krassi написа:
Ох,... и аз като Наско .
Бабунка, твърдението ти за порив не е грешно, но истинската причина не е порива сам по себе си, а промяната на ъгъла на атака при този порив. Пак да се върнем на определението на ъгъла на атака...ъгъла заключен между хордата на крилото и вектора на скоростта ( на потока ,или крилото, то е относително). Трика е да се разбере понятието вектор. Това е величина, която има освен стойност, и посока. Имаш вектор на скоростта, който по принцип е насочен по посока на траекторията на планиране. Ако го разложиш на хоризонтална скорост и вертикална скорост, ще получиш един триъгълник от вектори. Какво значи че има порив в гръб...добре, намалява ти скоростта по оста X, но пропадането ти е все същото, т.е. скоростта по Y остава същата, при което вектора на скоростта, който е резултантен от двете скорости, става по-стръмен, т.е. ъгъла на атака ефективно се увеличава, и ако е минал максималния ъгъл , допустим за даден профил, крилото влиза в сривно положение. Скоростта при парапланерите се диктува от ъгъла на атака, който се регулира с управленията или спеед-а и т.н., но идеята е че ъгъла на атака е този, който диктува скоростта ( при равни други фактори от сорта тегло, площ на крилото и бла-бла ). Ако дръпнеш управленията надолу, профила на крилото става по-изкорубен, хордата наклонена по-стръмно и крилото забавя скорост. Естествено че при силен порив ( да дефинираме ли какво е порив ?) ако крилото навлезе в зоната на порива, летейки с една скорост ( вектор) ще се окаже (за известно време) във въздух с друга скорост ( вектор) и при това в зависимост доколко е драстична промяната и за колко време, крилото ще реагира по определен начин.
коелга не съм съгласен с вашите разсъждения, а още повече да се правите на учител на Бабунка. като ще се занимавате с вектори прочетете за градиент (или си купета градиент.cх) и как се смята. когато вятъра не е константен (тоест вектора му по посока и големина се мени във времете и пространството) това което е интересно е градиента на силата и посоката на вятъра и как се отртазява на скоростта на крилото и пилота (да не забравяме, че пилота и крилото не са вързани с твърда връзка). в линка който сте дали пише, че срива зависи от профила на крилото, ъгъла на атак и скорост на флуида.