Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Мар 29, 2024 4:22 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 31 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Нед Юни 19, 2011 2:39 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Ное 01, 2004 7:30 pm
Мнения: 73
Местоположение: Асеновград
С голямо съжаление пишем за инцидент с фатален край, за който най-вероятно вече знаете. Вчера 18.06. по време на фестивала на Добростан пилот, чието имe няма да обявяваме в момента ,
заради родителите му и медийният интерес, почина на място.
След излитане около 18:00 часа, в спокойни условия пилота прави спирала, от там при опит за втора спирала на малка височина (не повече от 200 м над терена) , пренатяга спиралата без енергия и влиза в негативна. Прави две витки-три витки след което крилото се оправя и пилота остава насукан. Започва да се развърта и крилото влиза в много динамична стръмна спирала, която не можем да кажем как се е получила. На втора или трета витка се късат върви (нямаме точна информация за това, тъй като крилото не е при нас). Вероятно пилота е минал през върви и се е получил голям динамичен удар, тъй като при огледа на място позицията на крилото и пилота сочат нещо подобно. С голяма скорост пада в храстовидна растителност до дърво. Починал е
на място.
Причини за инцидента: липса на опит за правене на фигури, започване на фигури при много малка височина
Ако има очевидци с по-точна представа за станалото моля да коментират, като молим за дискретност по отношение на личните му данни , заради семейството му.

_________________
Поздрави от клуб "Тангра"-Асеновград


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Нед Юни 19, 2011 3:41 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Благодаря за споделянето и съболезнования към всички засегнати и особено родителите!
Мисля че подобни инциденти са част от реалността наречена парапланеризъм и освен хубавите неща трябва да приемаме и съпътстващите рискове. Не вярвам че създаването на допълнителни правила би избегнало подобни инциденти. Всеки има право да лети както си иска и на каквото си иска, щом не пречи на другите. Правилата са нужни най-вече за обучението и тандемните полети.
Единственото което можем да направим в случая е да повишаваме летателната си култура и да развиваме гъвкаво общуване с по-неопитните пилоти. Без да им четем конско да им обясняваме, че не е добре да се правят фигури на малка височина, особено със старо крило. Имал съм 4-5 усуквания на вървите с вързвания на крилото и насвирвания в спирали с голямо претоварване, но крилата ми са издържали т.е. основния проблем в случая е вероятно в остаряването на крилото.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -1 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Нед Юни 19, 2011 5:36 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Моите съболезнования към всички, които познаваха момчето.
Бях пряк свидетел на инцидента от въздуха, тъкмо се набирах на около 300 метра пред старта и при един от завоите видях как жълто крило изпомпва малък колапс от ляво (10-15%) и рязко влиза в стръмна спирала с камерите към земята. След две витки на 360 при влизането в третата, едната страна на крилото изхвърча нагоре и последва падане. Преброих 1001, 1002 и на 1003 пилота удари земята минавайки точно пред един бор. Крилото остана да виси отгоре до долу на дървото. Извадих мобилния и го дадох на пасажерката да се обади на 112 с указания за мястото и да пратят високо-проходима линейка. Насочих се към мястото и започнах да кръжа отгоре, видях че от старта надолу вече тичат хора, снижих до 10 метра над боровете и извиках няколко пъти, но нямаше отговор. Пуснах към кацалката защото вече нямах височина.
Като кацнах ми се обадиха от полицията и ми казаха че са изпратили кола на Гражданска защита и да ги изчакам и да ги упътя към мястото на инцидента, в този момент ни застигна автобуса, който прибираше пилотите и разбрах че пилота е загинал на място.
После разбрах че преди стръмната спирала е имало и други изпълнения и може би това е довело до заключване в спиралата, според мен имаше време за запасен макар и малко. Предполагам че шока от рязкото насвирване в спиралата е довел до дезориентация или времена загуба на съзнание.
Първоначалната ми преценка беше че спиралата бе инициирана умишлено и дори изпсувах заради малката (около 150 м. над терена) После когато единият колан изхвърча, помислих че е с отцепващ карабинер и ще има запасен, макар и последователността да е обратна.
Сигурен съм че спиралата не беше негативна а дълбока с рязко влизане след нещо като уингоувър на другата страна и именно това доведе до рязкото затягане.
Бях рзпитан в полицията и имах възможността да огледам екипировката. Коланите и карабинерите, както и подвесната в точките на окачване са здрави, слъсани са вървите на лявото полукрило, като са останали няколко здрави на Д-линията и управленията близо до центроплана. От стабилизатора е изтръгната цяла линия заедно с реброто, както вървите са здрави и са закрепени към ушичките. Има няколко върви от А и Б линията скъсани на около 5 см под шевовете.
По спомен спиралата беше по посока на часовниковата стрелка а скъсването е от ляво, моля за коментар какви сили действат на крилото в стръмна спирала и къде е концентрирано най - голямото натоварване.

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Нед Юни 19, 2011 8:42 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Бях на старта. Тъкмо бях кацнал. Според мен момчето умишлено влезе в спирала. Никой не може да каже дали е искал да е стръмна, но крилото беше с камерите надолу и за миг послих за малката височина за да се прави такава спирала. В този момент може би съм мигнал с което съм пропуснал скъсването на крилото и той вече беше с насукано крило над себе си с което изчезна зад боровете. Близо до мен беше местeн жител(не парапланерист), който ми каза, че там където пада са само малки храсти и камъни. Кацна едно момиче на старта и веднага я попитах дали е видяла запасен. Каза че не е. Изправи ми се косата след като вече знаех за релефа на мястото на падане.
Въртеше по посока на часовниковата стрелка и по мое мнение е преместил цялата си тежест на лявото полукрило с цел да излезе от фигурата с което се е претоварило, защото е получило цялата тежест на пилота умножена поне 5-6 пъти.
Макар, че не беше турболентно, все още имаше термики и балони за въртене и всичко това заедно с малката височина и други фактори за които могат да пишат хората които го познават, доведоха до този трагичен инцидент. Мъчно ми е за момчето и макар, че не го познавах, той все пак е един от нас.

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Нед Юни 19, 2011 11:52 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Мар 17, 2011 12:23 pm
Мнения: 492
Местоположение: София
Име: Ивайло Александров
Настръхнах, мир на праха му, нямам думи...


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Пон Юни 20, 2011 11:38 am 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
niki написа:
Мисля че подобни инциденти са част от реалността наречена парапланеризъм и освен хубавите неща трябва да приемаме и съпътстващите рискове. Не вярвам че създаването на допълнителни правила би избегнало подобни инциденти. Всеки има право да лети както си иска и на каквото си иска, щом не пречи на другите. Правилата са нужни най-вече за обучението и тандемните полети.
Единственото което можем да направим в случая е да повишаваме летателната си култура и да развиваме гъвкаво общуване с по-неопитните пилоти. Без да им четем конско да им обясняваме, че не е добре да се правят фигури на малка височина, особено със старо крило. Имал съм 4-5 усуквания на вървите с вързвания на крилото и насвирвания в спирали с голямо претоварване, но крилата ми са издържали т.е. основния проблем в случая е вероятно в остаряването на крилото.

в Събота беше чудесно за летене на Витоша. полетях с един щъркел на 2к над околовръстното, за малко да се блъсне в мен.
има какво да се направи, но не е изгодно - ще доведе до по-скъпо обучение (с по-ниска печалба за обучаващите), по-скъпо оборудване (с платени мита и данъци и по-ниски печалби за дилърите), бързо обезценяване на крилата (по-скъпо за пилотите и голям натиск върху цената на новите крила), разходи за годишни прегледи и тестове на крилата, принудително бракуване на крила, документирано прескатаване на запасни, разходи за изкарване на SAT курс за летене на по-висок клас крило от лтф1, разходи на време и пари за покриване на определени изисквания и изпити, задължителни застраховки, клубни такси, разходи за разследване на инциденти и т.н... така е в белите страни - (германия примерно). като цяло това ще намали значително финансовата достъпност на спорта, както и броя на парапланеристите. Мисля че я караме през просото и всеки, който лети с параплан и малко или много осъзнава, какво прави и какво правят някои хора е абсолютно отговорен за текущото състояние.
Това, че един пилот е опасен за себе си задължително означава, че е опасен и за другите, а това пречи май и не се знае, кога някой "нередовен" пилот ще отнесе със себе си някой нормален, невинен пилот.
истинската свобода и независимост в нашия спорт идва след дисциплината и отговорността.


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -10 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Пон Юни 20, 2011 12:19 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Юли 05, 2005 8:18 am
Мнения: 153
Местоположение: Варна
Име: Радослав Савов
Angel_Sim написа:
истинската свобода и независимост в нашия спорт идва след дисциплината и отговорността.

:)

_________________
Седењето го зголемува задникот
------------------------------
Радослав Савов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Пон Юни 20, 2011 12:34 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Мар 29, 2008 11:52 pm
Мнения: 368
Местоположение: Пловдив
Име: Димитър Димитранов
Каруцата се обърна и сега пътища много. Знае се че момчето лети от година, кой го е учил и какви съвети му е дал е важно а това че може би той не ги е спазил доведе до трагедията. Всички по стари летящи знаят че има правила в летенето които не търпят пренебрегване. Бях дал една идея да се удобрят и публикуват на форума всики основни "ЗАКОНИ" в парапланеризма като задължителна страница която да ни е пред очите постоянно. В този инцидент има поне 3 от тях които неспазването им доведе до смърта на един млад живот. А колко хубаво беше без постове в под форум Инциденти.

_________________
"Най големия грях, е да пазиш щастието само за себе си" Димитър Димитранов Пловдив Skype: Dikitar73 Тел.0884427483


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Пон Юни 20, 2011 1:54 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Съболезнования към роднините и приятелите му!

Нека някой, който познава момчето, да разкаже какъв човек е бил, как се е запалил по летенето, как се е развил като пилот и т.н.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Пон Юни 20, 2011 6:51 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Вероятно полезно би било да научим и типа и годините на крилото. За съжаление, вече единственото, което можем да направим тук е да си извадим поуки ...

Мир на праха му!

_________________
Има три прости правила за безопасно летене. За съжаление, никой досега не ги е открил ... ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Пон Юни 20, 2011 7:21 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Hacko написа:
Вероятно полезно би било да научим и типа и годините на крилото. За съжаление, вече единственото, което можем да направим тук е да си извадим поуки ...

Мир на праха му!


Ако не се лъжа крилото е Firebird Booster DHV 2

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Пон Юни 20, 2011 9:07 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 30, 2004 11:48 pm
Мнения: 301
Местоположение: haskovo
Kolegi , ste pomolq da ne po4vame temata za obu4enieto , za6toto klub Tangra e edinstvenniq ( za sega ) v koito kurs 1 nivo e s prodaljitelnost 12 meseca .

_________________
недей да летиш по-бързо от твоя ангел пазител (бяло-син Aspen)


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Пон Юни 20, 2011 9:32 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 12, 2008 9:19 am
Мнения: 122
Местоположение: София
jivo написа:
Kolegi , ste pomolq da ne po4vame temata za obu4enieto , za6toto klub Tangra e edinstvenniq ( za sega ) v koito kurs 1 nivo e s prodaljitelnost 12 meseca .


Бог да прости момчето.... Шапка свалям на клуб Тангра за това, в което са превърнали старта на Добростан.

_________________
CloudBase Sopot guest house


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Пон Юни 20, 2011 9:35 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 8:29 pm
Мнения: 111
Местоположение: Пловдив
jivo написа:
Kolegi , ste pomolq da ne po4vame temata za obu4enieto , za6toto klub Tangra e edinstvenniq ( za sega ) v koito kurs 1 nivo e s prodaljitelnost 12 meseca .



Живо,

Ще си позволя да ти противореча!
Погледнах в нета и установих, че това крило е модел 1999г. Въпросното вероятно е било на около 8-10 години и вероятно не си знае часовете. Дали с него изобщо трябва да се правят спирали, дали това са му били на Митко първите спирали и др. неудобни въпроси.
Безкрайно тъжна история, но анализът й би помогнал на всички участващи страни да се предотвратяват други подобни.
Ники беше започнал една мрачна хронология на тежките сакатлъци - необходима е такава със съответните подробни описания, анализи и изводи. Необходимо е тя да стане част от всеки курс на обучение - начинаещи, напреднали, сигурност... В периодичното издание на ДХВ и в сайта му такива подробни доклади се появяват постоянно, т.е. когато има тъжен повод. С истинска немска педантичност са описани всички детайли, има снимки или скици и най-важното - анализ и изводи.

Сигурно трябва да отмине известно време, но в случая са налице класически грешки, които трябва да се посочат и анализират, за да не се повтарят.

_________________
ЛюбоМ


Върнете се в началото
  Профил    +10 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Добростан от 18.06.2011
МнениеПубликувано на: Вто Юни 21, 2011 9:11 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 10, 2004 3:40 pm
Мнения: 498
Местоположение: BG Bankya
Тъпо и тъжно.....
Единственото полезно нещо което трябва да направим е Поуката.....
Ако сте опитен пилот и видите по-неопитен с неподходяща екипировка(например пилот с 1 г опит и стара "Двойка") или неподходящо поведение(уклон към акро) е правилно всячески с разумни съвети да го убеждавате да си смени крилото или стила не летене....
Аз на 6тата или 7мата година си купих чисто нова двойка....ама и да бях си я купил по-рано инструктора ми....Митко Ралев щеше да ми забрани да летя с нея....и аз щях да го послушам....щото го уважавам....

_________________
Летете ниско и бавно!
Голям кеф е,вервайте ми!
До среща във въздуха!
Венко


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 31 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов