Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 1:59 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 11 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Два запасни над Старта в Сопот!
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2011 6:03 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Дек 19, 2006 9:58 pm
Мнения: 182
Местоположение: България -София
Име: Еленко Божков
Учуден съм, че наблюдавам от колеги делтапланеристи във форума склонност към заяждане и обвинения вместо да се информира и анализира начина летене поведениена летателни апарати от различен клас на едно също място по едно исъщо време.
Такъв е вчерашният случай над дерето източно от старта в Сопот. Сблъсък между делтапланер и парапланер. За съжаление самият аз погледнах към небето в момент в който и двамата пилоти висяха вече под купулите на запасните си парашути. Двете крила бяха разделени и падаха с различна скорост ........ За щастие всичко свърши без последствия за здравето на пилотите, а мисля и за екипировката. Хубаво ще е някой очевидец да опише подробно инцидента и да поговорим отново за правилата на поведение в термика и по специално начините за маневриране от различини типове крила. В това е смисъла на този форум, а не във свесни нападки, клетви и клевети!

_________________
Ozone - DELTA 2


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Два запасни над Старта в Сопот!
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2011 7:02 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 06, 2006 8:46 am
Мнения: 153
Местоположение: Тетевен
Бях на лифта,малко преди междинна станция,във въздуха се чу удар,погледнах на горе и видях делтата и парата,че хвърлят запасните.Ето и снимка:
http://forum.skynomad.net/gallery/displayimage.php?pid=8828

_________________
TETEVEN PARAGLIDING TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Два запасни над Старта в Сопот!
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2011 7:11 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
По случайност погледнах в момента на сблъсъка и видях как делтата се врязва в парата, но не знам кой кого е засекъл. После делтата се изхлузи през парата и ми се стори че и двете крила продължиха нормално. Все пак мисля че пилотите взеха правилни решения за запасните, защото бяха на 100-200 метра над източния ветропоказател.
Да са живи и здрави дърветата по източния склон на старта, защото мисля че спестиха някое счупване при това бързо снижение със запасните.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Два запасни над Старта в Сопот!
МнениеПубликувано на: Сря Май 18, 2011 4:04 am 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
а, ми то и аз бях в Неделя на Сопот. като пристигнах си взех прескатания запасен от Емо и новата каска. Монтирах си запасния в сбруята. Проверих дали мога да го извадя - така пише в инструкцията за безопасност!
На старта бях около 12:00. условията бяха слабички - тия, които излитаха се давеха - на старта беше доста весело, слънцето напичаше приятно. Това ми беше второто летене за сезона. Тая година не ми върви много с летенето...
Не бързах да излитам. Гледах как летят - мисълта ми беше вече отдавна излетяла. постепенно дойдоха доста хора. излетяха няколко точилки, които влезнаха по леко криминален начин навътре в планината, където очевидно работеше по-добре. преместих се най-отгоре. хората излитаха бавно нямаше място да разпъна. един пилот започна подготовката си с загрявка - загрява китки, колена, лицеви опори... страшна работа. после се закачи за един управляем парашут и кат почна едни фал стартове - ама много, до петнайстия броих и се отказах. нещо му въртяло. таман щях да го питам дали това е част от загрявката и излете - не можах...
Но, да не разводняваме темата, че пак ще ми сложат минусчета. Към 1400 се освободи парцел и за мен. дебнах момент и излетях. във въздуха се оказа, че има доста трафик. поддръжката беше слаба. над източния ръб малко под старта имаше избушена термика. доста крила бяхме там. всички въртяхме на дясно. аз бях зает да следя крилата пред мен - отдавна не бях летял в такъв трафик и бях концентриран. Термиката постепенно засили и почнахме да катерим. старта вече се виждаше отдолу. Получих удар в сбруята който дойде от ляво отзад и леко от долу в протектора. не видях нищо преди удара. гледах там на където летях. предполгам, че съм затворил инстинктивно очи. когато ги отворих всичко почна да се случва бавно. Някой беше дръпнал шалтера на периферното ми зрение и виждах само това, което е непосредствено пред мен. В погледа ми попадна крилото беше пред мен, беше си закачило една делта, виждах я отгоре (е ма те нивиук за тва са го кръстили кука). Делтата очевидно ме теглеше усещах въздушна скорост в лицето си и определено не падах. Някой се едно натисна пауза и ми обясни – глей сеа това там ти е крилото това другото е делта двете са се вързали. Ще се помяткате малко, последните метри преди удара ще покрещиш и това е... страх. Започна някакъв анализ, който приключи с извода че запасния трябва да излезе назад леко нагоре и надясно на момента и преди делтата да е отворила и тя за да може кашата да остане отдолу аз по средата запасния ми най-отгоре. Главата ми вече се завърташе ръчката на запасния се оказа в центъра на полезрението ми, което продължаваше да е тесничко. Няква ръка влезна в кадър пръстите се увиха около ръчката и запасния отлетя в избраната посока със скорост която ми изглежда невъзможна. Погледа ми се върна към бозата. Крилото ми беше там – делта нямаше. Въздишка на облекчение. Вече знаех че ще преживея. Търсих делтата с поглед да не би да се върне и да ме атакува отново – нямаше я, изчезна. За момент се замислих отворих ли запасен или не. Отговора дойде на момента – някой издърпа седалката из под задника ми и увиснах на колaните. От нещо като пилот станах нещо като бедстващ. Крилото запали и почна да тегли напред. Опита от предишния запасен влезна в употреба. Крилото имаше крават отдясно. Стабилизирах го с ляво управление и започнах да изтеглям управленията заедно. Беше трудно докато потока не откъсна и крилото не мина в парашутиране. В този момент пропадането стабилизира – нямаше никакви махове – мазно пропадане със скорост която изглеждаше приемлива – зарадвах се. Реших да задържа така и да погледна къде ще кацна. Това което видях не ми хареса хич. Отвесни скали много и разхвърляни на различни места и тук таме места с ниска растителност. Страх отново. Реших да задържа крилото в това положение за да мога да се опитам да управлявам с него. Видях и делтата с отворен запасен. Осъзнах, че съдбата ще каже тежката си дума.
Теченията ме отнесоха на добро място – храсти дръвчета. В последния момент системата се завъртя и се оказа, че имам лека хоризонтална скорост назад. Събрах краката си един до друг и ги свих в коленете леко. Стегнах се. Паднах в някво дръвце. Сбруята посрещна растителността. Увиснах на трийсетина сантиметра от земята. Меката гора се опита да ме посрещне с нещо като кол, който разкъса плата на сбруята и спря в дъската на седалката.
Опитах се да разбера дали ми има нещо – нямах и драскотина. Дойдоха двама симпатични господа и започнаха ми разкачат нещата. Благодаря им. Единия от тях дълбоко съжали, че неговата сбруя нямала дъска.
Към 16 и нещо вече пристигах долу. Платих си билетчето за лифта. Малко по късно имах бира в ръка и приятели наоколо... Летенето тая година не върви много добре...


Върнете се в началото
  Профил    +28 / -0 
 
 Заглавие: Re: Два запасни над Старта в Сопот!
МнениеПубликувано на: Сря Май 18, 2011 3:32 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Не е ясно кой е бил виновния в случая, най вероятно делта-пилота не е следил внимателно трафика или е бил изненадан. Искам само да отбележа че делтапланера ограничава видимостта на пилота в завой. Поради близостта на платното до пилота ( 1.6 м сравнено с 5-6м при пара-та), голяма част от небето реално е скрита за делта-пилота в завой. Затова е критично важно преди започване на завоя в термика да се огледа кой е наблизо, с каква скорост катери и да се пази голяма дистанция от пара-планерите. По принцип не е добра идея да се лети в една термика с апарати които имат доста различна скорост и радиус на кръжене. Парапланериста има доста по-голяма видимост и може да види делтата, но по отношение на скоростта няма голям избор. Делтата от своя страна лети по-бързо и ако се окаже зад парапланер който затяга завоя и реално почти спира пред делтата, може просто да се блъсне в пара-та.
Пускам малко картинки и видео, което спретнах набързо за да илюстрирам възможна ситуация.
Изображение
Изображение
Изображение
http://www.youtube.com/watch?v=Qs5eAHlTUbY

Има правила за кръжене в термика и за влизане в термика, когато вече има други в нея. Но дори и с тези правила, когато крилата летят с различни скорости и с различен радиус на въртене, риска от сблъсък във въздуха е много голям. Ето едни примерни правила:

The glider already circling in the thermal has the right to continue circling.
Turn in the same direction as the other glider.
If there is only one other glider present you may offset your circle, but you must turn "in phase" with the other glider.
When there is more than one other wing, you MUST be concentric with the other wings.
Time the entry so as not to interfere with the other wing(s).

Планера който вече кръжи в термика има право да продължи да кръжи.
Завивайте в същата посока в която той лети.
Ако има само един планер в термиката, може да летите в успоредна кръгова траектория с него, но трябва да летите във фаза с него.
Когато в термиката вече има повече от едно крило, вие ТРЯБВА да летите в концентрична окръжност с останалите крила.
Избирайте момента на влизане в термиката така че да не пречите на другите крила да кръжат.

Тези правила са писани с мисълта за крила от един тип ( да речем само делти в една термика). Нещата стават сложни когато се смесят делта- и пара-, да не говорим за това ако дойде и безмоторник . Според мене пара-пилотите трябва да се поставят малко на местото на делта-пилота, за да осъзнаят колко малко той вижда в завой, особено в посоката на завиване. Това , съчетано с по-високата скорост на кръжене е направо опасно. Аз бих казал Правило номер 1 : Оглеждайте се ! То хубаво да се оглеждаме, ама като не виждаме през платното? Затова бих казал, правило номер едно ( За делтата де ): Ако видиш парапланери да кръжат в термика, стой настрана , намери си друга термика. :D
За мене да се лети с делта във една термика с парапланери е долу горе като да караш скейтборд по тротоар с много пешеходци. Възможно е, ама не е комфортно и ще отнесеш много псувни и недоволни погледи.


Последна промяна krassi на Сря Май 18, 2011 4:31 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +16 / -3 
 
 Заглавие: Re: Два запасни над Старта в Сопот!
МнениеПубликувано на: Сря Май 18, 2011 4:29 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Яну 11, 2010 8:54 pm
Мнения: 61
Местоположение: Варна
Име: Пламен Атанасов
Много добре илюстрирана теория, и нещо много важно да се има предвид. Цъкнах (-) без да искам, от нелетене ми треперят ръцете.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Два запасни над Старта в Сопот!
МнениеПубликувано на: Сря Май 18, 2011 5:39 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
Аз летя с относително бързо крило, и ако мога да се докопам до източния ръб, през дерето .. .там термиките са по добре оформени (по мои наблюдения) особено при по слаби условия.

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Два запасни над Старта в Сопот!
МнениеПубликувано на: Сря Май 18, 2011 7:29 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
кой е виновен едва ли има чак такова значение. по принцип досега не съм се замислял какви пробелеми решават делта пилотите в полет и как да предвиждам евентуални конфликти. фактора човешка грешка не може да се изключи и всички ние грешим по някога. До сега не съм се чувствал застршен когато около мен летят делти.

след подобен сблъсък делтата е в по-лоша ситуация обикновенно - вярно ли е това?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Два запасни над Старта в Сопот!
МнениеПубликувано на: Сря Май 18, 2011 7:57 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
съгласен съм че сега това не е най-важното. По-важно е да се види как се е стигнало до това и да се направят изводи и препоръки за да се избегне това за в бъдеще. Мисля че и делта- и пара- пилотите има над какво да размислят и да бъдат особено нащрек когато се случи да летят в една термика. В една идеална хипотетична ситуация би трябвало по-бавните крила да летят по-близо до центъра на термиката, а по-бързите крила да летят в по-външна окръжност, а безмоторниците да речем в най-външна окръжност. Но това е само идеална ситуация, няма диригент който да им каже кой къде да лети. Всеки се бори да хване най-добрата сърцевина и понякога се разсейва, увлечен в търсене на качването. Представете си случай в който две сърцевини се сливат след известна височина. Ако в двете сърцевини някакви крила са започнали да ги летят в различна посока, какво става като стигнат до момента на сливане?...мазало...а двете групи си спазват правилата за въртене всяка за себе си. Както и да е...важното е че сте живи и здрави. Човек се учи от грешките и най-хубаво е да грешиш, ама да останеш жив, за да си направиш изводите и да ги прилагаш по-нататък.
Ще се радвам ако и делта-пилота сподели какво е станало от неговата си гледна точка. Така ще се сглоби една по-пълна картина на случката.
Angel_Sim доста добре го е разказал.

PS. За това дали делтата е в по-лоша ситуация, не съм сигурен. Ако се заплетат крилата и няма накъде да се хвърли парашута, тогава и двете крила са зле. Ако имаш нещо конкретно, сподели защо мислиш че делтата ще е в по-неблагоприятна ситуация.
Аз съм описвал някъде в този форум предишна ситуация, когато летейки някъде към Кърнаре на едно състезание Слави Сливенски ( лека му пръст) ми влезе насрещно в термика която въртях и се измъкнах с рязко гмуркане под него, но ако се бяхме сблъскали, щеше да е страшно..две делти,насрещен удар...не ми се мисли.


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Два запасни над Старта в Сопот!
МнениеПубликувано на: Чет Май 19, 2011 9:21 am 
Offline

Регистриран на: Пон Дек 12, 2005 12:04 pm
Мнения: 478
Местоположение: Sofia
Име: Петър Гаврилов
Ангел Сим, отличен разказ. И моя спомен за хвърляне на запасен е подобен - всичко ти става едно бавно и един глас сякаш те командва отстрани. От друга ситуация в Сърбия, където загубих около 200-300 метра във фигури и мятяне, но крилото се оправи и имах достатъчно височина да продължа полета, също ми е оставила подобен спомен - всичко протича на забавен каданс.
Аз лично винаги много внимавам, когато съм с делти около мен - знам че са много по бързи и видимостта им нагоре е нулева, а много бързо набират височина.
В Италия съм въртял термика с безмоторник над Доломитите - уникално красиво беше, освен това радиусът на въртене на този самальот беше малко по-голям от моя, той въртеше по външния кръг на термиката, която беше широчка доста. оттогава сънувам безмоторници.

_________________
**********************
low riders team - we are low, but slow :)


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Два запасни над Старта в Сопот!
МнениеПубликувано на: Сря Май 25, 2011 9:29 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
Същия инцидент през погледа на друга летяща общност, която от известно време чувствам по-близка :) Информирайте се от различни източници!

http://hanggliding-bg.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=220


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -4 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 11 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов