Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 11:59 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Пон Юли 18, 2011 1:39 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 09, 2010 9:20 pm
Мнения: 23
Име: Георги Топчиев
pa4o написа:
Спиралата ще ти свърши работа , ако си забелязал опасността навреме и отиваш да кацаш максимално бързо


Ами то като на това да му се вика бягане от ЦБ...математиката всички я знаем


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Пон Юли 18, 2011 3:31 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Ники, ученика не те е чул заради адреналина - когато човек изпадне в стресова ситуация в кръвта му се излива ударна доза адреналин. Една от функциите на адреналина е да блокира рецепторите за болка - това е полезната му функция. Вредната му функция е че от адреналина на човек му зашумяват ушите и му се стеснява кръгозора. Човек в състояние на адреналинов шок е почти неконтактен за известно време. Затова си мисля че такива обучения трябва да се правят или много на високо (за да има време пилота да се освести) или над вода...


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Пон Юли 18, 2011 4:13 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Ное 14, 2009 6:26 pm
Мнения: 129
Местоположение: Karlovo
Статията на Б.Голдсмит ,,Замръзни!Или малко съвети, как да не го правим", би трябвало да се чете по-често. Заради ,,адриналиновия блокаж" американците се опитват да направят бойните самолети безпилотни.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Пон Юли 18, 2011 4:41 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
Angel_Sim написа:
2007 правих спирала над вода на СИВ. преди това не бях правил, там подходих агресивно и крилото влезна директно в стръмна спирала с камерите надолу. претоварването беше голямо, въздуха свистеше около мен. зачаках инструктура да ми каже да излизам от спиралата, той обаче мълчеше. понавъртях се и взех решение да излизам от спиралата на своя глава - претоварването и скърцането на сбруята не ми харесваха. после разбрах, че съм получавал многократни команди да излизам и какво точно да паравя, но не съм ги чувал. Причината е високата въздушна скорост и свистенето на връвите, каската и т.н. Извода е, че при влизане в стръмна спирала няма начин да се чуе радиостанция. Може би трябва да се пробва с радиостанция със слушалка директно в ухото.
До колкото си спомням при спирла има правило при влизане се ползва пренасяне на тежестта след това тежеста се центрира или дори леко в противоположна посока и спиралата се поддържа само с управление.
Имаше и някаква техника да се поддържа кръвоснабдяването на главата при претоварване. При нарушено кръвообращени даден пилот много лесно може да загуби съзнание или да стане неадекватен при спирала.
аз лично след курса никога не съм си вкарвал крилото в стръмна спирала - не ми се е налагало, а и не ми изглежда безопасно.
замислям се за анти-Г.


Не е съвсем вярно. Правих спирали на SIV курс на Oludeniz. Бях с каска "full-face" от която се чува по зле и нормално радио, усилено докрай. Последната я направих стръмна колкото мога (21 м/с) и с някалко витки по-дълга отколкото беше желанието на инструктура. Перфектно чух как ми вика да приключвам.

Има и варианти да се тренира спирала на сухо: http://www.gforce-trainer.com/index.php?id=3&L=2
Можеш безопасно да провериш до къде ти стигат възможностите и евентуално да подобриш устойчивоста си на претоварване.

Тук може да се види до какви последстви води евентуалното претоварване:
http://en.wikipedia.org/wiki/G-LOC
http://aeromedical.org/Articles/g-loc.html


http://aeromedical.org/Articles/g-loc.html


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Вто Юли 19, 2011 6:52 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
В днешния прекрасен за прелети ден направих малко тестове със спирали. Ползвах същото крило (Advance/Alpha 4) и сбруя (Аdvance/Axess2Air) без да променям настройките и ако се пренебрегне това че съм по-лек с около 3 килограма, то би трябвало симулациите да са идентични с реалността.
Основния въпрос бе дали крилото се заключва само в спирала след прекратяване на управляващото въздействие.
Тъй като според Дейв спиралата бе продължила сама след като бе пуснал дясното управление с което бе влезъл в спирала и тъй като стандартната реакция на паникьосан пилот е да заеме леко ембрионална позиция и да се вкопчи здраво в коланите, то след влизанията в спирала аз също хващах коланите и съсредоточих наблюденията си върху влиянието на различни позиции на тялото.
Направих около 10 спирали като се стремях да наподобяват спиралата на Дейв. Това всъщност се оказа лесно защото Алфата има сравнително идентична позиция на спирала със сравнително малък ъгъл на атакуващия ръб спрямо хоризонта. При спирали с други крила (особено по-горен клас) устойчивата спирала е с по-голям ъгъл на атакуващия ръб спрямо хоризонта и има нужда от продължително дърпане докато се получи спирала с камерите надолу. Въпреки малкия ъгъл при Алфата, додърпването до спирала с камерите надолу изисква големи усилия, така че считам че спиралата на Дейв не е била дълбока (-20 м/с), а нормална (-10 -12 м/с).

Резултатите са следните:
- след влизането в спирала има постоянна центробежна сила, която се стреми да изхвърли тялото на пилота на срещуположната страна и това автоматично води до бързо излизане от спиралата
- ако пилота положи известно усилие стремейки се да поддържа неутрална позиция, то спиралата продължава по-дълго но крилото пак се самовъзстановява. Мисля че това бе случая с Дейв, защото накрая ми се струваше че има забавяне на въртенето. Интересното бе че при преминаване през турбуленция (термики) се получават допълнителни импулси които още повече изхвърлят тялото на пилота навън и ускоряват излизането
- ако пилота поддържа спиралата с тяло, то крилото се заключва и не излиза.
- при продължителен престой в спирала, кръвта отива от главата в краката и може да се получат някои проблеми. Човешката поносимост на претоварването е функция на времето (при катапултираме се понасят над 15 G претоварвания, но само защото това трае части от секундата). При първия тест със спиралата бях изненадан колко бързо загубих картина. Все пак мозъка работеше добре и спокойно прекратих спиралата и претоварването. Друг път съм издържал дълбоки спирали за около 2000 метра, но в случая мисля че проблема ми беше физическата ми нерасположеност - не бях спал добре, не бях ял и предния ден бях дал половин литър кръв. Дейв каза че загубил ориентация и представа за височина. Видял дърветата в последния момент. Тъй като загубата на образ е прогресивна (тоест загубиш ли го веднъж повече едва ли ще се появи), то едва ли той е губил картина като мен, но е напълно възможно да не ме е чувал по радиото. Все пак съзнанието е работило добре и точно тук идва ролята на предполетните инструкции. Мисля че трябва да се разработят подробни предполетни упражнения.

Основния извод е че проблема е в ученика (защото не е спазил инструкциите), инструктора (защото не е предсказал реакцията на ученика) и методиката на обучение, а не в използваната екипировка.

Относно методиката на обучение и въпросите които повдига Пачо:
- наименованието среднонапреднал (intermediate) сме го взаимствали от други училища и го използваме защото по време на този курс ученика се учи на активно летене т.е. как да помага на крилото да се възстановява по-бързо в турбуленция и как да реагира при особени случаи във въздуха. Обикновено след този курс пилотът няма проблем да лети самостоятелно, но все още му препоръчваме да търси съветите на местни и опитни пилоти. Проблема идва в това, че след курса за начинаещи (около 30 полета от ниско и 10 от високо) препоръчваме на учениците да направят 30-40 рутинни полета под наблюдението на опитен пилот и малко от тях го правят преди да се запишат на курс за средно напреднали. Да не говорим за повечето българи които остават на ниво курс за начинаещи и след първите по-сериозни ситуации си мислят че е време да изкарат SIV курс. Само, че засега BG SIV курсовете не учат на активно летене както курса за среднонапреднали, а засягат неща които обикновено не се случват в нормален полет - срив и негативна. Основната полза от SIV курса е че дава повече увереност и самообладание в есктремни ситуации.
- ако разликата между начинаещия и среднонапредналия пилот е че първия лети наставляван от инструктор, а втория може сам да преценява условията, то тогава аз след 15 години опит трябва да се считам за среднонапреднал пилот, щом понякога съм се отказвал да излетя в последния момент, когато съм виждал какво става с някой във въздуха или когато някой ми е съобщавал силата на вятъра от ветромера. Мисля че границата на независимата и самостоятелна преценка е много много размита и индивидуална за всеки. Наблягането на метеорологията не е като да направиш 10 лицеви опори. Дори и след много четене има нужда от още десетки години гледане и мислене. Не знам дали можеш да се учиш адекватно и отговорно без да повишаваш риска който поемаш. Друг въпрос е колко големи са стъпалата. Също така няма нищо лошо да останеш в една комфортна зона (например летене без силен вятър или Цб-та) и да спреш да учиш. Всеки сам си избира колко може да понесе. Летенето не е за всеки. Пазете се от стадния инстинкт.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +21 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Пон Юли 25, 2011 9:07 am 
Offline

Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 5:41 pm
Мнения: 163
Местоположение: varna
По въпроса за това дали се чува радиото или не:
В събота мисля беше 09.07, имаше страхотна конвергенция на Сопот и нямаше кацане /направих малко над 6 часа полет/ Понеже слушах музика ми направи впечатление, че когато вляза в спирала /по вариото -16 -17/ не чувах музиката. Предполагам, че ако се вкара в това и адреналина на ученика е доста вероятно да има временно затишие и то точно в момент, когато са нужни радио команди за излизане от фигурата. Вероятно идеята за слушалки на радиото не е за пренебрегване.

_________________
Георги Тодоров - Жоро
NOVA FACTOR 2 - EN C


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Пон Юли 25, 2011 4:38 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Окт 23, 2006 10:43 pm
Мнения: 21
Местоположение: София
Име: Здравко Дойчев
И двете крила (MacPara Envy и Ozone Vibe), които съм летял излизат сами от спирала с камерите надолу, която съм изчакал да ускори. Иначе и на двете им е достатъчно съвсем малко тяло, за да не излязат. До сега единственото което съм пробвал и мисля че не излиза беше Gradient Freestyle, но не съм сигурен, защото не го изчаках достатъчно. Иначе веднъж пробвах крило DHV1 на приятел, който каза че се заключва, и не успях да го накарам да се заключи.
Мисля, че колкото по-натоварено е крилото, толкова по-голяма тенденция за заключване ще има.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Вто Юли 26, 2011 8:38 am 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 4:27 pm
Мнения: 466
По мое мнение се получи доста конструктивна дискусия, без лични нападки , с аргументирани мнения базирани на личен опит и експерименти. Извода който се оформя (според мен) е ,че ученика при претоварването се е вкопчил за коланите и центробежната сила не е могла да го изхвърли встрани , затова крилото не се е въстановило. Не е чул и командите на Ники...

_________________
В дългосрочна перспектива вероятността за оцеляване на всеки един спада до нула.


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Вто Юли 26, 2011 9:57 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 29, 2006 1:09 pm
Мнения: 159
Местоположение: Gabrovo
Име: Евгений Гичев
Във филма "Dynamic Decisions" Том Бендер -тест пилот на NOVA обяснява проблемите при спирала в 18-19 минута.
Според него проблема при инцидентите и заключването е, че пилота в спирала продължава да дава тяло към вътрешната страна. Основната заблуда идва от това, че пилота има усещане, че центробежната сила се опитва да го изхвърли към външната страна на сбруята и в стремежа си да и се противопостави, той упорито дава тяло наобратно, което задълбочава и спиралата и натоварването.


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Пет Юли 29, 2011 10:42 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 24, 2011 12:56 am
Мнения: 91
Здравейте!
С Дейв бяхме заедно в курса за средно напреднали. Когато се случи инцидента с него бях също във въздуха и радиото ми беше настроено на същата честота и чувах инструкциите, които Ники даваше на Дейв. Случката беше много необичайна, защото той имаше ужасно много време за реакция, ние всички чувахме инструкциите да отвори запасния поне 10 секунди и повече. Теоретично е възможно и с радиото да е имало някакъв проблем. Аз на следващия ден не можех да се обадя по едно от радиата, но мисля, че чувах всичко, което другите казват. Моето обяснение е, че от спиралата се е замаял и е загубил преценка какво се случва. Имало е други подобни случаи извъм парапанеризма. Чел съм например за шофьори, които в тунел се забиват в спряла отпред кола, въпреки, че лесно се вижда от далеч. Подобно и с водач на метро, пак в тунел. За Дейв мога да кажа, че беше много предпазлив пилот. Правеше полети парашутки, без въобще да се отклонява. Дори да предположим, че не е чувал Ники нормалната му реакция след няколко секунди спирала би трябвало да бъде да се опита да излезе от спиралата. Той после не спомена да е бил паникьосан, просто видял дърветата в последния момент. Нещо трябва да се е случило с психиката на пилота, друго обяснение няма.

_________________
Владислав Борисов
Ozone Alpina 4

"Колкото по-високо летим, толкова по-малки изглеждаме в очите на тези, които не могат да летят."
Ф. Ницше.


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Пет Авг 05, 2011 1:54 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Сеп 10, 2010 8:01 am
Мнения: 63
Според мен нещата трябва да стават стъпка по стъпка. В парашутизма всичко се учи на земята там нямаш много време, в бейс джъмпинг-а е същото, спеед флайинг с радио станция ми се струва ъпсурдно.. (въпреки , че по курсовете в алпите го правят) в парапланеризма имаш малко повече време да чуеш какво ти говорят по радиото, но дали може да се разчита на това ... учениците трябва да си спасяват гъза сами, за сега запасни с дистанционно активиране май няма... :D


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Съб Авг 06, 2011 9:39 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
Poniqtieto zaklu4vane v spirala moje da bade izre4eno samo ot tozi koito ne razbira kakvo vsa6tnost zna4i spirala

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Съб Авг 06, 2011 9:40 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
niqma zaklu4vane v spirala ima adrenalin vzepeniqvane nereakciq strah

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Заключване в спирала
МнениеПубликувано на: Нед Авг 07, 2011 5:42 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Окт 08, 2008 9:09 pm
Мнения: 85
Местоположение: Sofia
THE KITE написа:
niqma zaklu4vane v spirala ima adrenalin vzepeniqvane nereakciq strah


За да се преодоляват тези неща си трябва прогресивно нарастващи тренировки на уменията и физиката.
Да караш някой който прави само парашутки и никога сам не се е пробвал да си поразклати крилото да се забива в стръмна спирала си е рисково.Различните хора понасят различно натоварване и реагират различно при екстремни ситуации.10-15 м ако не е стръмна спирала за някой,за друг може да е достатъчна да изгуби образ.
Да напомня и тези случаи когато някой правил стръмни спирали преди една година примерно ,впоследствие бедства при нов опит.
Идеята ми е не е ли по-добре да се тренират спирали като се оставя курсиста да затяга постепенно сам спиралата/докъдето се чувства комфортно/Пък след няколко месеца може и да стигне 20м. спирали,което не би трябвало да е задължително.

_________________
Александър Игнатов
не робувам на марка- летя с каквото ми падне


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов