълниш задачата.

Постинга на Skyhiker е очевидно доказателство от практиката.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: .
МнениеПубликувано на: Пон Авг 16, 2010 10:33 am 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
sel написа:
Има едно златно правило особено в безмоторната авиация: в абсолютно всеки един момент трябва да знаеш кое е най-близкото възможно място за кацане.


Абсолютно вярно, с едно допълнение: същото важи и за ултралеката моторна авиация ... защото там правилото е: двигателят е лукс, от който трябва да можеш да се лишиш във всеки момент ... :wink:

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Авг 16, 2010 11:30 am 
Offline

Регистриран на: Вто Юли 05, 2005 8:18 am
Мнения: 153
Местоположение: Варна
Име: Радослав Савов
Бързо оздравяване, Данчо!

_________________
Седењето го зголемува задникот
------------------------------
Радослав Савов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Авг 16, 2010 12:34 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Юни 25, 2004 11:11 am
Мнения: 77
Местоположение: Sofia
Бързо и безпроблемно възстановяване ти желая, а от поучения едва ли имаш нужда, сигурен съм че изводите са вече направени.

_________________
rumba
http://www.bgphoto.net/photos/24560/o63 ... 906250.jpg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Авг 16, 2010 12:39 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Дек 19, 2006 9:58 pm
Мнения: 182
Местоположение: България -София
Име: Еленко Божков
zgaddo написа:
Бързо оздравяване, Данчо!

и от мене бързо оздравяване...... Пък може заседяването за месец, два да ти време за нови конструкторски идеи.... :idea:

_________________
Ozone - DELTA 2


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 17 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов