Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 1:48 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 12 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Съб Мар 26, 2011 7:14 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Доскоро твърдях, че крило не може да се срине от порив на вятъра. Днес видях пред очите си че може.
Един бивш ученик излетя от старта на Сопот. Западния вятър и турбуленцията го разлюляваха насам натам. После го завъртяха на запад и имах възможността да наблюдавам отстрани как един насрещен порив духна крилото, то си увеличи ъгъла на атака и тангаж и се срина. На всичкото отгоре крилото бе DHV 1 и със специални клапи против срив (jet flaps).
Крилото после се възстанови и пилота продължи полета си.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Чет Мар 31, 2011 9:52 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 13, 2008 12:39 pm
Мнения: 206
Местоположение: Варна
Име: Адриан Атанасов
Имаше една голяма тема по този казус :) Мисля, че вече приключи :D Сигурно ли е, че пилотът не е прекалил с управленията в стремежа си да стабилизира крилото?

_________________
Ozone Mantra M6 - червено-черно-бяло
Ozone Zeno - синьо-бяло
Element AIR - Tandem


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Пет Апр 01, 2011 7:53 am 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Възможно е. Аз го изпитах на главата си. Боне даже помислил, че сам съм си сринал крилото. Просто после го задържах сринато за да се оправи правилно без кравати. Хубавото беше че имах 700 метра до терена. Добре, че човека е бил с 1-ка.

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Пет Апр 01, 2011 1:19 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 175
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
Подобна тема се дискутира подробно с много противоположни позиции в Paragliding Forum : http://www.paraglidingforum.com/viewtop ... sc&start=0

Моето мнение е че при силен и кратък порив на вятъра се случват следните неща:
1. Летим си безгрижно на трим скорост или с леко убрани управления - 35-40 км/ч въздушна скорост
2. Посреща ни силен насрещен порив на вятъра (турболенция, термика) +10-20 км/ч
3. Аеродинамичните сили се увеличават на квадрат с изменение на скорстта - увеличената подемна сила изменя траекторията ни нагоре от линията на планиране, а увеличеното съпротивление забавя крилото
4. Масата/инерцията на пилота е 8-10 пъти по-голяма от тая на крилото, а въздушното съпротивление е по-малко. В резултат пилота изпреварва крилото и се получава мах нагоре. Ако добавим и малко спирачки, крилото ще изостане още повече
5. Цялата тази поредица води до увеличаване на ъгъла на атака. При по-бавните крила ефекта е по-силно изразен и може да се стигне до сривни ъгли на атака без да е много деформиран профила (като при симулиран срив с управленията)
6. Порива на вятъра е отминал и крилото остава без скорост - 20-30 км/ч. Това са сривни режими на полет и крилото ще се гмурне за да възстанови скоростта и полета. В този момент да се внимава с управленията за да не сринем отново крилото.

_________________
SeeYou @ CloudBase
Element - WATER 2+


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Пет Апр 01, 2011 4:33 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 1:00 pm
Мнения: 79
Местоположение: Стралджа(Я-л)
Име: ПетърПетров
Все съм си мислел, че точно след като крилото се изравни и започва да ме изпреварва, трябва да го поспра с управленията. Значи това също би могло да доведе до сривен режим, ако крилото не е достигнало нормалната си скорост..
Въпроса КОГА (да поспра крилото с управленията) напира.
Но май еднозначен отговор свързан с позицията на крилото няма. И остава опита.

И всъщност съм го правел. Но май крилото ми си е летяло добре, но аз като начинаещ, съм се опитвал да потуша разни клатушкания, които изглежда са си нормални. Описания порив непременно щях да го запомня ако съм го изпитвал.

_________________
Gin Bolero-3 (М: 85-105кг) лети около Ванкувър, Канада
harness - ADVANCE SUCCESS M
GPS: Garmin GPSMAP® 60CSx.
Радио "Wouxun KG-UVD1P 136-174 400-480 MHz + USB + Speaker mic".
--аз съм 60 кг /176см
Ailes de K Trilair (1989) [в движение] - на тавана. Редакция - разрушен 2012г.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Пет Апр 01, 2011 4:43 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
adit0 написа:
Сигурно ли е, че пилотът не е прекалил с управленията в стремежа си да стабилизира крилото?

Да - наблюдавах крилото отстрани и близо. Пилота не пипаше управленията.

Данчо, обяснението ти е много хубаво, но трябват малко доуточнения.
В конкретния случай не е ясно какво е "ударило" крилото - насрещен порив или термика. Първото намалява ъгъла на атака, а второто го увеличава драстично. Порива увеличава съпротивлението, а термиката го увеличава още повече. И в двата случая, заради инетрността на пилота крилото ще увеличи ъгъла си на тангаж и атака, както си описал.
Според това какво е външното смущение (порив или термика) ще има значение и реакцията на крилото.
Данчо написа:
При по-бавните крила ефекта е по-силно изразен и може да се стигне до сривни ъгли на атака без да е много деформиран профила

Мисля, че в случая на термика ефекта зависи повече от профила на крилото и не толкова от това дали е бързо или бавно. Струва ми се че по-бавните крила които са с по-дебел профил и с по-напред изнесена кривина на профила ще реагират по-слабо.

@sirius препоръчвам ти да летиш с по-отворена каска и да добиеш представа за "нормалната" въздушна скорост. Това ще те пази от срив. Също полети по-често в турбулентни условия и ще се научиш да предсказваш кои гмуркания ще доведат до колапс и кои не. После ще се научиш да летиш с минимално пипане на управленията. Накрая така ще се увлечеш по стремежа към съвършенство, че ще забележиш как караш колата си с минимално пипане на газта и спирачката :D

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Чет Апр 07, 2011 12:01 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
Здравей Ники,

Много интересна тема. Винаги ме е вълнувала - от както един пилот ми разказа как му се сринало крилото от порив. винаги съм вярвал, че теоретично е възможно, но винаги съм имал съмнения дали не греша и дали наистина пилота е имал срив и дали не го е предизвикал сам. допреди мислих, че порива трябва да е отзад. сега вече имам по-малко съмнения. Интересното е също, че щом ти виждаш за първи път такова нещо - това наистина е много рядко явление.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Чет Апр 07, 2011 3:02 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Темата е поучителна. Наистина, ако се лети с отворена каска се усещат такива внезапни малки поривчета, които са ме карали да се стегна в сбруята и да чакам реакция от крилото. Да, ама нищо не се случва. Било е някакво малко почивче което е с много енергия, уцелило мен, а не крилото.
И обратното, ламинарен поток, нищо особено. Внезапно изстръскване в сбруята и усещаш, че крилото не те носи за момент. Косата нагоре и си готов да пререагираш. Ако не реагираш крилото е пред теб. Убираш управленията, но колко? Ами за всяко крило е различно. Всичко трябва да се усети още по време на реакцията на крилото от порива, а това става като се сраснеш с него. Дори и опитен пилот с ново крило може да сбърка. Просто трябва да се натрупат часове във въздуха с новото крило за да си готов за всичко. Затова е хубаво колкото и да си опитен, ако си взел ново крило, да не се почва веднага летене в най-термичната част на деня. Просто трябва време да свикнеш с новата перушина.

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Пет Апр 22, 2011 8:52 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Дек 06, 2010 12:28 pm
Мнения: 11
Днеска ми се случи нещо подобно, За да предотвратия челе тък обрах оправлениата на макс но крилото ми ХД70 няма много много до къде да го обираш по простата причина че много тънко и триябваше да избирам междо челен и срив аз избрах срива не волно в устрема да спра зараждащиая се челен тъка. при достатчно силен порив в случея беше от термика просто няма какво да се направи та ми е интересно кое бихте избрали от двете.

ето и видето на конкретнта случка http://www.facebook.com/video/video.php?v=1918590935584


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Пет Апр 22, 2011 11:14 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
Бих предпочел челен тък, пред срив, доста по безопасно е:)
В такива ситуации винаги оставям крилото на максимална трим скорост, с готовност да го спра при стрелване напред.
И да се посмачка, колапс или челен тък си е много по добре от срив.
Ако крилото тръгне назад от силно качване или вихър, най добре е да се чака с отпуснати управления докато набере скорост, да се обира е грешно.

Ето и едно мое изпълнение днес:
имах колапс на излитането от южния старт, заради ротора от кривия вятър
http://www.facebook.com/video/video.php?v=1680636226275
не знам дали ще се вижда, клипът е в профила на Пламен от Русе във Фейсбука


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Съб Апр 23, 2011 8:38 am 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Повече скорост = по-високо налягане в крилото = по-малко проблеми.

Двете най-важни правила в летенето: Височина и скорост.

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Срив от порив
МнениеПубликувано на: Съб Апр 23, 2011 8:50 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 399
Местоположение: Самоков
elin написа:
Днеска ми се случи нещо подобно, За да предотвратия челе тък обрах оправлениата на макс но крилото ми ХД70 няма много много до къде да го обираш по простата причина че много тънко и триябваше да избирам междо челен и срив аз избрах срива не волно в устрема да спра зараждащиая се челен тъка. при достатчно силен порив в случея беше от термика просто няма какво да се направи та ми е интересно кое бихте избрали от двете.

ето и видето на конкретнта случка http://www.facebook.com/video/video.php?v=1918590935584


И на мен ми се е случвало подобно нещо 3 или 4 пъти в ротор единия път при издухване и вкарване в ротор другите в нормален ротор и един при напускане на силна термика. Имам впредвид за рязко и изпреваране на крилото и за да не ме газъне да издърпам управленията до под гъза и крилото да застане във формата на розичка пред мен. И само един от всичките пъти влязох в срив защото задръжах управленията малко повече може би половин секунда една е много. Което го отчитам като моя грешка останалите пъти си излязох чисто защото нацелих точния момент да отпусна управленията.В единия от случайте от това може би ми зависеше живота защото бях ниско и нямаше никакъв вариант за запасен!За щастие в близките години не ми се е случвало или поне не толкова фрапиращо. Но и да ми се случи знам че трябва да нацеля точния момент на отпускането за да си изляза чисто! А за конкретния случай мнението ми е че колкото и да е тънко това крило все има среден вариант между челен колапс и срив не ми се вярва да е толкова зле конструирано че да трябва да се избира или срив или колапс.Ако е така никога не бих си взел такова крило! Все пак става въпрос не само за моята собствена безопасност а също и тази на останалите които ще летят наоколо!

_________________
Nivuk Artik 6 ---- Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 12 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов