Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пон Ное 20, 2017 5:38 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 21 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: 21.08.05 Смъртен случай при игра с крило
МнениеПубликувано на: Нед Авг 21, 2005 4:00 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1925
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Днес 21.08 неделя Иван от София (известен като Малкия Иванчо) си играе с крилото на Расник без да е закачен до него.
Порив го повдига и на 10 метра височина той се изпуска и пада.
Последва бърза долекарска помощ от околните планеристи, линейката също идва бързо, но междувременно той умира при транспортирането.
Вечни полети и съболезнования на близките!

Извод: не се изкушавайте да се литвате, незакачени с крилото, когато си играете с него при поривист вятър. При порив, ако не можете да погасите крилото по-добре го пуснете и оставете вятъра да го отнесе, дори и в последствие да падне върху трънливи храсти и дървета.
Преди години на Расник имаше подобен смъртен случай, когато асистент на стартиращ пилот при силен вятър се хвана за сбруята и също полетя и после падна от високо.

В България се затвърждава статистиката да имаме по един смъртен случай годишно!
Другите изводи си ги правете сами!

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Авг 22, 2005 12:18 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Затвърждава се и друга тенденция: да не се учим от грешките на другите и да не се вслушваме в съветите на по-опитните. Подобни нелепи случаи са описани неведнъж, както по света, така и у нас, при това с дословно същите изводи и препоръки, като тези на Ники ...
По твърдение на присъствали на инцидента, било е перфектен летателен ден...

Вечна памет на загиналия!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Авг 23, 2005 11:28 am 
И всичко това става обикновено с мисълта "аз само ще си поиграя с крилото " . Все пак при парапланеризна летенето приклщчва тогава,когато прибереш крилото в раницата.


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие: каква е причината
МнениеПубликувано на: Вто Авг 23, 2005 8:10 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Авг 23, 2005 7:59 pm
Мнения: 23
момчето вог да го прости,бе завършило "курса"в Синйо небе наскоро.Питам:На какво точно са го научили неговите"инстуктори"


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Отговор !
МнениеПубликувано на: Вто Авг 23, 2005 8:54 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 19, 2004 9:08 am
Мнения: 19
Местоположение: София
Научихме Иван да лети и той го правеше добре.

( За тези, за които това има значение клуба ни се казва "Летете с нас", а не "Синйо небе" както е написал "cat pilar". Искам да помоля когато се коментират сериозни теми, авторите да си пишат имената, а не да се крият зад псевдоними. )

ПОЧИВАЙ В МИР ИВАНЕ !

Мариан Райчев, клуб "Летете с нас"

_________________
Мариан Райчев - клуб "Летете с нас"


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 24, 2005 5:36 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 10, 2004 3:40 pm
Мнения: 497
Местоположение: BG Bankya
това същото момче ли е ,дето е писал http://www.skynomad.com/forum/viewtopic.php?t=466
за инцидент на вълчата скала?

_________________
Летете ниско и бавно!
Голям кеф е,вервайте ми!
До среща във въздуха!
Венко


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: засрами се
МнениеПубликувано на: Сря Авг 24, 2005 8:36 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Авг 23, 2005 7:59 pm
Мнения: 23
Поне се засрами Мариане.Точно с подобни високопарни приказки подобни тебе "инструктори"напомпват самочуствие в своите"ученици"-резултата е ТРАГЕДИА.Темата е много сериозна-става вапрос за методите на обучение на начинаещи.Желаещите да се занимават с този спорт стават все повече саответно и хората които си мислят че могат да убочават т.е. да вземат пари за това.Ученика винаги се доверява на инструктора си,понякога сляпо особенно когато се злъскват с толкова нитипична за човека деиност като летенето.Не може един "инструктор"да казва"Не си играи с крилото ако неси се закачил" и веднага да прави точно овратното ,както правиш ти Мариане.Аз самиа сам един от бившите "курсисти",но "оцелях"защото имах касмета да срещна Митко Ралев и Андро които деиствително без много приказки /и пари/ ме научиха какво трябва да правя и какво не.Но аз имах късмет ,а Иван не/бог да го прости/ Лозан


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 24, 2005 9:27 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 05, 2005 6:18 am
Мнения: 4
Местоположение: Pernik BG
Лозане, подкрепям те.Не може и нетрябва всеки да е ИНСТРУКТОР.ЖАЛКО ЗА МОМЧЕТО.

_________________
АРОН


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: СПРЕТЕ
МнениеПубликувано на: Сря Авг 24, 2005 9:48 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 25, 2005 9:45 am
Мнения: 136
Местоположение: Велико Търново
Име: Никола Янков
Не пиша много в този форум, но чета редовно и всичко.

Не мисля, че тук е мястото да се обсъждат причините, инструкторите и "инструкторите". Мисля, че това което е написал Ники е напълно достатъчно в случая.

Не познавам момчето, нито инструкторите от "Летете с нас".

Но нека оставим момчето да почива в мир.

Вечни полети!!!

_________________
Advance Epsilon 7

every passing minute is another chance to turn it all around


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 24, 2005 10:23 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1925
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Аз съм чувал случаи на счупени и оцелели ученици от училище "Летете с Нас" (не знам защо и аз по инерция аз ги асоцирам със Синьо Небе).
Не познавам инструкторите Мариан и Ванчо Лайфа (освен че съм ги виждал веднъж дваж) и не мога да коментирам методите и уменията им да обучават.
Никой инструктор не е застрахован от гибелта негов ученик (бивш или дори настоящ).
Гибелта на бившия им ученик Иван и обвиненията на друг техен бивш ученик Лозан, обаче са нещо СЕРИОЗНО. Не говоря само за угризения на съвестта. Говоря и за юридическа отговорност.

Моля осведомените и заинтересованите да отворят нова тема, в която да опитаме да се доближим до ИСТИНАТА.

Така може да спасим нечии ЖИВОТ.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 25, 2005 6:33 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 17, 2005 5:39 am
Мнения: 2
Местоположение: София
При този инцидент, както и при повечето други, вероятно става дума за пилотска грешка, в комбинация с лош късмет.

Не смятам че е почтено и достойно някой(и), да се опитват да стоварват вина на някого, който не е участник в инцидента, бил той инструктор или някой друг.

Иска ми се да призова всички да не търсим вината за грешките в другите и/или в крилото, а да подхождаме рационално и реалистично.

Понеже това не е първият такъв случай, за мен остават следните въпроси:

- Защо пилотите не се пускат, след като крилото ги отлепи от земята?
- Дали се опитват да го "удържат" или разчитат, че ще ги "пусне"?
- Дали порив на вятъра ги вдига толкова бързо, че не успяват да се пуснат?
- Дали е възможно да са хванали така, че при порив на вятъра ръцете/пръстите им да се заклещват между коланите?
- Дали са правели леки подлитания на ръце и при следващото са се оказали по-високо, отколкото са очаквали?

Имаше едно време при парашутизма един феномен:

При частично неразтваряне на парашута (частичен отказ), някои се отцепваха (откачваха) от основния купол и падаха до земята, без да отворят запасен парашут. Отцепката нормално се прави на височина 700-500м, което означава, че до земята остават поне 10 секунди падане - време, достатъчно за реагиране.

Смятам, че в тези случаи рязката и неочаквана смяна на обстановката/ситуацията, в комбинация с нервното напрежение, може би прави някои да "изключват" и да не предприемат адекватни действия.

По аналогия, ако човека бъде вдигнат от крилото и то не го "остави" след 1-2 секунди, както нормално става при такава игра, може би шокът от неочаквано набраната височина ги кара да не се пуснат навреме.

Преди време един летател от нашия екип беше вдигнат от самоделен кайт на височина, от която не можеше безопасно да се пусне. Удържа се на ръце, запазвайки посоката на крилото срещу вятъра, и след отминаването на порива, кайта го остави на земята.

Става какво ли не.

_________________
www.azor.hit.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 25, 2005 8:07 am 
Моите отговори

1- след рязко вдигане,когато не си зака4ен за крилото инстинктивно се вкопчваш в коланите здраво( предполагам защото психиката на неподготвения пилот в тази ситуация отбира това решение като най-правилно.Подобна аналогия може дасе направи с неопитен пилот,попаднал в свредел ,който дърпа кормилото максимално назад,продължавайки да закопава самолета,вместо да даде точно обратната команда)
2 - при рязък порив едва ли се стига до разчитам/неразчитам да ме пусне

в общи линии смятам,че има някои неща,които трябва доста добре да се набият в главата на начинаещия,така,че да изместят инстинктивните (в доста случаи грешни ) действия


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие: правилното действие
МнениеПубликувано на: Чет Авг 25, 2005 8:33 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 10, 2004 3:40 pm
Мнения: 497
Местоположение: BG Bankya
надявам се че доста хора(всички парапланеристи българи например)ще научат и се поучат от този трагичен инцидент...
но аз искам да предложа и едно правилно действие(съгласувах това предложение с някои от най-опитните пилоти)
Ако ВЪПРЕКИ всичко се озовете в подобна ситуация(вдигате крило за коланите и то Ви отлепя от земята) просто пуснете единия колан!!!

_________________
Летете ниско и бавно!
Голям кеф е,вервайте ми!
До среща във въздуха!
Венко


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Да надскочиш себе си.
МнениеПубликувано на: Чет Авг 25, 2005 12:35 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Май 15, 2004 2:26 pm
Мнения: 385
Местоположение: Sofia
С голямо прискърбие научих за инцидента на Расник при който загина нашият колега и приятел Иван Костов. Не искам написаното тук да прозвучи като извинение или оправдание на трагичният случай. Нека всеки от нас да си вземе поука от нещастният случай и дано подобни грешки да не се повтарят за напред. Както по нагоре беше споменато сигурно стечението на няколко лоши обстоятелства са причини за инцидента ( не съм бил пряк свидетел на случилото се и мога да коментирам само това което ми разказаха колегите ).

Същият ден на Расник е било хубаво време, като условиятя са били слаби. Много от пилотите, между който и ученици, са се "удавяли" от старта при котата на върха на хълма, докато Иван и Пешо са били на долният старт на североизточната част на Расник където 150 м. по надолу се намира учебен старт с много малка денивелация и наклон.
Иван не е бил облечен, обут и с поставена екипировка на себе си за летене ( разбирай че е бил по сандали, къси гащи, без сбруя и каска ) и е искал само да види крилото си за да направи оглед дали няма повреди по него от предишният му инцидент на Витоша - http://www.skynomad.com/forum/viewtopic.php?t=466.
Поради слабите условия в момента, Пешо решава да се качат на горният старт и му казва да събира крилото и да тръгват нагоре. Обръща се да си вземе багажа и не го е следил с поглед за 10 тина секунди, през което време порив на вятъра е вдигнал Иван на около 5 - 10 метра от земята. Пешо незабавно му е викнал да пусне единият колан, но изглежда Иван се е вцепенил и не е реагирал въобще на виковете и командите подавани му от земятя. Виждал съм и други такива случай при който хората се вцепеняват и просто не реагират на команди, викове и крясъци подавани от земята или по радиостанция. ( спомням си случилият се инцидент преди няколко години на състезание на Коняво при който загина друг пилот ) Прелитайки около 150 - 200 м. по хоризонтала на височина около 10 м. Иван се изпуска от крилото и пада за съжаление директно на земята без да може да умекоти удара в храст или дърво който изобилстват на Расник. Следва незабавна помощ оказана му от почти всички пилоти и лекарски екип пристигнал от Перник. За съжаление Иван почива на път за болницата от тежките травми получени при падането. Това е в общи линий фактологията за инцидента.

За съжаление веднага се появиха коментари по адрес на клуба и "инстукторите" в него. ( типичен балкански манталитет )
Иван Костов беше наш ученик и преди 6 месеца завърши курса с няколко безаварийни полета от Витоша. Закупи си собствена екипировка и лети самостоятелно без инструктор. Справяше се добре с полети в различни метео условия и на различни терени. Гледал е всички учебни филми, включително и филмче за подобна ситуация, когато порив на вятъра вдига във въздуха кайтист на кайт сърв. ( препоръчвам го на всички който не са го гледали ) -
http://www.crestlinesoaring.org/cyphor/show.php?fid=8&id=122&PHPSESSID=ea769b7f06a0989d25cd27582c66eb77
Разликата от кайтиста и парапланериста вдигнат от вятъра е в:
1. Крилто на кайта е максимално 16 кв.м. до като едно нормално крило за летене е 26 - 28 кв.м.
2. Кайтиста освен че се държи на ръце е и закачен с трапец за себе си, докато парапланериста ако не е седнал в сбруятя просто трябва да разчита на Сезифова сила за да издържи повече от 5 мин. увиснал на ръце.
3. Много по вероятно е с кайта да паднеш във водата отколкото с парапланер, където се лети предимно над сушата.

По време на курса по никакъв повод Иван не вдигал крилото си без да е бил закъчен за сбруятя и с пълна екипировка по себе си. Говоря за случай даже и при игра с крилото на равен терен е бил задължително със сбруя и каска на главата. Това че някой около него се е правил на майстор да кайтва крило не закъчено за сбруя не влиза в учебната програма на клуба. За съжаление може би младоста и придобиването на излишно самочуствие в завърващите курса млади пилоти е причината за такива грешки.

По мое скромно мнение болшинството пилоти у нас, не претърпяли сериозни инциденти страдат от чуството за недосегаемост и безсмъртие. Това в голяма степен се отнася и за някой от гореспоменалите се, като не им пожелавам да изпадат в подобни ситуаций. Човек се учи от грешките си докато и жив ! Колкото да втълпяваш на "някого" да не лети при дадени обстоятелства, ако не го заболи много или не скъса крилото си в повечето случай не взима под внимание казаното му. За голямо съжаление не всеки може да надскочи себе си и да осъзнае че отговорноста за собствените му действия и живот е лично негова.

Поклон пред паметта на Иван.

Иван Братоев - "Летете с нас"


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Авг 26, 2005 1:51 am 
Offline

Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 1:00 pm
Мнения: 75
Местоположение: Стралджа(Я-л)
Име: ПетърПетров
с моя никакъв опит и все още с голям мерак за летене, мисля че инструкторите трябва да дадат максимални познания и опит на начинаещия. Знам, че опита трудно може да се натрупа по време на един курс. Всички възможни неприятни ситуации с крилото трябва да са чувани поне 2 пъти. Инструктора не може да влезе в главата на всеки изкарал курса. Изобщо не искам да снемам отговорността на инструктора! Това, че е възможен летален край е ясно. И че е сериозна вероятността - също. Не искам да засягам (Иван), но който го е страх от мечки, не ходи в гората. Всички знаем какво може да стане във въздуха.
За мен въпроса стои: казано ли му е да не си играе невързан с крилото или не, и какво се прави в подобна ситуация. Ако му е казано - добре. Всеки си има глава и си преценя. Навсякъде стават нещастни случаи. Не знаеш от къде ще ти дойде. Това не значи да спрем да ходим/шофираме/летим. От моя, само мераклийска гледна точка, трябва да има програма на курса с включени всички знайни опасни ситуации точка по точка /сетих се и за подпис, но и той не е пълно решение/ и изтренирване на по-важните от тях. Ако е възможно да се оттренират с тандем с опитен инструктор.
Спокоен Полет на Иван! и безпроблемно приземяване на останалите!

_________________
Gin Bolero-3 (М: 85-105кг) лети около Ванкувър, Канада
harness - ADVANCE SUCCESS M
GPS: Garmin GPSMAP® 60CSx.
Радио "Wouxun KG-UVD1P 136-174 400-480 MHz + USB + Speaker mic".
--аз съм 60 кг /176см
Ailes de K Trilair (1989) [в движение] - на тавана. Редакция - разрушен 2012г.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 21 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов