Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 4:39 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Съб Юли 16, 2011 7:44 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Вчера по обед 12 имах сериозен инцидент със средно напреднал ученик (Дейв - 44, англичанин, учител по физика, живее в Шри ланка).
Времето бе приятно термично, но не турбулентно. Ученика набра прилична височина и излезе напред да упражняваме спирали. Направи една спирала, която ми се стори малко по-енергична и го накарах да направи втора с по-малко дърпане. Направи я също така енергична и бързо му дадох команда да я спре. Нямаше реакция. Повторих му няколко пъти да дръпне лявото управление (спиралата бе надясно). Извиках му няколко пъти да хвърли запасен. Отново нямаше реакция. Накрая му извиках да дърпа (надявах се да е каквото и да е). Отново нямаше реакция и крилото ми се скри от полезрението.
Кошмара се събуди. Въпреки, че въртенето и пропадането не бяха твърде силни, знаех че от това се умира (дори и във вода). Един от учениците ни чу радиоразговорите и веднага отиде над падналия за да маркира мястото му на падане. Докато се качвахме към него Орлин също ни направляваше от въздуха и го намерихме доста бързо.
Лежеше на земята на една страна и се оплакваше в болки в долната част на гърба и че не може да си чувства едната ръка и единия крак. Също имаше някакви странни болки в областа на слабините.
Докато се качвахме към него бях се обадил на спасителите и след около половин час пристигна техния екип. Натоварихме го на вакуум матрака и в Сопот го прехвърлихме на една линейка с която го закарахме в УМБАЛ "Св. Георги" в Пловдив. Там започна едно кошмарно чакане, грубо подмятане за ренгенови снимки (накрая се осъзнаха че е много по-лесно и информативно да мине скенер) и пак чакане, чакане и чакане да се събере лекарски екип за операцията.
12 часа след инцидента той бе опериран успешно: титанови планки на двата счупени прешлена, железа по счупените пръсти на едното ходило. Най-хубавото бе че си възстанови си движението в десния крак. В момента се намира в инензивното под наблюдение.

По време на спиралата, ученика твърдеше че не ме е чувал по радиото, и не е имал никаква представа за височината си. В последния момент е видял дърветата в които се забива. Всички други ме чуха по радиото, а неговото също работеше и ни се обади 2-3 пъти докато се качвахме нагоре към него. Явно се е панирал от спиралата и е блокирал възприята си.

Изводи:
- Мислех си че времето на самозаключващите се в спирала крила е отминало. В случая крилото бе чисто нова Alpha 4 на Advancе и въпреки че ученика бе пуснал управлението, то не излезе само от спиралата.

- Трябва да усъвършенствам преценката си на учениците. Този се бе уплашил и блокирал реакциите си. Трябваше да се усетя че има нещо нередно в това да има плашлив характер, а да влиза смело в спиралата. Правил съм десетки спирали с ученици и в 90% от случаите ги е страх да дръпнат крилото и успяват чак след няколко подканяния да дърпат и вкарват тяло по-силно.

- Вероятно е по-безопасно спиралите да се правят над вода. Проблема е че поради трудността по организирането на полети над вода, много преминаващи през България за 1-2 седмици ученици няма да могат да се възползват. Трябва да се прецени кое е по-опасно - да рискуват упражнения със спирала или да не могат да правят спирала ако ги засмучи Цб.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Съб Юли 16, 2011 8:19 am 
Offline

Регистриран на: Пон Фев 28, 2011 9:39 am
Мнения: 333
Местоположение: Казанлък
Име: Николай Стоянов
niki написа:
Изводи:
- Мислех си че времето на самозаключващите се в спирала крила е отминало. В случая крилото бе чисто нова Alpha 4 на Advancе и въпреки че ученика бе пуснал управлението, то не излезе само от спиралата.


Никога не съм летял крило,което да излезе само от спирала,ако тя е повече от 7-8 м/с. Някой летял ли е с крило, което излиза само от стръмна спирала, само след отпускане на вътрешното управление?

_________________
http://yahoooooskydance.com
https://www.youtube.com/channel/UCSGoiR72lOMLSLOYCar6oUw

Acro: U-Turn Thriller X3
XC/Hike&Fly: Ozone LM5
XC: Ozone M6
Tandem: Ozone Magnum 2


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Съб Юли 16, 2011 9:39 am 
Offline

Регистриран на: Пон Дек 06, 2010 12:28 pm
Мнения: 11
Мисля че когато се правят каквито и да било сив упражнения ученикут да бъде подробно запознат за това в каква ситуация може да изпадне и как се излза от нея а не да се разчита на живи инструкции по радио станцията.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Съб Юли 16, 2011 10:56 am 
Offline

Регистриран на: Нед Мар 07, 2004 9:45 pm
Мнения: 63
Местоположение: Pleven - sega Sofia
Може би сухи тренировки за да станат движенията донякъде инстиктивни в определени ситуации. Така се правят тренировки в парашутизма например. Но човек може да блокира в критична ситуация.

_________________
Да сме винаги там, където става за летене!:-)
Ваньо Василев
UP-Trango


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Съб Юли 16, 2011 5:35 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 399
Местоположение: Самоков
Ники има ли начин на ученици да даваш запасен с пиропатрон който да можеш да активираш ти дистанционно от земята при такива случай. Не може да не може не е чак толкова сложно да се направи! Така ми се струва де !

_________________
Nivuk Artik 6 ---- Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -2 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Съб Юли 16, 2011 9:40 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Определено има начин за дистанционно ( питай борчетата дето си гърмят колите с телефони и тем подобни :) ), но в момента в който инструктора задейства парашута, се явява въпроса кой поема отговорността, ако нещо се случи въпреки доброто желание . Защото докато ученика си лети и контролира лично процеса, той си е отговорен за решенията, предполагам е подписал декларация че е наясно с рисковете нa обучението.
По-добро решение би било ако има автоматика , която да задейства парашута при скорост на пропадане над еди-колко си метра в сек., в съчетание с реален висотомер на височина над терена. Но това е по-сложно. Поне ученика ще е наясно че има автоматика която действа при определени условия.
Нали вече има някакви парашутчета за намаляване на въртенето?

Дано да се оправи човека, стискам палци :( .


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Съб Юли 16, 2011 10:56 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 399
Местоположение: Самоков
По-добро решение би било ако има автоматика , която да задейства парашута при скорост на пропадане над еди-колко си метра в сек., в съчетание с реален висотомер на височина над терена. Но това е по-сложно. Поне ученика ще е наясно че има автоматика която действа при определени условия.

До колкото знам парашутистите имат такава функция само че без пиропатрон.

_________________
Nivuk Artik 6 ---- Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Нед Юли 17, 2011 4:20 am 
Offline

Регистриран на: Съб Май 26, 2007 5:10 pm
Мнения: 9
Местоположение: Toronto, Canada
Име: Цветан Добрев
При парашутистите е с един много прост прибор който мери налягане. И се задейства на височина, не на скорост.
Поне по моето време такива бяха. После освобождава един щифт и от голямата скорост парашута се отваря малко или много сам. Казваше се КАП. И работи за десантни парашути РЛ/ПД и тн ... не и за тип крило.

Но не мисля че автоматика за пара запасен ще свърши работа. Защото трябва да се изхвърли и при не голяма скорост на пропадане (с отворено крило) няма да стане кой знае какво.

Отделно втори проблем, представи си че бягаш умишлено от облачка със спирала. И автоматиката се задейства.
Тогава какви ще ги дървиш с два купола над главата ? С отворен запасен по-скоро ще те всмуче по-лесно отколкото обратното, дори и да събереш крилото.

Просто според мен тия бързи темпове на обучение не са най-доброто решение, не и за този спорт.
Прекаленото предоверяване на новите и "супер безопасни" крила също.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Нед Юли 17, 2011 6:15 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
elin написа:
Мисля че когато се правят каквито и да било сив упражнения ученикут да бъде подробно запознат за това в каква ситуация може да изпадне и как се излза от нея а не да се разчита на живи инструкции по радио станцията.

Преди упражнението имаше подробно разяснение за спиралата и как се излиза от нея.
Между другото когато започвахме дейността на училището нямахме радиостанции и въпреки това обучението бе сравнително безопасно, защото набивахме в главите на учениците инструкции какво да правят ако се случи това или онова. Добавянето на радиостанциите улесни процеса, но също започна да създава немислещи пилоти, които се надяват на чужда преценка.

Ще направя опити с Алфата да разбера дали се заключва в спирала, защото някои очевидци имат съмнение че е продължил да дава тяло на спиралата.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -1 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Нед Юли 17, 2011 11:28 am 
Offline

Регистриран на: Съб Дек 10, 2005 12:03 am
Мнения: 559
Местоположение: Шумен
Име: (Хаджи) Северин Акерски
niki написа:
Между другото когато започвахме дейността на училището нямахме радиостанции и въпреки това обучението бе сравнително безопасно, защото набивахме в главите на учениците инструкции какво да правят ако се случи това или онова. Добавянето на радиостанциите улесни процеса, но също започна да създава немислещи пилоти, които се надяват на чужда преценка.


Прав си Ники!

_________________
Парапланер - Windtech "Fenix"
Сбруя: APCO "Spark"

Изображение
ДИСТРИБУТОР

Kites Maker Olds looking good!
http://kites-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Нед Юли 17, 2011 2:09 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 4:27 pm
Мнения: 466
newlifeform написа:
Просто според мен тия бързи темпове на обучение не са най-доброто решение, не и за този спорт.
Прекаленото предоверяване на новите и "супер безопасни" крила също.

При краткия курс на обучение, защо учиш хората да правят спирали? Доста народ се потрошиха от спирала, включително и аз...
И от моята практика съм разбрал, че спиралата освен за гъзария за нищо друго не става. Тръгнеш ли да бягаш от ЦБ със спирала , значи не си преценил условията и си сбъркал още при излитането.
И.......
"Пилотите, често получаващи инструкции по радиото или сами опитващи седа изпълнят тази фигура, влизат в стръмни спирали и продължават такадо удара със земята. С вертикална скорост от 10-20 м/сек ударът със земята или дори с водна повърхност обикновено е фатален. Само тази година (2003 бел.прев.) ми разказаха за три такива случая във Франция, два в Германия, един в Италия и още един, над вода, в Турция. Инцидентите са станали с крила от различни марки, но с една обща черта - всички са били "intermediate" - клас DHV 1 или DHV 1-2."

_________________
В дългосрочна перспектива вероятността за оцеляване на всеки един спада до нула.


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Нед Юли 17, 2011 4:55 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
pa4o написа:
При краткия курс на обучение, защо учиш хората да правят спирали? Доста народ се потрошиха от спирала, включително и аз... И от моята практика съм разбрал, че спиралата освен за гъзария за нищо друго не става. Тръгнеш ли да бягаш от ЦБ със спирала , значи не си преценил условията и си сбъркал още при излитането.

Учениците не бяха начинаещи, а бяха дошли за курс за среднонапреднали при които се учи активно летене: pitch control, roll control, уши, симулация на асиметричен и челен колапс и накрая спирала.

Ако мислиш че спиралата е ненужна, то попитай дали така мислят двамата тандемни пилота, които преди малко бягаха от Цб-то на Сопот. Единия опита първо с Б-срив, но се отказа и мисля че бе по-успешен и безопасен със спиралата.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Нед Юли 17, 2011 6:44 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Май 27, 2004 2:53 pm
Мнения: 459
Име: uon venos
YaHooooO написа:
niki написа:
Изводи:
- Мислех си че времето на самозаключващите се в спирала крила е отминало. В случая крилото бе чисто нова Alpha 4 на Advancе и въпреки че ученика бе пуснал управлението, то не излезе само от спиралата.


Никога не съм летял крило,което да излезе само от спирала,ако тя е повече от 7-8 м/с. Някой летял ли е с крило, което излиза само от стръмна спирала, само след отпускане на вътрешното управление?



моето Ники! и първата ми спирала, която направих /на курса, водена с радио от Йотов/.. да беше трудно влизането в нея, но влезе .. до колкото си спомням отпуснах управлението и се преместих не на срещуположната страна, а към средата .. крилото направи няколко бавни витки и се стабилизира самичко. Ама моето знаееш, е брайт класик, 2004 производство .. при новите сигурно е по-различно ..


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Пон Юли 18, 2011 10:21 am 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
2007 правих спирала над вода на СИВ. преди това не бях правил, там подходих агресивно и крилото влезна директно в стръмна спирала с камерите надолу. претоварването беше голямо, въздуха свистеше около мен. зачаках инструктура да ми каже да излизам от спиралата, той обаче мълчеше. понавъртях се и взех решение да излизам от спиралата на своя глава - претоварването и скърцането на сбруята не ми харесваха. после разбрах, че съм получавал многократни команди да излизам и какво точно да паравя, но не съм ги чувал. Причината е високата въздушна скорост и свистенето на връвите, каската и т.н. Извода е, че при влизане в стръмна спирала няма начин да се чуе радиостанция. Може би трябва да се пробва с радиостанция със слушалка директно в ухото.
До колкото си спомням при спирла има правило при влизане се ползва пренасяне на тежестта след това тежеста се центрира или дори леко в противоположна посока и спиралата се поддържа само с управление.
Имаше и някаква техника да се поддържа кръвоснабдяването на главата при претоварване. При нарушено кръвообращени даден пилот много лесно може да загуби съзнание или да стане неадекватен при спирала.
аз лично след курса никога не съм си вкарвал крилото в стръмна спирала - не ми се е налагало, а и не ми изглежда безопасно.
замислям се за анти-Г.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Пон Юли 18, 2011 1:23 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 4:27 pm
Мнения: 466
Само да уточня.... аз съм последния човек дето ще тръгне да се заяжда и да дава акъл как се обучават хора и то на Ники,човек който уважавам и ценя по много причини...
Но заради нелепите инциденти напоследък , в главата ми възникват въпроси.
Как може след 6 дневен курс за начинаещи и още 20 полета от Високата планина ,пилота да се води среднонапреднал??? Според мен тва е най-рисковата група парапланеристи- понаучили се да излитат и кацат и вече са безсмъртни, всеки е минал по тоя път , някой с късмет, други с контузии...И точно в тоя период да се учат на спирали ми се струва неуместно. За тая цел си има SIV курсове.Мисля ,че разликата между начинаещ и среднонапреднал е в преценяването кога да излети- начинаещия слуша инструктора , а среднонапредналия преценява сам и то на база знанията си по метеорология. Ако се наблегне повече на метеорологията няма да му се налага да върти спирали под ЦБ тата. А защо опитни тандем пилоти правят това няма нужда да питам, отговора е ясен и го знае всеки.
Относно бягането от ЦБ със спирала прилагам чиста математика- в спирала пропадаш с 20м/с, а ЦБ то те вдига с 20-25-30-50 м/ц , демек въртиш термика...
Спиралата ще ти свърши работа , ако си забелязал опасността навреме и отиваш да кацаш максимално бързо- в противен случай си казвай молитвата като Ева.Най-добрата защита от СВ, е да не се попада в такова- тва е положението.
ps
Цвете, твойто крило е мъжко- само се оправя :)

_________________
В дългосрочна перспектива вероятността за оцеляване на всеки един спада до нула.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов