Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 5:33 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 16 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2011 2:59 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 05, 2007 5:21 pm
Мнения: 103
Местоположение: София
Вчера на Сопот се случиха (поне) 3 инцидента:

1. Счупен глезен на начинаещ пилот при опит за излитане - човекът беше откаран в Пирогов където са установени 3 фрактури, ще му бъде сложен имплант и след 40 дни ще прохожда;

2. Сблъсък между делта и пара в термика - и двамата отвориха запасни и се приземиха в близост до старта - доколко разбрах делтата е въртяла в обратната посока и е ударила парапланера (макар че навалицата от крила над старта напомняше на Брауново движение - всеки си въртеше на където му скимне и по самостоятелна траектория)

3. Придървяване на пилот високо в Карловското дере - за това разбрах от очевидец, който го е видял летейки високо над него...

Няма да е зле хората, които знаят нещо повече да споделят информацията :)


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2011 5:02 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 10:04 pm
Мнения: 280
Местоположение: Пловдив
Да Тео, интересно че още няма информация от първа ръка. Особено относно сблъсъка между делта и параплан и последвалото отваряне на запасни парашути. Не съм пряк свидетел на инцидента, но летях в същата термика навярно до минута - две преди събитието. Верно че беше голямо гъмжило във въздуха, но определено голям дискомфорт предизвикваше присъствието на делтапланера в него. Полетът му беше доста хаотичен и дори когато решеше да завърти в термиката, то по правило го правеше на ляво, след като всички други крила наоколо въртяха надясно. Не знам кой е делтапилотът и какъв опит има, но определено не вдъхваше доверие. Беше сериозно изпитание за психиката на няколко пъти да се размина с него и да се извадя на по-високо, още повече, че щом видеше някой да се набира по-добре и делтата се втурваше натам. Все си мислех, че по правило делтапилотите са по-добре подготвени и дисциплинирани. Явно попаднахме на изключението.

_________________
небесен чергар


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2011 6:26 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 3:03 pm
Мнения: 69
Местоположение: Пловдив
Име: Христо Ангелов
Проследих внимателно крилото в карловското дере, в продължение на около 10 мин. Най вероятно от връх Левски е решил да прецапа към Ботев, и аз се изкушавах за това, имаше чудесна облачна улица към Ботев. Но влезнах в облака около 2300 и реших че е ниско. Движеше ниско над гората където дерето се разделя на два ръкава, наближи голяма хижа, подмина е , и около 500 м след нея се придърви. Крилото захлупи дървото, мисля че е избрал доброто решение, след като изпусна поляните по нагоре. Надявам се да е добре. Ще е добре да сподели, от доста години не смея да набера смелост да пресека отзад.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2011 8:03 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Авг 03, 2010 9:49 am
Мнения: 11
Местоположение: София
Аз имам да споделям по трета точка от първо лице като главен герой в събитието :D

Денят започна с доста чакане на старта. В равнината имаше инверсия а във височина кумулусите тръгваха от билото и се отнасяха на юг-югоизток, т.е. вятъра е бил север-северозапад. Към един следобед анабатичният вятър почна да раздухва по склона и вече ставаше за излитане. Поривите идваха най-вече от югозапад и затова се качих до най-горната част на старта. Видях, че Стоил и Кучето вече са излетели и постепенно набираха височина на скалистите склонове на северозапад от старта. Изглеждаше, че условията ще са трудни, но не и невъзможни за хубав полет.

Закачих се, дръпнах коланите, но вятъра смени посока... За миг си помислих да преустановя излитането, но усетих, че мога да изконтролирам крилото и продължих. След малко бях в дежурката, където имаше още няколко крила. Държах се близко до ядрото и постепенно се набрах до 1700 м. Термиките се отнасяха на запад над деретата и можеше въртейки да се минават почти целите без да се попада в низходящи. От чучка на чучка стигнах до Карловското дере, в предната му част. Тогава беше към 2:30 И реших да не го минавам, защото не бях сигурен дали ще мога да го прескоча на обратно... имах уговорка с едни приятели, които идваха за пръв път в Сопот да се срещнем на кацалката.

Хванах си една термика малко преди дерето, от където започва боровата гора, извадих се обратно до 1700 и тръгнах на обратно към Сопот. Върнах се по обратния път, но малко по-бавно заради насрещния вятър. Като наближих старта видях, че на източния склон има крило в храстите. Малко след това забелязах и делтата. Отправих се директно към старта с намерение да кацна и да ходя да помагам с каквото мога, но като снижих височина забелязах, че вече имаше доста хора, които са се отзовали и реших да не правя излишна навалица. В последствие разбрах, че парапланеристът е бил Ангел и че и двамата пилоти за щастие са добре :)

Часът наближаваше 3:30. Още бях във въздуха и усетих, че термиките почнаха да усилват. Даже хванах една 6-ца за малко, но после ме изплю :) Набрах се с една широка термика до базата на 2200. Извъртях я с една делта. Видях, че човека пусна на север към планината, а аз реших да си направя още една разходка до Карлово и обратно. Возех се под базата и се наслаждавах на полета. Сигурно от това изгубих ритъм и допуснах тактическа грешка. Бях влязъл навътре над планината и реших, че ще е възможно да прелетя Карловското дере в горната му част, където всъщност е най-широко.

Като навлязох в зоната на дерето попаднах в силно низходящо - около 4-5 м/с на моменти и до 6. Облаците над мен се разпаднаха за нула време и докато се усетя бях на нивото на билото в средата на дерето като продължавах да затъвам. Вече нямах възможност и да се върна обратно. Огледах внимателно терена, за да видя има ли варианти за кацане. Видях една хижа (мисля, че Левски) с добри полянки около нея в най-вътрешната част на дерето. Насочих се натам, защото прецених, че вече е невъзможно да стигна до където и да било другаде. Надявах се, че няма да е много турбулентно и ще мога да кацна благополучно, но северозапада все пак си оказваше влияние. Крилото ми започна да нервничи и постоянно искаше да ходи на някъде. Искаше се доста активен контрол. Имах още около 200 метра над терена и прецених, че ще стане много опасно ако продължа да се стремя да кацна там. Затова смених тактиката и обърнах посоката с намерение ако извадя някакъв огромен късмет да изтека от дерето, а ако не - да си направя първото придървяване, което и стана :) - все пак ако се смачкам е много по-добре да падна на дърво, отколкото на земята...

Целта ми беше да се залепя за източната част на дерето, за да избегна турбуленциите от вятъра. успях да я достигна, но на много ниско. Сега освен с низходящото, което не престана, трябваше да се боря и с дневния ход в дерето. С натиснат спийд пробивах едва с 15 км/ч. Вече бях съвсем ниско над дърветата и нямаше мегдан на къде да се бяга, а края на дерето не се и виждаше. В един момент видях как по съседния склон тръгна да изтича термика, което автоматично ме постави пак в низходящо, а аз вече бръснех короните на дърветата. Видях едно широколистно дърво с голяма корона и си реших, че ще е то. Без много да му мисля се забих централно в него с краката напред и си сложих ръцете пред лицето. Врязването беше по-меко от колкото очаквах :) Мислех си, че ще се шибна в някой дебел клон или стебло, но тънките клонки в горната част на дървото омекотиха удара бая. Инстинктивно започнах да се хващам за разни клонки, но бяха твърде тънки да ме издържат и ги чупех една след друга. Като навлязох в короната още малко се хванах за един по-дебел клон и спрях да пропадам. Тъкмо и крилото ми се беше окичило. Набрах се на клона и стъпих на друг. при което олекнах на крилото. Седях така малко докато се осъзная какво ми се е случило и къде се намирам... След това се взех в ръце и си казах, че още нищо не е свършило и трябва да се действа. Откачих се от крилото и се преместих до стъблото където беше по-удобно за седене. Видях, че се намирам на около 20 метра над земята. След малко усетих, че сбруята ми натежава и реших да я сваля, за да не се изморявам излишно и за да съм по-подвижен. За мое щастие дървото беше близо до туристическа пътека и там имаше хора да ме видят. Там беше и Ралица от Скайномад. Много съм и благодарен, защото се отзова веднага и отиде да извика помощ. Почнах да мисля как да си сваля крилото. Сетих се, че разполагам с ножката си, на която имам малко трионче и клещи, както и ръкавици с добър захват, за да не си протъркам ръцете от катерене и слизане. хрумна ми да си използвам и торбата на крилото, където да го прибера, за да не се закачва наново. През цялото време много внимавах за какви клони се хващах и как, защото се чупеха лесно. Прецених, че ще ми е по-лесно ако разкача крилото от коланите и управленията. Бях се докопал до едното уше и почнах да дърпам крилото към себе си. Тънките клонки, на които се беше захванало, поддаваха лесно. след малко другото ушенце също провисна и успях да издърпам и него. Наложи ми се да отрежа/счупя 2-3 по-дебели клона за центроплана, защото се беше преметнал кофти. И горе-долу за около 2 часа го натиках цялото в торбата. Имаше един момент, в който се притесних, защото ми се стори, че един облак в близост е на път да преразвие. Цялото небе, което виждах беше потъмняло и раздухваше. В последствие видях, че се появиха сини дупки отново и се успокоих. Продължих си със свалянето на крилото :) През това време Ралица се беше върнала и чакахме помощ. Аз се смъквах бавно с почивки от клон на клон и ми бяха останали около 10-15 м до земята когато дойдоха 2ма алпинисти от Карлово - Петко и Венци, както и една хижарка - Нели. Безкрайно съм им благодарен за оказаната помощ. Следващия път като отида в района ще ги потърся да ги черпя :)

Петко ми метна въже и аз го завързах здраво за един дебел клон. Той се изкатери при мене и ми даде да си сложа една алпинистка сбруя. Закачи едно гри-гри за въжето и ме спусна за нула време. Усещането да стъпя пак на земя ми се видя много приятно :) Нели ме посрещна долу с вода и локум :) Чак в този момент осъзнах, че съм изкарал цял ден на едно бананче на закуска и съм на предела на силите си... След малко и Петко беше долу, както и екипировката ми. Уверих ги, че всъщност нямам и драскотина и всички много се зарадвахме, че всичко приключи благополучно. Тръгнахме по пътеката към Карлово, която се оказа много красива и приятна и след 2 часа ходене бяхме долу. Влади ни върна обратно до Сопот и там се зарадвах много да видя компанията отново :) Часът минаваше 10 и с брат ми и Явора тръгнахме на обратно към София.

Този разказ го написах от компа на работа и сега се прибирам да огледам крилото. Надявам се, че и то е извадило моя късмет и няма да има поражения :)

Това което осъзнах е, че все още нямам достатъчно добра преценка за летене във вътрешността на планината и ще се радвам ако по-опитни пилоти ми споделят полезни съвети и тактики. :)

_________________
' )( .
Най-хубавото летене е споделеното.


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2011 9:49 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Авг 05, 2008 10:54 pm
Мнения: 12
Местоположение: dimitrovgrad
Казвам се Милен. Аз съм пилота на делтата. Извинявам се на момчето с което се сблъскахме както и на цялата група. Благодаря на всички които помогнаха и на двама ни.


Върнете се в началото
  Профил    +9 / -1 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2011 10:07 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Яну 11, 2010 8:54 pm
Мнения: 61
Местоположение: Варна
Име: Пламен Атанасов
SimoPrG написа:
Това което осъзнах е, че все още нямам достатъчно добра преценка за летене във вътрешността на планината


лесно е да се попадне в капан на терена, така че не се притеснявай много. добре се си се справил. даже супер. по-добре 2 часа да разкачаш крило, отколкото 2 месеца да лежиш на легло. и то щото си се лакомил да кацнеш на чиста поляна.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2011 10:35 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Ное 10, 2007 9:38 pm
Мнения: 152
Местоположение: Добрич
Мисля че е нужно да се направи една тема /да се закачи като важна/ за ред и правила във въздуха за основни неща като разминавания , предимстна , въртене в термики и т.н.
и да се чете задължително поне един път на година
п.п. както ми казва единият инструктор знам че ги знаеш но искам да си ги преговориш на ум преди да излетиш основните правила

_________________
Васил Спасов - Element Water 2
gliders: K-8B , ASK-13 & SZD-50 Puchacz


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2011 11:30 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Май 15, 2011 11:01 pm
Мнения: 177
Местоположение: Плевен - София
Име: Тихомир Иванов
"Хубава" тема избрах за първото си мнение във форума, но все пак бях пряк свидетел на първия инцидент.

Казвам се Тихомир и току-що минах курс за начинаещи в Скайномад. В неделя по план направих втория си полет от Сопот. Качихме се рано с Жоро Габровеца, който трябваше да ме пусне. Вятърът обаче още беше от запад и зачакахме. Въпросният начинаещ колега направи един фалстарт и белята стана при втория му опит. Стартираше малко по-нагоре от нас и като профуча покрай нас беше вече набрал сериозна скорост, но не и крилото му. Тъкмо ни подмина и то рязко се наклони наляво, повлече го странично, той загуби равновесие и се претърколи 2 пъти може би. Веднага стана ясно, че се е ударил лошо, но колегите, които му се притекоха на помощ казаха, че е изкълчен глезена. Жалко, че е нещата са се оказали по-сериозни.

Аз също направих 3 фалстарта, въпреки, че изчакахме вятърът да даде чело на всички чохли. Причина добре известна - липса на усет за крилото след вдигането му. И това е нещото, с което смятам най-напред да се захвана да изчистя за да съм спокоен поне на старта. Бих го препоръчал на всички други като мен, на които сега тръгва да им расте перушината: добър наземен контрол - сигурен старт или отказ от такъв. Има време за високи полети след това, но това е друга тема..

_________________
I believe I can fly..
________________
Skywalk Chili 4 / Limited edition "Yellow"


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Вто Май 17, 2011 7:55 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
RvE написа:
Аз също направих 3 фалстарта, въпреки, че изчакахме вятърът да даде чело на всички чохли. Причина добре известна - липса на усет за крилото след вдигането му. И това е нещото, с което смятам най-напред да се захвана да изчистя за да съм спокоен поне на старта. Бих го препоръчал на всички други като мен, на които сега тръгва да им расте перушината: добър наземен контрол - сигурен старт или отказ от такъв. Има време за високи полети след това, но това е друга тема..

Добре че осъзнаваш горното, аз лично уикендите на 4 месеца прекарах в кайтване и подлитане преди да ме пусне инструктора ми от 150метров байр. Изглежда малко прекалено, но благодарение на това аз контролирм крилото а не то мен, пък и имах време да осъзная рисковете от спорта преди да полетя !
Сигурен съм че Ники добре си е свършил работата, използвай наученото като основа върху която да градиш познания и умения !
Моето виждане е, че трябва да мине поне една година, докато психиката ни свикне с мисълта за свободния полет, успех и приятни и безопасни полети ;)

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Вто Май 17, 2011 8:16 am 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 05, 2007 5:21 pm
Мнения: 103
Местоположение: София
"но колегите, които му се притекоха на помощ казаха, че е изкълчен глезена"!!!

Може би е добре да засегнем и този въпрос: като планински водач и алпинист съм бил свидетел на много инциденти в планината и участник в спасителни акции... интересното е че при травми обикновено всеки присъстващ се прави на доктор и дава наставления и нареждания, в повечето случаи противопоказни.

В случая всички твърдяха че е изкълчен глезен, че обувката (висока алпийска) трябва да стои стегната на крака и такива простотии, които щяха да доведат до по-голям отток и евентуална невъзможност да се свали обувката цяла, да не говорим за проблемите и болките при свалянето след като мине посттравматичния шок... След като разбрах, че е счупен, свалихме обувката и чорапа, имобилизирахме крака нависоко с компрес от лед и газ към Пирогов...

Според мен е добре нашите пара-доктори да направят бърз курс по първа помощ някой уикенд на поляната по примера на този за тандемните пилоти. За курса следва да има някаква такса, дори и символична, като програмата обхване действията за долекарска помощ, транспорт на пострадал, съдържание на аптечка и т.н. А докато стане това е добре всички да знаят че при подобни инциденти, алгоритъмът за действие най-общо е следния:

1. Запознаване със случая и търсене/информиране на хора, които могат да окажат незабавна квалифицирана помощ в района (медицински лица, ПСС и т.н.)
2. Оказване на първа долекарска помощ в зависимост от травмите - възстановяване на жизнени функции, спиране кръвотечения, обработка на рани, имобилизация...
3. Незабавен транспорт към лечебно заведение.

Не искам да се правя на важен, но съм се нагледал на глупости в планините и когато не разбираме е по-добре да не се месим, а най-добре е да се научим, за да можем да помогнем при нужда :)


Върнете се в началото
  Профил    +13 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Вто Май 17, 2011 9:22 am 
Offline

Регистриран на: Нед Май 15, 2011 11:05 pm
Мнения: 6
Местоположение: Sofia
teodor написа:
Според мен е добре нашите пара-доктори да направят бърз курс по първа помощ някой уикенд на поляната по примера на този за тандемните пилоти.

Знаете, че никой от докторите няма да откаже да проведе такъв курс, само един доброволец трябва да се заеме с организацията и разгласяването на събитието. Това за тандемните пилоти беше в добър формат, получи се диалог и смятам, че беше ползотворно. Личното ми мнение е, че такъв курс трябва да се прави един път годишно, като е добре да се съчетае с "лектор" с умения в катеренето(вж. случката с придървяването в карловското дере). По-добре някои неща да омръзнат от повтаряне, от колкото да не са ясни. Аз съм готов да го направим по всяко време, стига да се уговори достатъчно рано, за да се освободя, а и повече хора да научат, че ще се прави такова нещо. Относно таксата - съгласен съм да се събира минимална сума, която след това да се ползва от клуба, който е организирал събитието. Моята такса, като лектор, е две бутилки Шуменско :D Ако се намери доброволец от женски пол, който да го играе медицинска сестра, ше мина и без бирата :lol:

_________________
Ozone Delta


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Вто Май 17, 2011 3:00 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Май 12, 2007 9:34 pm
Мнения: 194
Местоположение: Пловдив
Чудесна е идеята за такова обучение. Аз съм изпадал в критични ситуации, а и съм бил свидетел на такива не само при летене. Осъзнавам, колко малко зная и че интуицията в такъв момент не е най-добрия помощник. Ще участвам с огромно удоволствие, а и ще се постарая да науча и приятелите ми ако не успеят да дойдат.

Хайде давайте дата!!!

_________________
Eden 4 Orange (оранжевото дяволче)


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Вто Май 17, 2011 4:35 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 30, 2004 11:48 pm
Мнения: 301
Местоположение: haskovo
И е добре всеки да има номера на някой от летящите доктори , да имаш онлайн доктор при инцидент / независимо дали ти си пациента или помагаш на някой / е голяма екстра , пробвал съм - системата за онлайн консултант - работи !

_________________
недей да летиш по-бързо от твоя ангел пазител (бяло-син Aspen)


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Пон Май 30, 2011 10:10 am 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
tedeeeee privarduvaite see bee

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Инцидентите на Сопот - 15.05
МнениеПубликувано на: Пон Май 30, 2011 11:43 am 
Offline

Регистриран на: Вто Дек 19, 2006 9:58 pm
Мнения: 182
Местоположение: България -София
Име: Еленко Божков
Хвърчилото, остана 3 дни без надзор в Похара и пак взе да пълни форума със съдържателни мнения на изискан санскрито-орановски език :) . Тежко ти Йотов.......

_________________
Ozone - DELTA 2


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 16 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов